Keskusteluja Kelan jutuista.

Ääääh... pitäsköhä miunkin jo laittaa se hakemus menee :D oon kyllä täyttäny sen paperi version jo... ja sit jos veis ne liitteineen kelaan ja kysyis onks kaikki oikein niin pääsis ehkä helpommalla... hmm..
 
Noniin, selvishän ne asiat eilen. Palkkis ei voi lähettää sitä palkanmaksulomaketta kun vasta 10.10 kun mun KTA voi vaihdella kahdellakin eurolla. Ainut et jos joudun jäämään sairaslomalle ennen äitiyslomaa ne pystyy sen laittamaan aikasemmin, kun mun KTA ei päivity :) Mikä helpotus, et pääsi näinkin helpolla tän asian kanssa :D
 
Tää on nyt ehkä ihan tyhmä kysymys, mutta millä termeillä Kela kutsuu noita etuuksia, kun mulla ei ole nyt täysin selvää tää? Eli Kelan nettipalvelussa näkyy että mun hakemus  vanhempainpäivärahasta on saapunut. Tarkoittaako tämä siis sekä äitiyspäivärahaa että vanhempainrahaa? Mietin vaan, että olenko sitten unohtanut ruksia jotain siitä lomakkeesta... :P Eli tuolla nettipalvelussa ei ainakaan ole mitään mainintaa juuri äitiyspäivärahasta.
 
Juu, itsekin oon jo saanut päänsärkyä noista termeistä. Sitten kun rauhassa luin Kelan "Koti ja perhe - lyhyesti ja selkeästi" -esitteen, alleviivasin kaikki nuo jutut. Sen saa Kelan toimistoista tai sitten netistä:
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/selko_koti/$File/Kela_SELKO_koti_verkko.pdf?OpenElement
Sieltä löytyy myös vastaus kysymykseesi: "Äitiysrahaa, erityisäitiysrahaa, isyysrahaa ja vanhempainrahaa nimitetään yhteisellä termillä vanhempainpäivärahat." Eikä ihme että asia on epäselvä, kun nopealla silmäyksellä vanhempainraha ja vanhempainpäiväraha -termit näyttävät samalta...
 
Mua ärsyttää noissa Kelan lomakkeissa se, että paperiversio, netistä tulostettava versio ja netissä täytettävä versio on kaikki erilaisia. Jotenkin tuo netissä täytettävä versio oli kaikkein selkein, kun näki, mitkä tiedot heillä ovat jo valmiiksi tiedossa.
 
Kiitos vastauksesta aurankukka! :) Mähän oon itekin mahdollisesti tuleva sossun täti niin tosi hienoa että oon hukassa näiden termien kanssa... :P
 
Täälläkin onneksi kaikki kunnossa kelan osalta! Päivärahapäätökset saatu ja äitiyspakkauksen vaatteet odottavat käyttöönottopesua :)

Mulla kans sama tilanne kuin jollain muulla tuossa aikaisemmin eli tulot nousee huomattavasti kun pääsen aloittamaan äitiysloman.. Muutin siis uudelle paikkakunnalle kun sain tietää raskaudestani ja hankin työpaikan täällä. Työstä saan todella surkeaa palkkaa ja nyt kun jään äitiyslomalle ja päiväraha lasketaan edellisen paljon parempipalkkaisen työni verotietojen perusteella niin tulen tienaamaan yli puolet enemmän kuin tienaan nyt tehdessäni täyttä työviikkoa! Hitsi että olen onnellinen! :) 

Meidän olot siis helpottuu huomattavasti kun pääsen kelan rahoille.. Pystyn laittamaan helposti säästöönkin vaikka pari sataa kuussa tulevan varalle :) Lapsilisät ajattelin laittaa muutenkin menemään suoraa säästötilille sitten kun jaksan selvittää maksupäivät. Mites muut olette ajatelleet? Säästättekö lapselle/ tulevia yllättäviä (lapseen liittyviä) menoja varten?
 
Meillä menee ihan normaaliin elämään lapsilisät. Ei säästellä niitä erityisesti yllättäviä menoja varten tai lapselle omalle tilille.

Osaisko muuten joku sanoa, että minkä takia lapsilisäpäätös tulee vasta loppuvuodesta kun vauva on syntynyt? Miks ei kela voi lähettää sitä päätöstä jo nyt? Netissä omilla sivuilla on lukenu kyllä jo jonkun aikaa, että asia on ratkastu, mut olishan se kiva saada ne paperitkin..
 
Ehkä ne ei voi Kelalla tehdä sitä lopullista päätöstä, ennen kuin lapsi on oikeesti olemassa. Jos siihen tarvii esim. jonkun hetun tai jotain, mitä ei siis vielä oo. Näin ainakin epäilisin... Toki joku Kelan täti tai muuten asioihin perehtyny soi oikaista.

Me ei ehkä lapsilisiä varsinaisesti laiteta säästöön, mut on kyllä suunniteltu, että avataan lapselle joku rahasto. Ois ihan kiva 20-vuotis lahja esim. saada sitten rahasto itselleen ja varat käyttöön. Mie oisin ainakin tykänny. 50e/kk ja 20vuotta kerryttää jo ihan kivan potin... Ja toki siis on laskelmoitava, että meillä on vara pitää kaikille tuleville lapsille semmosta rahastoa, eikä vaan esikoiselle... :D Mut tää nyt on ehkä enemmän miehen heiniä, kun hän on alan ihmisiä. Ja lapsilisä tulee miun tilille, niin eiköhän se ihan elämiseen ja lapsivakuutuksen maksuun mene... :D
 
Ei osunut silmiini, mutta onkohan joku maininnut kumman pakkauksen on saanut, uuden vai vanhan..? Itse laitoin äitiysavustuspakkaus hakemuksen vasta viime kuun lopulla, ja mietin kumpainen pkt mahtaa tulla, vaikka ei kai sillä suurta merkitystä olekaan =)
 
Kävin tuossa eilen kelassa ja se täti sanoi et siirtyminen uuteen pakkaukseen viivästyy koska ihmiset panttaa hakemuksiaan uuden pakkauksen toivossa...ja jättävät noutamatta pakkauksia postista siinä toivossa et saisivat uuden tilalle...uusi arvioitu aika on vasta lokakuun lopussa...
 
No johan voi joillekin olla tärkeää saada uusi pakkaus, jos pakkaus pitää jättää postista hakematta uuden toivossa. Itsekin kyllä toivon saavani 2012 pakkauksen, kun veljelläni ja parhailla ystävilläni on tuo 2011 pakkaus, mutta molempiin pakkauksiin olisin aivan tyytyväinen. Olen vähän itsekin pantannut hakemuksen laittamista, mutta nyt on laitettu, ettei jää viime tippaan ja vielä sen takia unohdu, kun ei mun päässä meinaa muutenkaan mikään pysyä :D
 
siis että ihmiset on taas fiksuja :( Just on tiedotettu et jos jättää postist hakematta ja se palautuu lähettäjälle, ni ne lähettää sen saman vanhan paketin uudelleen. Hohhoij..
 
Minä varalta panttailin hakemuksen laittoa, tällä viikolla piti laittaa menemään, kun täyttyy tuo 2kk ennen la:ta. Ei kyllä tulisi tosin mieleenkään jättää pakkausta hakematta postista, se nyt on jo vaan typerää. Vaatteista mulle käy kumman pakkauksen vaatteet tahansa, molemmat oli mun mielestä kivoja. Mutta uusi laatikko olisi kivempi saada ja säilyttää, kuin tuo valkoinen kela-laatikko, niin siksi vitkutin hakemusta, jos sattuisi tuuri käymään :)
 
Oon tässä yrittänyt hiukan selvitellä miten tulevaisuudessa vauvelin kasvaessa pärjäisi. Ajattelinkin, että josko joku täällä osaisi neuvoa tai on itse samassa jamassa. Mulla on siis se tilanne, että joudun tammikuussa 2014 (kun vauva olisi  reilun vuoden ja kuukauden ikäinen) palaamaan opiskeluihin AMK:un. En kuitenkaan ymmärrä noista Kelan selvityksistä oikein mitään, eli nyt aloin jo kauhistuneena miettiä, että joudunko sitten opiskeluiden alettua pärjäämään opintorahalla (noin parisataa, ja en edes tiedä saanko lisätukea kun olen jo käyttänyt tukikuukaudet toiseen tutkintoon) sekä lapsilisällä? Samaan aikaa pitäisi siis kuitenkin maksaa niitä päivähoitomaksuja, ilman päivähoitoahan se päätoiminen opiskelu ei oikein onnistu. En osannut Kelan sivuilta selvitellä mitä muita vaihtoehtoja edes olisi. Asumistukea emme taida saada kun asutaan omistusasunnossa ja miehen tulotkin on sen verran hyvät... Mullahan ei myöskään ole työpaikkaa mihin palata, enkä tiedä olisko mitenkään järkevääkään mennä päivätöihin ja opiskella vaikka sitten illat kun on yksivuotias vauva...
 
Vilukissa: Tämä maa on siinä mielessä ankara, että jos toinen puolisko ansaitsee, niin se lasketaan aina yhteiseksi tuloksi. Jos hänelläkään ei olisi tuloja, olisitte oikeutettuja toimeentulotukeen. Opiskelijana on pakko pärjätä opintorahalla+lainalla. Asumistukea on mahdollisuus saada myös omistusasuntoon, mutta miehesi tulot katsotaan myös siihen. Itse aikoinani otin opintolainaa, jotta saatiin mun toinen tutkinto "rahoitettua". Emme olleet valmiita tinkimään ihan kaikesta. Itse jään kotiin luultavasti kotihoidotuella eli ei siinä tulot ole sen suuremmat. Täytyy järkevöittää taloutta ja pärjätä miehen tuloilla. Kyllä kaikesta selvitään!
 
Joo mä vieläpä opiskelen itse sosiaalialaa, ja yritän tälläkin hetkellä neuvoa näissä asioissa asiakkaita, mutta eipä ole itsellekään selvää. Mutta jos oon iltaopiskelija, niin silloinhan saan kotihoidontukea? Hoitolisää ei varmaan tipu just miehen tulojen takia. Mutta voiko saada opintotukea ja kotihoidon tukea? Tää on nyt semmonen soppa että pitää ehkä marssia jossain vaiheessa opinto-ohjaajalle ja sitten Kelaan... Mietin vaan, että voitais saada nuo mun iltaopinnot sumplittua, kun niitä luentoja on max 2 iltaa viikossa. Eli mies voisi saada työt sovittua niin että kerkee kotiin hoitamaan lasta. Tai sitten hommataan joku epävirallinen hoitaja. Mulla on noin puolet noista opinnoista jäljellä, mutta oon (toivottavasti pian) valmistumassa ekoista opinnoista, eli yritän sitten vielä anella kaikenmaailman hyväksilukujakin... :P
 
Takaisin
Top