Keskusteluja Kelan jutuista.

Arviolta uutta pakkausta aletaan jakaa syys-lokakuun aikana, eli taitaa joo tulla se vanha pakkaus, vaik venyttäiski viime tippaan sen haun (syyskuun loppuun).. Pääsin kattomaan piilotettuja lehtikuvia, ja on kyllä paljon raikkaamman näköinen tämä uus pakkaus.. Harmittaa, kun ei sitä nyt saa, ku jakaminen meni niin myöhälle syksyyn :( Mutta jos sitä ens vuonna sais toisen lapsen ni saahan sen uuden pakkauksen sitten ;D Kuvat julkistetaan tänään klo 10 kela.fi sivuilla.
 
Mua ei vielä harmita, ettei uutta saatu. Huom. VIELÄ ;) mä kyllä olisin halunnu sen laatikon ulkonäön perusteella... Sisällöllisesti varmaan olis ollu ihan yhtä tylsiä vaatteita mun makuun.  Meille jos tulee toinen lapsi, niin otetaan aika varmasti rahana toi avustus, kun vaatetta jne on niin paljon ja noi muut tilpehöörit voi säästää seuraavalle muksulle.

Ärsyttää kun vieläkään ei oo tullu niitä päätöksiä rahoista!! Mut se johtuu palkkiksen hitaudesta. Idiootit. Niin ja mulle selvis maanantaina, että kyllä mä sittenki saan palkkaa 3kk ajan kun jään äippälomalle! Jes!! Eli tammikussa vasta tipun kelan maksamille tuille. Kiva ylläri oli, kun olin ihan varma etten mä saa palkkaa. Kannatti alkaa uudelleen tulkkaamaan TESsiä ja vielä kysyä ihmiseltä, joka on palkkikseen meiltä yhteydessä ja jonka pitäis tietää noista asioista.
 
Jep, kyllä mä mieluummin tosta uuden sisällöstä sen makuupussin ja vanupuvun ottaisin. Ja edelleen sen boxin!
 
No jaa... Molemmis hyvät ja huonot jutut. Joten eipä väliä kumpi sieltä tulee, kunhan saan hakemuksen tehtyä.
Tietääkö joku pitääkö se palkkatodistus olla jo liitteenä kun sitä hakemusta tekee?
 
Palkkiksen pitää juu hoitaa oma osuutensa ja sinne voi olla myös yhteydessä ja pyytää lähettään sen oikeen lomakkeen kelaan. Minäki meinaan soittaa palkanlaskijalle tiedoks sitten, ku laitan paperit vetämään et hoitavat sit oman osuutensa kans.
 
No soitin pomolle äsken asiasta, et hoitaako ne sen. Ja sano et palkkatoimistosta se lähetetään ja äitiyskauden ajan maksaa työnantaja palkan. Ihan kiva, vaik en oo edes vakkari, mutta sopimus onneksi kestää yli sen äitiysrahakauden.
 
Kylläpäs oli kelan sivut tukossa, tosi pitkään lataili, että pääsi uutta pakkausta katsomaan. Miusta vanhassa pakkauksessa oli kaikki vaatteet kivemman näköisiä lukuunottamatta sitä vanuhaalaria! Jotenkin tosi omituisia nuo uuden pakkauksen vaatteiden värit miun silmään. Ja harsojako ei ole kuin yksi! ennemmin muutaman harson otan, kuin paketillisen terveyssiteitä. Tosin ei nuo tämänkään vuoden äp:n harsot mitenkään superlaadukkaita olleet, mut kai niille jotain virkaa keksii. Ja kortsujakin on yks vähemmän... :D Että mitähän sillä sitten viestitään... Laatikko on toki joo kauniimpi, mut en nyt ihan sen takia kuitenkaan oo kauheen pettyny. Aattelin kyllä säästää ton äp:n laatikon ja laittaa sinne sit kunkin lapsen kohalta aina semmoset jutut mitkä halutaan säästää vaikka sen lapsen omille lapsille. Muutama suosikkivaate, -kirja ja -lelu jne. Mut voihan sen laatikon koristella sit itekin. Ettei tälle esikolle nyt tuu mitään kompleksia, jos ne on jatkossa tommosia hienoja ja hällä ois vaan tommonen valkonen, missä lukee kela.fi. :D
 


HYYYYI mitkä värit tossa uudessa pakkauksessa :D !!!!



No mutta saatte huokasta helpotuksesta... kuulemma noita vanhoja pakkauksia on jaossa vuoden loppuun asti, sanottiin kelan kassalla.
 
Minä oisin mieluummin ottanut tuon uuden pakkauksen, mutta kyllä vanhakin kelpaa. Nätimpi laatikko olisi ollut säilyttää tuossa uudessa :) Molempien vaatteet on mulle ihan käypiä kyllä. Pojalle istuu kummankin pakkauksen vaatteet.

Toisesta tuskin tullaan sitten aikanaan pakkausta enää ottamaan, niin sillä olisi ollut kiva saada tuo uusi laatikko nyt. Venytän nyt varalta kuitenkin papereiden laiton viimetinkaan, jos sattuu ihmehyvä tuuri käymään ja täällä olisi jo vanhat loppuneet. Jos ei, niin ei voi mitään.
 
Mä myös tykkäsin tuosta uudesta pakkauksesta, mutta mun suurin motiivi saada uus pakkaus on kyllä se, että saisin eri vaatteita kuin kaverit ja veli on saaneet, kun sieltä varmaan jotain lähtee kiertoon. Mutta oikeasti on aika sama kumpi pakkaus tulee.

Löysin intrasta myös nyt mustaa valkoisella, että työnantaja maksaa palkkaa 3:lta kuukaudelta. Jeij! Ja täytyy korjata johonkin aikaisempaan, että jos työantaja maksaa palkan niin työnantaja hakee Kelalta sen 90%, mikä maksettaisiin muuten työntekijälle. Eli se 10% menee työnantajan piikkiin.

Vielä tuosta perhevapailta työhön palaamisesta, että eikö hoitovapaakin lasketa perhevapaisiin?

Tuolta meidän intrasta selvisi myös, että meidän firmassa myös isyysvapaalta työnantaja maksaa 6:ltä päivältä palkan ja työkaveri oli kuullut, että monessa firmassa maksetaan jotain, että pyytäkää miehiä selvittämään sitäkin :) Omani on varmaan ihan pihalla kaikesta, mutta täytyy nyt muistuttaa, että ottaa selvää, koska sen verran iso firma, että jotain varmaan maksavat ja kaikkihan on kotiin päin.
 
En osaa löytää tietoa, miten määräaikaisen työntekijän lomat kertyy vai kertyykö äippäloman aikana. Osaako joku sanoa?
 
Onnekas10 pitäs kertyy myös määräaikasella samanlai ku vakituisella, jos työsuhde on allekirjoitettu jatkumaan sen äippäloman aikanakin. Tietty TESssä pitäs tää kohta olla manittuna... jos ei ni sit pomolta kysyy.
 
Kyllä myös mun käsittääkseni lomat kertyy määräaikaisen työsopimuksen loppuun.

Täyttelin nyt töihin nuo paperit ja olin itse asiassa jo vähän myöhässä... Paperit olisi pitänyt laittaa 2kk ennen äitiysloman alkua, joka mulla alkaa 9.10. Päiväsin paperit sitten vaan sen mukaan 9.8. Oonhan kuitenkin ilmoittanut esimiehelle jo keväällä jääväni äitiyslomalle. Viralliset paperit on vaan jääneet täyttämättä.

Täyttelin nyt sitten kerralla tuohon äitiysvapaan ja vanhempainvapaan eli piti nyt sitten päättää se, että pitääkö mies isäkuukauden ja kyllä hän sen pitää, että ensi vuoden elokuussa hän on sitten isäkuukaudella ja minä kesälomalla. Vähän kyllä mietin noista kesälomapäivistä luopumista, mutta kyllähän sitä lomaa ehtii kertyä huhti-elokuulta seuraavaa vuotta varten ja mahdollisesti olisin aloittamassa työt tammikuussa 2014 niin siinäkin ehtisi kerryttää vielä muutamalta kuukaudelta.

Ja eikä nämä paperit varmaan kiveen hakattuja ole, jos olosuhteet tai mieli muuttuu.
 
Ei noi kyllä kiveen hakattuja ole. Mä jätin isäkuukausijutut kokonaan miettimättä ja hain vaan noi tuet. Isäkuukaudesta ehtii tekemään kelalle ilmotuksen vaikka kuinka moneen kertaan vielä myöhemmin. Helpompi meille sit myöhemmin miettiä toi isäkuukausi ja että mihin väliin se tungetaan.
 
Harmittaa kyl kun meillä tuskin on mahdollisuutta pitää mitään isäkuukautta :( Mulla ei ole työtä mihin palata siksi aikaa ja lomaakaan ei tästä muutaman kuukauden määräaikaisesta juuri kerry. Mut ens kesänä mies voi kumminkin pitää varmasti taas kunnon kesäloman niin saadaan olla koko perhe yhdessä :D
 
Minunkin miehen työnantaja maksaa 6:lta päivältä palkan isyysloman aikana. Olivat eilen selvitelleet pomon kanssa tämän asian. Eihän sillä mitään kiirettä ois ollu, mies kun pitää tuon ensimmäisen osan isyyslomasta joulukuussa. Ajatteli pitää kolmessa osassa niin saa joka lomaan viikon lisää. Minäkin täytin nuo hakemuspaperit myös koko kaudelta, kun neuvolassa ja sit vielä kelassakin sanoi että niin se kannattaa tehä. Jos nyt jostakin syystä mies haluaisi sitten sen isäkuukauden pitää niin sitähän voi sitten muuttaa. Samaan hakemukseen laitoin vielä sen lapsilisänkin niin sekin on jo hoidettu ja kelaan ei tartte enää mitään hakemuksia laitella :-)
 
Laitoin kanssa lapsilisän samalla kertaa vetämään, niin mun ei tarvii pistää tikkua ristiin enää noiden etuuksien takia :)

Meillä on kans miehellä ens kesänä neljä viikkoa lomaa, et koko perhe saadaan olla yhdessä sillon. Ja jos vielä pitäis sen isäkuukauden kun siitä vähän innostu jo aiemmin, niin sit olis extravapaata yhdessä :) En muista mihin mennessä se piti pitää se isäkuukausi, mut mä varmaan oon sillon kotona kanssa ja elellään vaan miehen kelalta saamilla rahoilla.
 
Sen isäkuukaudenhan voi säästää vaikka ihan sinne loppuun. Sinulta vaan loppuu vanheimpainvapaa kahta viikkoa aiemmin ja isä jää sillon isäkuukaudelle. Toki sen voi pitää missä vaiheessa vaan, mut sit niitä hakemuksia joutuu muokkaamaan moneen kertaan. Meillä mies ei näillä näkymin pidä isäkuukautta, mutta eihän sitä vielä tiedä miten mieli muuttuu. Kesällä tosiaan pitää tuon neljän viikon kesäloman ja siihen perään sit vielä isyyslomasta viikon niin siinä saadaan olla jo koko perhe viisi viikkoa yhdessä. Minä pidän kaikki mahdolliset lomat sitten heti vanhempainvapaan perään niin saan olla pojan kanssa mahdollisimman pitkään kotona. Kotihoidontuelle jäämisestä kun on edes turha haaveilla :/
 
Takaisin
Top