Kesäkuun kuhinat

Minnie89

Kommentoinnin ninja
Tammimammat 2017
Täällä puolella on kovasti hiljentynyt jutut niin ajattelin tehdä jo tämän kesäkuun ketjun jos saataisiin vielä porukkaa mukaan:)

Tähän juttua kaikesta ajankohtaisesta mammojen ja vauvojen arjesta.
 
Mites paljon teillä jo syödään kiinteitä? Vai syödäänkö ollenkaan?
Itse aloitin maistelu annokset reilu viikko sitten ja edelleen vaan maistellaan. Kerran päivässä muutama lusikallinen ja enempää ei neitiä edes kiinnosta... pakkaseen tein makuannoksia valmiiksi.. bataattia ja porkkanaa..
 
Meil on nyt viikon verran maisteltu. Alotettiin bataatilla, pari lusikallista päivässä. Sit kokeiltiin välissä perunaa, pari lusikallista päivässä. Nyt ollaan otettu lisäks toiseks "annokseks" päivään mangopäärynä sose.
Bataatti ja mangopäärynä menee hyvin ja sopii masulle. Mut perunasta tuli kauheasti ilmavaivoja ja ei meinannu kakka tulla.
 
Me ollaan maisteltu 4pv bataattia. Alas menee mutta ei ihan tajua koko homma tai ei välitä mausta. Suuta oppi pitämään kiinni tiukasti kun ei enää halua.. Osittain nielee ja osittain sylkee pihalle... Pitää olla joku 30 min maidon syönnistä että saa annettua. Eilen annoin heti tissin jälkeen ja itkuks meni.
Teelusikallisen verran vaan on syönyt. Huomenna taidan kokeilla porkkanaa jos olisi parempi menestys..
 
Meillä poika nyt 4,5 kk ja saanut vähän yli kaksi viikkoa maistella perunaa, porkkanaa, bataattia, hedelmäsoseita ja luumusosetta, että vatsa alkoi taas toimia. :-) innoissaan maistelee ja syö jo kolmisen kertaa päivässä.
 
Meillä alkoi rintaraivarit vähän ennen kuin täytti 3kk.. Ja jatkuu edelleen.. Tämä äiti on erittäin väsynyt imetykseen :sad001 Mietin miten ihmeessä saan annettua iltapuuron jos ensin pitäisi antaa rintamaito.. iltatissi on joka kerta sama raivosirkus, nukuttaminen on helppoa siihen verrattuna. Meillä mennään melkeen aina syömättä päiväunille (joita on 4 kpl...).kun ei kertakaikkiaan jaksa väsyneenä syödä..Sitten kun herää on taas hyvällä tuulella virkeänä ja syö hyvin.
 
Meillä alotettiin maistelut tänään porkkanalla. Yhtään ei varmaan mennyt alas asti, päristeltiin vaan pois.

Ikää nyt 4kk ja kohta viikko.
 
Meillä poika nyt 4,5 kk ja saanut vähän yli kaksi viikkoa maistella perunaa, porkkanaa, bataattia, hedelmäsoseita ja luumusosetta, että vatsa alkoi taas toimia. :-) innoissaan maistelee ja syö jo kolmisen kertaa päivässä.

Pitääki kokeilla tota luumua jos ei vatsa lähde toimimaan. Ollaan nyt 2pv oltu kakkaamatta. Ku yleensä on kakattu pariki kertaa päivässä. :/
 
Me ei oo vielä maisteltu mitään. Hirvittää jo ajatus et kuukauden päästä on pakko. Tissi on niin helppo ja onhan tää niin pieni vielä. Mut joo aloitetaan ku on valmiudet kohdillaan.
 
Ei oo meilläkään mitään maisteltu, eikä oo vielä kiire. Katellaan sit heinäkuussa, kun 6 kk alkaa lähestyä.
 
Onko jollain jo hampaita tullut? Meillä ei vielä mutta luulen ettei mene kauaa enää... omat sormet suussa jatkuvasti ja vimmalla niintä pureskelee.. ja alhana ikenet jo näyttää siltä että ihan minähetkenä hyvänsä voi tulla.. meillä on sisaruksilla molemmilla tullu reilu 4kk eka hammas niin eiköhän jatketa samaa rataa...
 
Täälläkään ei vielä olla aloitettu kiinteitä. Maitoallergia todettiin tovi sit niin odottelen nyt että tilanne tasaantuu ennenku sotken mitään muuta kuvioon.
Oon kans miettiny tekeekö neiti hampaita vai miks ihmeessä sormet suussa kaiken aikaa. :bored:
 
Meillä tyttö täytti sunnuntaina 4kk ja tarkoitus olisi jatkaa rintamaidolla puoleen vuoteen asti...en tiedä vielä, josko niitä luullen lusikan maistiaisia tulee tarjottua jo aiemmin, hyvin hyvin harvakseltaan, mutta ei kuulu vielä suunnitelmiin...
Hampaita varmaan on tehnyt jo kuukauden ajan; kuolaa paljon, nyrkit kaiken aikaa suussa, puree hulluna äidin sormia joka päivä. Kiukkuisuutta on, mutta se on nyt hiukan helpottunut, kun tyttö alkoi hiukan reilu viikko sitten huolia tutista:grin:dummy1:
 
Täällä tulee ma 5 kk täyteen. Vielä ollaan menty vaan imetyksellä, pitää pikkuhiljaa alkaa kattoa millon olis hyvä hetki aloitella kiinteitä. Sormiruokailu kiinnostais, niin sillä odottelen lähemmäs sitä 6kk:ta.
Täällä kans järsitään sormia, on tehnyt sitä jo hyvän aikaa. Ja kaikki muu kyllä menee suuhun maiskuteltavaksi paitsi tutti, pah. Ei ainakaan ikenet vielä pullota tms mutta eiköhän ne hampaat sieltä aikanaan tule.
Meidän poju ei malttais yhtään olla aloillaan. Joko pitäis koko ajan kääntyillä tai sit selällään 'juoksee' ilmaa jaloillaan. Ei oo varmaan enää paino noussut samaa tahtia kuin tähän asti :D
Unien kanssa on nyt joku taisteluvaihe. Oli sitten yö- tai päiväunet, niin rauhoittuminen on tosi vaikeeta ja heräilee herkästi.
 
Mua jotenkin kiehtois kokeilla kans tota sormiruokailua, mut jotenkin pelkään et jos toi lapsi tukehtuu.. Ja kannattaaks sitä muutenkaan alottaa ennenku on hampaita edes pari ?? Miten se lapsi saa pelkil ikenil pureskeltua?
 
Mä lainasin pari aiheeseen liittyvää kirjaa kirjastosta.
Ruuan pitää olla sen verran pehmeää, että sen saa itse muussattua kielellä kitalakeen. (Esim. Höyrytetty bataatti, ylikypsä pasta)
Tällöin vauvakin saa sitä työstettyä ilman hampaita.
Fbssa on tosi hyvä ryhmä Simppeli Sormiruokakeittiö mistä saa apua ja vinkkejä!
 
Mua jotenkin kiehtois kokeilla kans tota sormiruokailua, mut jotenkin pelkään et jos toi lapsi tukehtuu.. Ja kannattaaks sitä muutenkaan alottaa ennenku on hampaita edes pari ?? Miten se lapsi saa pelkil ikenil pureskeltua?
Tukehtumisvaara on ihan yhtä suuri/pieni soseillakin. Toki edellyttäen, että lapsi istuu kunnolla pystyssä ja annetaan oikeanlaista ruokaa. Alkuun ruoka pitää antaa isoina paloina, suunnilleen aikuisen sormen kokoisina pötköinä - ei mitään pikkupaloja, jotka voi vetää henkeen (eikä puolivuotias niitä pikkupaloja osaa vielä noukkia suuhunkaan, kun ei pinsettiote yleensä niin pienellä ole hallussa).

Jos ruoka on sen verran pehmeää, että saat sen itse muussattua puristamalla etusormen ja peukalon väliin, vauvakin saa sen muussattua ikenillään. Meidän esikoisella ei ollut yhtään hammasta kun aloitti sormiruokailun, ja vasta joskus 10-kuisena niitä oli enemmän kuin kaksi. Ei haitannut menoa. :)
 
Mua ei oikein tuo sormiruokailu edes kiinnosta. Ja pelottaa se tukehtumisvaara. Sanotaan, mitä sanotaan, olen kuitenkin sitä mieltä, ettei soseisiin tukehtuminen ole tosiaankaan yhtä todennäköistä kuin sormiruokailun palasiin...joten meillä odotellaan hyvä tovi ennenkuin syödään muita kiinteitä kuin soseita...ja siis vielä mennään pelkällä rintamaidolla...
 
Takaisin
Top