Kesämassun kasvattajat 2009

Typylityy: hörpytyskuppeja tietääkseni saa tavarataloista. Jos ei sieltä löydy niin vauvantarvikeliikkeistä ainakin löytyy. Esim. vauvatalo johannassa ainakin olen nähnyt. Me hörpytettiin vaavelia muutaman kerran, kun oli tarkoitus jatkaa imetystä.. Oli hermoja raastavaa toimintaa, kun puolet meni rinnuksille. Mutta kun oppii niksin, niin kyllä se siitä alkoi sujumaan.. Mutta oli aikaa vievää minusta ainakin.. Aventin pulloista: mulla menee niitten kaa hermot kun falskaavat melkein joka kerta.. HUOOH...

Kiitoksia kannustuksista.. Nyt alkanut hieman taas helpottaa miehen kanssa.. Ainakin muutaman päivän äijä tsempannut ja pitänyt poikaa.. Ja kehoittaa muakin lähtemään tuulettumaan.. Tosin nyt viikonlopuksi en ole saanut ketään lähtemään mihinkään.. Ikinä ei ole asiat hyvin...[:)]
 
TommeeTippee pulloja ostin Prismasta. Aventit myös meillä olivat ihan katastrofi. Syöminen hankalaa ja masukin tuli kipeäksi...

Me hörpytettiin muistaakseni juurikin Avent-pullon korkilla [:D] Ihan hyvin se sujui, pikkuisia määriä. Jouduttiin siirtymään pulloon, kun lisämaito oli jo siinä vaiheessa niin isoina annoksina, että hörpyttäessä ois menny ikä ja terveys..
 
Heipsan! [:)]

Olen käyny lueskelemassa täälä teitin juttuja, mutta en ole oikeen ehättäny kirjottelemaan omiani missään vaiheessa.

Taloudenhoito on rempallaan ja aina kun mahdollista koitan tehä jotain kotiin liittyvää ennen kuin tänne kirjottamaan ehdin. Ja sitten kun saan koneen auki niin "pomo" herää ja kirjottamisesta ei tule mitään. Mitens teidän pienet, vaatiiko huomiota kuinka?

Olette jutelleet miesten osallistumisesta vauvan hoitoon. Meillä mies on tällä hetkellä se joka tekee enemmän kotitöitä kuin minä. Yleensä tekee ruoan ja touhuaa pyykkien kanssa kun minä en saa sitä päivisin aikaseksi.. (oisinko hieman laiska?!?!) Ja vauvan hoitoonkin osallistuu sen minkä osallistuu, tykkää kyllä touhuta ja väkertää neitin kanssa, jos pikkuinen on hyvällä tuulella. Iltaisin kyllä on semmonen kiukkuilu menossa, että miestä ei kauhiasti innosta neitin kanssa olla kun ei saa tätä hiljaiseksi ja törkkää pikkuisen aina minulle kun vähänkin älähtää ettei ole hyvä olla. Hermoheikkona ihmisenä ei kestä oikein tuota kiukuttelua ja alkaa itsekkin kiukutella minulle, sanoo että ahdistamaan alkaa kun kätistään alituiseen.

Seksistäkin olette jutelleet, en muista olenko tätä jo kommentoinut. No halut on minulla kyllä löytäneet takaisin, ja ihan samanlaisina kuin aikaisemminkin. Ainut on se että toteuttaminen on hieman harvinaisempaa, sattuu ja vaatii aika pitkän lämmittelyn että uskaltaa edes kokeilla. Hipsuttelua ja halittelua kyllä on paljonkin, mutta eihän se oikein aina riitä. Mies ei ainakaan painosta, mennään ihan minun tuntemusten mukaan, vaikka kyllä tuo välillä ruinaa helpotusta... Kyllähän te miehet tiedätte. [;)]

Rela-tippojen tilalta ollaan me ainakin käytetty noita Gefiluksen-tippoja. Ajavat kyllä saman asian ja neiti ei ainakaan ole ollu moksiskaan vaikka ei nyt ihan just niitä oikeita Reloja olekkaan, pääasia se kaiketi on että saa maitohappobakteereja suojaamaan. Ja tuo Gefilusten säilyttäminenkin on paljon helpompaa kun ei aina tarvii muistaa nostaa niitä jääkaappiin niin kuin Reloja.

Meillä on hieman maidontuotanto ongelmia, nimittäin liikatuotantoa ja paljon. [&:] Ei siinä muuten mitään, mutta rinnat on aina täynnä ja aristaa. Pikkuinen ei syö kuin toisen tissin kerrallaan eikä sitäkään koskaan tyhjäksi asti, ja voi sitä pakotusta. Suurin harmi meille on tullu siitä että kun sitä sitten kerran aletaan syömään niin sitä tulee niin paljon ettei neiti kerkeä imemään ja alkaa huutamaan kun suu täyttyy maidosta vaikka haluais vähän pitää taukoakin. Olen sitten yrittänyt tyhjätä tissejä välillä pumppaamalla ennen syöttöä ettei neitille ihan hirveästi maitoa ylimääräistä. Tosin toimenpide on aika turha alottaa siinä vaiheessa kun pikkuisella on nälkä kun huutohan siitä seuraa jos ei ruokaa tule silloin kun toinen tahtoo. [&o]

Viime viikonloppuna annettiin pikkuiselle nimikin, nyt saa kaikki kutsua toista nimellä ettei tarttee mummotella ja Kesäheinitellä. [:D]

No tulipas tätä taas. Mukavaa alkusyksyä!
 
Neuvolaterveisiä meiltäkin näin pikaisesti! Neiti on nyt kolmikuisena 62,5 cm pitkä ja 8,3 kg!!! Kyllä, on vähän pullukka [:D]
 
Tyhmä kysymys, mitä on hörpyttäminen? Ja onko hörpytyskuppi = nokkamuki?

Typylityy, eipä meillä ainakaan tuo TommeeTippee mitään auttanut [:(] . Tosin se ei saa aikaiseksi 'kakomisreaktiota', muttei myöskään imemistä. Ja lisäksi siitä ei pysty itse käsin 'pumppaamaan' maitoa, kuten noista Ainun perustuteista/pulloista, joita on käytetty.

Scoliina, onpa tosiaan iso tyttö teillä!
 
Hörpyttäminen on yhtä kuin että lasta juotetaan kupista, pieni hörppy kerrallaan. Pariin otteeseen kokeiltu, silloin oli maito tuttipullon korkissa.Taitais vaatia sitä lisäharjoittelua...
 
Täälläkin jänskätään minkä kokoinen poika tällä hetkellä on. Ensi viikolla neuvola.. On sen näköinen järkäle...[:)] Poika ollut tänään todella levoton ja itkunen... Oiskohan lunssaa.. toivottavasti ei..
 
Tullessaan kotiin eilen mies sanoi lähtevänsä tytön kanssa vaunukävelylle, jotta saan tehdä IHAN MITÄ HALUAN. Mitä minä siis tein? Heitin matot pihalle, imuroin, luutusin, pyykkäsin ja laitoin ruokaa... Jaa-a tätä naisen logiikkaa... Mahdollisuus tehdä mitä tahansa, ja valitsen kotityöt... [8|] Noh, ainakin olin mahdottoman tehokas [:D]
 
Scoolina tuo kuulostaa niin tutulta, jos saan tehdä ihan mitä tahon niin siivoamaanhan tuota alkaa.. [:D] Ei paljon tule muuta sitten tehtyäkään, vaikka mieluisampaakin puuhaa varmasti löytyisi..

Tänään neitin 2kk neuvola, saa nähä mitä tulee mitoiksi. Tulen kertoilemaan kun ehätän.
 
Painoa meitin neitillä 2kk neuvolassa 5664g ja pituutta 57cm, hyvin siis kasuaa ja posket on pullurat. [:D]
 
Hihiii... Poika tänään ensimmäistä kertaa yritti tarttua leluun ja tarttuikin siihen äidin pienellä avustuksella.. Oli niin tarkkaavainen ja keskittynyt ilme pojalla kun lelua tutkisi.. Meinasi itku siinäkin tulla..[:)]

Meillä poika ei edelleenkään viihdy mahallaan. Ja tuntuu ettei enää nostele edes vähän päätänsä sieltä.. Ennen on sen tehnyt.. Inhottaa laittaa häntä vatsalleen, kun ähkii ja puhkii ja vähän ajan päästä tulee itku..[:(]
 
Meillä Idaho sama homma tuon vatsallaan olon kanssa, pikkuinen ei pahemmin tykkää. Neuvolasta ohjeistettiin että meidän pitää ruveta enemmän treenaamaan niskaa ja pitämään vatsallaan (mitä siis toki teemme päivittäin), ja antaa vauvan siinä vähän suuttuakin. Noh, äiti teki työtä käskettyä ja itketti lastansa, lapsi kopsautti päänsä ja huulensa niin että verinaarmu huulessa pari päivää [:o]

Me heitettiin viikonloppuna kaikki pakastetut maidot pois. Oltiin otettu maitoa sulamaan, mutta maito olikin mennyt pilalle. Onneksi oli kauppa lähellä, tyttö oli isänsä kanssa yksin (meillä ei ole ollut varamaitoja Tuttelin muodossa aiemmin kaapissa. Eikä muuten ole vieläkään...). Kotia tultuani sain minäkin maistaa maitoa, ja voi kiesus... Jälkimaku oli aivan järkyttävä, kuin olis jääkaapissa seissyt raa'an kalan vieressä. Kaikki maidot meni roskiin, kun kumpikaan ei halua maistaa vanhoja maitoja, jos ovat kunnossa. Enpä tiedä missä vaiheessa oli maito pilaantunut, asianmukaisesti jäähdytetty ja pakastettu. Oliskos jo rasva vain ehtinyt härskiintyä.

Ulkona on niin ihana syysilma! Mahdottoman ihanaa lykkiä vaunuja kun lehtiä on jo niin paljon maassa!
 
Juu siinä tulee kyllä todella surkea olo, kun itkettää lastaan..[:(]

Huomenna neuvola.. Saadaan rokotteet.. Jänskättää ihan hirveesti miten poika sen kestää.. Tuleeko kuumetta tai muuta...[8|]
 
Nyt tarvittis neuvoja öiden rauhoittamiseen! Olen nimittäin ihan zombie kun tyttö on pitänyt mua hereillä kello kolmesta (aamuyöstä) eteenpäin. Syö, ähisee, riuhtoo, syö, örisee, syö, pieree, syö, ähisee jne. Jos annan ähistä kauan, niin ei vaivu uudestaan uneen, vaan itkuhan sieltä lopulta pääsee. Silti ei myöskään syö kunnolla, vaan imeskelee vaan vähän, päästää irti ja imee taas vähän. Klo 6.30 olo oli niin epätoivoinen, että herätin mieheni itkemällä... Klo 7.3 tyttö sitten heräsi pirteänä ja aurinkoisena, ihan kuin olisi levännyt todella hyvin. Nyt on taas jo unten mailla ulkona rattaissa (klo 9.30). Minä vaan en osaa nukkua päivisin, enkä varsinkaan tälleen aamuisin, kun olisi ainoa mahdollisuus.

Mahtaisko tytöllä olla mahavaivoja? Hän on ennenkin pitänyt tällasia yösyömisiä ja ähinöitä, mutta ennen vain noin klo 5 eteenpäin. Tyttö nukkuu kapaloituna öisin, kun se tuntui vähän auttavan asiaa. Yleensä herää siinä 8.30, eli tänään heräsi aiemmin kuin yleensä.

Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos...!

Niin, ja tyttö on siis 2kk 2vk tällä hetkellä. Nukkumaan meni n 10.00, söi 1.30 ja sitte klo 03.00 alkoi se yörumba.
 
Tässä linkki infoon unikoulusta ja ns. tassuttelusta jota olen itse käyttänyt alusta asti. Tosin meillä on aina mennyt yöt aika hyvin joten en tiedä mikä vaikutus tassuttelulla on ollut. Voihan olla että joka tapauksessa oltaisiin nukuttu hyvin...

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Muuten allekirjoitan artikkelin mutta "huudattamista" missään muodossa en. "Huudatus" on vanhanaikainen unikoulu jota ei enää suositella. Onneksi! En reagoi ihan pienimpään ähinään koska tekee sitä usein unissaan mutta jos vauva älähtää niin reagoin nopeasti ja käyn silittämässä ihan muutamalla vedolla. Yleensä rauhoittuu jo tähän. Jos ähinä jatkuu, toistan saman ja ehkä tarjoan tuttia. Tuossa artikkelissa olikin siitä että syliin nosto jne. viestii vauvalle että olisi isompikin hätä ja saattaa jopa herm0stuttaa vauvaa lisää.

Vauvan unirytmi on n. 1-1.5 h. Kuulostaa siltä että vauvasi herää yöllä syömään 1.30 nälkään ja klo 3 (tai 05) herää unisyklin mukaisesti mutta ei osaa nukahtaa itsekseen uudestaan vaan tarvitsee sinua nukahtamiseen (tissi jne). Olisiko tuosta tassuttelusta ehkä apua? Rauhallisemman vanhemman kannattaa tehdä se eli ehkä miehesi jos hän ei ole niin "zombiena"? [;)]

Muuten yöllä pidetään valot hämärällä eikä seurustella vauvan kanssa. Vaihdetaan kerran vaippa ja tissille. Nykyään yksi yösyöttö riittää jos sitäkään. Muutaman kerran on nukuttu jo läpi yön, jopa 11 tuntia!! [:)] Päivisin taas ei nukuta enää paljoakaan. Illalla mennään nukkumaan klo 20 ja syöttö yleensä 05. Nukutaan 7-8 asti.

Muita ideoita ei oikein tullut. Pienet vauvat herää vielä nälkään, sillehän ei mitään voi mutta tosiaan kuulosti että tuossa aamuyön heräämisessä ei ole nälästä kyse. Oletko kysynyt neuvolasta?
 
Vauvalle tuli sitten viime viikolla rokotuksesta kahden päivän kuume ja huutokohtauksia heti kun lääkkeen vaikutus loppui. Kaksi yötä heräili tuon tuostakin itkuun ja halusi olla vain sylissä [:o] Siitä sitten jäikin putki päälle, eli tyttö heräili viikon ajan monet kerrat yössä. Viime yö oli ensimmäinen normaalisti nukuttu yö.

Maajussi Meillä oli ensimmäinen kuukausi tuollaista ähisemistä ja örisemistä aamuyöstä klo 5 alkaen joka yö. Siihen auttoivat ne Rela-tipat, unohdin nyt pariksi päivää antaa tippoja illalla ja huomasin heti että örinöinti alkoi taas aamuyöstä. Meillä ei tassuttelusta ole ollut mitään hyötyä, aina on pitänyt nostaa ylös olkapäälle, jossa sitten nukahtaa heti uudelleen ja heijaan vielä hetken ajan, että varmasti nukahtaa. Lisäksi olen välillä antanut yöllä tutin suuhun, jos olen katsonut että syötöstä on alle 3 tuntia aikaa, koska silloin hällä ei ole ollut koskaan kunnolla nälkä, herää sitten vaan siihen nosteluun ja alkaa naureskelemaan tisulle. Sen lisäksi, että myös vältetään yöaikaan seurustelua niin vältän myös katsekontaksia, kun välillä vauva oikein odottaa että häntä katseltaisiin silmiin ja siitäkös riemu nousee! Meillä on auttanut myös se että pitää illalla tyttöä paljon sylissä, että varmasti läheisyydentarve täyttyy ja sitten jos aamuyöstä ei saa nukuttua omassa sängyssään niin aina on sitten meidän väliin vielä nukahtanut hetken pyörimisen jälkeen. Sama ongelma myös täällä, eli en saa nukuttua päiväsaikaan vaikka kuinka huonosti olisin yöllä nukkunut.

Scoolina Hitsi jos maidot ovat pilaantuneet noin äkkiä, mä ajattelin alkaa käyttämään pakastemaitoja pois, kun tyttö syö tuttipullosta ehkä jo jopa 10 ml [:@]

Meidän tyttö on alkanut nauraa ääneen useampia kertoja päivässä, hitsi että on ihanaa! [:D]
 
Kiitos Mini ja Typylityy! Soitin eilen myös neuvolaan. Siellä suositeltiin joko mahallaan nukutusta (kun päivälläkin nukkuu niin) tai sitten korviketta. Eli epäili, ettei maitoa välttämättä tule tarpeeksi. Viime yönä laitoin sitten tytön illalla mahalleen ja syöttöväliksi tulikin korkeat 6 tuntia! Vau! Eli sain minäkin nukuttua pidemmän pätkän kerrankin. Tyttö heräsi klo 2.30, söi ahmimalla, ja nukahti kymmeneksi minuutiksi. Siitä se sama rumba sitten taas alkoi. Koitin kääntää mahalleen, mutta tyttö heräsi siitä täysin ja nosteli vaan päätään. Yritin silittää takaisin uneen, mutta en onnistunut. Eli vasta taas rinnan päälle nukahti. Tätä jatkui kaksi tuntia ennenkuin oikeesti nukahti. Ja sittenkin vaan tunniksi, taas pienet tiraukset ruokaa ja taas tunnin unet jne. Mä en usko, etteikö hän saa tarpeeksi maitoa vaan luulen, että mahavaivat herättää hänet. Mahallaan ollessaan pulautti nimittäin valtavan lätäkön ja lisäksi röyhtäili. Lisäksi, kuten Mini kirjoitti, niin luulen, että hän herää unisyklin mukaisesti eikä tosiaan pääse muutoin uneen kuin rinnan päällä.

Mietin tässä josko kokeilis Cuplatonta taas. Miten te muut olette antaneet sitä? Kun ohjeissa lukee, että annetaan pienen nestemäärään sekoitettuna? Tosin olen ymmärtänyt, että monet antaa suoraan suuhun tippoja?

En seurustele vauvan kanssa öisin lainkaan, valot on pois tai korkeintaan todella pieni ja hämärä yövalo päällä. En myöskään vaihtele vaippoja turhaan. Todella harvoin itseasiassa.

Tassuttelu voisin myös kokeilla. Kiitos linkistä Mini!
 
Tuntuu uskomattomalta, kun neiti on jo useampana päivänä nukkunut parin tunnin päiväunet ja vielä vaunuissa! Mitäs sitä tällä ylimääräisellä ajalla oikein tekisi [:D]

Meillä annetaan yhä Cuplatonia aamuin illoin (vaikka tuntuukin aiheuttavan puklausta) ja Relaa aamuisin. Molemmat annan maitotilkan joukossa, jonka olen kerännyt maidonkerääjällä imetyksen aikana. Tuttipullosta siis annan. Nyt on tuttipullo alkanut taas hiukan paremmin maistua. Kovin innokkaasti ei vieläkään imetä, mutta itku tulee, jos ottaa pullon pois suusta. Lauantaina ollaan menossa juhliin ja mummin pitäisi tulla hoitamaan pientä (klo 19-24). Saa nähdä miten sujuu, äitiä ainakin jänskättää. Toki voidaan lähteä aiemmin kotiin, jos ihan mahdottomaksi täällä menee.
 
Me annetaan Cuplatonit ja muut tipat lusikalla.. Lusikkaan tippa maitoa ja siihen sitten tipat.. Tiedän ettei lusikat ole keitettyja yms.. mut ei meitin pojalle ainakaan mitään siitä ole tullut..[:)]

Neuvola eilen.. Painoa tullut kuukaudessa huikeat 1700 grammaa.. Eli nyt poika painaa 7700 g ja pituutta on 64,5 cm. Neuvolantäti hiukan huolissaan tosta painosta ku nousee niin nopeesti.. Saatiin seuraava aika nopeemmin et saadaan seurattua tota painoa.. Noh.. mä en vielä niin huolissaan asiasta.. Poika vaan nyt tykkää syödä.. Voi kuulema johtua kilpirauhasten häiriöstä.. Mutta tietääkseni se tarkistettu jo syntymästä...

Saattiin rokotteet.. Osallistutaan siihen pneumokokki-tutkimukseen.. Saas nähä minkä rokotteen sitten saatiin.. Meinas käydä ton rota-rokotteen kanssa ohrasesti, kun pitäis antaa 12 viikon ikäsenä viimeistään eka annos.. Ja ku sitä alettiin antaa 1.9 ja meiän 2-kuukautisneuvola oli pari päivää ennen tota, ni ei saatu sitä sillon.. Poika oli eilen 12+6 päivää vanha.. Toivottavast on nyt tehoa.. Hiukan pisti taas ketuttamaan toi meiä neuvolatäti.. Ei meiän kuuluis tommosest pitää huoli.. Ärsyttävää..[:@]

Jouduin tänään tekemään raskaan päätöksen.. Eli meitin kissat nyt menee ainakin toistaseks mun vanhemmille.. On ollu muutama läheltä-piti tilanne ja tänään sitten kissa juoksi pojan yli ja pojalle kunnon naarmut jalkaan.. En mä muuten antais pois, mut mieskin on ollu kissoja vastaan, ni sen takia osin kanssa.. Kotirauhan säilyttämiseksi.. Ja kissat sen verran pentuja vielä, että meno aika villiä.. Leikkivät keskenään todella rajusti ja siinä ei pahemmin eteensä katsota.. Aateltiin että menevät vanhemmille ja sitten kun poika isompi ja meillä isompi asunto voidaan katsoa onnistuuko vielä.. Toki ajattelen myös kissojen parasta.. Jos edestakas siirtäminen raskasta, niin saavat jäädä vanhemmilleni.. Harmittaa ja itkettää todella paljon...[:(]
 
Onneksi Idaho teidän kissat silti menevät sinulle tuttuun paikkaan! Pääset niitä rapsuttelemaan aina kun menette mummolaan. Ja älä murehdi vauvan painoa, meidän tyttö oli 3kk neuvolassa 62,5 cm ja 8,3 kg, meidän neuvolantäti ei tuonut ilmi huolta painon suhteen. Pikemminkin puhui minulle kannustavasti "kyllä se paino siitä tasaantuu"-tyyliin, kuin minua häiritsisi lapseni pyöreys. Ei häiritse.

Maajussi,
meillä Cuplatonit tiputeltiin/ruutattiin suoraan suuhun. Niitä ei voi yliannostella.
 
Takaisin
Top