Kestoilu

Sofi_86

Oman äänensä löytänyt
Muita ryhmässä joita kiinnostaa kestoilu? En tarkoita nyt pelkästään kestovaippoja, vaan esim. kestoliivinsuojat, kestopesulaput... Tai onko jollakulla kokemuksia moisista? Ovatko toimivia? Vinkkejä, mistä kaikesta voi tehdä kestoa?

Olen asiasta kiinnostunut tulevan vauvan ihon vuoksi, ympäristö- ja taloudellisista syistä. En miellä itseäni hipiksi tai luomuksi, enkä tarkoita tätä pahalla, mutta on minussa voimakkaana tuo "luonnonlapsi"-meininki.

Tässä vaiheessa vielä voi olla, että on liian kaukainen asia. Itse kuitenkin haluan näitä tehdä, joten täytyy aloittaa ajoissa.
 
Kokemuksen syvää rintaääntä täältä ei löydy, mutta kestovaippailu kiinnostaa myös. Näin alustavasti tarkoitus tehdä itse lähinnä villahousuja ja imuja, muut kuoret hankin valmiina. Onneksi paras ystäväni harrastaa kestoilua 3kk ikäisen vauvansa kanssa, joten kuulen häneltä käyttökokemuksia.
 
Me ollaan käytetty esikoisella pelkkiä kestovaippoja. Kannattaa perehtyä huolella, se on niin sekava viidakko, että ei ihan päivässä selviä :) Eräässä nimeltämainitsemattomassa sosiaalisen median palvelussa on hyviä kestovaipparyhmiä, joista saa aloittelija hyvät vinkit hommaan! Alkuun kannattaa olla erilaisia vaippoja, sitten tietää mikä toimii. Käytettynä on meillä melkein kaikki vaipat hankittu, uudet ei välttämättä ole vielä hyvässä imussa, joten siinä mielessä käytetyt on hyviä, ja edullisiakin! Uusia pitää materiaalista riippuen pestä montakin kertaa ennen kuin toimivat. Mä oon tehnyt myös joitain itse, netistä löytyy kaavoja. Olen ommellut myös liivinsuojia ja kestovanulappuja ja kaikkea voin kyllä lämpimästi suositella! Olen äärimmäisen laiska viemään roskia ulos, mutta pyykinpesukoneen/kuivausrummun päälle laittaminen on helppoa ja sopivien imujen löytämisen vaippoihin olen ottanut haasteena joten kestoilu sopii meille erinomaisesti, enkä näe syytä olla sitä jatkamatta toisenkin kohdalla. Myös mies on hyvässä hengessä mukana touhussa. Se vaippaikä on myös parhaimmillaan tosi lyhyt. Alkuun kun pestiin vaippoja 2-3 päivän välein, nyt 1,5-vuotiaan kanssa tulee 0-2 likavaippaa päivässä ja pyykkikone pyörii kerran viikossa :) Ei siis mitenkään erityisen rankkaa... Monet kyselee miten me jaksetaan, mutta en ole missään vaiheessa ajatellut että tää olis jotenkin vaikeampaa kuin kertsien käyttö.

Ja en tiedä haluutteko kuulla, mutta kerron silti, että jälkivuotoon tein sellasia maksisiteitä, jotka oli tosi paljon mukavampia herkkää ihoa vasten kuin kertakäyttöiset. Muuten en ole kestositeitä kyllä käyttänyt, koska kuukuppi toimii niin hyvin.
 
Mua kiinnostaa kanssa kestoilu ihan jo ekologisuuden puolesta lähinnä. Kiva kuulla positiivisia kokemuksia ja vinkkejä, josko ite alkais samaan :)
 
Mää kestoilin vain liivinsuojien osalta, mutta sitä voin kyllä lämpimästi suositella. :) Paljon mukavamman tuntuista herkkiä nännejä vasten pehmeä, kankainen suoja kuin semmonen muovi/paperilärpäke. Itse koin ne äippäpakkauksessa
a tulevat suojat tosi hyviksi. Sopivan isot, pehmeät ja imi aika hyvin ylivuotomaidot. Tosin suosittelen niitä hamstraamaan tosi monta paria, varsinkin jos on tämmönen suihkutissi :D Ei ihan kahdilla pärjää...
 
Hämeenlinna ja sen lähialueet huom.

Bongasin MLL:n Hämeenlinnan yhdistyksen sivuilta, että keskiviikkona 24.2.2016 klo 13-15:30 Masu- ja vauvakahvilassa olisi kestovaippa- ja kantoliinaesittely.

Itse en tuonne pääse, töissä täytyy olla. Toivottavasti näitä tulisi lisää, jotta pääsisin osallistumaan :)
 
Takaisin
Top