Kestot vai kertakäyttöiset vaipat?

Etukäteen ajatus oli, että kestoillaan niin paljon kuin mahdollista, mutta käytetään kertakäyttöisiä siinä rinnalla. Vauvan synnyttyä käytettiin alkuun pelkkiä kertakäyttöisiä, kun en ehtinyt tekemään ihan pieniä kestoja. Vauvalla oli vatsavaivaa ja itki paljon, joten ei toivoakaan että olisi ehtinyt ompelemaan.

Nyt ollaan osakestoiltu jo pari kuukautta. Sain kaverilta äitiyspakkauksen vaipat ja huusin huutokaupasta vaippoja lisää. Edelleenkään en ole ehtinyt itse ommella. Käytetyt vaipat ovat olleet loistavia - näin olemme päässyt testaamaan, mikä on meidän kohdalla toimivaa ja mikä ei. Ja parin kuukauden aikana vain kerran on tullut pissaa yhden vaipan sivusta, silloinkin vaippa oli liian löysällä. Suosittelen kokeilemaan kestoja! Miinuspuolena on se, että kestovaippa leventää vauvan takamusta ja tarvii olla vähän isompaa vaatetta. Plussana on se, että iho tykkää ihan selvästi enemmän. Ja kun kuivaliinakankaisia vaippoja käyttää, niin ne ei tunnu sen märemmiltä kuin kertakäyttöisetkään.

Kertakäyttöisistä olen tykästynyt eniten Huggies-vaippoihin. Liberot oli eniten muovisen tuntuisia, Pampersit tosi ohuita, mutta eivät ime niin paljon pissaa. Muumit oli myös hieman muovisen tuntuisia. Huggies ei tunnu muoviselta.

Millaisia kokemuksia muilla, jotka kestoilua ajattelivat?
 
Minulla oli odotusaikana ajatuksena, että tulen kokeilemaan kyllä kestovaippoja. Noh.. Nythän on käynyt niin, että tyttö on jo 3 kk, enkä ole vieläkään kokeillut ja olen kyllä tullut siihen tulokseen, että taitaa jäädä myös kokeilematta. Minulla on kynnykseksi noussut pyykkihuolto, kun tuntuu, etten selviä siitä nytkään. Kauhistuttaa jo pelkkä ajatus pyykkivuoresta, jos käyttäisin kestoja. Tähän mennessä käytetty Pamperseja ja Liberoja ja molemmat on olleet ihan hyviä, mutta ehkä enemmän pidän Pamperseista, koska ne ovat pehmeämmän tuntuisia ja istuvat paremmin.
 
Kokeile sillei, et kun tiiät peseväs valkosia niin laita sillon kestot. Ite teen niin, et käytän päivällä kestoja ja illalla laitan ne koneeseen muiden valkosten joukossa. Näin lisäpyykkiä ei huomaa :)
 
Meillä täyskestoillaan nyt. Meni hernes nenään heti alusta asti kertakäyttösten kanssa kun melkein joka yö tuli pissat tai kakat lahkeesta tai selästä. Lisäksi se tajuton roskan määrä otti kupoliin. Musta toi peseminen ei ole suuri vaiva (meillä tosin ei muuta vauvan pyykkiä kauheesti tule, kun ei erityisemmin puklaile ja vaipat ei falskaa). Mies on mukana kun siirryttiin helpompiin taskuihin kokonaan kun ei alun harsot enää pelitä. Oon vähän ommellut itsekin vaippoja ja lisää olis aina tarkotus, kunhan vaan ehtis. Halvalla ollaan päästy kun melkein kaikki on käytettynä ostettu. Oon kyllä ollut tosi tyytyväinen että tähän touhuun uskalsin lähteä.
 
Takaisin
Top