Kesäkuun keskustelut

Amanda83

Oman äänensä löytänyt
Hei vaan!

Oli puhetta että olisi kiva jos joku perustaisi kesäkuulle oman keskusteluosion. Tässä sellainen nyt olisi.

On ihan uskomatonta että kohta on jo kesäkuu ja itselläni koittaa ensi torstaina puoliväli! Vähän aikaa sitten puoliväli tuntui vielä todella kaukaiselta mutta nyt se on jo ihan ovella! Tuntuu että näin puolivälissä on enemmän pohdittavaa ja keskusteltavaa kuin alkuraskaudessa. Itselläni kun ei ollut edes oireita alkuraskaudessa väsymystä lukuunottamatta niin tuntui välillä todella epätodelliselta koko raskaus vaikka varhaisultra ja nt-ultra raskautta yrittikin todistaa. Nyt kun omassa kehossa alkaa tapahtua muutoksia, lähinnä mahan kasvaminen, niin alkaa jo itsekin uskomaan että kyllä tässä joku sisälläni kasvaa :)

Toivottavasti saamme tänne keskustelua aikaan niin ei tarvitse välttämättä perustaa facebook-ryhmää.


 
Ja jospa kirjoteltaisiin vaikka tänne ajatuksia ja pohdintoja kun onnistuin näköjään tekemään kaksi osiosta kesäkuulle. Miksi noita keskusteluosioita ei onnistu poistamaan?
 
mulla oli alkuraskaus ihan kauheeta! tuskin enään uskallan ikinä toista lasta haluta.. oksensin muutaman kk, olin ihan kuollut.. väsytti,oksetti,paleli masensi ei voinu edes ruokakaupassa käydä ym.

nyt suurimpana huolena on suonet :( joka päivä ilmestyy uusia tukisukista huolimatta, reisiin sattuu 24/7 ja suonet pullottaa tulikuumina eikä viel olla edes puolivälissä..  oon saanu perintönä kivan riskin veritulppiin, melki kaikilla mummoil tms ollu monta veritulppaa jo ennen kolmea kymppiä.. menee koko odotus pilalle kun pelkään koko ajan et nytkö se loppu tulee.. eikä lekurissa kukaan suostu niitä edes katsomaan, vaikka uskoisin että niiden tilanteen vois jollain tarkistaa et saisin mielenrauhan.. raskauden jälkeen meen kyllä riskeistä huolimatta ruiskuttaan pahimmat, 4vuotta lupaavat kivutonta elämää ennenku ruiskutus pitäis mahdollisesti uusia..

pitiskö lisäillä muuten masukuvia? :) vai ootteko jo ottaneet? mä oon ottanu jostain vk 14 eteenpäin ja nyt alkaa pikkuhiljaa vähän näkyykin :)
 
Hei!

Harjoittelen yhä tämän sivuston käyttöä, joten älkää ihmetelkö jos jotain menee pieleen/on epäselvää.

Sinulle butter minulla olikin asiaa noista suonista. Minulla itselläni on todettu perinnöllinen riski liittyen veritulppiin. Kyseessä on geenivirhe joka altistaa laskimotukoksille. Minulla on siis suurempi riski saada tukos kuin muilla, joilla ei tätä ole. Tukoksen saamisen riskiä pahentaakin tupakointi, e-pillerit eli hormonaalinen ehkäisy, lihavuus sekä raskaus. Tulenkin aloittamaan nyt raskaana ollessani piikittelyn eli joka päivä piikitän itseeni verenohennuslääkettä estääkseni tukoksen syntyä....
 
miksköhän mulle ei olla sanottu mitään mistään lääkkeestä? :O vaikka mulla on myöskin geeneissä se ja näin päälle parikymppisenä jalat on pahemman näöiset kun monilla viiskymppisillä :( oon ite syönyt siihen luontaistuote lääkettä mikä toimii samalla tavalla kuin aspiriini, mutta ilman sivuvaikutuksia ( sanottiin että ei sais syödä raksuden aikana mtn luontaistuotteita) nyt soittelin neuvolaan niin sanoivat että JOS joku kerkeää sairaalalla kurkkaamaan ku meen rakenne ultraan niin sit niitä voi joku lääkäri tulla nopee kattomaan.. kukaan ei usko mua et ne on jo tosi pahat ku oon vissiin liian nuori lekureiden mielestä että jtn riskiä vois olla.. tosin mistäs ne sen tietää kun kukaan ei ole edes pyytänyt housuja riisumaan että oisivat edes kurkanneet kuinka pahan näköset ne on, viimekski tuumasit vaan että niitä tulee yli 60vuotialle ja et kävele,se auttaa.. kävelen 1-3h päivässä, oon koko ikäni kävellyt, ja harrastanut liikuntaa ollut normaalipainonen (muutaman vuoden lievää ylipainoa luukunottamatta) en polta enkä oo ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä..
 
Heips.

Varasin itselleni tänään sokerirasitusajan, joka  on nyt sitten juhannuksen jälkeen. Onkohan joku teistä jo sokerirasituksessa käynyt? Millainen kokemus se teidän mielestänne oli?
Toisaalta on vähän outoa että tuonne pitää mennä, neuvolassa katsotut virtsatestit ovat aina olleet puhtaat kaikilta osin, myös sokerin osalta, ei ole sukurasitetta eikä ylipainoa. Ainoastaan yli 25v ikä, joka ainakin meidän paikkakunnalla on yksi syy, miksi sokerirasitus tehdään. Eniten mietittyttää miten kykenee olla sen 12 tuntia + 2h kokeen ajan olla syömättä, kun nytkin on koko ajan nälkä. Onhan tuossa tietysti 12h:sta suurin osa nukkumisaikaa.
 
mul lukee neuvolakortis ainakin et ei sokerikoetta ois luvassa, eikä neukkutäti oo siitä mtn sanonut..tosin oon alle 25 että en ehkä sitte joudu :)
 
Amanda83: Mä jouduin sokerikokeisiin ekassa raskaudessa ja nyt tässäkin, eka kävin viikoilla 16 ja toisen kerran joutuu menee 27-28..
Ällöähän se litku on mitä joutuu juomaan, mutta kerranha se vaa kirpasee, kannattaa varata lukemista tai jotain muuta puuhaa mukaan koska mulla ainakin tuntu se 2 tuntia mitä se kestää nii olis ollu 5 tuntia.. ei saanu poistua labrasta ollenkaa :/  Mulla ainakin oli ihan ok olla se 12h syömättä, toki aamulla teki tiukkaa kun ei saanu juoda kun lasillisen vettä vain, yleensä menee pari kolme lasillista, nii oli aika jano! :D
 
Hyvä että tänne saadaan vähän keskustelua aikaiseksi.

Ikävä kuulla noista laskimotukos-riskeistä ja alkuraskausoireista. Toivottavasti apua on saatavilla. Ja joskus pitää sanoa kovasti ja ehkä jopa liiotella jotta saa tarvitsemansa avun. Olen kyllä huomannut että huomattavasti herkemmin kuuntelevat raskaana olevaa ja ottavat enemmän tosissaan kuin aikaisemmin.

Ehkä olen päässyt helpolla jos tuota alun kuolemanväsyymystä ei lasketa. Nyt aiheuttaa yöt vähän päänvaivaa kun ei saa nukuttua hyvin. Mutta ajattelen niin, että tämä on tätä valmistautumista tuleviin öihin vaavin kanssa. Toisaalta, pari viikkoa sitten mietin oiskohan hemoglobiini laskenut sen verran että sen tähden väsytti, mutta se olikin noussut (?) hieman. Tiedä sitten miten se on mahdollista. 

Onko kenelläkään muulla kiristänyt vatsanseutua? Viikonloppuna kävellessäni kauppaan (n 400m) tuntui ikään kuin vatsan sisältä  olisi panta lähtenyt kiristämään. Sama tapahtui sitten lauantaina ja eilen sunnuntaina.  Onneksi joka kerta on helpottanut kun olen mennyt makuulle, mutta pisti vähän miettimään että pitää vissiin hidastaa tahtia hieman.. Mutta muuten nyytti potkii ja pyörii ja hipaisee sen minkä jakselee, joten kaikki on vissiin kunnossa.

Kaikille odottajille oikein paljon tsemppiä matkaan!

 
Mulla kanssa kiristää mahaa ja se muuttuu ihan kivikovaks jos on vaikka kävelyllä, se tuli ekan kerran ehkä kuukaus sitte(nyt rv 21+6), mun työkaveri sano että se olis harjotus supistuksia. Mulla auttaa jos "pidän kiinni" mahasta ja sitte tietenki ku pääsee takasin kotii ja rauhottuu . 

Sitte joskus mua sattuu ihan kamalasti mahaan kun käyn pissalla, tuntuu sellasta painetta ihan ala mahassa mitäköhän se on ? vaikee uskoo että olis virtsaputken tulehdus, vaik sitä neuvolatäti luuli. kävin tänään jättää kokeen siellä, vastauksen saa huomenna tai keskiviikkona.
 
 
Kielokki ne on juurikin niitä harjoitus supistuksia ne yleensä alkaa rv 20 jälkeen, esikoista odottaessa muistan että niitä tuli vasta lähempänä rv 30 mutta nyt tokassa niin on ollu jo rv 15 asti.. Ovat niin kauan normaaleja kun eivät tule säännöllisesti ja muutu kivuliaiksi.:)
 
mulla oli tota mahakipua ja paineen tunnetta alkuraskaudesta ku kävi vessassa mut ei enään oo ollu.. mä oon miettiny et mistäköhän tunnistaa tommosen harjotussupparin, mahahan tuntuu kokoajan nyt kovalta ku se kohtu on kasvanu ja tuntuu kädel.. kai sen sit huomaa? :D mäki oon vihdoin alkanu tuntemaan jtn liikkeitä, mukavaa kun ei tarvitse olla kokoajan huolissaan enään että onkohan siellä joku :D
 
Mulla noi supparit on ihan sanansa mukaisia eli tuntuu kun maha supistuis pieneksi eli kovettuu hetkeksi ja sitten menee taas normaaliksi. Mun mielestä tuntuu vähän tukalalta mutta ei todellakaa kivuliaalta. :) Itse oon tuntenu liikkeitä jo jostain 12+ viikoista, esikoisesta tais olla vasta 18-19 viikoilla. Muutenkin tuntuu että tää kaveri liikkuu ihan koko ajan, koko ajan tuntuu potkuja ja liikehdintää.. välillä miettii että lopettais jo hetkeks mut sit kuitenkin on niin helpottavaa kun se liikkuu :D
 
No niin nyt minäkin löysin itseni tänne :)
Kuulostaa inhottavilta nuo suonikohju hommat. Itselle niitä ei vielä ainakaan ole tullut, mut senkin eestä on kyllä kramppaillut. Yleensä yöllä alkaa se kamala suonenveto ja millään ei meinaa loppua siitä saada. Ois ehkä jo aika ostaa magnesiumia ja napsia niitä, jos ne vaikkapa auttas, kuulemma auttaa :)

Täälläkin on ollut sitä masun kiristystä ja kipuilua muutamia kertoja. Tuntuu ihan kuin joku venyttäisi sitä mahaa sieltä sisältä ja tästä päältä nahasta, kylläkään mitään raskausarpia ei ainakaan vielä ole tullut. Onko se nyt sitä kohdun kasvua vai mitä.

Onkos muilla ollut issiaksenkipuilun tapaisia oireita?
Täällä ne ovat tulleet aina välillä kiusaksi kaiken muun helppouden tilalle. Nyt eilen ja tänään taas vihlonut ankarasti alaselkään ja vasempaan pakaraan. Illalla en kärsinyt kylkeä kunnolla kääntää sängyssäkään kun äityi niin vihlomaan ja kävely sekä istuminen on tuskaa, paikallaan makaaminen ei tee kipeää.
Ja sitten yksi pikku riesa on ollut tuo ihana kamala päänsärky, se on kait tullut sen puuttuvan pahoinvoinnin tilalle.

Ja sitten viimeyönä vaivasi myös yksi uusi outo juttu. Nimittäin rintakehään jomotti sillein oudosti, se herätti minut jo ennen viittä tänä aamuna, eikä millään meinannut loppua. Mihinkähän se liittys? Alkaa jo hiukans pelottaan että mitäs kaikkia vaivoja tässä oikeen kerkee tulla tällä vauhdilla.
Töissä meinaa alkaan oleen jo aika raskasta just varsinkin tuon issias homman ja päänsäryn takia. Mitään ei oikeen vois nostella, eikä mielellään pitkään istua tai seisoa paikallaan, nälkäkin piinaa vähän väliä ja pissahätä kun juon niin paljon vettä. Ja vali vali :D Mut joo, ikäviä juttuja kyllä oikeesti nää kaikenmaailman vaivat, mut kaikkeehan sitä kestää ja kestettävä näiden pienten kullanmurujen vuoksi <3 

Iloisia juttuja on nämä pikkuisen myllerrykset, on kyllä niin kovin vilkas. Nyt tätäkin kirjoittaessa se tuolla muljuaa ja tykittää minua pikkuisilla jaloillaan <3 Mieskin on jo päässyt kokemaan potkut ihan tosta masun päältä, kun ne tosiaan tulee jo sen verran voimakkaasti.

Mut hyviä ja parempia vointeja kaikille :)


 
Mulla tänään viikkoja kasassa tasan 20. Itse en meinaa mitään liikkeitä vieläkään oikein tuntea,kun istukka kuulemma tossa edessä. Mullakin on vaivoja riittänyt alusta asti.. Nivusiin sattuu kävellessä ja jos nostaa jalkaa enemmän. Pahoinvoinnit alko joskus 6-7 viikolla ja kesti viikolle 18+ asti.. Nyt onneks jo helpottanu. Ja oksentelin tosiaan melkein päivittäin ellen joskus useemmankin kerran.. Kahen ekan neuvola kerran välissä paino olikin vähän tippunut. Nyt uskon, että on kyllä jo noussut hiukan. Meillä seuraava ultra vasta 11.6. eli silloin varmaan mittaillaan tuota sf-mittaa. Kävin tänään vielä naistenklinikalla ultrassa ja poika oli kyllä kuulemma vilkkaalla tuulella, hassua kun ei itse tosiaan tiedä touhuista mitään. Ja tosi kiva juttu, että täällä keskustelut lähteneet taas käyntiin! Kiva lueskella teidän kaikkien kuulumisia! :)
 
Joo, mulla tänään tosiaan ollut huono päivä. Heränny ennen sianpieremää, ikäviin kipuihin, päänsärky todella kamala taas, alaselkään koskee niin pirusti. En pysty oikeen liikkuun ku tuntuu tosi pahalta. Liekköhän tohon alaselän kipuiluun jotain helpotusta jostain. Pitää varmaan soittaa huomenna neuvolaan.
 
Tuo on kylllä niin kummallista miten eri tavoin raskausoireita voi olla! Itselläni oireet tulevat varmaan sitten raskauden puolivälin jälkeen kun ei ole tähän asti tullut. Harmillisen kuuloisia oireita teillä ollut :/
Huomenna olisi ohjelmassa rakenneultra. Kyllä se vaan vähän jännittää että mitä sinne kuuluu. Vielä myös mietityttää haluanko ja haluaako tuleva isä tietää olisiko tuloillaan tyttö vai poika. Olen kyllä niin utelias että haluan varmaan saada selvyyden asiasta jos siihen mahdollisuus annetaan.
Pian koittaa myös hetki kun se maaginen 154 päivää raskautta on takana ja neuvolasta saa sen todistuksen jolla ilmoittaa virallisesti töihin raskaudesta ja samalla vapaille jäämisestä sitten syksyllä. Odotan myös että pääsisi tilailemaan äitiyspakkausta. Kovasti haluaisin tuon 2012 äitiyspakkauksen, se kun on ulkonäöltään niin hieno. Tiedä sitten muten ulkonäkö korreloi pakkauksen sisällön kanssa. Jos tuon uuden äitiyspakkauksen haluaa niin se pitäisi laittaa tilaukseen sitten vasta elokuussa kaiketi. Kaikenlaista sitä tuleva äiti miettii.
 
Niin nuita tuntuu olevan joka lähtöön. Minäkin selvisin alkuraskauden ilman pahoinvointia yms. Jossain välissä sitten tuli tuo päänsärky ja nyt nuo muut. Mut eiköhän tää tästä :) Meillä mies täällä meinas alkuun kans ettei halua välttis tietää sukupuolta, mut kyl se melko pian kallistu siihen et tahtookin tietää :) Ja nythän se on tiedossa.
 
Särkke, toi rintakehän jomotus voi olla närästystä, tai sit voi olla selkänikamat vähän jumissa, ja se säteilee rintalastaan. Mulla on noita molempia, ja tuntuu aika kurjalle.

Meillä oli eilen rakenneultra, ja oltiin suoraan sanottuna pettyneitä, kun ei sukupuoli selvinnyt. Mä oon niin utelias ja kärsimätön luonne, että alan vakavissani miettimään kuitenkin sitä 4d-ultraa... En haluis joutua odottelemaan lokakuuhun asti. Vaikka voihan olla, ettei se selviä 4d:ssäkään... Kaverilla oli niin jalat ristissä koko ajan, ettei paljo auttanu edes arvata. Mitähän se 4d nyt sit maksaa? Onko joku teistä käynyt tai menossa? Millä viikoilla sinne kannattais teidän mielestä mennä?

Kaikki oli hyvin ultrassa, ja ultraaja meni niin kovaa tahtia, ettei oikeen pysyny selostuksesta huolimatta mukana, että onko tää nyt pää vai maha... 2 kuvaa saatiin mukaan, ne oli ultraajan mielestä tosi hyviä kuvia, mutta musta ne nt-kuvat oli melkein parempia :)
 
tääl maksaa omavastuu 130-160e et aika kallis on.. jollain paikkakunnilla maksaa kuulemma vieläki enempi :O me odotellaan rakenne ultraa vielä 2 viikkoa :/
 
Takaisin
Top