Keskosille =)

On muuten asia mitä mä en ymmärrä, keskosethan on yleensä hyvin lähelle la:nsa sairaalahoidossa johon ei saa kyllä viiä omia vaatteita, eikös ne oo jo lähelle normivastasyntyneen mittoja siinä vaiheessa kun kotiutuvat? 
 
Meidän neiti syntyi rv 25+6 ja kyllä, sairaalaan saa viä omat vaatteet. Minulla tosin kesti monta kuukautta ennen kuin uskallisin viedä mitään omaa infektion pelossa. 4kk sairaalassa ja rv 37 tienoilla tuotiin omia vaatteita ja laskettuna-aikanakin mitat oli vasta 45cm ja 2,2kg joten meni pitkään myös noita 44 senttisiä. Kiva tuoda jotain omaa ja helliä ja pukea ihka omat vaatteet päälle.
 
Taitaa niitä omia vaatteita saada aika usein viedä. Mun poika synty rv 36 ja oli 45cm muutamaa päivää myöhemmin kun kotiuduttiin ni koon 44cm housut oli ihan passelit jonkin aikaa ja 50cm saikin kääriä hihoja pitkään ;)
 
Kyllä saa viedä omia vaatteita sairaalaan. [:)] Ja nämä pienet keskosethan kasvavat kohdun ulkopuolella huomattavasti hitaammin kuin kohdussa, joten ovat kyllä hurjasti pienempiä siinäkin vaiheessa, kun ovat lähellä omaa la-aikaa. 
 
Okra :) keskosten kanssa en ole vielä ollut tekemisissä. Just tuo infektioasia mua mietitytti että en kyllä ottais riskiä että joku pöpö kulkeutuis matkassa sairaalaan.
 
Aivan pieniä keskosia ei edes voi ottaa kenguruun, sain oman lapseni ekan kerran syliin pariksi minuutiksi kuukauden iässä. Kenguruun vasta useita viikkoja myöhemmin. Vastustuskyky kehittyy lapselle kohdussa viimeisen kolmen kuukauden aikana, joten sitä ennen syntyneet ovat todellakin OIKEASTI erittäin infektioherkkiä eivätkä todellakaan saa mistään kenguruhoidosta vastustuskykyä. Monet erittäin pienenä syntyneet keskoset eivät edes pääse kenguruhoitoon sillä kehitys on jäänyt kohdussa niin pahasti kesken että elämä kohdun ulkopuolella on taistelua ja hengissä pysymistä ja pienen pienen vauvelin liikuttelu piuhojen ja koneiden kanssa rasittaa pientä suunnattomasti, mikä taas on haitaksi kehitykselle ja terveydelle. On hyvä muistaa että erittäin pienet keskoset ovat aivan eri asia kuin isot keskoset. Infektioherkät lapset ovat erittäin alttiita ja sairastuvat helposti ja sairastuessaan joutuvat yleensä takaisin sairalaan ja monesti vielä uudelleen hengityskoneeseen. Monella pikkukeskosella on myös keuhkosairaus, BPD. Infektioasiat ei ole mitään pikkukeskosen äidin yliherkkyyttä vaan silkkaa totta ja niihin tulee myös suhtautua vakavasti. :)

(Tyttö syntynyt rv 25, Neljä ensimmäistä kuukautta sairaalassa, nyt ikää 9kk)
 
Takaisin
Top