Kesäkuun keskustelut <3

No niin, lääkärissä käyty ja turhaan taisin panikoida tuosta verenpaineesta. Nyt oli taas vaan 121/84. Vähän alapaine nousussa, mutta pitää vaan tarkkailla. Proteiinia ei ollut pissassa ja maksa-arvoissa ei hälyyttävää. Sappihapot vähän koholla, mutta voi olla ihan normaalia, kun ei mitään kummempia kutinoita ole. Täytyy nyt vaan vähän tarkkailla omaa oloa ja seurata sitä verenpainetta. Neuvola on kuitenkin taas jo ensi viikolla.

Munkin mies ollut taas tosi huolehtiva raskausaikana. Samanlainen oli edellisellä kerralla. Nyt ei tosin yhtä paljon puutu mun syömisiin, uskoo kai mun jo itse huolehtivan. Viimeksi oli lukenut sen paperin mitä saa ja ei saa syödä ja kielsi kaikki tuorejuustot ym. heti. Saunassa myös panikoi, etten liukastu. Ja nyt miehellä kädessä ilmeisesti hermopinne, eikä saisi paljoa sille painoa kannatella tai rasittaa, niin silti aina nostaa poikaa, ettei mun tarvi. Kyllähän se alkaa heti supistelemaan kun poikaa nostaa, mutta kyllä pienet pätkät hyvin menee. Onhan se kuitenkin ihanaa, kun joku huolehtii :)
 
Hei, mammat jotka olette jo olleet synnytystapa-arviossa, niin kuinka se on teille tehty?? Ensi viikolla olisi miulla edessä...
 
synnytystapa-arvio..mulla katto lääkäri kohdunsuun tilanteen kopeloimalla ja kokeili vaan käsillä mahan päältä, että vauva on selvässä raivotarjonnassa. sitte se kokeili sen koon käsivaralla mahan päältä, ja aika pieni on vissiin, 2800g, laskettuna aikana n. 3,5 kg. napsu oli vähän alle, samoilla arvioilla. ei ollu ultraa tms, kun on niin selvä tapaus.
 
Onnea taku81 :)
synnytystapa arviossa mulla paineli ensin nyrkkiä häntäluuta vasten ja sitten peräaukon kautta tunnusteli lantion kaarta tai jotain. Vähän yllätti kun en tienny että niin tekee, ehkä ihan hyvä olisin varmaan juossu karkuun  :-D
 
Eilen olikii viimenen neuvola.. :D tuskin enää ensi viikolla tarttee soitella aikaa, kun maanantaina äitipolille sitten tsekkaamaan viimeisin painoarvio ja jos ei sitä ennen olla synnyttämään päästy niin luultavastikki käynnistys edessä. Tosin kovasti toivo elää et pääsis vielä ennen tuota maanantaita synnärille, eilen oli taas kauppareissun jälkeen niin kipeenä koko mamma että huhhuh. Kävelin kun ankka ja pisti ja paino ihan tosi kipeesti alakertaa, kovettelikin aika kivasti eilen välillä.

Neuvolakäynti oli kyllä tosi lyhyt ja turha :D Nyytti on kiltisti kinnittyny, mistä siis johtuu tuo kivulias kävely ja sf-mittaki tulossa nyt alaspäin vihdoin. Hb oli myös noussu 151, hurjaa.. :P Muutenki kaikki ok nyt vaan ootellaan et tulis lähtö. Jostain syystä mun mielestä olis niin siistii jos se alkais keskellä päivää niin vois soitttaa miehelle töihin että alahan tulla :D

Tosin harkitsen jo että kerron vasta sitten kun pitää mennä synnärille, kun eilenki olin niin kipee et toinen vaan surkeelta näytti kun ähisin kipujeni kanssa sohvalla.. rassu :D <3
Sanoinkii sille, että miten kuvittelit tulevas synnytykseen mukaan jos et muka kestä kattoo ku minuu koskee.. Itteeni ei nuo kivut niinkään haittaa, lähinnä vaan kiva kun tietää että ehkä se synnytys oikeesti kohta alkaa olee ajankohtainen :P Olisi toivonu jo et yöllä alkaa mutta pyh. Kiltisti nukutti 11 asti, no ehkä ihan hyvä kerätä voimia nyt, muutama yö ollu niin huonoilla unilla. Liikkuminen saattuu kyllä edelleen, kohta pitäis ruokaa alkaa tekee.. Varmaan ainoo asia mitä tänään teenkää, kun jaloillaan ei vaan pysty olemaan.
 

Onnea takulle pikkuisesta ja olikos se jenska josta on tullut rouva :) 

Luin niin hätäseen ettei jää mitään mieleen paria sekuntia pitempään :D

Eipä tääläkään mitään synnytysarvioita tehdä ellei ole jotain ongelmaa tms. Mutta kuullut olen että kokeillaan sisäkautta miten mahtuu ja mahdollisesti peräaukonkin kautta tunnustellaan. 

Huomena olis neuvola, saas nähdä mitä sielä saadaan taas mitoiksi... :/ Mulla on kohtu niiiiiin ylhäällä että se menee jo kylkiluiden alle niin ettei sitä meinattu viimeks saada ees mitattua!! 

  

Pikkasen siis hirvittää toi vauvan koko... Ite kuitenkin suht pieni. 

 
Onnittelut synnyttäneille ja tuoreelle rouvalle!

Täälläkin on pikkuhiljaa alkanut tuntua siltä, että vauva saisi jo syntyä. Onhan nämä viikotkin jo 39+0, ja välillä kerään vähän turhaa huolta vauvan voinnista.

Juhannuksen aikaan aloin hermostua, kun vauvan liikkeet tuntuivat vähenevän tosi hiljaiseksi. Liikelaskennalla sain vain juuri ja juuri riittävät kymmenen liikettä tunnissa. Onneksi mulla on kotona stetoskooppi ja löydän sydänäänet hyvin, joten rauhoitin mieltäni eiliseen neuvolaan saakka kuuntelemalla sydänääniä ja laskemalla välillä pulssinkin (ei kovin luotettavaa tuolla n. 130/min tahdilla...). Lisäksi mun verenpaine on hiljakseen kohonnut ja on nyt tasolla 135-150/94-97, mikä voi tietty vaikuttaa istukan toimintaan ja vauvan vointiin. Eilisessä neuvolassa oli kaikki muuten hyvin, mutta terveydenhoitaja onneksi reagoi liikehuoleeni ja lähetti päivystyksenä Kätilöopistolle tarkempiin tutkimuksiin. Onneksi lähinnä mun mielenrauhan vuoksi, sillä vauvallahan oli tutkimuksissa kaikki hyvin. Olen tehnyt liikelaskennan kyljellään, mutta nähtävästi en tunne liikkeitä kovin hyvin siinä asennossa. Kättärillä puoli-istuvassa asennossa tunsin itsekin liikkeitä enemmän kuin kertaakaan liikelaskennoissa (n. 30 / tunti) ja vauvan sykekäyrä oli prima. Ultrassa napanuoran virtaukset olivat myös hyvät, vaikkakin painoarvio pikkuisen matala (n. 2900 g) suhteessa aikaisempaan kasvuun. Toisaalta lääkäri totesi, että käteen tuntuu isommalta, ja niin on tuntunut neuvolassakin. Lääkäri epäilikin, että ultran arvio ei ollut ihan osuva (joku pohti näitä ultra-arvioiden heittoja viime viikolla, niin tämä lääkäri ainakin oli sitä mieltä, että vaihtelua voi tulla paljon riippuen tekijästä, saaduista kuvakulmista ja laitteista). Samalla reissulla kätilö tutki kohdunsuun, joka oli vielä aika epäkypsä (ulkosuu sormelle auki ja kanavaa vielä pari cm, sisäsuu kiinni), ja arvioi synnytyskanavan tilavuutta (tilaa pitäisi riittää). Käyrillä supistelin tasaiseen tahtiin, mutta suurin osa suppareista on yhä huomaamattomia harjoitussupistuksia, sillä tunnin aikana tunsin itse vain pari pikkuisen kipeää supistusta. 

Puoliksi turha äidin rauhoittelukäynti tuo reissu taisi olla, mutta Kätilöopistolle pisteet siitä, että kaikki olivat tosi ystävällisiä eikä kukaan kyseenalaistanuta tarvetta tutkia tilanne. Verenpaineesta todettiin, että sitä on seurattava nyt tiiviisti ja, jos alapaine nousee yli sataan, harkitaan käynnistämistä. Hieman kivuliaita supistuksia mulla on ollut vasta kaksi päivää ja eilen selvästi enemmän (kotiin tultua tunnin verran jopa 7 min.välein), joten voihan tuo kohdunsuu kypsyä äkkiä ja synnytys käynnistyä itsekseen. Tai sitten voi mennä vielä pari viikkoa... Nuo kivuliaatkaan supistukset ei mulla ole edelleenkään kovin kivuliaita.

Nyt vain toiveikkaasti odotellaan, että supistukset voimistuvat ja niitä riittäisi lähipäivinä pidempään kuin tunnin verran :)

 
Tuli vaan mieleen, että onko täällä sellaisia kirjoittelijoita, jotka olisivat käyneet intin?

T. res. kers. 1/02
 
Mulla viikot 39+3 ja tossa viikolla 38 alkoi olemaan paljon hennompia liikkeet :( mutta on kuulemma normaalia. Tuntuu vaan oudolta kun aiemmin liikkeet on tuntunut voimakkailta ja niitä on tullut paljon! 
Olisin jo ihan valmis synnärille, mutta tää kaveri on asiasta ilmeisesti toista mieltä... Onhan se jo onneksi laskeutunut ja kiinnittynyt, muttakun sekin tapahtui jo 3viikkoa sitten :D samoin kohdunkaulan kanavaakaan ei ole ollut jäljellä viimeiseen 3viikkoon kuin n.1cm ... Saisi jo pullahtaa, se kun on noin alhaalla niin lonkat paukkuu ja alaselkää vihloo niin että jalat puutuu...

Tänään on onneksi neuvolakäynti niin pyydän kyllä että käynnistetään ensiviikolla jos ei ennen sitä synny...
 
Mulle sanottiin, että saatetaan käynnistää vasta kun on 10 päivää LA jälkeen... Mulla 39+1, ja tänään oli neuvola, ja kaks seuraavaa neuvolaa varattu "varmuuden vuoks"...
 
Niinhän ne mullakin sanoi, mutta täytyy sanoa että tässä vaiheessa on onni että on paljon sairauksia ;D Mulla on selkärankareumaepäily (ollut tosin jo monta vuotta) joten ne ei sen kanssa odottele... Mutta siis tänään sain taas kerran pettyä, , täytyy odottaa ensiviikon maanantaihin niin sitten katsotaan uudelleen :(

Kovin ne elättelee toiveita että tälläviikolla syntyisi, mutta tuskinpa tuota tulee tapahtumaan kun kaikki supistukset ja oireet on kadonnut kuin tuhkatuuleen :(( 
Kovasti mun isä yrittää lohduttaa että ei ne vielä ole suutariksi jääneet, mutta kun en saa epiduraalia käyttää ja nuo puudutteet on muutenkin hieman kortilla (on olemassa vain yksi ainoa puudute jota saan käyttää ja sen soveltuvuudesta ei ole minulle ainakaan mainittu mitään...) niin hieman pelottaa jos se pääsee kasvamaan valtavaksi tuolla masussa :((

no ei auta kun odottaa ja toivoa että syntyisi pian...
Usein olen toiveikas, mutta välillä iskee näitä kauheita itkupotkuraivaripelotuskohtauksia, varsinkin neuvolakäynnin jälkeen kun kukaan ei tiedä mistään mitään...
 
Moikka kaikille :)

Pikaisesti tulin kertomaan kaikille että täällä kotiuduttu poika vaavelin kanssa tänään. Poika syntyi 24.6. Painoa oli 4320g ja pituutta 52cm. Kirjoittelen synnytyksesta tässä, kunhan vain kotiudun ensin...
p.s. tuo on vain maailman ihanin pirpana ja sytäntä särkee ku vaavi makaa isukin kainalossa sohvalla <3

T. onnellinen äiti <3
 
onnea minnamaria, hyvän kokonen poika tulikin :)!!!!

*heidi, siis onko sulla allergia epiduraaliin, vai siis se selkärankajuttuko syynä? voimia tosi paljon sulle! onneks voi vissiin kuitenkin sitten nukuttaa ja leikata, jos ei muuten onnistu/on tosi iso vauva..?

mullahan sitten toteutu suuri pelko, ja nyt oon flunssassa, kurkku kipee ja nenä vuotaa ku viimistä päivää, samoin esikoisella. 2 päivää aikaa muuttoon, mies joutuu tekemään kaiken siihen liittyvän, mä yritän levätä kaiken ajan minkä se ei oo töissä, ettei vauva alkais tulemaan, ku oon vielä kipee ja joutuisin synnyttää yksin kesken muuttoa. kämppä on kaaos, kaikki joutuu olemaan sisällä kaikki päivät, julkisivuremppa käynnissä..oikeesti, tää on ihan hirveetä. kuulin tänään myös surullisia uutisia yhdestä läheisimmästä ystävästä, joita oon sitten itkeny tän illan.

en ees jaksa haluta selvitä tai hoitaa asioita. saan just ja just perusasiat kuten syömisen ja juomisen hoidettua, kun pelkään että vauva kuolee jos en parane.
 
Takaisin
Top