Kesäkuu

Hui ompas tänne tullut viikonlopun aikana paljon keskustelua :) Oon olul koko viikonlopun reisssussa enkä oo käyny netis ollenkaa.. Mulla on kans alkanu pyöristymään iha selkeesti maha ku otin tänä aamuna kuvan ja vertasin sitä vk13 otettuun kuvaa jossa siis mulla on iha littana maha vielä.. Vielä pitäs töissä pari viikkoa piilotella mahaa, saa nähä onnistuuko :S mut samapa tuo kyllä jos joku jotain epäilee, jos joku tulee kysymään niin sanon vaan et en kommentoi :D
Potkui tai mitään en oo nyt tuntenu ja raskausoireetkin alkaa mennä kokonaan pois. Toivottavasti pikkunen on pysynyt kyydissä, kun en päässy viimeviikolla ees neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä peruuntuneen ajan vuoksi. Torstaina uus yritys neuvolaan :)
 
joku kyseli et oisko kavereita kauempana.. on niitä muutama mutta kukaan ei tuu keskenään toimeen 3 on laittanut välit kokonaan poikki keskenään ja yhet on ilmiriidoissa joten ei taia tulla mtn vauvvajuhlia, vaik oisin kyllä halunnu, ku meillä jää ehkä yhteen max kahteen lapsiluku niin kaikki voi olla niin ainut kertasta.. mut pitää keksiä joku muu keino juhlia :)
 
Mun siskot järjesti esikoisen aikaan mulle vauvajuhlat, ja mies oli juonessa mukana. Olin menossa vaan käymään siskolla pikasesti kahvilla ja sitten miehen veljelle syömään. Siskon luona olikin sitten kaverit ja siskot, ja mun äiti ja mummo myös! Oli tosi kiva päivä. Tällä kertaa en usko että mulle mitään järjestetään, eikä haittaa. Taitaa olla mun kahden muun siskon vuoro saada juhlansa, toisella on laskettu aika syyskuussa ja toisella marraskuun lopulla :D

Enää pari viikkoa rakenneultraan! Mä lasken jo päiviä, ja melkein tunteja että pääsen sinne. 15.6. kättärillä rakenneultra, ja 26.6. on yksityisellä 4D ultra. Mua vähän harmittaa kun tosta meidän neuvolasta jää avoneuvola kesätauolle, siellä oli hyvä käydä kerran viikossa kuuntelemassa sydänääniä :) Onneks liikkeet tuntee jo paremmin, niin ehkä pärjään ilman sitä.
 
Juhlit sitten miehen kanssa butter  :) mulla on yks kaveri joka ei oikein tule toimeen toisen kanssa, tai ei lähinnä siedä sitä ihmistä, mutta onneks niiden ei tarvi monta kertaa vuodessa osua kohdakkain, niin menee vauvan juhlistaminenkin hyvin.

Meillä on vielä 2,5 viikkoa rakenneultraan. Pääsee mies ekaa kertaa tiirailemaan mahan sisään, varmaan on aika fiiliksissä sen jälkeen :) niitä sydänääniä ei tosiaan oikeen kuultu viime viikolla, niin oli vähän turhaan mies mukana neuvolassa, mut tossa ultrassa ei mitenkään voi olla näkemättä :D
 
mul on esn viikol rakenne ultra :) ja täl viikol onki sit joku perhevalmennus ja valmennus fysioterepia, lääkäri sekä labra joku aamu ja ens viikol neuvola ja se ultra.. kaikki samaan syssyyn :D
 
Hitto mulla on viel 2 kk rakenneultraan!!! :O ootteks nui paljon pidemmällä ko mää, vai onks teil aiemmin ku mulla rakenneultra... Siis meil on se vasta rv21..
 
Niin ja seuraavan neuvolan yhteydessä me käydään kanssa noi perhevalmennusjutut läpi, niin saadaan infoa mitä/missä/milloin. Ja Kelan paperit käsitellään kanssa. Kai mä sit saan samalla tietää koska olis neuvolalääkäri, koska en tajunnu kysyä viime viikon käynnillä.
 
Niin ja seuraavan neuvolan yhteydessä me käydään kanssa noi perhevalmennusjutut läpi, niin saadaan infoa mitä/missä/milloin. Ja Kelan paperit käsitellään kanssa. Kai mä sit saan samalla tietää koska olis neuvolalääkäri, koska en tajunnu kysyä viime viikon käynnillä.
 
Eiku oho, laskin väärin, siis 6 viikkoo on vielä rakenneultraan ! Mulla on rakenneultra rv 21+3 näköjään , eli on siihe vielä hiton pitkä aika.. Onneks tos on välissä 4 viikon kesäloma, ni eiköhän se suht äkkiä mee.. Ehdin palata kesälomalta töihi, ni sen viikon lopulla on sit se ultra.
Mulle selvis et meijän työnantaja maksaa palkkaa melkei 4 kk äippäloman alkamisesta enneku tipun sille kelan äippälomarahalle :) iha tosi hyvin!! Ku luulin et tulot tipahtaa heti alkuun osittain.
 
Mulla on muistaakseni viikkoa 20+3 sitten kun on rakenneultra.

Aika hyvin ddrops että 4kk saat palkan!
Mä saan kolmelta kuukaudelta, eli 72 arkipäivää. Tosin pitää nyt vielä varmistaa että saanko palkkaa kun oon hoitovapaalla kun uusi äitiysloma alkaa. Mutta muistaakseni meidän TESsissä oli vaan että ennen äitiysloman alkua on pitänyt olla työsuhteessa vähintään 6kk. Varmaan täytyy sitten kysellä samalla kun heinäkuun alussa vien sen raskaustodistuksen töihin.
 
Mustakin tuntuu, että rakenneultraan on vielä pitkä matka, kun se meni viikolle 21+1 asti eli se on kuukauden päästä. Mutta perjantaina bongasin uudelleen liikkeet, kun menin illalla makuulle lukemaan lehteä. Erotin itse masun pompahtelun silmälläkin :) Tuntuu, että pieni reagoi mun jutusteluun, joten ehkä siellä kuullaan jo (luin, että alkaa kuulla rv 15-20).

Sitä piti vielä kommentoida, että mäkin kuulin, että saan 3kk palkan alkuun. On kyllä kiva, että ei heti tipahda tulot :)
 
Joo aika monella työpaikalla on tuo 3 kk et maksavat täyden liksan, ku hakevat sit kelalta sen 90%. Ku alkuunhan se mammaloman raha on sen 90% bruttotuloista, eli työnantaja voi maksaa täyden palkan työntekijälle, ja TA hakee sit ite kelalt sen 90% palkasta. Sittehä se sen jälkeen tipahtaa taasen, ja on n. 70% bruttotuloista. Mut tuo on kyllä tosi hyvä etu et työantaja maksaa täyden palkan, ku onhan 10% ansionmenetys jo iso, 2000e kuukausituloista se tekee jo 200e.
 
voiko työnantaja maksaa jtn hä? :O mul tippu veinaan vuoden 2010 tulojen mukaisesti se tuki ja sillon olin puolet vuodesta työttömänä >:( ja oon mun miehellä töissä niin senhän ois kannattanu maksaa mulle ja hakee kelalta! :O oltais saatu ööh 3x enempi rahaa ku nyt :O vai oonks taas vaan ihan pihal :DD
 
Työehtosopimuksen mukaan määräytyy se maksaako työnantaja palkkaa vai ei, ja kuinka pitkältä ajalta. Siltä ajalta kuin työnantaja maksaa palkkaa niin Kela maksaa äityis/vanhempainrahat työnantajalle. Tiedän yhden yrityksen jossa saa koko äitiysloman ajalta palkan, niin että eka 5kk 100%, ja sen jälkeen 75% palkasta. Tosin tossa yrityksessä on vain yksi naispuolinen henkilö töissä..
 
eli riippuu alasta vai`? :O juu siis mulla se rakenne ultra on ens pe muistaakseni millon tulee 21+0 jo viikkoja.. huih!
 
Viimeksi äitiyslomalle jäädessäni työnantaja olisi maksanut koko erotuksen ekalta kolmelta kuukaudelta, mutta maksettavaa ei lopulta jäänytkään. Hain Kelalta tuet 6kk tulojen mukaan, koska tein tuona puolen vuoden aikana päätyön lisäksi sivutöitä. Sen takia Kelan tuki olikin lopulta isompi kuin päätyön 100% palkka.

Onneksi on tuo kaksi lasta kolmessa vuodessa sääntö, pääsee vähemmällä stressillä kun tietää jo nyt mitä tuleman pitää. Viimeksi oli niin sähellystä palkkatodistusten yms. suhteen, ja päätöksen sain vasta hieman ennen vauvan syntymää.

Rakenneultra on meillä 14.6, jolloin kasassa rv 19+4.
4D-ultran varailen piakkoin rv 21-23 paikkeille :)

Ps. Tänään on tasan vuosi esikoisen syntymästä, joten vauva-arki on nyt virallisesti vähäksi aikaa ohi :)
 
mä olin 3kk lomautettuna ennenku pahahdin paksuks joten ei auttanu 6kk tulojen mukaan laskeminen mtn kun en edes työkkärin rahoja tai mtn saanut sinä aikana mitä ois voinu tuloiksi laskea :/ sit ku jään viralliselle äippälomalle niin voiskohan firma vielä maksaa mun äippärahat ja hakea kelalta? pitää varmaan googletella ja kattoa onko  mahdollista.. siis ku on meidän oma firma niin voidaanko vaan päättää et maksetaan vai onks se jtn jonku kiertämistä sekin? :D
 
Takaisin
Top