Kesäkuun keskustelut

Kuulutko Pyllerö kassaan/liittoon? Mä jään syyskuun puolesta välistä kotihoidontuelle, mut otan "loput" rahasta kassasta. Helpompi olis ottaa koko summa kassasta, mut sit pitäis ilmottautuu te-toimistoon.
Tuli vähän suunnitelmiin muutos, ku taas pärähti kaks viivaa r.testiin. Eli uus äippäloma alkaa joulukuun lopulla. En sit viitti men alle kuukaudeks töihin, enkä usko, et pomo ottais mua loppuraskauten takas.
 
Kuulutko Pyllerö kassaan/liittoon? Mä jään syyskuun puolesta välistä kotihoidontuelle, mut otan "loput" rahasta kassasta. Helpompi olis ottaa koko summa kassasta, mut sit pitäis ilmottautuu te-toimistoon.
Tuli vähän suunnitelmiin muutos, ku taas pärähti kaks viivaa r.testiin. Eli uus äippäloma alkaa joulukuun lopulla. En sit viitti men alle kuukaudeks töihin, enkä usko, et pomo ottais mua loppuraskauten takas.

Taas marraskuisista huutelen, mitä tarkoittaa tässä kohti 'ottaa loput rahat kassasta'? Ite oon työttömänä vanhempainvapaan jälkeen ja tarkoitus olisi olla tämän vuoden loppuun ainakin kotona. Ajattelin että pakko kirjautua te-toimistoon että saan kassasta rahaa.. mutta jos on joku muu 'keino' saada enemmä ku pelkkä kodinhoidontuki (tai te-kirjautuminen) ni kuulen mielelläni lisää! :-)
 
Sama tilanne kuin Tiimpuulla ^^. Oon ajatellu että saan vain kodinhoidontuen o_O
 
Kiitos mirri :)

YTK:n sivuilla sanotaan äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan olevan ansiosidonnaisen estävää tukea, mutta kotihoidontuki on ansiosidonnaista pienentävää tukea.
Eli hakiessa Kelalta kotihoidontukea, kannattaa pistää paperit myös kassaan / liittoon.
Periaatteessa kassa siis pidättää ansiosidonnaisesta Kelan maksamaa kotihoidontukea vastaavan osuuden. Eli taloudellisesti se on +/-0, mutta ei joudu te-toimiston kyykytettäväksi.
 
Kiitos mirri :)

YTK:n sivuilla sanotaan äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan olevan ansiosidonnaisen estävää tukea, mutta kotihoidontuki on ansiosidonnaista pienentävää tukea.
Eli hakiessa Kelalta kotihoidontukea, kannattaa pistää paperit myös kassaan / liittoon.
Periaatteessa kassa siis pidättää ansiosidonnaisesta Kelan maksamaa kotihoidontukea vastaavan osuuden. Eli taloudellisesti se on +/-0, mutta ei joudu te-toimiston kyykytettäväksi.

Eikös siis tarvii olla tosiaan kirjautuneena työttömäksi työnhakijaksi?!? Enpäs oo tuota tienny. Pitänee siis tehdä myös noin niin ei oo sitten 'pelkoa' joutua töihin ennen aikojaan :-D
 
Vai onko ajatus vaan se, että jos saa karenssia niin ei jää nollille kun saa edelleen sitä kotihoidontukea??
 
Itse haen kotihoidon tukea + ansiosidonnaista vasta syyskuussa, joten suosittelen kaikkia asiasta kiinnostuneita tutustumaan kassan/liiton sivuihin. Voin tulla sitten syksyllä kertomaan, ku asia on omalta kohdalta ajankohtainen :)
Mutta kotihoidontuella on oikeus ansiosidonnaiseen. Siitä olen täysin varma.
 
Juu sen oon kans ite ymmärtäny että ansiosidonnaista saa kodinhoidontuen oheen, yhteensä siis niin paljon ku ansiosidonnainenki olis. Mutta en usko että sitä saa ilman työttömänä työnhakijana oloa. Samanlailla jos jää vain työttömäksi (eka te-toimistoon ilmoittautuminen ja sit kassasta rahaa). :-)
Ja kuten Heqq sanoikin ni sit jos töitä tarjotaan ja ei ota vastaan ni karenssin ajan saa kodinhoidontukea siltikin.

Noh saa nähdä, aina kannattaa kysyä kassasta..
 
Tiiimpuu, meinaatko, etten saa ansiosidonnaista, koska mulla on työpaikka, johon mennä hoitovapaan jälkeen (en siis ole työtön) eikä mulla ole lomautusta?
 
Ytk:lle voi netin kautta jättää kysymyksen ansiosidonnaisen kiemuroista, vastaavat kyllä selkeästi perustellen miten asia on. Sinne voi esittää tilanteesta kysymyksen jo näin etukäteenkin niin ei tarvitse syksyyn asti jännittää.
 
Tiiimpuu, meinaatko, etten saa ansiosidonnaista, koska mulla on työpaikka, johon mennä hoitovapaan jälkeen (en siis ole työtön) eikä mulla ole lomautusta?

En osaa nyt kyllä varmaksi sanoa mutta olettaisin että et.. miksi kukaan ikinä (kassassa tai liitossa oleva) jäisi pelkälle kodinhoidontuelle jos saisi myöskin sidonnaisen päälle? Jos saat niin huippua kyllä :-) varmista vielä kassasta vaikka oma ytk:hon kirjautuen ja jättäen viestiä sinne. Ei kannata syksyyn asti jännittellä :-)
 
Mulla on työsopimus voimassa vuoden loppuun ja sen ajan ajattelin hoitaa poikaa kotona, joten sillonko saa vain kotihoidontukea?
 
Mulla on työsopimus voimassa vuoden loppuun ja sen ajan ajattelin hoitaa poikaa kotona, joten sillonko saa vain kotihoidontukea?

Joo näin miä asian näkisin. Voin toki olla ihan pihalla ja väärässä joten jos joku tietää paremmin ni kertokaa :-)


Edit. Oon siis aina ollu siinä uskossa että ansiosidonnaista ei saa kuin silloin jos on työttömänä/lomautettuna. Ja silloin pitää aina saada työkkäristä ensin lausunto kassaan jonka perusteella maksavat.
 
En usko kyllä minäkään että ansiosidonnaista saisi jos on työpaikka eikä lomautusta. Tai siis miksi sitä saisi, eihän siihen ole mitään edellytyksiä?

Onnea Kukkis raskausuutisesta!
 
Ja vielä piti mainita ettei työnantaja voi ymmärtääkseni kieltäytyä ottamasta takaisin äitiysloman jälkeen vaikka jäisikin parin kuukauden päästä uudestaan mammikselle. Paitsi jos on jokin syy irtisanoa työsopimus ja työt loppuu. Silloin saa tietenkin sitten ansiosidonnaista jos kuuluu kassaan/liittoon).
 
Moi kaikille pitkästä aikaa! En oo ehtinyt kirjoittelemaan, kun olin 2kk:tta ns. Yh-äitinä miehen ollessa töissä toisella paikkakunnalla. Nyt onneksi miehen reissuhommat ohi.

Onnittelut kukkikselle uudesta raskaudesta! :) Ansiosidonnaista ei voi saada, jos et ole työtön. Jos sinulla on työpaikka olet hoitovapaan aikana ns. palkkatomalla vapaalla työstäsi.
Eikä työnantaja voi olla ottamasta takaisin töihin, vaikka joutuisit olemaan vain kuukaudenkin töissä ennen uutta älomaa. Työnantajan kanssa täytyy vain sopia, että tuleeko töihin vai käyttääkö esim. vuosilomapäiviä joita on kertynyt nykyisen vanhempainvapaan aikana.
 
Kyllä, kokovartalopesu. Itse pesen suihkun alla kylpytukea käyttäen ja ukko lavuaarin alla. Ei kuivata ihoa ja voiteetkin imeytyy paremmin puhtaalle iholle. Tuo on vissiin myytti että liika pesu kuivattaa ihoa, nykyään kai jopa parempi pestä usein ja sitten rasvata. Perusvoiteella voi myös pestä ihon, jos on oikein atooppinen iho.

Mutta jos ei käytä rasvoja niin sitten on varmaan parempi olla pesemättä tervettä ihoa usein. Meillä pestään kerran viikossa, ei tarvi rasvoja ja iho on aina ollu siisti.
 
Jos iho kerran viikossa pesulla ok niin mitäpä suotta liian usein pesemään, mekin aiemmin kylvetettiin vain kerran viikkoon. Sairaalassa muistaakseni aamupesuun kuului kasvot, kainalot ja pylly ja pestiin joka aamu, niillä mentiin kotonakin alkuun. Tietty jos iho ei hikoa niin tuskin tarvitsee usein pestä. Meillä poika könyää lattialla ja on kissaa ja villakoiraa. Käsiä ja naamaa saa usein olla pesemässä syönnin jälkeen nykyään..
 
Muokattu viimeksi:
Joo ne aamupesut hoidetaan meilläkin. Kasvot, kaula, kädet, kainalot ja pylly. Kaiken maailman ryöhnää kertyy noihin väleihin ja rupee punottamaan jos ei putsaa päivittäin.
 
Takaisin
Top