Keskusteluja Kelan jutuista.

Vilukissa,

olen ollut ihan samanlaisessa tilanteessa kuin sinä ja tulen jatkossakin olemaan. Eli luultavasti joudut opiskelemaan pelkän opintorahan (reilu 200e) ja lapsilisän turvin, jos lapsesi on päivähoidossa. Jos kuitenkin lasta hoidetaan kotona, voit saada sekä opintorahan että kotihoidontuen eli jos teet esim. iltaopintoja, niin tämä olisi sinulle parempi vaihtoehto.

Mekin asutaan omistusasunnossa ja miehen tulot on sen verran hyvät, että emme saa mitään ylimääräisiä tukia/lisiä. Olen nyt viime kuukaudet todellakin opiskellut pelkällä opintorahalla ja eurojen laskemistahan tämä elämä on, mutta me laitettiin laina lyhennysvapaalle, joten se on helpottanut jonkun verran tilannetta. Ja esikoinen on siis kunnallisessa päivähoidossa.

Ensi syksynä meillä onkin sitten haastavampi tilanne, kun molemmat lapset pitäisi saada hoitoon, jotta voisin tehdä opinnot loppuun. Ensinnäkin huolta aiheuttaa se, että pienempi on alle vuoden, kun menee päiväkotiin ja toinen huoli on se, että miten me pärjätään taloudellisesti. Toki nyt voi jo alkaa varautua tilanteeseen, kun kohta alan taas "tienaamaan", kunhan äitiysloma alkaa. Saan äitiyspäivärahan vanhojen työtulojen perusteella, joten tämä talvi tulee olemaan ihan luksusta. Ensi syksynä ajattelin siis nostaa taas opintorahaa ja tehdä opiskelujen ohessa sijaisuuksia, jotta saisin vähän enemmän rahaa.

Tsemppiä ja hyvä, kun olet jo miettinyt asioita, niin niihin voi alkaa jo varautumaan!
 
Niin mun mies tässä sanoi että turha vielä miettiä. Mutta nythän sitä just pitääkin suunnitella, että voi jo laittaa säästöön ja vähän taktikoida :) Mulla on sellanen opiskeluala, että voi olla vaikeaa löytää mitään osa-aikaisia töitä. Mutta jospa keksis jonkun keikkatyön tai muun pienen ansaintakeinon niin ehkä selvittäis hiukan paremmin sit mun opintojen loppusuoralla. Jotenkin vaan harmittaa se, että suunnilleen kaikki tutut toitottaa että se pikkuvauva-aika on niin ihanaa olla kotona, ja kuinka se sitten palkitaan onnellisena ja hyvän itseluottamuksen omaavana lapsena myöhemmin. Tulee ihan huono omatunto kun miettii että mun on PAKKO laittaa lapsi hoitoon, todennäköisesti siinä reilun vuoden iässä :( Mutta toisaalta oon perustellut sitä itselleni myös niin, että meidän perhe on kumminkin kaksikielinen (mies on kaksikielinen eli suomi-ruotsi) niin lapsellekin tekee hyvää päästä hoitoon sitten ruotsinkieliseen ympäristöön...
 
Heh, meillä minä olen äitiystuilla ja mies opiskelee :D Hauska, että muut miettii miten pärjää, kun toinen sentään tienaa :)
 
Kyllähän mekin varmasti pärjättäis tulojen puolesta, mutta menot on paisuneet jo sen verran suuriksi että pitää oikein miettiä mistä sitten ryhtyy karsimaan. Meillä on omistusasunto (kolmio), auto ja koira, joten kaikenlaista maksua kyllä kertyy. Mutta luovutaan sitten jostain vähemmän tärkeästä :P
 
^Meillä on vuokralla rivarikolmio, auto (vanha halpa, mistä ei lainaa ole) ja kaksi koiraa. Mutta yllättävän vähällä sitä pärjää peruselämässä, kun on pakko ja kun siihen on tottunut. Ihan jo kuukausittaisissa ruokaostoksissa voi säästää paljon. Hyvä apu on, kun kerää kaikki kuitit vaikka kuukauden ajalta ja katsoo mihin sitä rahaa onkaan oikeasti mennyt. Ja koittaa harventaa kauppakäyntejä mahdollisimman vähiin (ostaa kerralla pitemmäksi ajaksi) ja tekee kauppaan mennessä listan, mitä ostaa, niin vähenee mahdollisuudet ostaa niitä "turhia" mitä helpolla aina mukaan tarttuu :D

Varmasti te pärjäätte! :) Vaikka tokihan se muutos alkuun voi olla hankala kun on tottunut muuhun.
 
Mutta kyllä se asunnon oston jälkeen vaan niin on, että rahaa alkaa palaa ihan eri tahtiin kuin vuokralla... :( Meillä asuntolaina satkun verran enemmän ku mitä vuokra oli, sähkölasku onki sit jopa yli 150e enemmän kuukaudessa ja siihen päälle vielä kiinteistöverot&-vakuutukset, jätemaksut, vesimaksut (jotka nekin yli 100e enemmän ku vuokralla, mut vähän oma moka kun läträtään ;) ), sekä kaikki muut yllättävät menot, koska jos jotain hajoaa/pitää uusia, niin ei voikaan soittaa vuokraisännälle... Mutta näillä mennään, itepä ollaan asunto ostettu :D

Yritetään olla tuhlailematta ja autot kans on semmosia vanhoja mistä ei tosiaan velkaa ole, mut kyllä niihinki sit saa korjauksiin ja bensaan ihan tarpeeks uppoamaan.. Kyllähän se kovasti helpottais jos osuis lottovoitto kohdalle :D Mut niin mäki ajattelen, et aina sitä kuitenki jotenki pärjää ni en jaksa stressata :) Nyt ihan huvittaa, että ollaan näinki hyvin pärjätty kun oon hoitovapaalla, kun aiemmin ei oo paljon rahaa säästöön jääny vaikka onki ollu isommat tulot. Siks oiski tavotteena yrittää säästää tulevana äitiyslomana, koska kuitenki 10kk tulee saamaan jotain 1300e enemmän kuussa rahaa..! Nyt on tottunu elämään pihisti, ni ehkä sais sen verran säästettyä, et vois sit taas vuoden päästä jäädä hoitovapaalle vähän pidemmäks aikaa :)
 
^Tokihan omistusasunnon lainojen lyhentämiseen, mahd. vastikkeeseen yms menoihin uppoaa enemmän, kuin vuokra-asuntoon, mutta kun toinen tienaa, niin myös ne tulot ovat huomattavasti isommat kuin pelkkä opintotuki+äitiysavustukset :) Autoonhan meilläkin pamahtelee välillä "kivoja" ylläreitä, mutta jospa tuo nyt taas kestäisi. Se on kyllä tullut todettua, että autonviat ei tule ikinä "hyvään aikaan" ;) Viimeksi tuossa kesällä vaihdettiin hääpäivänä auton rengasta, kun entinen, ei edes vanha puhkesi :D

Talon suhteen meillä se oma on vasta haman tulevaisuuden toiveissa. "Sitten joskus" :D
 
Ehkä mä olen stressaantuneempi tästä rahankäytöstä kun mies aika pitkälti huolehtii noista talousasioista. On ekonomi ammatiltaankin niin osaa kyllä rahan kanssa pelata :) Mutta sitten aina välillä valitan että vois kertoa mullekin ihan tarkkaan missä mennään etten turhaan murehtis, ja toisaalta että osais säästää kun on tarvis :D Meilläkin on toiveissa joskus vielä muuttaa ihan omaan taloon, vaikka täällä pääkaupunkiseudulla se kyllä tarkoittais että ensin pitää saada se lottovoitto! 
 
Taas pitää palata näihin Kelan juttuihin: mitä teille muille on määräytynyt veroprosentiksi äitiyspäivärahaan? Mietin että kun mun prosentti töissä ollessa on ollut vain 4% ja nyt Kelan ilmoituksen mukaan se olis vähintään 20%! Aika huimaa. Mutta sitten Kelan sivuilla lukee että jossain tapauksissa kun tilaa muutosverokortin se prosentti vois olla pienempi? Mä en nyt kyllä ymmärrä, pitää laittaa mies laskemaan uutta veroprosenttia...
 
Itse en ole vielä kokeillut tilata sitä verokorttia noita vanhempainetuuksia varten, kun työnantaja maksaa palkkaa ensi vuoden puolelle asti.

Sen verran omasta kokemuksesta kuitenkin varoituksena, että kannattaa olla tarkkana sen veroprosentin kanssa! Itselleni kävi niin, että olen saanut toistaiseksi ainoat veromätkyt ajalta, jolloin olin opintotuella ja sen jälkeen vauvan kanssa kotona, kun en ollut ymmärtänyt toimittaa sitä eri verokorttia kelalle. Tuntui, ja tuntuu edelleen, todella epäreilulta alkaa niistä huikeista tuloista (minimit) maksamaan vielä mätkyjäkin.
 
Mulla on nyt se 20% kelan rahoihin. En oo jaksanu vielä miettiä pitäiskö sitä muuttaa johonki suuntaan. Jos se on liian korkea, niin ei se kyllä mua haittaa, kun saa sit palautuksina aikanaan takasin.
 
Mie mietin kans sen päätöksen saadessani, että 20% tuntuu aika kovalta prosentilta... Mut sitähän se on, valtio antaa toisella kädellä ja ottaa toisella, ettei tässä nyt vaan rikastumaan päästäis...! :D Mulle kans tulee vuoden loppuun palkkaa, mut varmaan pitää heti tammikuussa marssia verotoimistoon kysymään, että mitä se nyt oikein sit on, että onko se verohomma tosiaan niin kova! Tosin on mulla palkastakin menny 22,5%, että ei sinänsä oo huolta, kun samahan se menee sit vielä tammikuussakin ja se nyt ei (toivottavasti) oo ainakaan liian vähän... Mut pitänee siis Kelalle toimittaa vielä tän vuodenkin verokortti, niinkö? Että osaavat siitä tammikuun päivärahasta pidättää oikeella prosentilla? On tääkin kyllä... Veroparatiisi!
 
Minäki saan tammikuun loppuun palkkaa, eli helmikuusta sitten tipahdan kelarahoille. Meinasin kyllä sen muutosverokortin hakee, vaik ei se siihen vanhempainrahaan tee ku parin kympin helpotuksen per kuukausi, mut veikkaan et seki on paljon lapsiperheessä :D Ku siis minun pitää laskee se verojuttu sit sillee et tammikuussa saan täyden palkan, helmi-elokuus saan vahnempainrahan, ja sit syys-joulukuun saan sit taas täyttä palkkaa, ku palaan töihi.. ni muutama prosentti tulee pienempi sit ens vuodelle. Pitää viel laskee siihe vähä extraa ni ei tuu ainakaa sit mätkyi... lomarahoi ei varmaan tuu kerta ei oo ees töissä ?? :D
 
Ddrops, lomapalkanhan sinä saat sit kun pidät loman. Siis ainakin mulla menee silleen, että kun pidän lomaa 5 viikkoa vanhempainvapaan jälkeen niin saan ihan normaalisti lomapalkan tuolta ajalta. Lomarahan saan sit loman jälkeen kun palaan töihin :-) Minäkin ajattelin käydä laskettamassa sen veroprosentin uusiksi kelan rahoja varten, niin joudun myös laskeskelemaan nuo kaikki palkkatulotkin sitten mukaan.
 
Ai nii unohin et mullaha on sit 6,5 viikkoo pitämättömiä lomia!!! :O hemmetti, minunha piti kysyy pomolt sitäki et voinks pitää sen loman heti vanhempainvapaan perään, eli menisin sitten niinku vasta 21.10 töihi jos oikein laskin.. 5.9 pitäs mennä normaalisti, mut sit jos saan loman heti perään ni menisin vasta 21.10. Sittehä saan ne lomarahatki jotka pitää kans huomioida sitä veroprosenttia laskettaessa :)
 
Niin, onhan se teillä töihin palaajilla ihan erilainen kuvio vielä :D Mulla ei oo täyttä varmuutta, että palaanko töihin vai en. Siis haenko uutta työtä loppuvuodelle, kun ei oo entistä mihin palata. Tässä meidän naapurissa on kyllä semmonen kehitysvammaisten keskus, missä tuntus keikkaa riittävän niin paljon, kun ois tekijöitä. Ainakin siis joillekin, enhän mie tiiä kelpuuttaisko ne miut... :D En oo siis nimenomaisesti sen alan hommia hirveesti tehny. Oon alkanu pyöritellä sellaistakin mahdollisuutta mielessä, että jos antaiskin miehelle sen isäkuukauden pito mahdollisuuden ja keikkailis ite sen ajan ja sit mie jäisin hoitovapaalle. Saako niin ees tehä? Kai se pitää joskus keväällä käydä selvittelemässä, että mitä mahdollisuuksia tässä oikein ois. Toisaalta haluisin olla lapsen kanssa kotona ja jos vaan miehen työt jatkuu niin se on varmasti täysin mahollista... Ja mitenkä tässä sit sitä veroprosenttia laskis, kun ei oo oikein itekään selvillä, onko loppuvuodesta töissä vai ei..? :D Voihan sitä toki muuttaa sit kesken kauden, mut tympeetä maksaa sit loppuvuoden palkoista puolet veroa, jos on liian pieneksi prosentti säädetty... Vähän aikaista ehkä miettiä noita vanhempainvapaan jälkeisiä asioita, kun ei oo vielä ees sitä vauvaa, mut toisaalta aika tuntuu jo nyt menevän niin vauhdilla, niin miten sitten, kun se vauva on tässä ja joka päivä opitaan uutta ja on niin erilaista...? :)
 
Juu, kyl miekin meinasin sen muutoskortin siis hakea noita etuisuuksia varten, mut mies oli sitä mieltä, ettei sitä vielä voi edes ensi vuodelle saada, niin en ole hoppuillut. Mulla on palkkaa varten huomattavasti pienempi prosentti, niin tuo 20% tuntuu ihan todella paljolta, kun tulojakin sit on kuitenkin huomattavasti vähemmän.

Meillä on alustavasti mietitty mun ens kesän lomia niin, että anoisin oman vuosilomani sille ajalle, kun mies jää pitämään isäkuukautta. Miehen työnantaja on aika mahtavasti mukana näissä perhe-asioissa ja maksaa palkkaa siltä ajalta.
 
Takaisin
Top