Kesäkuun tunnelmat

Mininen

Päivystävä dosentti
Kesäkuunmammat 2015
No, eiköhän siirretä tämäkin palsta jo kesään! Huh, näitä helteitä. Poika onneksi nukkuu paremmpin päiväunia kuumalla säällä, muuten ottaa edelleen ihan säälittäviä torkkuja. Eilenkin nukkui VIIDET n.30 minuutin unet ja tuntuu, että nukuttamiseen menee saman verran aikaa kuin itse nukkumisen. Nytpä mä ehdinkin tänne uusia ketjuja luomaan. Kertokaahan vauvojen kesäkuulumisia! :)
 
Täällä kesään kuuluu oikeen hyvää :) ostettiin juuri uusi asunto ja hirveet remppastressit tosin päällä kun pistetään koko kämppä uusiksi lattiasta kattoon. Onneksi lauantaina pääsee mökille lepäilemään. Tosin tää stadilainen on kauhuissaan kun mennään keskelle metsää, että mihin kaikkeen pitää varautua tuon pikkutytsyn suhteen.
Tänään on juostu apteekista hakemassa kyypakkaukset yms :D :D :D kröhöm...
 
Kuumuus on vaivannu sekä pikkusta, että mua. Täällä sisällä on kyllä niin sairaan kuuma :sad001 Jos me vaan ikinä saadaan mun haaveilema omakotitalo niin sinne tulee ilmanlämpöpumppu!

Muuten on hyvin alkanu kesä. Me kans mökille kun lähdetään ( saareen! ) kun miehen lomat alkaa heinäkuussa nii täytyy kans ottaa huomioon miljoona juttua..huoh.. pelastusliivit, kyypakkaukset ja ties mitä... minäki kaupunkilaisena ( haluisin myös sanoa stadilaisena, mut tää vantaa nykyään ei oikeen istu siihen) ajattelen mielessäni ties mitä vaaroja. Onneks siellä ei pitäs sentään karhuja olla :D niitä mä pelkään ihan hulluna.

Ensviikolla on 6kk neuvola... tuntuu et tyttö on taas kasvanu iha hirveesti.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kysynpä tämmöstä vähän ehkä hassua asiaa. Mua on alkanu huolestuttaa tuo vauvan kiljuminen. Siis se kiljuminen on niin järkyttävän kovaa (suuttuessa tai väsyneenä), että mun on välillä pakko laittaa korvatulpat tai sulkea sormilla korvat. Se asia mikä mua tässä mietityttää on se, että voikohan vauvan omat korvat kärsiä tästä? Neiti kun aina kiljumisen perään alkaa hieroa omia korviansa. Tää kiljumisen kovuus on kyllä yllättäny mut... ikinä en oo nähny yhdenkään vauvan tollatavalla kiljuvan..tosin en nyt oo niin paljon vauvojen kanssa ollu tekemisissä aikasemmin, että siitä pystyisin mitään johtopäätöksiä tekemään. Kysyn kyllä neuvolasta asiaa, muttakun se on vasta torstaina :sad001

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Ei se varmaan omia korvia voi vahingoittaa, korvissahan on se vaimentava pikkulihas joka vähentää melua jos osaa valmistautua ja jos ite kiljuu niin silloin se toimii. Eikä äänikään tuu suoraan itelle, niin se voi kuulua kovempana toisten korviin ku kiljujan omiin. Kovinkaan kiljunta ei kuitenkaan oo desibeleinä niin kovaa ku konsertit yms missä melutaso oi vaurioittaa kuuloa, vaikka tuntuukin tosi kovalta. Meillä kanssa kiljuminen on ollu jotain reilu pari kk pop, lähinnä pirteänä innoissaan tai jos menee semmoseen iloisenriehakkaaseen iltavilliin.. on kyllä ihan uskomattoman kimeä ja korkea ääni! :schocked028 Muistelisin että täällä on joku muukin kertonu tosta kiljumisesta.
 
Voiskohan teilläkin korvien hierominen johtua väsymyksestä? Jos kiljuu väsyneenä ja se varmaan vielä väsyttää lisää. Tääl ainakin korvien hieroskelu yleensä tarkoittaa väsymystä.
 
Meillä ei juurikaan kiljuta (onneksi :D) mutta uutena on tullut karjuminen. Aiemmin örisi ja ärisi mitä ihmeellisimmillä äänillä mutta nyt on siis sellasta selvää karjuntaa... Tekee sitä ihan huvikseen ja aiheuttaa varmaan hämmennystä muissa kun ollaan liikenteessä.
 
Joo no mä ajattelinki, että tuntuis hullulta, että korvat vois siitä vaurioitua, mut itellä kun on välillä jääny korvat soimaan ton kiljumisen jälkeen nii vähän pisti miettimään, että hetkinen... Tulipa pitkä lause. Mä kun en tollasista korvan rakenteista tiedä hölkäsenpöläystä nii hyvä tietää :D

Joo väsymyksestä se sit varmasti johtuu se korvien hieronta. Toi kiljumisen kovuus on mulle tullu vaan yllätyksenä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Sama juttu, kyllä mäki hätkähdin et miten noin pienestä edes pystyy lähteen noin kova ääni!? o_O
 
Raapustellaan nyt tännekin jotain. Vaikka lukeekohan näitä enää kukaan? Pitäisköhän munkin vaan lopettaa palstalla käyminen kun täällä on niin hiljaista. No nyt kirjoitan kuitenkin kuulumisia täältä meiltä.

Poika on pari viikkoa sitten vihdoinkin aloitellut ruoan maistelut. On ehtinyt maistaa/syödä vasta bataattia, perunaa, porkkanaa ja pääsynäsosetta. Pääasiassa siis vielä tissimaidolla mennään. Prick-allergiatestit oli kolme viikkoa sitten ja reagointi tuli maitoon. Huomenna on sitten maitoaltistus. Iho on atooppinen ja ei pysy kunnossa ilman kortisonia. Muuten kaikki on täällä hyvin ja poika on aika aurinkoinen tapaus.

Mukavaa kesän jatkoa kaikille :)
 
Heippa,

Aika hiljaistahan täällä on ollut. Käyn itse aina silloin tällöin vilkaisemassa onko kukaan kirjoitellut, mutta en itse sitten ole jaksanut vaivautua kirjoittamaan.

Hienoa, että teillä on tissittelyt jatkunut Käkkiäinen noinkin pitkään :). Täällä se jäi pojan tahdosta kokonaan pois muutama viikko sitten.

Meillä tuli nyt 6 kk täyteen. Meillä on nyt kehittynyt aika tarkat syömis- ja nukkumisrutiinit. 4 kertaa päivässä syödään ja aika monipuolisesti jo syö kaikkia hedelmiä, kasviksia, marjoja + lihaa ja puuroa. Päiväunia poitsu ottaa kolmet päivässä 45min-1,5 h. Ja yöunet ovat 21-07 yleensä yhdellä syötöllä, mutta välillä nukkuu ns onnensa ohi :wink. Todella energinen ja hyväntuulinen poika :). Heti aamusta on hymy korvissa ja kova poika on kikattelemaan joka asialle :grin. Kovasti on menohaluja, mutta ryömiminen ei vielä taitu. Muuten kyllä liikkuu akselinsa ympäri kaikkiin suuntiin :happy3... Kyllä tää aika vaan menee liian nopeasti. Huomenna olis meillä 6 kk neuvola, kirjoittelen sitten lisää :)
 
Mä luen, mutten niin harvoin ehtii kirjoittelemaan. Meidän poika nukkuu niin vähän päikkäreitä nykyään, ettei äidille päivällä juuri jää omaa aikaa. Yösyötöt poitsu jätti kylläkin itse pois tuossa viiden kuukauden iässä, joten yöllä saa äitikin onneksi nukkua, jos vaan malttaa mennä illalla ajoissa sänkyyn (ei valitettavasti läheskään aina malta :rolleyes:). Yöt ovat tosin välillä vähän levottomia, kun opetellaan niin kovasti tuota liikkumista. Ei kylläkään edetä vielä muutamaa senttiä enempää eteen tai taakse. Kaveri kyllä kierii ja pyörii joka suuntaan taitavasti, mutta ryömiminen ei onnistu, kun ei ymmärrä ottaa käsiä siihen avuksi. Konttausasentooon pyrkii myös välillä, muttei rösähtää kyllä nopeasti mahalleen.

Päivittelen tuonne neuvolakuulumisiin juttuja, kunhan on jotain kerrottavaa. Meillä ei 6kk-neuvola vasta ensi viikolla ja silloin on ikää jo 6,5 kuukautta.
 
Mäkin käyn ahkerasti täällä katsomassa onko kukaan kirjoittanut, mutta itseltä on tuo kirjoittelu jäänyt. Tuntuu kyllä että aika menee niin hurjaa vauhtia! Meillä tyttö nyt 6,5 kk ja tuntuu että on niin iso jo. :Heartred Ei vielä ryömi, mutta mahallaan viihtyy tosi pitkiä aikoja, ja kovasti peruuttelee ja pyörii napansa ympäri. Selältään mahalleen kääntymisen oppi n. 6 kk iässä, mutta ei sitä vieläkään kovin paljoa tee. Nyt muutamana yönä tosin on herännyt useamman kerran siihen että on kääntynyt mahalleen ja sitten tulee itku. Kovasti tyttö juttelee ja hymyilee ja on aivan ihana. :Heartred Kun vaan säät vähän lämpenisi niin pääsisi vielä enemmän ulkoilemaan. Kiinteitä aloiteltiin siinä 5,5 kk iässä, nyt ollaan maisteltu jo perunaa, bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, päärynää, omenaa, luumua, puuroa... Eli vaikka mitä. Seuraavaksi pitäisi ottaa lihat mukaan. Ja kunhan tyttö oppisi istumaan syöttötuolissa niin olisi tarkoitus alkaa harjoitella sormiruokailua. Aika menee todellakin liian nopeasti!!
 
Minä kanssa käyn useasti katsomassa kuulumisia, mutta kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle.

Meillä kanssa neiti jätti itse n. 1 kk sitten yösyönnit pois, mutta tilalle tulikin yötsembalot :) elikkäs yöt on ollu aika vauhdikkaita jonkun aikaa.. Oli aikamoinen tälli itelle, kun alusta saakka ollu toi yksi syöttö/yö elikkä heräilyä vähän ja sitten onkin tunnin välein pompittu ylös sängystä rauhoittelemaan pientä. Kummasti tähän tottui, mutta älli ei ehkä pelaa nyt niin nopeasti :) päivät onkin sitten huippuaikaa täynnä, kun neiti oppii kokoajan uutta ja pitää äiskän mielen virkeänä niin ihanalla hymyllään ja jutuillaan :)

Täällä syödään jo broiskua, huomenna olisi tarkoitus aloittaa myös kala. Kaikki ruoat on maistuneet hyvin. 5 ateriaa päivässä menee nykyään :)

Meillä on ollut harmilliset kaksi korvatulehdusta peräkkäin, tänään loppui lääkekuuri, toivottavasti ei uusi..

Kuinkas muilla pienet, oletteko selvinneet ilman sairasteluja?

Ihanaa kesää kaikille ja ollaan ihmeessä juttusilla :)
 
Huomenna tytöllä tulee 6 kk ja 3 vkoa täyteen. Meillä syödään 5 kertaa päivässä kaikkea mahdollista, tissiä syödään enään aamulla ja illalla, muuten maitoa juodaan nokkamukista. Päiväunia nukutaan iltapäivään mennessä n. 3 kertaa ja ne on pituudeltaan jotain väliltä 30min-2 tuntia. Iltapäivän viimeisten päiväunien jälkeen yleensä loppuilta ollaan valveilla kunnes mennään nukkumaan. Yöunille mennään yleensä 20 aikaan ja nukutaan aamulla 5.30-7.00, riippuen päivästä. Yöllä ei enää syödä, mutta tuttia herää itkemään useamman kerran ja muutoinkin voi olla öisin vähän levotonta, johtuen varmaan tuosta aktiivisuudesta. 6kk iässä päätin vain kokeilla, että jaksaako nukkua koko yön syömättä ja tarjosin pelkkää tuttia, jos heräsi ja niin meillä jäi yösyönti pois :wink. Pääosin meillä on täällä tosi iloinen ja hyväntuulinen tyttö :), mutta oma tahtokin on jo löytynyt ja osaa kiukutella, jos haluaa jotain ja tekee varmasti (piruuttaan) jos kieltää jotain tekemästä. Ainiin ja 2 hammastakin löytyy tällä hetkellä...
 
Meillä tulee pojalle ikää ens viikolla 6kk. Vähän ollaan kiinteitä jo maisteltu: perunaa, porkkanaa, luumua ja kanaa. Alkuun upposi hyvin, nyt ei enää maistu niin hyvin..?

Meillä päiväunet on parantuneet! Kahdet unet päivässä, kestoltaan noin 2h. Yöt onkin sitten yhtä hulinaa... Ennen nukkui pinnasängyssä omassa huoneessa, mutta nyt ei suostu sinne menemään! Ei edes vaikka siirrettiin pinnasänky meidän sängyn viereen. Ainoa miten on poitsu suostunut yönsä nukkumaan, on mamin kainalossa. Mistähän tämä nyt sitten johtuu..?

Minkälaisia nukkumisjärjestelyjä teillä muilla on? :)
 
Me ollaan onneksi selvitty ilman sairastelua, kerran käytiin korvat tarkistamassa mutta ei onneksi ollut korvatulehdusta.

Yöunille menosta on meillä tullut ihan mahdotonta, tyttö virkoaa heti kun yrittää laittaa sänkyyn, eikä rauhoitu ennen kuin otan takaisin tissille. Yleensä illalla menee n. 1,5 tuntia ennen kuin saan tytön jäämään sänkyyn. Ja yöt muutenkin on aika hulinaa, tyttö heräilee monta kertaa ja aina haluaa tissiä, muu ei kelpaa. Te jotka vielä imetätte, miten paljon?? Musta tuntuu että meillä rintamaito on edelleen pääasiallinen ravinnonlähde, niin usein tyttö syö vaikka kiinteitäkin tarjotaan neljä kertaa päivässä. Mutta päiväunet on meillä huonontuneet tosi paljon, tyttö nukkuu 2-3 unet, jotka on 30-45 min. Ja tästä johtuen on iltaisin todella väsynyt kun aletaan syödä iltapalaa seitsemän aikaan, eikä sitten jaksa enää syödä silloin. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, ollaan yritetty nukuttaa useammat päiväunet mutta ei tyttö suostu nukkumaan. Toivon että kyse olis vaan siitä että lisää hampaita tulossa...

Ai niin ja meillä tyttö siis nukkuu edelleen omassa sängyssä, ei olla ede uskallettu kokeilla muuta kun pelkään että sitten en saa häntä enää koskaan omaan sänkyyn. :)
 
Meillä poika syö rintamaitoa päivisin noin 4h välein, hyvinä öinä pari kertaa yössä ja huonoina öinä jopa 2h välein :eek: Oon yrittänyt että tarjoan tuttia ekaks aina öisin mutta joskus ei suostu nukahtaa muuten kuin tissille... Maito siis meillä vielä pääravinnonlähteenä. Kiinteitä syödään kaksi-kolme kertaa päivässä. Tänään lounaalla ei uponnut kuin yksi lusikallinen kana-kasvissosetta, vaikka aika pian kiinteiden aloittelun jälkeen sitä maistui pieni purkillinen... Maitoa poika on tänään taas vedellyt ahkeraan!

Mäkin olisin halunnut pojan nukkuvan omassa sängyssään, mutta aloin olla jo niin uupunut ku ei siitä nukkumisesta tullut mitään! Aina havahtui kun laittoi sänkyyn eikä rauhoittunut muuten kuin syliin tai vierelle... Oli pakko luovuttaa ja ottaa se viereen nukkumaan että saa itsekin edes joskus nukuttua! :/
 
jemppu sama juttu täällä, alan olla ihan poikki.. Pari kertaa mies on herännyt aamulla tytön kanssa että mä oon saanut nukkua, mutta tuntuu että se ei oo edes auttanut vaan oon entistä väsyneempi kun saa hetken levätä, en meinaa jaksaa edes nousta sängystä. :sleep011 Mutta kai se on vaan uskottava että jossain vaiheessa helpottaa. Niin ja meillä tyttö nukkuu siis omassa huoneessaan, on nukkunut alusta asti, auttaiskohan jos siirrettäisiin sänky meidän huoneeseen...?
 
Meillä ei kans ole kertaakaan vielä oltu kipeinä *koputtaa puuta*. Mutta yöt on vähän hulinaa välillä täälläkin. Ja poika siis heräilee välillä hälinöintiinsä, johon onneksi tutti auttaa. On sekin kyllä välillä puuduttavaa, kun itse valvon se tutin takia sit helposti sen puol tuntia. Ensin pojan hälinöintiin herätessä odottelen hetken, jospa nukahtaisi itsekseen (tosi harvoin sitä tapahtuu :grin), ja sitten tuikkasen tutin suuhun ja olen vielä senkin jälkeen valveilla, kun ootan että rauhottuuko poika tuttiin. :cool: Mutta joo yöt on täällä vaihtelevalla menestyksellä... Niin ja meillä poika nukkuu omassa sängyssään noin metrin päässä musta, näin on kuitenkin helppo sitten esim sitä tuttia ojennella... Ninnu ja jemppu, teille jaksamisia, :smiley-angelic003. Onneks nää vaiheet tulee ja menee kuitenkin nopeesti...

Jos ette pahastu, niin kerronpa nyt tässä samaisessa ketjussa meidän neuvolakuulumiset :grin. Poika on pitkä ja hoikka 73 cm ja 8,4 kg. Hyvin sosiaalinen ja iloinen. Hyvä kun neuvolatädin kanssa juttelemaan pysty, kun poika höpötti päälle :grin. Äitiinsä tullu :oops:
 
Takaisin
Top