Kesäkuun keskustelut <3

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
nyt alkoi kesäkuu ja kesä!

en voi uskoo, että siitä on jo kuukausi, kun toukokuu alko, aikahan kuluu kuin siivillä :)! ens ketjussa onkin jo suurimmalla osalla synnytysten aika!

hyvää alkanutta kesää kaikille!
 
Keäskuu.. ja uudet kujeet. =D

Ajatella tosiaan että ihan muutamien hassujen viikkojen päästä ensinmäiset meistä rupiaa jo jakautumaan :)
Itellä tuntuu siihen vielä olevan ikuisuus ennekuin on heinäkuun loppu..
Onneks on tuo hää-hässäkkä tässä nyt niin ei kerkeä miettihänkä mitää muuta töiden lisäks. :D
Viel 22päivää niin tästä neidistä tuleeki rouva... Huh huh :D

Maanantaina ois tarkotus pitää luppopäivä töistä ja lähteä "käyttään" siskoa Seinäjoen äitipolilla.. Hällä on taas sama homma kuin edellisestä, viikkoja nyt 18+... ja kohdunsuu pehmennyt... Sairaslomallehan se joutu heti neuvolatätin toimesta kaks viikkoa sitten. 
Pahoin pelkään että oli meijän possun työnteko tältäerää tässä.. 
Mut se ei haittaa,kunhan kaikki menee vauvan osalta hyvin loppuun asti.

Itellä oiski sit taas neuvola tulevana keskiviikkona... Sitä odotellessa:)

Oikein mukavaa kesän alkua & tukalaa lyllertämistä massujen kans kaikille! :D 
 
Jihuu! Nyt ollaan sitten virallisesti äippärillä. Enpäs tiedä onko tämä oikeasti sitten mitään "vapaata" kun pari juttua pitäisi vielä hoitaa. No, ne ehtii ensi viikollakin emoticon

Ihanaa kesäkuuta kaikille! 
 
Mäkin sain nyt vihdoin ja viimein hakea sen äitiyspakkauksen! Ihan mukavastihan sielä on vaatetta söpöt nallelakanatkin ja kaikkea :) Tuntuu kyllä että varsinkin kaikki noi haalarit on tosi isoja! Mun silmään näyttää et ne sopis vasta 1-2-vuotiaalle.. No sen näkee sit talvella et pystyykö niitä käyttään vai ei.
 
Ihanata kesäkuun alkua kaikille!
Oon itse tainnu käydä viimeks huhtikuussa kirjottelemassa kuulumisia. Eipä tässä odotukseen voi muuta sanoo kun että saan onnellisena todeta, että kaikki on sujunut hyvin lukuun ottamatta harjotus suppareita joita alkanu tulemaan melko tiuhasti viime viikkoina..
Sairaslomalle jäin viikkoa ennen kesälomaa justiin näiden supistusten takia ja kun vielä fyysistä työtä sairaalassa teen, niin oli varmasti parempi jäädä kaiken varmuuden vuoksi lepoon. Nyt siis kesäloma meneillään ja ennen virallista äippälomaa olis 4 vuoroa töitä, joita tuskin kuitenkaan menen enää tässä vaiheessa raskautta tekemään, varsinkin kun vointi kohentunu selkeesti kun on saanu aivan rauhassa vaan olla öllötellä tekemättä yhtään sen enempää ku oikeesti vointi sallii. Tutustumiskäynti synnärille olis 20 kesäkuuta ja rv 36 lääkärineuvola samana päivänä. Aika menee niin kamalan äkkiä! ei tässä osaa ajatella ees että kohta pikkunen jo syntyy tähän maailmaan :) Viime viikolla neuvolaterkkari totes vatsaa kovasti "painelemalla", että vauva on mahd. kääntyny masussa jo pää alespäin, potkutki tuntunu pääosin vasemmalla kyljissä ja paineen tunnetta alavatsalla joka siis terkkarin mukaan viittais siihen että pää on alhaalla.. Vilkkaana touhuilee masussa vaikka tilaa masussa onki jo melkosen vähän sen kummemmille jumppatuokioille. Pääasia että silti jaksaa touhuilla :) Ihanaa kesäkuun jatkoa ja viimeisiä odotuksen hetkiä kaikille!
 
Oliskin oikeissa töissä ja sais saikkua, nostas vaan jalat kattoon ja ei tekis mitään mitä ei haluu. Mut kun on töissä kotona niin se saikun järjestäminen on vähän vaikeempaa!! Itellä ollu nyt tilanne tässä tän viikon se, että pitäs vaan saada levättyä ja levättyä (neuvolan ohje) mutta se on ihan mahdotonta tuon vilkkaan kaksivuotiaan kanssa! Tais olla tällä mahalla liikaa viikonlopun hurja rutistus esikoisen synttäreitä varten, kun sitä leipoi ja siivos aamusta puolille öin. No, ei voi mitään. Sain onneks neuvolalääkärin jo ens viikolle, kun viimeks oli neuvolassa puhetta, että pitäs aika herkästi varailla ylimäärästä aikaa jos supistelee enemmän kun mulla normisti. Vissiin tuo ohjeistus sen takia, että tuo esikoinen syntyi neljä viikkoa ennen laskettua aikaa. Mutta siihenkin olis tässä vielä neljä viikkoa, kun tänään vasta viikkoja 32. No, nähtäväksi jää, onko tuolla alakerrassa jotain jo tapahtunut, ja mitä siitä sitten seuraa.

Tuo esikoisneiti on nyt ollut eilisestä lähtien flunssassa, ja voiko sanoa näin, että onneksi on! Nimittäin tää on ollu sellanen flunssa, että neiti on nukkunut poikkeuksellisen paljon, mikä siis on tarkottanut myös sitä, että oon ite saanu nukkua myös. Tänäänkin noustiin vasta 10:20, ja silti tuo nukkuu nyt päikkäreitä. Viikonlopusta voi tosin tulla rankka, kun mies lähtee moottoripyörällä reissuun ja jään itse neidin ja koiran kanssa kotiin. Mutta pakko kai tuo pyöräreissu on nyt sallia, kun ei sitten myöhemmin kesälläkään oikeen oo parempaa ajankohtaa...

Kamalasti olis sellasta arkista hommaa, mut täytyy nyt vaan olla tekemättä. Yhtään koneellista vauvapyykkiäkään en ole pessyt, nyt ehkä voisi jo aloittaa, kun ei tota siitepölyäkään enää niin paljon ole. Jos vaikka ens viikolla, kun viikonlopun sateista selvitään. Sitten pääsen ripustelemaan pientä pyykkiä narulle. Ja sitähän riittää. Huh. Liekö yksi pieni poika noin paljoo vaatetta ikinä kerkeää käyttämäänkään...

ÄP:n haalareista joku mainitsi, että ovat isoja... juu niinhän ne on. Mutta onneksi meillä on kesävauvat, ei tarvita haalareita ennen kuin syksyllä, ja kyllä ne sitte alkaa olemaan sopivammat. Ainakin viimeksi pakkauksen haalari oli sellainen, että sen hihat ja lahkeet sai taitettua pusseiksi, ettei edes tarvinnut erikseen tumppuja ja töppösiä, ja taitaa tuo tän hetkisenkin pakkauksen haalari olla sellainen. Se menee varsin pitkään sitten päälle, ja varsinkin alkuun sinne mahtuu hyvin kerroksia alle, mutta ei ne ehkä enää paljon yli 1-vuotiaalle mene. Riippuu toki, minkä kokoinen lapsi on. Mutta ei ne haalarit kyllä ihan vastasyntyneellekään varmaan sovi, kun pieni mahtuisi yhteen lahkeeseen, eli onneksi nää pienet syntyy kesällä :)

Mutta jeps, jos sitä vähän vielä hengähtäisi kun neiti nukkuu. Varsin ihana aurinkoinen päivä tästäkin tuli sitten :) Mukavaa kesäkuun alkua kaikille!
 
Mulla on koko ajan tosi hengästynyt olo. Sattuuko vauva vain nyt painamaan enemmän keuhkoja... ahdistava tunne, toivottavasti ohi menevää... Muuten ihan mukavaa olla nyt pojan kanssa lomalla. Pitää vaan antaa asioille aikaa, kun ei tuon ukkelin perässä enää pysy. Tänään lähdettiin ulos, niin aika monta kertaa päätti poika juosta asuntoa ympäri ennen kuin oli valmis lähtemään. Pakko oli antaa juosta, kun ei taisteluakaan  olisi jaksanut. Supistukset onneksi vähän rauhoittuneet ja selkäkin hieman parempi :) Varmaan auttaa, kun pääsee aina välillä ottamaan rennosti. Poika tykkää onneksi lukea kirjoja, niin luetaan sit paljon sohvalla :)

Äp:n haalareita ei tullut pojalla käytettyä ollenkaan, kun syntyi lokakuun lopussa, mutta nyt ajattelin, et varmaan ois talvella sopiva tai ainakin melkein. Tosin on meillä sellainen 62 cm toppapussikin, jos se on sopivampi, kun pojalla tosiaan oli se koko ekan talven.

 
äippäpakkauksen haalarit on tosiaan aika isot, meillä oli isot ekan talven kun napsu synty huhtikuussa, ja se oli pitkä poika..! oon nyt hankkinu/saanu jo parit söpöt pikkuhaalarit talveks :) mut haalarit ja kokoyökkärit on hämääviä, ne näyttää musta aina isommilta ku luulis.

tänään on kiireinen päivä, aion siivota koko kämpän ja sukia mut ja napsun juhlakuntoon, ja sitten kun mies tulee töistä niin lähetään kaverin ylppäreihin!! on kyllä nyt jo sellanen olo, että kasilta sitten nukkumaan, et kovin raflaavat bileet ei ehkä oo tiedossa. ja kiva sade ja tuuli. mut jos vähän kakkuu.. :)
 
Itse olin tuossa kontrollikäynnillä äippäpolilla to:na..
Vauva kääntynyt jo asemiinsa, mikä hyvä.
Painoarvio oli 2900grammaa, elikkäs hitusen kasvaa keskikäyrän
yläpuolella viikkoihin nähden.

Nyt vaan sitten mietityttää  tuo että kuinka suurksi vauvan annetaan kasvaa
jos alkaa yli menemää lasketun ajan.. Mullahan on todettu tuo raskausajan
diabetes.

Kun yhdellä ystävällä jolla oli la jo 28.5, eikä vieläkään ole vauva halunnu ulos tulla..
Hänelle kans todettu raskausajan diabetes, ensin oli sanottu että missää nimessä
ei anneta vauvasta tulla 4kg:sta, mutta nyt yhtäkkiä vauva onkin jo 4kg ja tuumattu
synnytysosastolla että ei oo mtn hätää vielä käynnistää, että viikon päästä käynnistävät jossei itse tuu ennen sitä.. :o

Kaikenlaiset mielikuvat alkaa liikkumaa mielessä kun enää se 4 viikkoa
aikaa :D
 
Taas tänään illalla tässä koneella istuessa tuntui pari kertaa jonkinmoisia supistuksia. Mutta ei sitten jatkunut tasaisesti. Välillä tuntuu jotain. Saa nähdä tuleeko sitten tasaiseen tahtiin kun menen pitkäkseni. Viimeksi kävi juuri niin, että ensin tuli koneella istuessa pikkasen jotain ja pitkäkseen kun kävi, niin rupesi tulemaan säännöllisesti. Enpä usko, että mihinkään tarvitsee lähteä, vaikka tulisikin lisää, ensisynnyttäjä kun olen :)

Noin neljä viikkoa jäljellä, joten vauvallakaan ei olisi mitään hätää, vaikka tulisikin ulos.

Hieman rupeaa jännittämään :) Vasta parin, kolmen viikon päästä saadaan vaunut, pinniksen patja, uusi sohva ja kaikki muu härpäke, että aika viimetinkaan menee kaikki tässä :D
 
Meillä myös supistuksia ollut... tosin jo 2viikkoa, joten en enää jaksa edes laskea. Toivon että ne voimistuu sitten kun synnytys alkaa käynnistymään :)

Tässä vaan mietin, että missä vaiheessa kannattaa lähteä laitokselle, jotta kerkiää tekee sen suoliston tyhjennyksen? :D ei kellään ole tietoa?
Soittelin yks ilta taysiin, kun supistukset tulivat viiden minuutin välein ja kestot oli n.45s. mutta sanoivat sitten että tule vasta kun et enää pärjää kipujen kanssa kotona...

Tuossa vaan pohdin, että jos on oikeasti korkea kipukynnys, eikä erota kunnolla kipua niin sehän syntyy tänne kotiin!
Ja haluan sen verran ajoissa sairaalaan että suolistokeretän tyhjätä ;D
 
Ei oo kyllä tietoa tosta suolen tyhjennyksestä... mutta ainakin omalta kohdaltani voin sanoa, että aika hyvin se suoli tyhjeni kun synnytyssupistukset alkoivat, ainakin itse juoksin vessassa koko ajan!! Ja tosiaan, itselläni kävi viimeksi niin, että olin synnytysosastolla vhän kello 19 jälkeen, ja samantien kun saliin pääsin, sain alkaa ponnistaa... ja neiti oli maailmassa 19:52, että siinä ei olis kerenny kyllä mitään tyhjennyksiä miettiä, kivunlievityksestä puhumattakaan. Mutta tosiaan, voin sanoa, ettei se kakka-asia ole päällimmäisenä mielessä siinä tilanteessa :D :D Ja itselleni oli kyllä ihan sama, että mitä tavaraa sieltä alapäästä ulos tulee, kunhan sieltä lopulta tulee se vauvakin!! :D Ja niin kuin joku kaverini on sanonut, se vauvan ponnistaminen maailmaan tuntuu ihan samalta kun että vääntäis jotain maailman suurinta kakkaa :D :D
 
*heidi, samoilla linjoilla katjuskaisen kanssa, mulla alko suolisto kans tyhjeneen samalla ku heikot oikeet supistukset alko pari vuorokautta ennen h-hetkeä, ihan urakalla, eikä enää ollu nälkä. eli on hyvin todennäköstä, että se suolisto tyhjenee automaattisesti ennenku supistukset on niin kipeitä et tarttee lähtee. tosi monet pelot myös unohtuu sen supistuskivun takia, ei jaksa enää miettiä muuta kun et saa sen kivun pois..mut pissalla kannattaa käydä mahd. usein, jos se synnytys venyyki. suosittelen :D kakkahätää ei mulla tuntunu ollenkaan, mut pissahätä tuntu!

ja sit mä luulen, että vaikka ois korkeekin kipukynnys, niin sen tuntee kyllä kun se vauva alkaa tulla ulospäin.. sitte vaan ambulanssia kehiin jos tulee nopeesti. mutta taas kerran todennäköisintä varmaan on, että ne kivut voimistuu monta päivääkin pikkuhiljaa, ja sitten kun ei nää eteensä ja puskee kylmää hikeä eikä pysty puhumaan, aina sen minuutin kun se supistus on, niin sitten on aika lähtee..riippuu vähän siitä sairaalamatkan pituudestakin, että koska kannattaa lähtee. mä oon miettiny, et ei se ois niin kauheeta synnyttää kotona, jos se vauva kerran tulis vauhdilla ja helposti. ambulanssi tulis sit kuitenki heti..enemmän pelottaa et kestää ikuisuuden.

tosi vaikeehan sitä on mitenkään ennakoida et koska lähtee ja mitä siinä ehtii tehdä (suolistontyhjennykset, puudutukset ym), kun jokainen synnytys etenee ihan eri vauhtia, toiset menee just ja just ajoissa ja jotkut käy monta kertaa vaikkei oo vielä tosi kyseessä..mä toivon vaan et saisin sen epiduraalin niin, et se vaikuttais ponnistuksen aikana, et osaisin mennä sen verran myöhään - ja aikaisin..! 
 
En oo ite miettiny mitään kakka-asioita synnytykseen liittyen :D Synnärikäynnillä kyllä jotain asiasta mainitsi ja jostain olen siitä lukenu, että tavaraa saattaa tulla, mutta se on ihan normaalia. Onhan se tietty aika ällöttävä ajatus :P

Nyt on maalattu yöpöytä! (Siis pohjamaali) ei mennytkään kun 1kk :D Nojoo, tässä nyt on ollu masennuksia, ja oon lähinnä keskittyny omaan henkiseen hyvinvointiin ihan päällimmäisenä :) Nyt tartteis miettiä, että minkä väriseksi tuo pitäisi maalata. Se oli alunperin musta. Mietin ensin, että valkoinen olisi hyvä, mutta nyt alkaa tuntua, että joku ihan räikeä väri olisi ihanan piristävä :) Vaikka punainen!
Vesiliukoista maalia, mutta aika hyvin kyllä nuo höyryt silti käy päähän, vaikka istun avonaisen ikkunan alla, huhhuh!

Voi, meidän iskällä on niin kova pesänrakennusvietti! Varmaan pahempi kun minulla itellä :D Mies rukka kun ei viikolla jaksa siivota, niin aina sunnuntai-illat kuluu kotia puunatessa :) Ihana <3 Nytkin tuolla jynssää ikkunanpieliä :) Itse taas en tee viikonloppusin mitään, vaan viikolla sitten kun olen kotosalla yksin, sitten voi tehdä kaikenlaista.

Voi että mä ootan sitä, että pääsee shoppaamaan kaikki loput tavarat! Ja uusi sohva! Hihiih! :D
 
Tuttavapiirissä moni on kertonut kuinka vatsa mennyt suorastaan sekaisin ennen synnytystä, eli tyhjenisi "automaattisesti" :) Tosin en ole kyllä murehtinut tuota kakka asiaa ollenkaan :) Liiemmin  osaa miettiä tuota synnytystäkään, kuitenkin nyt kun lapsi perätilassa niin ehkä miettinyt hieman enemmän synnytystapaa. Mennään sillä mitä tulee vastaan, tapahtuu mitä tapahtuu.
Pesänrakennus vietti on vissiin mulle sitten puskenut nyt kun olen lomalla. Tänään järjestelin ulkovarastoa järjestykseen ja laittelin taas tavaraa kirppikselle, ja vähän myinkin niitä jo eteenpäin:) Ihanaa kun pääsee turhasta roinasta eroon:) Siivousvimma muilta osin kyllä puuttuu:) Mies tulee kotiin keskiviikko iltana, niin torstaina kasataan lipastot vauvalle. Pinnasänky haetaan ja kasataan. Ihanaa kun saa laittaa pikkuisen huoneen järjestykseen ja vaatteet paikoilleen. Sitten pitäisi vielä testailla tuo turvaistuin ja vaunut hakea kotiin. Sit meiltä puuttuu enää vauva:)
Onko teille muille tullut jo kelalta päätöksiä äitiyspäivärahasta?
 
Täällä tuli äitiyspäiväraha päätös jo aikaa sitten. Tyhmänä sitten luulin, että se maksetaan samantien kun äitiysloma alkaa, kun ei siinä paperissa sitä ajankohtaa erikseen ilmotettu :D No eipä mitä....

Kohta pitää mennä perhevalmennukseen. Aiheena synnytys. Toivottavasti ei jouduta katsomaan mitään synnytysvideota :D Mutta informaatio olisi kyllä tervetullutta! Pitää mennä yksikseen, mies lähti juuri töihin.

Vieläkin haisee tuo yöpöydän maali, yök! Tai sitten mulla vaan on superherkkä raskausnenä :D

Taas eilen yöllä tuntui jonkinlaista kipuilua... Mulla selkeesti aina tulee enemmin levossa nuo kivut. Mutta ei edes ollu säännöllisiä, tai kestänyt pitkään. Keskiviikkona sitten neuvolalääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen. Toivotaan, että jotain olis tapahtunu, sais tapahtuu pikkuhiljaa, 4 viikkoa kun on enää jäljellä :)



 
Mullekaan ei kyllä viimeksi synnytyksen aikana tullut mieleen mikään suolistontyhjennys, vaikka olin sitä etukäteen miettinytkin. Synnytys kun vielä käynnistettiin niin olishan siinä ehtinyt, muttei kukaan mitään sellaista sairaalassa ehdottanut. Tuntui kyllä kanssa, että tyhjeni siinä alussa supistusten alkaessa, ainakin sai ravata vessassa ja vaikka sitä kakkaa olisi synnytyksen aikana tullutkin niin kätilöt sen varmaan hienovaraisesti pyyhki pois. Ja poika pissasi samatien kaaressa kätilöiden päälle ja sen jälkeen kakkasi mun rinnalle, joten ei siinä omia kakkoja juuri miettinyt :)

Äitiyspäiväraha päätökset on ainakin mulle tulleet. Kela oli vielä kerrankin niin ihana, että ajatteli mun etua. Saan rahat sen mukaan mitä viimeksi äitiyslomalla sain, enkä nykyisen palkan mukaan tai 2010 verotuksen mukaan, kun ne mun aiemmat tulot oli suuremmat :) Oon siis vaihtanut työpaikkaa välissä tai viimeksi oli sijaisuus ennen äitiyslomaa. Nyt on sitten vakituinen työ niin on ihan erilainen tunne jäädä äitiyslomalle. Viimeksi stressasin jo äitiyslomalle jäädessä tulevaa työnhakua, vaikka se meni kyllä sitten aika hyvin :)

Eilen ajoin yksin Helsinkiin tapaamaan kaveria. Matkaa alle tunti autolla. Käytiin museossa ja käveltiin vähän niin kotiin lähtiessä supisteli koko ajan ja kamala paineen tunne alhaalla. Autossa ajaessa alkoi tulla vielä vähän kipeämpiä supistuksia ja ajattelin jo, etten kotiin pääse, mutta helpottivat hetken kuluttua. En uskalla kyllä enää sitten yksin lähteä pidempiä matkoja ajamaan, jos joutuu sitten jäämään tien varteen... nyt ei ollut onneksi poikaa takapenkillä, mutta näin jo sellaista unta, että ajoin pojan kanssa autolla ja tuli niin kipeitä supistuksia, että soitin miehelle motarin varrelta, että tulee hakemaan meidät. Onneksi oli unta :)
 
Pitihän se tänne tulla vähän pitkästä aikaa vilkuilemaan... On lomavaihde päällä, pohjoisessa ollaan sukuloimassa, ja ajatuskin tietokoneella olosta kuvotti, kuitenkin alalla kun on tullut opiskeltua aivan tarpeeksi!
Hurjaa tosiaankin ajatella, että 4 viikkoa, niin vauva olisi täysiaikainen. Mun tuurilla menee yli ja reippaasti, että 9 viikkoa saisi odotella.. Tiedä sitten.
Pitkistä automatkoista... Tässä olisi sellainen vielä edessä, reilut 900km. Hyvin sujui ruuhkasuomesta tänne, tiedä sitten paluumatkaa. Lapsi tuntuu viihtyvän vielä perätilassa, mikä on autossa matkustamisen kannalta mulle ainakin parempi, ei paina alakertaa läheskään niin paljon kintut, kuin pää :-). Monet on kyllä tuntuneet kauhistelevan, että kuinka pystyn selviämään tuosta automatkasta. Ei ongelmaa, kunhan muistaa välillä käydä kävelemässä.(Neuvolassa varoittivat veritulpista, ja onhan se omankin olon kannalta mukavempaa.) Esikoinenkin on tottunut konkari matkustelemaan autossa, ja viihtyy kirjojen, dvd-soittimen, piirrustusvälineiden ja unien sekä eväiden kanssa vallan mainiosti, pysähtelyä on hänen taholta yllättävän vähän. (WC&jaloittelu.)

Vaivoja on kyllä ollut yllättävän vähän, mitä nyt välillä nivusia ja sisäreisiä jomottaa. Ja kutina kiusaa, mahaa ja nivusia???? Aivan tuskasta välillä raapia!

Hyvää alkanutta kesää porukalle, itse ainakin nautin vielä kohtuu viileistä säistä.. ;-)
 
Niin mä kans jossain vaiheessa aattelin, et kerkee tyhjätä jos kerkee, mutta sisko, äite ja täti vöyhöttää aina että mene sitten ajoissa niin kerkee tyhjentää suolen :DD

Tädillä oli käynyt niin että mies oli lähteny hetkeksi pois(hajun takia) ja tuumannut vain ovelta että ei tuolta taida lasta tullakaan :D 

..noo, jospa se siitä :)
täytyy vaan jättää nuo puheet omaan arvoonsa ;)
 
Perhevalmennuksessa sanoivat, että suoli alkaa toimia synnytyksen käynnistyessä, eli siinä kun alkaa supistukset, kuulemma siinä kuitenkin menee aikaa ennen kun ruvetaan ponnistamaan, että ennättää tyhjentyä kyllä.
 
Takaisin
Top