Keskenmeno

Soitin sairaalaan ja hoitajan mielestä kaikki on ok. Vuoto on lähes loppunut. Olo on ihan tavallinen. Kolmen viikon päästä vasta verikoe.

Meillä ei ole miehen kanssa ollut tapana käyttää ehkäisyä. Kolme viikkoa on liian pitkä aika pidättäytyä. Kuinkahan tässä käy?
 
Niin kans mietin kun olo on nyt niin hyvä jo ja kolmen viikon päästä verikoe... Voiskohan sitä vaan kokeilla harrastella, kun ei meilläkään ny oo ehkäisyjä ollu... :hug003 ei kai seksin harrastaminen kiellettyä ole, vai?
 
Niin kans mietin kun olo on nyt niin hyvä jo ja kolmen viikon päästä verikoe... Voiskohan sitä vaan kokeilla harrastella, kun ei meilläkään ny oo ehkäisyjä ollu... :hug003 ei kai seksin harrastaminen kiellettyä ole, vai?
Kai sitä voi yrittää kieltää, mutta en tottele. Ajattelin tehdä raskaustestin jo ennen verikokeita. Jos saisi negan aikaiseksi. Minulla on niistä kokemusta.
 
Mun käsittääkseni ehkäisyä ei ole tarpeen käyttää jos vuoto on loppunut ja tuntuu että kohtu on tyhjentynyt täysin. Jos vuotoa on niin silloinhan yhdyntää ei suositella tulehdusriskin vuoksi.

Mielestäni lääkärit suosittelevat ehkäisyn käyttöä seuraaviin menkkoihin asti siksi että laskettu aika olisi sitten helpompi määrittää, jos käy niin että raskautuisi heti. Minulle yksi lääkäri sanoi silloin, ettei tarvitse käyttää ehkäisyä ja toinen sanoi että pitäisi.

Itse en ehkäisyä käyttänyt km:n jälkeen, mutta en myöskään kyllä raskautunut siitä kierrosta. Itse sanoisin neuvoksi, että kuuntelee omaa kroppaa. Jos oma kroppa tuntuu palautuneelta, niin en usko että silloin mitään ehkäisyä tarvitaan. :)
 
Mulle sanottiin kans, että seksiä ei saa harrastaa _vuodon_ aikana tulehdusriskin takia. Eikä harrastettukaan, vuoto kesti vain viisi päivää. :) ja suositeltiin odottamaan 1-2 kuukautiset ennenku uus raskaus alkaisi, sillä kuukautisvuodon aikana tulisi viimeisetkin raskausmateriaalin rippeet. Jälkivuodosta mulla alkoi menkat 5viikon päästä ja siitä kierrosta heti plussasin. :) luulen, että olin jotenki tosi hedelmällinen sen keskenmenon jälkee..? En tiedä.
 
Voimia teille, itsellä taustalla kkm, joka todettiin rv 18 reilu vuosi sitten.

Mulle sanottiin silloin, että jälkivuodon aikana pitää käyttää kondomia tulehdusriskin vuoksi. Jos vuoto on loppu, ei käsittääkseni oo mitään syytä käyttää ehkäisyä. Ja lääkäri sanoi myös, että uutta raskautta voi yrittää heti kun haluaa ja on henkisesti valmis ja että uusi raskaus alkaa vasta, kun kroppa on siihen valmis. :)

Me odotettiin silloin pari kiertoa, kävin leikkauksessa (sappikivet) ja halusin kuulla patologin lausunnon, että johtuiko kkm jostain sellaisesta syystä, joka voisi uusiutua. Kun sitten aloitimme yrityksen uudelleen, raskauduin toisesta yrityskierrosta. Sen kierron tulos köllöttelee tuossa vieressä ja täyttää ylihuomenna 2 kk. :Heartred
 
Niin ja monelta olen kuullut ja eri lähteistä lukenut, että monilla tärppää tosi nopeasti km jälkeen. Keho on silloin jotenkin normaalia vastaanottavaisempi raskaudelle. :)
 
Näin olen myös kuullut, että on otollista aikaa raskautua uudestan, saas nähdä nyt sitten! :) Toivotaan parasta! Yölento, älähän nyt vaivu epätoivoon! Toivon sinne myös parasta! :Heartpink
 
Yölento, et varmasti luovuta!!! Anna itsellesi aikaa kunnolla ensin toipua! :Heartpink Eihän nämä ikinä helppoja juttuja ole, kuitenkin on sekä fyysinen että psyykkinen toipuminen, kumpu kenellekkin vaikeampaa sitä en tiedä. Itse olen fyysisesti jo hyvällä tolalla ja henkisen puolen yritän selättää positiivisella ajattelulla (vaikka se aika ajoin vaikeaa onkin), kaikella on tarkoituksensa!
 
En ole koskaan aiemmin kirjoittanut millekään keskustelupalstalle mutta päätin nyt rohkaistua kirjoittaa tänne. Meillä miehen kanssa nyt kohta vuoden ajan ollut ajatuksena, että vauva saa tulla jos on tullakseen. Ensimäisen kerran tärppäsi syyskuussa ja alkuraskaudessa (viikot ei täysin selvillä n. 5) alkoi runsas vuoto ja spontaani keskenmeno. Se otti voimille ja päätin, että nyt hankin ehkäisyn hetkeksi ja keskityn elämässä muihin asioihin. En kuitenkaan ehtinyt neuvolaan asti kun plussasin jo taas uudelleen reilu viikko sitten. Yksiäkään kuukautisia ei siis tullut välissä. Ajattelin että nyt on aika meidän saada vauva kun heti perään tärppää uudelleen. Olin onneni kukkuloilla! Viime viikonloppuna aloin kuitenkin ihmettelemään mihin raskausoireet ovat hävinneet ja tänään aamulla tein raskaustestin "varmuuden vuoksi". Vain yksi viiva ilmestyi. Jälleen siis keskenmeno alkuviikoilla. Tällä hetkellä sanoinkuvaamattoman paha olo, syyllistän itseäni ja mietin mikä on vikana.. En olisi arvannut, että ottaa näin koville.
 
Mulla myös kkm takana, tyhjennys oli kotona lauantaina. Vuoto loppui lähes kokonaan seuraavana päivänä, ja tästä huolestuneena soitin polille, ja pääsinkin tarkastukseen (muuten mitään jälkitarkastusta ei olisi ollut!). Raskausmateriaalia ei onneksi ollut jäänyt kohtuun, mutta runsaasti hyytynyttä verta, jonka pitäisi tulla ulos pikkuhiljaa, tai viimeistään seuraavien kuukautisten aikana. Lähinnä sitä vaan ajattelin kommentoida, että jos vuoto loppunut tosi lyhyeen, voi olla, että kohdussa on tosiaan vielä hyytymää jäljellä, joka lääkärin mukaan on todella otollinen alusta tulehdukselle. Muutama päivä kannattaisi ehkä odottaa, ennen kuin ehkäisyn jättää pois? Toisaalta lääkäri sanoi myös, että joillain kohtu saattaa yhdessä päivässä tyhjentyäkin.
 
Mantunen, kiitos kun laitoit tämän! Itselläni oli raju tyhjentyminen yhden päivän ajan ja oikeesti kuvittelin että kaikki tuli pois, kun en ole juurikaan sen jälkeen vuodellut. Saattaa siis kuitenkin olla niin että materiaalia on jäljellä... Tulehdus hommaa pelkään kyllä, mutta toivotaan ettei tuu, aika näyttää!
 
Tulin juuri päivystyksestä naistenpolilta. Sykettä ei enää ollut. Vuoto alkoi eilen. Sain zytotecit kotiin, aamulla pitäisi ottaa. Vielä matkalla sairaalaan oli pieniä toivonkipinöitä, jospa sittenkin kaikki olisi hyvin, mutta ei. Ensimmäinen km tämä mulle ja vauvaa niin innolla odotettiin...

Syytän itseäni, vaikka samaan aikaan en keksi mitä olisin muka tehnyt.
Samalla ultrauksella löytyi kohdusta joku kasvain, jota tutkitaan tarkemmin vasta tammikuussa. Ei tätä käsitä vielä...
 
Jaksamisia Eliisa paljon sinne! Itselläni täysin sama tilanne tasan kaksi viikoa sitten, lääkkeillä tyhjennettiin kans viime lauantaina. Koitahan jaksaa! :Heartbigred
 
Eliisa oon pahoillani.. tiedän tunteen kun syyttää vaan itseään, mitä söin tai tein väärin.. vaikka niin se on, ettei keskenmenoa pysty itse aiheuttamaan.. voimia sulle!
 
Lukeekohan näitä ketjuja vielä joku...? Epäilen, että itsellä on km menossa. On vain niin vahva tunne, vaikka tämä onkin ensimmäinen raskaus. Koko alkuraskaus jo ennen plussaa tuhrutellut, sain kuitenkin diginäytölle jo 2-3 vk ja pari vk olin varovaisen onnellinen. Vajaa vk sitten vuotoa taas tuli enemmän ja välillä punaisempaa. Pari pv sitten selkäkipua ja kk maisia kouraisuja mahassa + kirkasta, limaista verta. Tätä 2 pv ja nyt tulee enemmän, tummaa kk maista verta, ehkä pieniä hyytymiä. Rv ois nyt max 6 eli kunnon vuoto alkoi 6. vk lopulla. Kipuja ei muuten mahassa nyt ole. Ihmetyttää vain kauanko kestää ennenkuin reilu vuoto alkaa, vai voiko mennä näin vähällä? Milloin pitää huolestua ja mennä tarkastukseen onko kaikki tullut ulos? Neuvolasta ei oikein selkeitä ohjeita tullut.
 
Takaisin
Top