Keskusteluja Kelan jutuista.

Kiitos kaikille selityksistä! Aihe tuntuu nyt jo vähän selvemmältä. Noin viikon päästä sitten neuvola, jossa saan ne paperit, toivottavasti sitten jutut selviävät vielä enemmän eikä menee pää taas sekaisin :) Pitää tosiaankin puhua vielä poikaystävän kanssa kuka milloinkin jää kotiin - katsotaanpa millaiseen päätökseen tulemme...
 
Ei sieltä neuvolasta muuten mitään papereita saa, paitsi raskaustodistuksen. Netissä sitten pitää hakulomakkeet täyttää tai hakea ite ne paperit kelalta. Me käytiin ruudulla vaan läpi ne kaikki avustukset mitkä mä haen sitten kun jaksan lomakkeet täyttää. En sitten eilen saanu sitä aikaan ja nyt ei ole huvittanu keskittyä. Palkkanauhat 6kk ajalta pitäis kaivaa ja kopioida, niin mulla olis kaikki tarvittavat liitteet kasassa hakemuksiin.
 
Minä sain kyllä paperit neuvolasta käteen. Tosin terkkari kyllä sanoi kelan toivovan hakua ensisijaisesti sähköisessä muodossa.
 
Nii voiha se olla et joka paikas et tartte käydä töissä, et pystyy pitää vuosilomansa mammaloman perään. Mut oon kyl sellasestaki käytännöstä kuullu, et heti perään ei pysty lomia pitämään, et pitää käydä hetki töissä jonka jälkeen anotaan lomat jos niit sit annetaan..  Pitää kysyä omalta pomoltani mite meillä on.. tosin jos irtisanon itseni mammaloman aikana, ni sittenhän sillä ei ole merkitystä ja parempi ottaa ne lomarahat sit rahana, kun mammaloma päättyy. Tai jos haen vaan siirtoa toiseen paikkakuntaan, niin siinä tapauksessa haen lomat sen mammaloman perään ja aloitan sitten uudessa työpaikassa 8 viikkoa sen jälkeen kun mammaloma loppuu.
Toisaalta oon kyl nii kyllästyny toho omaan työhöni, et vois iha hyvin vaihtaa työpaikkaa.. mut toisaalta tuo on niin turvallinen ala, et mikään lomautus ei tule ikinä eteen ja oon viel vakituisessa virassa.. nykypäivänä kun nuo työtarjonnat ja muutenki asiat on mitä on.. Kun mietin et jos lähtisin takaisin hoitotyön pariin, mut eteen tulis kolmivuorotyö.. Käteen jäävä palkka tuskin muuttuisi, kun tulee yö- ilta ja muut pyhälisät sen palkan lisäks. Tällähetkellähän teen 8-16 ja vain arkipäivänä, toimistohommia kun teen. Hitsi et on kaikki auki :D
 
osaakos kukaan kertoa, että miten se menee kun ottaa puolen vuoden tulojen mukaan sen rahan? Onko siinä joku aika minkä "sisällä" ne 6 kk voi ottaa? Esim jos on ollut 2 vuoden aikana 6kk töissä? 
Toivottavasti nyt joku ymmärsi, mä olen niin toivoton näitten kelajuttujen kanssa 
 
se on 6kk ennen äitiysloman alkua muistaakseni.. eli jos oot vaikka ennen mammalomaa työttömänä ni niitä työtuloja ei voi käyttää jotka on ollu ennen sitä työttömyysjaksoa.. siis koska siinä on työtön jakso välissä.. sit tulee ilmeisesti sen 2010 verotulojen mukaan.
 
Olen ymmärtänyt että kela laskee sen 6kk taaksepäin  siitä hetkestä kun äitysvapaa alkaa. Eli itse et voi valita minkä ajanjakson mukaan rahaa toivot. Ja tulojen tulee olla noussut vähintään 20% edelliseen verovuoteen verraten (v.2010), jotta äitiysrahaa myönnetään viimeisten 6kk:n tulojen mukaan.
 
Eiku hei, on siel kelan sivuilla näköjään myös silleen et ei sen tartte olla just sen päivärahakauden alkamista edeltävien 6 kk ajalta ne tulot...

Jos tulosi ovat kasvaneet vähintään 20 %

Päivärahasi voidaan laskea myös vanhempainpäivärahakautta edeltävien 6 kuukauden työtulojen perusteella, jos tulotasosi on noussut vähintään 20 % verotuksessa vahvistettuihin, palkkakertoimella korotettuihin työtuloihin verrattuna. Palkkakertoimella korotetuilla työtuloilla tarkoitetaan sitä, että verotuksessa todetut työtulot tarkistetaan siinä suhteessa kuin vanhempainpäivärahaoikeuden alkamisajankohdalle vahvistettu palkkakerroin poikkeaa edelliselle kalenterivuodelle vahvistetusta palkkakertoimesta. Voit tarkistaa palkkakertoimesi työeläkelakipalvelusta.

Tulot voidaan huomioida päivärahan perusteena, jos ne ovat jatkuvia ja säännönmukaisia ja jos ne on maksettu 6 kuukauden aikana. Vuositulo lasketaan kertomalla 6 kuukauden tulo kahdella.

Työnantajasi voi ilmoittaa 6 kuukauden tulosi verkossa tai lomakkeella Y17 Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta. Voit itse selvittää hakemuksessasi työmatkakustannukset ja ay- tai työttömyysvakuutusmaksut.

Lyhyet työsuhteet tai tulojen vaihtelut

Työtulosi voidaan arvioida myös 6 kuukautta lyhyemmältä ajalta, jos sinulla on ollut tuloja ammatinvaihtumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi vain osalta 6 kuukauden aikaa.

Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta.

Jos olet viimesten 6 kuukauden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä työttömänä työnhakijana, voidaan vanhempainrahasi laskea myös pätkätöistä ansaittujen vähintään kuukauden tulojen perusteella. Päivärahasi voidaan laskea myös vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut äskettäin työhön esim. sairauspoissaolon tai vanhempainvapaan jälkeen ja työssäolosi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut.

Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen  perusteella

Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2011. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Marita on työskennellyt 1.10.–31.12.2010 sekä 1.1.–31.3.2011. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2010–31.3.2011 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk tulot, jotka kerrotaan kahdella).

Jos Marita olisi työskennellyt vain 1.10.–31.12.2010, hänen päivärahansa laskettaisiin tämän 3 kuukauden ajalta ja 3 kk:n tulot kerrottaisiin kahdella.

 

 Esimerkki tulojen esittämisajan pidentämisestä

Merjan äitiysvapaa alkaa 2.8.2011. Hän on ollut työttömänä viimeisen vuoden ajan (1.7.2010–1.8.2011). Hän voi esittää Kelalle tulot ajalta 1.1.2010–30.6.2011, jos hän tuona aikana on ollut töissä. Vuoden 2009 puolella saatuja tuloja hän ei voi enää esittää.     

 
Mulle tuli pari päivää sitten päätös sekä vanhempainrahasta että äitiysavustuksesta ja kaikki näytti olevan kunnossa eli minä aloittelen äitiyslomaa 5.10.

Mansikkainen
 
Mulla alkaa äitiysloma vissiinki 1.10. 

Sain sen äitiysavustuksen päätöksen mutta rahaa en vielä hakenut.
 
Mulle ei vielä oo tullu mitään päätöksiä. Ja toivottavasti meidän palkkis on jo hoitanu oman osuutensa ettei sen takia pitkity ainakaan!
 
Mietin ite samaa, kun mullekaan ei oo vielä mitään päätöksiä tullut!? Palkkiksen uskoisin kyllä hoitaneen oman osuutensa... Tai toivoisin. Taoivottavasti se liite vaan löysi miun hakemukseen sitten, kun pyysin heitä suoraan Kelaan toimittamaan sen. Mut toki on varmaan ruuhkaa, kun kaikki opintotukipäätös-asiatkin alkaa painaa päälle ja täällä syrjässä on vielä kaikki sivukonttorit kiinni kesällä. Tietty tekeekö nuokin äitiysavustus ja -raha päätökset joku taho keskitetysti niinkuin opintoraha-asiat päätetään... Mut kiva olis, kun tulis se päätös, niin tietäs, että kaikki on sikäli ok...
 
Mulla meni vasta ilmeisesti maanantaina virallinen tieto palkkikseen, kun tuli meidän yhteyshenkilö töihin. Ei ilmeisesti kelvannu mun ilmotus siitä, että alkaa 29.9 loma. Et en tiedä nyt onko ne palkkiksesta heti maanantaina ollu yhteydessä kelaan vai ei vielä ollenkaan. Murr. Ja mä haluisin kanssa ne päätökset hoidetuiks jo, et ei tarvis niitä miettiä enää. Sen takia laitoinkin jo hakemukset menemään ja siitä on nyt 3viikkoa. Opintotukihakemukset on tietty nyt ruuhkauttaneet käsittelijöiden kädet, mut luulis kyllä et on jotenki fiksusti jaettu henkilökuntaa ruuhkahuippujen aikaan, kun eihän opintotukien hakijat tänäkään vuonna yllätyksenä tule :)
 
Ei sitä tiedä, talvikin yllättää joka vuosi autoilijat... :D Ainakin siellä etelässä! ;)
 
Takaisin
Top