Kestovaippailu

Minä oon käyttäny varmaan lähemmäs 250e kaikkineen kuluineen vaippailuun. Äp vaippoja on löytyny kirppareilta 50snt-5e väliltä , mutta nuo yövaipat maksaa aika paljon. Tosin silti tulee halvemmaksi kuin kertistely. Uutena oon ostanu vaikka käytettynä ois säästänyt tässäkin varmaan älyttömästi. Jälleenmyynti puuttuu laskuista eli tod näk rahaa tulee vielä takasin päin joskus.
 
Meillä menee aika paljon kertsivaippojakin, kun öisin niitä käytetään ja reissussa. Nytkin viikonlopuksi otettiin vaan kertsejä mukaan. Ja sit kun suurin osa tai ainakin puolet viikonlopuista ollaan jomman kumman vanhemmilla kylässä, niin kyllähän niitä jo kuluu...
 
Mua ärsyttää, että miks kestoiluun ei kannusteta. Miettikää jos jossain prismassakin olis hyllykaupalla kestovaippoja kertisten sijaan. Kertakulutus on nykyään ihan järkyttävää. Ja sit ihmiset luulee tekevänsä hirveenkin ekologisesti, kun ostaa halpoja rättejä ja pistää ne kierrätykseen parin käyttökerran jälkeen.

Meilläkin parhaat vaipat pistetty odottaan seuraavaa :) Paria sekalaista vaippaa yritin myydä / antaa pois eri foorumeissa huonolla menestyksellä ja pistin lopulta lumouksi :sad001 Nyt tuli mieleen, että olisiko ne olleetkin sekajätettä pulin takia?
 
Meillä mies ihmetteli ihan aidosti, että miks porukka edes käyttää kertiksiä kun kestoilu on niin helppoa, halpaa ja ennen kaikkea tuhannesti hajuttomampaa kun kertiksien käyttäminen :D Ehkä monilla se hinta uutena kirpaisee ja monellehan ei kelpaa edes käytetyt vaatteet/tavarat, kun pitää olla uutta...

Jyväskylässä ainakin joskus toimi vaippalainaamo, mikä mun mielestä todella hyvä! Laadukkaita vaippoja kokeiluun, ei tarvitse huteja ostaa turhaan. Enemmän pitäisi olla lastentarvikekirppareita, vaippatoreja yms, mitkä keskittyisi vaan vauvojen-/lastentarvikkeisiin, ei monella kotiäidillä välttämättä ole aikaa tai jaksamista koluta useita kirppareita läpi tai istua netissä bongaamassa vaippoja!

Itse pyrin ihan omalla toiminnalla tuomaan esiin kestoilun helppoutta ja edullisuutta... Jos näpit taipuu, niin itse saa ommeltua melkeinpä millaisia vaippoja vaan! Ei yleensä tarvitse itse kun vaihtaa kestovaippa, niin joku on kertomassa kuinka ei itse jaksaisi, siitä saakin yleensä hyvän keskustelun aikaiseksi :) Mä jaksan aina viljellä niitä laskelmia, että mitä se yksi kesto päivässä merkitsee tai mitä se merkitsee jos edes yhden ihmisen saa miettimään kulutustottumuksiaan uusiksi..
 
Sillon kun sisko aikoinaan käytti lapsillaan kestoja, niin vakuutin, etten IKINÄ aio itse käyttää niitä. Nehän on ällöjä!! Mutta tosiasia on, että ne ei ole ällöjä, haisee vähemmän kun kertsit, niistä ei juurikaan ole vaivaa ja ovat halvempia. Plus tietty noi ympäristöjutut, vaikkei ne mulle se tärkein asia kestoilun aloittamisessa ollutkaan (vaikka toki mielelläni kestoilen ympäristönkin vuoksi). Nyt vähän kammottaa kun viikonloppuisin kannetaan vaipparoskista ulos, että voi sitä roskan määrää.
 
Vaikka en ikinä tätä ole kenellekään ääneen sanonut, niin ihmettelen milloin ihmisistä tuli tässäkin asiassa niin laiskoja. Kuusikymmentä vuotta sitten kertakäyttöisiä vaippoja ei ollu olemassakaan ja nyt ei muka pärjätä ilman. Pesukoneet on mm tässä välissä keksitty joten ei oikeasti vaadi paljoa panostusta .

Ketään en yritä käännyttää kestoilemaan, mutta välillä suoraan sanoen v*tuttaa miten paljon just näitä "miten sää jaksat nähä vaivaa, mä en ainakaan" -kommentteja lauotaan ja miten paljon näin yksinkertainen asia vielä hämmästyttää ihmisiä . Aina pitäisi olla puolustelemassa omia valintoja. Tietoa ja kannustusta selvästi nämä ihmiset tarvitsisivat. Äitiyspakkaus on hyvä esimerkki kannustuksesta, monet sen kuitenkin ottaa ja saa ensimmäisen vaippansa.

Ite aloitin kestoilun puhtaasti taloudellisista syistä, muut jutut tulee plussana. Niin ja sama kuin air4milla, pidin kestovaippoja ällöttävinä ennen kuin itse kokeilin.
 
Ja voi että kuinka monta kertaa minua ollaan kutsuttu hipiksi tämän asian takia. Aika huvittavaa :) (en siis millään mittapuulla miellä itseäni sellaiseksi) : D
 
Joo mä oon kanssa kaukana hipistä! Ja sama juttu, että sekä äitini että anoppini ovat käyttäneet aikanaan harsovaippoja ym. kertakäyttövaipat tulleet vasta mahd. viimeisten lapsien kanssa kuvioihin ja silloinkin vasta pikkuvauva-ajan jälkeen.
 
Ja mulla on kestoissa paljon kokeilematta. Kerran olen pistänyt pojalle villakuoren ja pari kertaa kokeillut harsoa vaipan imuna. En vaan oo osannut ottaa niitä enemmän käyttöön..
 
Kestoilun parhaiten oppii käytännössä :) Jättää vaan rohkeasti kertsit kotiin ja soveltaa jos ei täysin sopivaa vaippaa löydy! Meillä aina kunnon kassillinen vaippoja mukana jos johonkin mennään ja likaiset tuodaan pulista ommellussa pussukassa monesti jopa huuhtomatta kotiin. Parin päivän reissut menee ihan mainiosti! :)
 
Sama täällä harsojen kanssa, muutamia kertoja vain kokeilin. Koin silloin alussa flanelletit lisäimuilla ok sisävaipoiksi. Eihän ne kauaa ollu sillon käytössä ennen kun alettiin jo käyttämään taskuvaippoja. Ja niitä edelleen siis käytetään.
 
Ja tosiaan vaipanhan saa tehtyä hätätilanteessa vaikka vanhasta paidasta :D
 
Me siirryttiin lähes kokonaan Alvan yhdenkoon vaippoihin. N.5€/kpl Kiinasta. Ostan aina verottoman <22€ setin. Ihan parhaiten istuu ja niiden bambuimut on tosi imuisat. Ja kuosit niin ihania! Foorumilla myyvät näitä käytettyinä ilman imuja 5-7€/kpl, heh, aika hyvä jälleenmyyntiarvo :)

Kertsit meillä on käytössä vedettömällä mökillä ja pidemmillä reissuilla. Sitä oikein odottaa että pääsee kotiin kestoilemaan :) mäkin levitän maltillisesti kestojen ilosanomaa, kauniita kuoseja on moni ihaillut ja sanonut ettei tiennyt kestojen olevan tällaisia nykyään. Ja vitsit miten helppoa on kun tulee nykyään pökäleitä :D
 
Warheart, kestovaipat vaan vie ihan älyttömän tilan matkatavaroissa... Ja reissun jälkeen on ihana tulla kotiin, kun vaipat odottaa kotona puhtaana ja saa reissuvaatteet pesuun. Ei tarvii heti alkaa vaippapyykkiä ensimmäisenä pesemään. Alkuun mekin kuljettiin kestojen kanssa kylään ja pestiin kerran välissä. Näinpä meillä oli mennessä ja tullessa mukana puhtaita kuivia, puhtaita märkiä ja likaisia vaippoja... Ei kiva. Ja mä en kyllä halua koko viikonlopun likavaippoja mukana raahata... Kukin tyylillään.
 
Faline, mitä nimenomaisia vaippoja oot tuolta ostanut? Taskuja? Ja onko noi one size ja mitkä kilot? Ja onko isompia ja pienempiä one sizeja?
 
Tykkään kans paljon alvan vaipoista. Vaipat ovat n. 3e-8e väliltä. Riippuen minkälaisen printin / imun haluaa. Löytyy myös aio vaippoja sekä kuorivaippoja. Kilorajoitusta en muista ulkoa mutta löytyy tosiaan erikseen isokokoisia vaippoja.
 
Niin siis on one size vaippoja! Mutta löytyy kahta eri one sizeja.
 
Niin joo, mä käsitin Air4M, että teillä oli reissukestoilussa joku muu ongelma... Meillä on semmonen määrä vaippoja, että riittää hyvin viikonlopun reissun ja kotona odottaa vielä puhtaitakin :D Mun mielestä se ei ole niin iso homma kipata vaippoja koneeseen ja kone päälle, niin ku sanoit, kukin tyylillään :)

Mitenhän noi alva babyn vaipat, onkohan kuinka eettisesti tuotettuja? Ettei vaan ole missään hikipajassa lasten ompelemia :sad001 Aina kun Kiinasta kyse, epäilyttää.. Kiinnostaisi kyllä tilata ihan reilu satsi, nättejä kuoseja paljon ja ei hintakaan päätä huimaa! Sais nyt lopun vaippaiän vaipat tälle vauvalle ja jäis sitten seuraavallekin käyttöön :)
 
Juu Alvat on onesize. Itse oon tilannut taskuja. Näistä kiinavaipoista esim. babylandit taitaa olla pienempää kokoa. Mielestäni Alvat sopii S-L vaippakoossa.

Eettisyydestä ei tietenkään mitään takuuta :sad001 tilasin aiemmin pari Toukkashopin vaippaa ja totesin 100% samanlaiseksi, vain label erosi. Kuositkin on samoja. Totesin vaan etten tässä tapauksessa halua maksaa välikädelle. Toukkashop taitaa paikkoa eettisyyden kysymystä naisten kestoside-kampanjalla Afrikkaan. Alva ei ota kantaa. Olisihan se kiva tietää vaippojen valmistuksen alkuperästä enemmän. Ei sekään paljoa lämmitä että ompelutyötä lukuunottamatta vaippamatskut tilataan Kiinasta. Onkohan Euroopassa pul-kankaan valmistajia?
 
Joo, mä kans netissä vertailin ja huomasin toukkashopin vaippojen olevan täysin samoja... Ikävää, kun vaippojen alkuperästä ei täyttä varmuutta voi olla, jotenkin ikävästi kuvittelee sitten, että alkuperässä jtn hämärää kun ei mainintaa siitä. Blaah..
 
Takaisin
Top