Kesäkuun kotkotukset :)

Ja koska kesästä tulee kuuma ja aurinkoinen ;)  niin mites vaunut.... jos on se suoja siinä päällä niin tulee kuuma, helposti +30 ja jos taas ottaa sen pois niin sitte paistaa aurinko suoraan vauvaan.... Että mites nyt taas pitäs toimia...??? 
 
Tommonen aurinkosuoja ois varmaan näppärä...Meillä tuli vaunujen mukana aurinkovarjo ja se suojaa kans tosi hyvin. Kuomun oon pitäny alhaalla nyt helteellä niin vähän ilma vaihtuu. Aika monella näkys kaupungilla olevan suojakangas, luulis tosiaan lämpiävän varsinki jos on tummat vaunut.
Mitä te puette vauvalle näillä keleillä? Meillä oli eilen rattaissa t-paita ja pitkät puuvillahousut ja sukat. Jotenki hankalaa, ei osaa vielä orientoitua tähän lämpöön...ja haluais myös auringolta suojata. Poika on liikkuessaan semmonen hikipää, että pitäis olla alasti :)
 
Meillä on tän viikon aikana opittu istumaan! ..ei siis ite nouse vielä istumaan, mut kun nostaa poitsun ylös ni jää ittekseen siihen kökötteleen ilman huojumisia.. ja jos meinaa horjahtaa ni ottaa ite kädellä vastaan ja ponnistaa takas ylös :)) samoin konttausta harjotellaan ahkerasti. Ollaan oltu lauantaista asti mökillä ja täällä on niin kauheesti ihmeteltävää pienelle miehelle ja eteenpäin olis suuri hinku.. vaikkei kyllä haittaa kauheesti et pysyy suht. paikallaan - ei tarvi olla ihan kokoajan katse poikaan päin :D

Meil on kanssa tosi hikoileva poitsu, joten lämpimillä ilmoilla on laitettu vaunuihinkin vaan lyhythihanen body ja housut + sukat.. ja vaunut oon pitäny ihan avoimina - korkeintaan hyttyssuoja päällä täällä mökillä ettei ötökät kiusaa. Jos aurinko paistaa kovasti, ni sitte käännän vaan vaunut niinpäin ettei paista suoraan Miroon.. mein yhdistelmissäkin on kätevä kun on heittoaisa, niin voi työntösuunnan päättää sitte sen mukaan mistä paistaa/tuulee. En tiedä saisko vielä näin pienelle laittaa aurinkorasvaa, mut mä oon kyllä tota lapsille tarkotettua aina aamusin pistäny varuiks.. niin hyvin ei kuitenkaan kokoaikaa pysty auringolta suojaan, ettei missään vaiheessa paistais yhtään vauvaan päin. Ei oo iho ainakaan mitenkään reagoinu, joten eikai toi kovin pahastakaan voi olla.
 
Meil on semmoset tummat vaunut ja ajattelin ostaa niihin päivänvarjon,joka vähän suojaisi auringolta. :) Eilen autossa Ninnillä oli vaan mekko päällä ja siltikin hikoili kuin mikäkin :s On kyllä aika jännä kuinka hyvin Ninni on nyt mekot hyväksynyt,kun alkujaan ei voinut sietää niitä.Naama aina kurtussa kun mekon puki päälle.nyt vaan hymykorvissa nostelee helmoja ylös :) jossakin apteekkilehdes oli muistaakseni juttuu et sais pienimmilleki lapsosille aurinkorasvaa. Ajattelin itse ostaa kun taitaa neiti olla perin mun niin vaalean ihon.Huomenna olis vissiinkin tarkotus lähtee mökillä pyörähtämään.onneksi on saatu hommattua hyttys suoja vaunuihin kun amppareita ja hyttysiä siellä kyllä on niin paljon.sunnuntaina olis tarkotus miehen ja Ninninkaa lähtee orivarsojen laitumelle laskemista katsomaan.On varmasti neidillä ihmettelemistä kun on niin isoja eläimiä.
 
Meillä nukutaan vihdoinkin!! Viime sunnuntaista asti meillä on nukuttu yöt läpeensä. Toki muutaman kerran joutuu laittamaan tuttia, mutta ei muuta herätystä eikä yösyöttöjä. Tää on ihan käsittämätöntä, kun on 6kk valvonut kaikki yöt! Meillä siis loppui imetys perjantaina ja sen jälkeen ei olla edes pulloa tarvittu öisin. Mä oon niin happy!
Onks muilla ollut imetyksen lopettamisen jälkeen rinta kipeenä? Mulla on hirveitä pahkuroita rinnassa, siis isoja noin 3cm halkaisijaltaan. Rintaa särkee ihan älyttömästi. Kuitenkin viimeisestä imetyksestä on jo viikko. Oon yrittänyt hautoa lämpimällä ja hieroa, mutta vielä ei ole ollut apua.
Mä oon vaunuihin pukenut aamupäivällä vielä ohuen kesäpipon, bodyn, housut ja sukat Aleksille ja laittanut osittain ohuen pussin sisään nukkumaan. Tämä siis jos lämpötila on alle 15 astetta. Iltapäivällä sitten Aleksi on nukkunut samoissa vaatteissa, mutta ilman mitään vilttiä tai peittoa. Ihanaa kun on kesä! Muistellaan vain sitä viime talvea, kun piti pukea villahaalaria ja toppahaalaria ja toppapussia :).
 
Onnittelut Miimille! Kyllä se unikoulu tuottaa tulosta :D Meillä on lopetettu yösyöminen kanssa muutama viikko sitten ja sen kunniaksi äippä pääsi vähä juhlimaankin viikko sitten. Ai että oli mukavaa!

Nyt menee yöt syöttämättä ja tasaseen on pidentynyt se pitkä unipätkä, viime yönä meni jo kahdeksan tuntia putkeen. Tosin aamu oli sitten vähän katkonaista, mutta perässä tullaan!

Imettämistä en aio lopettaa vielä piiitkään aikaan jos vain mahdollista, sillä pojalla on (ainakin) maitoallergia, eikä sopivaa korviketta vielä ole löytynyt tai toisaalta edes kovin ahkerasti etsitty. Tällä hetkellä maitoa vielä riittää ja syöminenkin onnistuu kohtalaisen hyvin, kunhan vain menee rauhalliseen paikkaan.

Me ollaan nyt koko perhe lomalla ja ihanasti on saanut omia akkuja ladattua. Nyt ollaan sitten muutama päivä syöty päivän sapuskat pihalla syöttötuolissa aurinkovarjon alla. Poika tykkää tosi kovasti katsella kukkia ja pörriäisiä ja kuunnella kaikkia ruohonleikkureita ja paloautoja, mitä lie naapuruston ääniä. Ja minä ainakin olen laittanut aina välillä aurinkovoidetta poskille, sillä järjellä ajatellen ainakin mun mielestä on parempi laittaa rasvaa kun olla ilman. Heijastuuhan se aurinko vaikkapa talon seinästä. Ja siis pidetään poikaa varjossa ja pitkät vaatteet päällä muuten. 

Onkos kenelläkään ideaa miten niissä rattaissa tai vaunuissa ei tulisi niin hiki? Poika kun makaa sitä vaunun selkänojaa vasten niin tosi kuuma tulee... Se kangas ja selkänoja on jotenkin niin hengittämätön ja tiivis, joten ei niissä rattaissa ainakaan kovin pitkään jaksa olla. Ja tämä ongelma oli siis ihan kauppakeskuksessa sisätiloissa, eli ulkona varmaan vielä hankalampaa.

No mutta nautitaan auringosta nyt kun sitä on!
 

Jaaha, taas tää systeemi on muuttunut... 

Kattelin kans noita aurinkosuojia mutta pitäs kyllä päästä oikein liikkeeseen hypisteleen ja testaan niitä sekä varjoja.. 

Matkarattaista meillä kiistellään edelleen että saanko niitä vai en. Mies ei haluu maksaa ja mulla ei oo rahaa. Sitten kaiken kukkuraksi mies pisti baarireissuun saman verran rahaa viime yönä. Että näin. Eikä hän sitten millään voi ymmärtää miksi oon vihanen ja pettynyt. Hän oli siis tulossa työreissulta ja piti tulla myöhään illalla kotiin mutta mitään ilmottamatta lähtikin baariin. Tänään oli tarkoitus tehdä jotain kivaa perheen kesken ja mä olin niin toivonut ja odottanut että ite saisin nukkua aamulla pitkään ja käydä rauhassa suihkussa jne. Mutta ei..... Lähdettiin sitten tyttelin kans pappalaan ennen ku mies heräs krapuloissaan. Mua on niin ottanu päähän tänään toi mies että nyt mä tiedän miks niin monet eroo ennen ku lapsi on yksi vuotias. Se ei kertakaikkiaan pysty käsittään sitä että mä oon ihan poikki ja täysin kiinni vauvassa. Mulla on tällähetkellä ranteet/kädet niin kipeet että just ja just väkisin pystyn tekeen tytön pesut. Kyllä vituttaa suoraan sanoen! 

Hoh....valitusta..... 

Meillä on kans nyt taas jääny yösyömiset pois, toivottavasti kokonaan. Edelleen on heräilty 3-4 kertaa yössä 5-30 minuutiks. Tuttia sitten vaan ja taputtelua/silittelyä. Tästä kun vielä päästäis ja alettais kans nukkuun aamuun asti.. 

Miimi sulla varmaan vaan on niin pakkaantunut maitoa että tulee pahkuroita.. Siitä voi tulla oikein tukoksiakin..oisko sulla niin? En kyllä tiedä miten sitä hoidetaan... 

 
Iines, tosi harmi kun miehesi tekee noin, pelkällä ilmoituksellakin olisi mielesi varmasti ollut parempi! Tokihan kummankin täytyy välillä päästä kotoa kavereidenkaa tuulettumaan, mutta itseä myös risoo tosi paljon jos luvataan jotain ja tehdään muuta. Mutta kannattaa puhua asiasta, minkä varmasti teetkin :) . Mä kun yleensä teen sitä et oletan miehen tajuavan tehdä / sanoa tms jotain, mutta en ole sanonut asiasta. Sit mies ihmettelee et mitähän mä taas mökötän :D Ei osaa lukea naisten aivoituksia..



Nyt alkaa jo vahinkoja pojalle käymään, ku pääsee jonkun verran käsillä vetää itseään eri suuntiin. Äsken löi päänsä tv-tasoon :/ no ei kai noita voi välttää.



Ihanaa kun on lämmin taas!!!



Muksaa vkl, me ajateltiin grillata kaveripariskunnan ja niiden taaperon kanssa, joten nyt siivoamaan..

 
Voi Iines, toi on kyllä inhottavaa. Toivotaan, että asiat selviää puhumalla!

Meillä on tullut kans nukahtamisongelmia. Nykyään nukutetaan sylissä sekä yö- että päiväunille! Neuvolassa sanoi, että johtuu todennäköisesti tuosta liikkeelle lähtemisestä ja yleensä nukahtamisvaikeudet tulee yli puolivuotiaille. Onneksi poika ei paina kuin 7,5kg, mut kyllä välillä käsissä tuntuu. :) Ihan yhtäkkiä oli yö, milloin poika ei syöny kun illalla kohta nukkumaan menon jälkeen ja aamulla! Olin ihan ihmeissäni. No seuraavana yönä taas söi useammin, mutta ehkä se enteilee pidempiä syömisvälejä. En ole harkinnut unikoulua, kun vielä ei häiritse mitenkään tuo yöllä herääminen, kun poika nukkuu osan yöstä ainakin vieressä.

Sormiruokailu etenee huimaa vauhtia ja poika söi tänään ekaa kertaa kanaa ihan onnessaan. Jouduin laittaa yhden kanan siiven jälkeen stopin, kun ajattelin, et tulee vielä vatsa kipeeksi, jos kauheesti syö pelkkää kanaa. Noi määrät on tietty pienemmät  varmaan mitä muilla, koska aloitettiin vasta pari viikkoa sitten kiinteet, mut neuolan täti oli tyytyväinen, että vauva saa vähän karkeampaa ja sormiruoka kehittää suun ja käden motoriikkaa.

Nyt eka hammas näkyy jo tosi hyvin. Sitten (tyhmä minä) menin tarjoamaan rintaa pojalle vaikka sillä ei ollut nälkä. (äitini niin sanoi, että pitää tarjota riittävästi, kun poika on niin kova touhuamaan). Ja eikös se puraissut! Nyt on sitten haava taas nännissä...yyh!
 
Ainiin.. piti sanoa hiostaviin rattaisiin ja turvakaukaloihin, että kannattaa laittaa pyyhe selän alle niin se imee kosteutta ja hengittää vähän paremmin.
 
Voi, miten oon ollu niin tollo etten oo tajunnu tota pyyhettä!! Meillä on Brion turvakaukalo, jossa on sellasta mokkaa ja aivan älyn hiostava. Tuntuu ettei se koppa hengitä yhtään ja poika onki ihan märkä aina pitemmän automatkan ajan. Tästä syystä varmaan huutaaki aina nykyään kaikki matkat ! Kiitos Säde vinkistä!!!
 
Huoh, poika nukahti viimein...Tänään meni 2h, eka nukahti syliin 19 aikaan, mut sit heräsi sängystä hetken päästä ja sit oli taas ihan virkeä ja sängyssä tulee huuto...Nyt nukahtamisvaikeutta kestänyt jo 1,5kk!! No onneksi nukkuu sit yli 10h putkeen tosiaan ja taas koputan puuta. Sehän on selvä et ens yönä herätään, ku menee sanoo :) Eli aika sama homma sit Säteen kanssa. Oon lukenut netistä mut enpä siihen ole kummempaa kikkakolmosta löytänyt. Syliin ollaan sit nukutettu, ku sängyssä huutaa 2h helposti. Nyt huomasin et ikenessä on kolo, et varmaan rupeaa eka hammas puskemaan kans.
 
Meillä oli Kisu kanssa alkuun ihan kauheeta huutoa nukahtaminen.. (siis joskus 3kk ikäisenä), mut oltiin vaan sitkeitä eikä nostettu sängystä pois vaikka kuinka kiukkus ja huus.. rauhoteltiin sit muilla keinoilla - tuttia suuhun (vaikka sitä sai käydä melkein 5min välein laittamassa), peitto päälle, kevyt paijaus päästä ja jätettiin taas yksin. Saatto kiukuta ja kitistä just sen pari tuntia ennen nukahtamista varmaan kuukauden ajan, ennenku tottu ja hyväksy sen että kun sänkyyn mennään ni sinne nukahdetaan. Kärsivällisyyttähän tuo vaati, mutta palkitsee nyt myöhemmin.. illalla (tai päikkäreille) ei tarvi käydä kun laittamassa poika sänkyyn, pistää tutti ja heittää unilelu kainaloon - nukahtaa sit omia aikojaan itsekseen :) ..ja koputetaan taas puuta, ettei ala taas kohta jotkuu "en halua nukkua" -vaiheet :D
 
onko tietoa mitä kahdeksankuukautisneuvolassa tutkitaan? tässä kuussahan neuvolakäynti jääkin väliin. oon ihan tykännyt käydä siellä joten jo odottelen 8kk neuvolakäyntiä:D ihanat ilmat ollut, ulkoiltu tosi paljon. en oo vieläkään alottanut kunnolla urheilemaan raskauden jälkeen :/ kuinka laiska voi ihminen olla!
meillä ei vieläkään liikuta kunnolla eteenpäin, tosin tuntuu ettei yritystäkään kauheesti oo. pyöritään, kieritään ja seistään tukea vasten! tyttö tosiaan kannattelee jo niin hyvin ettei tarvi pitää käsiä tukena vaan osaa ottaa ite jostan taswosta kiinni. saa nähdä lähteekö käveleen ennen kun konttaa tai ryömii... toivottavasti ei, koska oon kuullu et tulevaisuudessa motoriikan ja lukihäiriöriskin kannalta olis parempi et oppis konttaamaan jossain vaiheessa.
 
Täälläkin on neuvola-lääkäri kun neiti on 8kk.Viimeks neuvolantäti oli menny Ninnin iässä sekasin ja luuli että Ninni jo puolvuotta ni meinas unohtaa antaa puolvuotis neuvola ajan.Onneks huomattiin asia ennenku lähdin pois ja sain sitten samalla 6kk neuvola ajan ja elokuulle 8kk neuvola lääkärin :) Päristeleekö muiden muksut tai kiljuvat?Ninni on oppin niin kovaa kiljumaan että korvia koskee ja harrastaa sitä alati.Myös päristelee ihan urakalla :o Tänään kävin pienellä vaunulenkillä neidin kanssa.Täytyy illalla ottaa yhdistelmävaunujen ratas osa käyttöön kun neiti käänty koko ajan mahalleen vaunuissa ja yritti sieltä maailmaa katsella.Ennen on vaunulenkit sujun ihan hyvin.Koko ajan joutui vaunut pysäyttämään ja kääntää neidin ympäri :s  Mä olen alkanut syöttämään Ninnille Rainbow merkkistä luomukaurapuuroa.Neuvolassa suositeltiin sitä ja sanottiin että tulee kuulemma tosi kuohkeaa puuroo.Myös hiutalekoostumus on erilaisempi kuin normaalikaurapuuroissa.Ennen syötin vaan vauvojen puuroja mut joka kerta neiti yökkäs. Kaurapuuron sekaan kun laittaa esim.kuningatarsosetta niin kelpaa tosi hyvin.Eikä tuote ole hinnallakaan pilattu.1,39e maksaa iso paketti puuroa :) itsekin rakastuin siihen puuroon.
 
Täällä kans 8kk nla ja lääkäri on seuraava käynti.
fjansku: meillä kans päristellään yhtenään, varsinki syödessä. Kivasti on äiti tai isä sotkussa pojasta puhumattakaan kun on ruokailu ohi :D
 
Meillä kanssa päristellään koko ajan. Nyt on myös kiva leikki se, että samalla kun syödään niin huidotaan käsillä oikein urakalla. Tämän seurauksena lusikka on saanut kyytiä oikein kunnolla :). TOsi hyvä neuvo ton pyyhkeen laitto vaunuihin ja turvakaukaloon. Meillä ollaan koko ajan hiki päässä, kun ollaan autoilemassa.
Meillä on Aleksi ollut kipeenä koko ajan. Eka korvatulehdus ja nyt sitten kova yskä. Samoin viidettä hammasta pukkaa alahampaiden viereen. Joten kätinää ja kitinää on ilmassa. Mutta mikä parasta, MEILLÄ NUKUTAAN EDELLEEN! nyt ei oo tarvinnut laittaa yöllä edes tuttia. Mutta viideltä aamulla Aleksilla tulee aina kakkahätä, mikä tarkoittaa siis sitä, että pitää nousta ja yleensä valvotaan tunnin verran ja mennään uudelleen nukkumaan.
Mulla oli tänään se sterilisaatio ja kylläpä oli aika inhottava toimenpide. Nyt sitten särkylääkkeiden voimalla vietetään iltaa ja vain nukutaan ja ollaan. Toivottavasti menee huomenna viimeistään kivut ohi.
 
Takaisin
Top