Keskenmenon jälkeen

Cookie82

Silmät suurina ihmettelijä
Mulla keskenmenosta nyt tasan 2 viikkoa ja vuotokin loppui jo viikko sitten. Lääkkeellinen 
tyhjennys takana, mitään jälkitarkastusta ei kuulemma tarvii tehdä, testaan vaan kotitestillä ja jos on nega, niin kaikki hyvin.. Äitiyspolilta sanoivat, että heti voi ruveta yrittämään uudestaan, edes niitä yksiä kuukautisia ei kuulemma tarvii odottaa. Henkisesti oon tilanteesta selvinnyt ihan hyvin ja fyysinenkin puoli tuntuis olevan  kunnossa. 
Nyt kysyisinkin, että onko täällä muita keskenmenon saaneita, joilla on sen jälkeen ollut jotenkin pakonomainen tarve tulla heti uudestaan raskaaksi? Mulla hajoo pää, kun en osaa mitään muuta ajatella , enkä keskittyä mihinkään muuhun, kuin siihen, että miten nopeasti nyt tulisinkaan raskaaksi. Eihän uusi raskaus ja vauva mun menettetyä pirpanaa milläänlailla korvais, mutta ois vaan niin suuri tarve raskautua heti.. 
 
Mulla kans keskenmenon (rv 8) jälkeen ootellaan kovasti jotain tapahtuvan, tässä parit menkat jo ollut ja pari testiäkin jo tullut tehtyä. Kovasti tuntemukset olleet samaan suuntaan kun ekalla kerralla mut negaa vaan näyttää, tuntuu niin kamalalta odottaa, vaikka aattelee et en ees ootakkaan mitään kun kuitenkii ne menkat alkaa ja silti vaan päiviä laskee ovikseen ja sit kuitenkaan ei mitään tuu testiin. Tää on niin turhauttavaa, miehelle en oo testeistä ees sanonu mitään kun en haluu et aattelee et mikä hössö oon. Sillä kun on yksi lapsi saanut alkunsa yhdestä kerrasta, jota kyllä itse katuu, eikä oo lapsen äidin kanssa ollut kun kerran.Silti sitä vaan toivoo ja unelmoi koko ajan ja miettii tuntemuksiaan ja sit saa pettyä karvaasti. Luin jostain et keskenmenon jälkeen olis "helppo" tulla raskaaksi, mut eipä taida ainakaan meitä koskea tuo. No koko ajan kuitenkin toivotaan yhteistä lasta. Ensi viikolla olisi taas ovulaatio, sen kierron mukaan mitä nyt parien menkkojen ajalta on pystynyt laskemaan, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Plussa tuulia sinulle alias ei ole, niitä odotetaan kovasti tännekkin. :)
 
Mulla tulee keskenmenosta nyt 3 viikkoa. Raskaus oli toivottu ja yritimme 7kk ennen kuin tämä tärppäsi. Alkion kehitys oli loppunut jo viikolle 7, mutta asia tuli ilmi rv10. Vuoto kesti vain yhden viikon ja sen jälkeen on ollut alavatsa kipuja aika paljonkin. Soitin polille, mutta sanoivat vain, että jos ei kuumetta nouse niin kaiken pitäisi olla kunnossa. Ajattelin kuitenkin varata aikaa ultraan yksityiselle, ihan vain varmuuden vuoksi. Koko ajan on semmoinen olo että kaikki ei ole kunnossa ja pelkää että jotain on jäänyt vielä sisälle. Raskaustesti (verikoe) otetaan sairaalassa ensi viikolla ja jos "hormoni-pitoisuudet" tai mitä lienevätkään ovat laskeneet tarpeeksi, niin kaiken pitäisi olla ok. Eli ei meilläkään ole  mitään jälkitarkatuksia tai muuta vastaavaa. Minulle sanoivat kyllä polilta, että pitäisi odottaa ne yhden kuukautiset ennen uutta yritystä. On ihan omituinen olo kun odottaa kuukautisten alkamista!

Ennen raskautta en potenut mielestäni erityistä vauvakuumetta, mutta nyt ei päässä juuri muuta pyörikään. Tämä tuntuu tosi rasittavalta, sillä en haluaisi ottaa tästä asiasta stressiä yhtään! Reagoin kropallani kaikkeen stressiin ja jännittämiseen, joten pessimistisesti ajattelen että nyt ei sitten varmasti tärppää. Mutta eipäs tässä auta kuin yrittää pysyä positiivisella fiiliksellä ja katsoa miten käy.
 
Mulla tuli eilen täyteen 6 kk keskenmenosta. Raskaus oli erittäin hartaasti toivottu ja nyt tuntuu että pään hajoaminen on hilkulla, kun ei uusi raskaus ole vielä alkanut ahkerasta yrittämisestä huolimatta. Sekä sairaalassa että neuvolassa lohduteltiin keskenmenon jälkeen, ettei pitäisi olla mitään syytä miksei meillä tärppäisi hyvinkin pian uudestaan  paremmalla menestyksellä ja blaa blaa blaa, mutta eipä ole tärpännyt.

En varmaankaan olisi näin kärsimätön, ellei mulla ja miehellä olisi jo 34 ikävuotta plakkarissa ja se pahamaineinen 35 vuoden rajapyykki lähestymässä keväällä. Biologiset kellot tikittävät ja koska haluaisimme mieluiten kaksikin lasta, aika on jokseenkin kortilla. Varasin nyt ajan gynelle, koska mua huolettaa että lyhyiksi (usein vain 2 vrk!) ja kivuliaiksi muuttuneiden kuukautisten taustalla saattaa olla joku lapsettomuutta aiheuttava hormonaalinen häiriö. Voi toki olla ettei mitään vikaa löydy, mutta paras tutkia asia.

Voimahalaus teille kohtalotovereille ja plussatuulia meille kaikille!
 
Catriona mua lohdutettiin just noilla samoilla sanoilla. Kävin tosiaan omakustanteisesti tuolla gynellä kun alkoi nuo alavatsakivut niin vaivata. Tutkimuksissa kävi ilmi, että kaikki kunnossa eli kohtu tyhjä ja n. 3 viikon kuluttua täti saattaisi tulla kyläilemään. Erikoislääkäri tosiaan sanoi, että "positiivista" tässä on se, että raskaaksi tuleminen on siis mahdollista. Eipä tässä auta kuin odottaa ja tehdä sitten kaikkensa sen eteen että saletisti natsaisi emoticon Mulla vielä heittelee tuo kilpirauhasarvo, joten sekin saattaa vaikeuttaa näitä asioita. Mulle jäi viime keväänä kuukautiset pois kahdeksi kuukaudeksi kun kroppa oli niin sekaisin. Eli saas nähdä. Mutta ei heitetä kirvestä kaivoon vaan pitää yrittää jatkaa positiivisella mielellä (joo helpommin sanottu kuin tehty!).

Kannattaa varmasti tuo ajan varaaminen gynelle. Itse sain sieltä ainakin tietynlaista "rauhaa" tuon keskenmenon jälkeen, kun kuulin että kaikki on ok eikä missään näy mitään minkä pitäisi niitä kipuja aiheuttaa. Ainakin pitäisi jonkin verran stressikäyrän kääntyä laskuun sen seurauksena.
 
 Kysyisin viellä, että kun keskenmenosta on nyt 4 viikkoa, niin milloinkohan ne menkat sitten mahdollisesti alkais? Mistä se lasketaan, vanhan kierron mukaan, ensimmäisestä km vuotopäivästä vai viimeisestä vuotopäivästä? Kauanko teillä mennyt, ennenkuin menkat on alkanut, siis jos ette ole raskautuneet heti uudestaan? Enpä ole koskaan aikaisemmin odottanut, et menkat alkais.. Enkä usko uuteen tärppiinkään, vaikka yritystä on ollutkin.. Edelleen tuntuu, että pää hajoo.
 
Mulle sanottiin sairaalassa km:n jälkeen että yleensä menkat olisi odotettavissa noin 6 viikon kuluttua km:stä. Mulla kuitenkin tuli menkat jo 26 vrk keskenmenovuodon alkamisesta eli ihan normaalin kuukautiskierron mukaisesti - ikään kuin km-vuoto olisi ollut menkat. Ovulaatiokin tuntui siinä normaalina ajankohtana 11. päivänä km-vuodon alkamisesta. Kroppa toipui siis pikavauhtia. Pää taas ei ole vieläkään toipunut kunnolla eikä varmaan toivukaan täysin ennen kuin on terve vauva sylissä. Nytkin sadattelen täällä kun on kiertopäivä 11 eikä merkkiäkään ovulaatiota edeltävästä LH-piikistä, vaikka tänään tai viimeistään huomenna pitäisi olla ovulaatiopäivä.
 
Mulla on sitten varmaan mennyt "oppikirjan mukaan" tuo kuukautisten alkaminen.
Eli minähän kävin gynellä n. 3 viikkoa keskenmenosta ja siellä sanottiin että kuukautiset alkaa n. 3 viikon kuluttua, saattaa tulla vähän aikaisemminkin (näkivät siitä limakalvon paksuudesta). Oishan se kiva mitä aikaisemmin ne tulisi niin pääsisi taas yrittämään... me odotetaan ne ensimmäiset kuukautiset ennen uutta yritystä.

Tsemppiä teille molemmille! Minä täällä kärvistelen syysflunssan kourissa...
 
Kiitos vastauksista.

 Mä olin kanssa bongaavinani oviksen tossa toissaviikolla, eli just sen 14pvää km-vuodon alkamisen jälkeen. Normaali kierto on siis säännöllinen ja 28pvää. Keskenmenossa vuoto kesti noin viikon, reilun viikon jälkeen apteekin oma raskaustesti näytti negaa, ja mun laskujen mukaan menkkojen pitäis alkaa nyt, jos km:n eka vuotopäivä ois ns. menkkojen eka päivä. Ja musta tuntuu kans, et kroppa toipui paljon nopeammin, kun pää. Silti oon jotenkin ihan hukassa, enkä tiedä, mitä ajatella, etenkään, kun lähipiiristä tulee jatkuvasti iloisia vauvauutisia.. Oon sitten varmaan tunteeton ja kylmä, kun en osaa aidosti iloita toisten onnesta.

Kaikkea hyvää teille, ja toivottavasti teillä nyt tärppäis ja kaikki menis hyvin. Omaan onnistumiseeni en mitenkään usko.

Nuskalle pikaista parenemista!!
 
Hei. Mul keskenmeno alkoi lääkkeillä. Ei sattunut yhtään, vuoto kesti 12 pv, sen jälkeen 2 pv ei tullu mitään, luulin et loppui, mutta eilen ja tänään kovat kuukautis tapaiset kivut mahassa , alapäässä ja sisäreisissä, minkä jälkeen tuli ulos iso hyytymä-pussukka. Veikkaan, että oli lapseni siinä:sad001 ekan km:m jälkeen tulin raskaaksi vasta 4 kk kierron jälkeen , elimistö toipui rauhassa vaikka yritettiin kovasti ja käytettiin ovisliuskoja. Nyt tän toisen km:n jälkeen pelottaa edes aloitus
 
5kk viime KV:sta ja sepä olikin sellainen pitkän kaavan sairaalareissu... ettei heti tuon jälkeen ole tohdittu koittaa.

Nyt jääkin vaivaamaan tämä tän hetkinen menkkojen "myöhässä" oleminen. Joka mulle ei kahden keskenmenon jälkeen ole tosissaan milläänlailla ollut ongelma. Aina on lähtenyt 3-4vko jälkeen keskenmenoista kuukautiset pyörimään normaalisti. Parit Apteekin raskaustestitkin olen tehny, muttei syytä ole näille myöhässä oleville menkoille. Minun kohdallani ei puhuta vasta kun parista päivästä... kuitenkin täsmä menkkoineni aina eläneeni tämä on jo "Pitkä" aika. Myös sekin että joka krt kun näin on käynyt, olen myös ollut raskaana. Tällä kertaa ei yritystä ole ollut, kuitenkin elän ilman ehkäisyä ja meillä lasketaan päivien tarkkuudella sopivat "hulluttelu" päivät :D

Oireita on, päänsärkyä, paleltaa, väsyttää ja viime viikolla jo kunnon muilutukset alavatsassa. Mietin jo että tuleeko menkat viikkoa aikaisemmin.

Noh, pitipä jonnekin avautua. Ei uskalla puhua ääneen muuta kuin täällä.. nuo viime vuoden kokemukset antaa oman painoarvonsa tälle.
 
Mulla oli joulukuun alussa km (todettiin nt-ultrassa) ja tyhjennys lääkkeillä. Mäkin jo epäilin et heti oon raskaana kun kierron pituus oli lopulta 34 päivää.

Otettiinko sulta jälkitarkastus? Mä kävin nimittäin labrassa kun oli kp 30 ja raskaushormonitaso oli normaali. Siitä päättelin et kyl ne sieltä tulee kun on tullakseen :)
 
Tuo mun kaavinta/puhkottu kohtu yms reissu sairaalassa kertoi raskaushormoonien olleen tarpeeksi alhaalla jo syyskuun lopulla.
Elokuun vika päivä sain tietää vkon 12 ultrassa että kasvu on loppunut jo vkon 9 aikana. Lääkkeellinen tyhjennys, jonka jälkeen kuukauden päästä alavatsakipuja mutta raskaustesti näytti negatiivista. Lähete osastolle tuli kun kohdusta löytyi pienen pieni pala jotain jäämiä... siitä kaavinnan kautta osastolle takaisin vuorokaudeksi. Puhkas joku "ammattilainen" reiän kohtuu :sad001 kaikesta selvittyä on ollut 3kk hyvin tasaset ja kivuliaat sekä runsaat menkat... nyt vaan joku hämärä jätätys. Viime viikolla tosissaan jo niin kipeä alavatsa, että kuvittelin pitäväni kuukautisen viikkoa aikaisemmin. Tipantippaa ei ole kuitenkaan vuotanut! Odotellaa,odotellaan...
 
Takaisin
Top