Keskenmenon jälkeinen hormonitoiminta

Angela

Vasta-alkaja
Sain keskenmenon reilu kolme viikkoa sitten joka lääkkeillä hoidettiin loppuun. Vuotoa oli noin viikon. Ehkäisyä ei olla käytetty tämän jälkeen koska uutta raskautta toivotaan heti. Raskaaksi tuleminen ei ollut helppoa, vuosi meni yrittäessä. Tänään aamulla pyyhkiessä tuli niukkaa veristä vuotoa ja ajattelin kuukautisten alkavan. Tämän jälkeen ei kuitenkaan ole mitään vuotoa tullut, eikä muitakaan kuukautisoireita ole paitsi että rintoja nipistelee. Ehdin jo riemuita että hormonitoiminta käynnistyisi ja päästäisiin uutta vauvaa yrittämään mutta näyttää olevan turha toivo.
Miten teillä muilla keskenmenon kokeneilla on kuukautiskierto käynnistynyt?
 
Omalla kohdalla ensimmäiset kuukautiset keskenmenon jälkeen tulivat tasan kaksi kuukautta keskenmenosta. Tosin omalla kohdallani vielä 4 viikkoa keskenmenon toteamisen jälkeen kohtua jouduttiin tyhjentämään imulla, koska lääkkeillä kohtu ei tyhjentynyt kokonaan. Tästä tyhjennyspäivästä laskien kp 26 tuli kerran vessassa pyyhkiessä punaista paperiin ja kp 28-32 niukkaa tuhruvuotoa. Tämän jälkeen alkoivat normaalit kuukautiset, josta laskin uuden kierron alkaneeksi. Nyt siis tämä kyseinen kierto käynnissä, joten tarkemmin en vielä itsekään tiedä, kuinka hormonitoiminta taas lähtee käyntiin. Normaaleja pms-oireita ei tullut viime kierrossa ollenkaan.
 
Itselläni todettiin varhaisultrassa tuulimunaraskaus ja 7+1 tehtiin lääkkeellinen raskauden keskeytys. Yhdeksän päivää tuli vuotoa, tosin viimeisenä päivänä enää muutama tippa siteeseen. Eilen illalla tein raskaustestin, joka näytti jo negaa sekä positiivisen ovistestin. Tänä aamuna oli pakko tehdä testi uudestaan ja nyt ovistestin viiva oli jo paljon kontrolliviivaa vahvempi eli käytännössä tuosta km/raskauden keskeytyksen jälkeen kp 10 on uusi ovulaatio.

Meillä on takana yli kolme vuotta selittämätöntä lapsettomuutta ja nyt ensimmäisellä inseminaatiolla saimme tuon tuulimunaraskauden. Lääkärimme ei kehoittanut odottamaan seuraavia kuukautisia tulevaksi vaan päinvastoin kannusti yrittämään heti nyt luomusti uudestaan. Hän painotti, että nyt on paljon suurempi todennäköisyys tulla uudestaan raskaaksi heti tuulimunan jälkeen, koska elimistö on jotenkin vastaanottavaisempi uudelle raskaudelle. Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan nyt tuleeko niitä uusia kuukautisia tämän jälkeen vai aloitetaanko seuraavista kuukautisista 2. inssin yritys. Onneksi on parin viikon päästä kontrolliultra, jossa toivottavasti jotain tolkkua saadaan tilanteeseen:-)
 
Olen vähän ymmälläni. Jouduin tekemään lääkkeellisen tyhjennyksen 2.11. Raskaus oli mennyt kesken n. rv 7 ja tyhjennys oli rv 9. Kävin siitä reilun kahden vkon kuluttua ultrassa, jossa todettiin, että kohtu on tyhjentynyt ja ultraava kätilö oli sitä mieltä, että ovulaatiokin olisi pian lähellä, limakalvon paksuus viittasi siihen. Mulla oli silloin ja sen jlk monta vkoa sen tyyppisiä tuntemuksia, että menkat on tulossa, mutta nyt ne on laimentuneet. Lisäksi mulla on sellaisia toisenlaisia toispuoleisia kipuja ollut myös pitkään, jotka ei minusta ole menkkakipuja. Toki mulla tulee vasta huomenna neljä vkoa tyhjennyksestä, joten ei tässä vielä oo kyse mistään kierron pitkittymisestä. Mutta miten voi olla, että kätilö näki lähestyvän oviksen jo tuolloin? Jotenkin nämä kehon tuntemukset on hämmentäviä. Viime päivinä rinnatkin on vasta alkaneet tuntua samanlaisilta kuin ennen raskautta.

Tää nyt oli lähinnä tällaista pohdintaa, kun ei kellekään viiti näitä puhua. Halusin avautua.. Toki ootan että keho toipuis mahd. pian.
 
Ainakin täysiaikainen raskaus voi pistää elimistön tuntemukset ihan uusiksi. Minulla ennen esikoista kivuliaat kuukautiset ja oireeton ovulaatio. Synnytyksen jälkeen ovulaatio muuttui hyvinkin kivuliaaksi ja kuukautiset alkavat "varoittamatta" (kiertopäivien lukumäärän perusteella osaan odottaa niitä). Kolottelut alkavat jo pari päivää menkkojen jälkeen, eli n viikko ennen hedelmällisimpiä päiviä. Tai siis näin oli esikoisen syntymän ja k.menoon päättyneen raskauden välissä. Myös lyhytkin raskaus voi "muuttaa" kiertotuntemuksia. Nyt itsekin odottelen minkälaisiksi oireet muuttuvat...

Eli menkkajuilit voineet olla ovulaatiokipuja, nyt toispuoleinen kipu keltarauhasen toimintaan liittyvää.
 
Itse luulin tm:n jälkeen, että hormonitoiminta meni sekaisin: ensimmäiset kuukautiset tulivat normaalia lyhyemmällä kierrolla (kierrot olleet epäsäännöllisiä ja vaihdelleet reilusti). Sitten kuvittelin, ettei ovulaatiota tullut, kun kävin ultrissa ja lääkäri totesi, että taitaa jäädä ovulaatio seuraavassa kierrossa tulematta (ultrattin uudelleen ja uudelleen, mutta follit näytti kasvavan huonosti) ja limakalvokin näytti todella ohuelta (joka lääkärin mukaan todennäköisesti johtui kaavinnasta). Siinä sitten jonkin aikaa tein ovistestejä, mutten ovista bongannut ja luovutin. Ajattelin, että kierrot ovat nyt tm:n ja kaavinnan jäljiltä sekaisin. Jatkettiin kuitenkin yritystä ja kp 38 tein haalean, mutta selkeän plussan cb:lla. Kp 40 viiva olikin jo aivan tumma. Uskon oviksen tapahtuneen kp 23, koska tuolloin oli pieniä tuntemuksia. Varma en tietystikään voi viikoista olla, mutta se selviää varhaisultrassa 18.12.

Mutta itselläni on siis ollut kovinkin epäsäännöllisiä nuo kierrot + käynnistynyt hitaasti pillereiden lopetuksen jälkeen. Silti tm:n jälkeen kierto palautui hyvin ja ovulaatiokin tapahtui. Tm yritettiin ensin keskeyttää lääkkeillä, mutta tämä ei täysin onnistunut, joten tehtiin vielä kaavintakin. Tsemppiä ja jaksamista yritykseen :Heartred
 
Mulla kävikin niin, että pari päivää kirjoitukseni jlk alkoikin menkat! Olin onnellinen, vaikkakin ne oli tavallista niukemmat ja lyhyemmät eli ei ihan normaalit. Kuitenkin toivon sen olevan merkki siitä, että keho palautuu nopeasti.

Mulla on mies ulkomaalnkomennuksella, joten ei päästä yrittämään heti. Aikaisintaan tammikuussa. Nähtäväksi jää, käykö loma yksiin otollisten päivien kanssa... Toisaalta ootan hirveän kovasti, että voitaisiin yrittää uudelleen, toisaalta pelottaa vielä, miten kaikki menee..
 
Hieno juttu Suvetar2015. Kuulostaa siltä, että hormonitoiminta lähti käyntiin. Itsellänikin oli tm:n ja kaavinnan jälkeen ensimmäiset kuukautiset todella niukat. Sen jälkeen seuraavia ei sitten enää tullutkaan .
Tsemppiä yritykseen.:)
 
Kiitos Minniliini! Oon nyt ekan kerran elämässäni käyttänyt ovulaatiotestejä, kun haluan tietää, missä mennään. Sitäkin kautta haluan varmistuksen, että keho toimii entiseen tapaan.

Laulan kuorossa, ja meillä oli eilen joulukonsertti. Lopussa oli yhteislauluna Taivas sylissäni. Yhtäkkiä ihan puskista tuli itku, jota oli hankala lopettaa... Se on todella koskettava laulu, siitä taisi tulla mulle joulunajan lohtubiisi..
 
Pienellä varauksella kannattaa suhtautua niihin ovistesteihin. Minulla ainakin livahti vois ohi, vaikka todistetusti se jossain välissä oli ehtinyt tulemaan. Eli hommailla kannattaa varmuuden vuoksi jatkuvasti kun se on mahdollista :grin

Mä kans kuuntelin sattumalta yks päivä ton Taivas sylissäni ja se todellakin ON niin kaunis ja koskettava biisi :sad010
 
Neuvokaas vähäsen. Sain keskenmenon rv 7+2,eli eilen alkoi vuotamaan ihan kunnolla,ja tuli isoja hyytymiä. Mistäs mä nyt lasken sitten uutta kiertoa?
 
Pahoittelut äippä2015. Voimia!
Eilinen on sulla nyt todennäköisesti se kp 1. Ite laskin siitä ensimmäisestä kunnon vuotopäivästä. Mulla kierto venyi 34 päiväiseksi ja ekat menkat oli selkeästi runsaammat.
Toivottavasti vuoto on nopeaa ja toivut hyvin, pääset yrittämään uudelleen heti kun siltä tuntuu! :)
 
Joulupäivänä alkoi jo vuotamaan,tai oli sitä rusehtavaa vuotoa,mutta eilen sit oli eka ultra ja ei näkynytkään sykettä. Kotiin pääsin niin alkoi polttavat mahakivut ja vuoto yltyi. Illalla tuli tunne,et jotain tulee ulos,pääsin vessaan niin siinä se sit oli...mun pikkunen ja nyt vuotelee enään aika vähän,mutta mahakivut on välillä tosi kovia. Eilinen oli kyllä pelkkää itkua. Lääkäri sanoi että samantien voi yrittää uutta raskautta. Toivotaankin nyt et tärppäis pian :Heartred
 
Eli ruskeasta tuhrusta en laskenut vielä, vaan ensimmäisestä punaisesta selkeästi verisestä vuodosta.

On se niin rankkaa. :sad001 lähtenyt kuitenki nuin spontaanisti käyntiin, niin jospa tyhjensi nyt kerralla ettei tarvi lääkkeellisesti tai kaavintaan.
Mun km tuli marraskuun 10 ja nyt alkaa jo pikkuhiljaa helpottaa. Km jälkeisten eka kuukautisten jälkeinen kierto menossa. Pelkään vaan kovasti että jos menkat alkaa, se voi olla taas romahduksen paikka.
Plussa puhallus sinulle ++++
 
Äippä2015 kiitos kysymästä. Kyllähän ne menkat alkoi ja olikin ne kyllä ihan mahdottomat! Paljon runsaammat ha kivuliaammat kuin km jälkeen ekat menkat. Noh niistä selvitty ja nyt odottelen uutta ovista ens viikolle. :)

Miten sinä olet voinut? Taidat vielä odotella ekoja kuukautisia?
 
Hyvin tässä voidaan :) vaikka kyllähän tuo keskenmeno mielessä pyörii, mutta ei auta kun vaan uutta raskautta yrittää.kovasti toivotaan ettei ne menkat sieltä tulis. Kauan sulla kesti keskenmenon jälkeen,että alkoi menkat.
 
Eka kierto km jälkeen oli 34 päivää ja toinen jo palautui 28. Päiväiseksi. Normaalisti 28-30 aikalailla.

Toivottavasti sulla tärpätä heti, tai jos menkat on alkaakseen, niin alkaisi ajallaan. Joskus kuulee että se eka kierto venyy hurkastikkin.

Plussa tuulia :)+++
 
Takaisin
Top