Kertominen läheisille

Vähän mietinkin että uskaltaako täällä edes kysyä ilman että saa kauheat paskat niskaan :) mutta edelleen tämä on mun mielipide ja teillä myös omanne :) kaikki saa olla sitä mieltä mitä haluaa.
 
Mun lapset on ainakin otettuja ja iloisia jos laitan heistä kuvaa someen. :) Sit kysellään onko joku kirjoittanu kuvan alle jotain tai antanut peukkuja tai sydämiä. :joyful:
 
Ihanaa kun on huomenna ultra ja saa sen jälkeen lopettaa salailun ja valehtelun. Töistä kun eilen lähdin oksentamisen jälkeen kotiin niin yksi työkaveri oli pohtinut mun niskajumeja, että kyllä pitäisi akupunktioon mennä jos kerran niskoista tulee noin huono olo :D :D :D
 
Mä en varmaan ainakaan saa nukutuksi. Muutenkin oon huomannut, että heräilen pitkin öitä ja se kyllä häiritsee. Miehen herätyskello soi puolen tuntia aiemmin kuin oma, joten herään sitten siihenkin jo ja jos olen yöllä heräillyt niin en jaksaisi millään herätä ja nousta.
 
Mä yleensä somessa tosi harvoin kuvia lisämässä ja muutenkin, ei edes oo instagrammia eikä twitteria :D mutta viimeraskaudessa julkistin ystäville kuvan kun täyttii 5 kuukautta (mikä osui 1.04 päivälle) kun tuntui että on nii pitkällä jo ja ei ollut mitään ongelmia raskaudessa... kolme viikkoa sen jälkeen menetimme lapsen ja oli paljon vaikeampi sen takia kun kaikki tiesivät että lapsi oli tulossa ja jouduimme siitä sit selittämään että ei ole enää... täällä kertaa en halua edes sukulaisille sanoa raskaudesta mitään ennen kun lapsi sylissä, vaan äiti, sisko ja yksi ystävä tiedä ja en ajo itse sanoa kenellekään muulle, mies voi kertoa viellä hänen perheelle kuin tuntuu siltä. Alussa en halunut kertoa edes äidillekin mutta sisko kysyi suoraan että milloin meillä uusi suunitelussa kun oli just tullut sairaalasta oman kohtukuoleman jälkeen ja en pystynyt siinä hetkellä valehtelemaan hänelle (äiti melko koko aika siskoa autamassa lapsien kanssa niin hän kuuli myös samalla)...
Lapsen kuvistä en tiedä laitanko tai en, me asutaan aika kaukana kaikki sukulaisia ja ystäviä niin sillei olis ehkä kiva niilläkin silloin tälloin nähdä miten meidän lapsi kasvaa ja on kun tapaaminen aika vaikea ja harvoin. En usko että lapsi tulis mua vihaaman kun laitan pari kiva kuvaa silloin tälloin someen. Kuitenkin on minun äidilläkin kaikenlaisia kuvia minusta mitä kaikki kuka tulee kylään voi vapaasti katsoa vaikka en itse tykkääkin niistä kaikista :P
 
Vähän mietinkin että uskaltaako täällä edes kysyä ilman että saa kauheat paskat niskaan :) mutta edelleen tämä on mun mielipide ja teillä myös omanne :) kaikki saa olla sitä mieltä mitä haluaa.

Hetkinen. Ei tässä paskaa niskaan ole tullut, vaan keskustelua. Itse toivoisin tämän foorumin nimenomaan olevan keskusteleva eikä samauskovaisten piiri. Ihan siis muissakin asioissa kuin tässä yhdessä.
 
Totta kai saa olla keskustelua mutta mun mielestä teidän osalta ketkä olette vastaan someen laitettuja kuvia , olitte jotkut aika hyökkääviä asian suhteen. Esim että se on SAIRASTA laittaa syntymättömästä lapsesta kuvia. Kuka tahansa voi myös ilman facebookkia seurata sua ja ottaa sun lapsesta kuvia ja seurata missä asut. Siis lapsikaappaajat heidätkin tähän sotkettiin. Mutta mun puolesta tää asia on käsitelty, kaikki tekee niinkuin tahtoo :)
 
Totta kai saa olla keskustelua mutta mun mielestä teidän osalta ketkä olette vastaan someen laitettuja kuvia , olitte jotkut aika hyökkääviä asian suhteen. Esim että se on SAIRASTA laittaa syntymättömästä lapsesta kuvia. Kuka tahansa voi myös ilman facebookkia seurata sua ja ottaa sun lapsesta kuvia ja seurata missä asut. Siis lapsikaappaajat heidätkin tähän sotkettiin. Mutta mun puolesta tää asia on käsitelty, kaikki tekee niinkuin tahtoo :)

Määkin toivoisin hieman pehmeämpää keskustelua :) Kaikkihan saa tehdä somehommien kanssa just niinku ite haluaa, eikä sitä tarvis ihan nuin kovalla kädellä arvostella. Ollaan kaikki kuitenkin raskaana, niin ehkä sitä vois olla erityisen hellä näiden keskustelujen kanssa :D

Tänä päivänä kaikki on varmasti tietosia riskeistä, mutta jokainen ite arvioi ne omalla kohdalla. Minusta on ihana katsella somessa kavereiden laittamia kuvia, omaa päätöstä en oo vielä asian suhteen tehny.
 
Joo, mä nyt ehkä enemmän tarkotin tätä et mihin suuntaan nykykehitys menee et lapset on netissä ennen ku on syntyneetkään, en sitä en vanhemmat on sairaita ku sellasta tekee. Koska se et me nähdään näitä ultrakuvia päivittäin somefeedeillä tekee sen et kaikkien mielestä se on jo normaalia ja ok eikä sitä oikein silleen kelailla et miks se on/ei ole ok. Enkä nyt heittänyt paskaa vaan kerroin miten meillä tehdään ja miksi, johon sain vastauksen et jonku mielestä naurettavaa toimia näin. Et ehkä nyt taas tuli molemmin puolin ylireagoitua? Peace out.
 
Määkin toivoisin hieman pehmeämpää keskustelua :) Kaikkihan saa tehdä somehommien kanssa just niinku ite haluaa, eikä sitä tarvis ihan nuin kovalla kädellä arvostella. Ollaan kaikki kuitenkin raskaana, niin ehkä sitä vois olla erityisen hellä näiden keskustelujen kanssa :D

Tänä päivänä kaikki on varmasti tietosia riskeistä, mutta jokainen ite arvioi ne omalla kohdalla. Minusta on ihana katsella somessa kavereiden laittamia kuvia, omaa päätöstä en oo vielä asian suhteen tehny.

Kaikki saa tehdä somehommien kanssa kuten haluaa, paitsi kohde, eli lapset ja vauvat itse. Se on vähän surullista. Mutta eiköhän tullut asia käytyä läpi. Sen verran tosin vielä, että en koe raskauden aiheuttavan tähän aiheeseen mitään erityisherkkyyttä.
 
Mä oon ehkä enemmän huolissaan kun lapsi itse alkaa laittaa kuvia someen ja miten sitä jotekin oikean suuntaan ohjata... onneksi sinne vielä vuosia aikaa ja varmaan kaikki muuttuu siihen aikaan somessakin mutta silti. Mielummin jos ei laita mitään kun että laittaa ja tulee jotenkin kiusatuksi :sad001
 
Me on tehty linjaus että lapsien kuvia ei laiteta nettiin. Ollaan myös kielletty kuvaaminen kouluissa ja päiväkodeissa muuta kun ryhmän perheiden nähtäväksi. Ei sitten tule yllätyksiä kun joku toimittaja on käynyt koululla/päiväkodilla. Tämä on jokaisen oma asia ja kukin tekee miten haluaa. En mie juuri omia kuvianikaan jaa netissä.
Esikoinen on jo 10v ja käyttää itse youtubea yms juttuja. Yhdessä ollaan käyty läpi mitä ja millaisia juttuja nettiin voi ja kannattaa laittaa. Omia kuviaan ei ole mihinkään laittanut ainakaan vielä.
 
Onneksi ei tartte enää miettiä omalta kohdalta noita someriskejä. Tällä hetkellä tämä foorumi ainoa, missä nyt oon jäsenenä. Muutama vuosi sitten jäin pois fb:stä kun se maailma rupes niin paljon ärsyttämään. Sielläkään en lasten kuvia jakanut. Ainoastaan lasten tekemiä taideteoksia. Tyttö oli pienenä kova muovailuvahataiteilija :wink
 
Mä oon ehkä enemmän huolissaan kun lapsi itse alkaa laittaa kuvia someen ja miten sitä jotekin oikean suuntaan ohjata... onneksi sinne vielä vuosia aikaa ja varmaan kaikki muuttuu siihen aikaan somessakin mutta silti. Mielummin jos ei laita mitään kun että laittaa ja tulee jotenkin kiusatuksi :sad001
Tämä on ollut ja on se omakin huoli... Ja ajankohtainen todellakin kun jo murkkuikäset nää vanhemmat on. Tytön kanssa on selkeät pelisäännöt, mutta kyllä ne vaan meinaa ajoittain pettää. Ei vaan millään tahdo ymmärtää että nettimaailma ei mikään valokuva-albumi ole...
 
Mä en julkaise ees itsestäni mitään facebookissa tai instagramissa. Facebookissa olin joskus aikoja sitten kun se ei vielä ollut isommin kaikkien käytössä ja hetken aikaa oltuani poistin profiilin ja aattelin että en enää liity takaisin. Mut sit kun lapsi syntyi, niin tuntui että kaikkea mainostetaan siellä, vauvauinnista ja perhekerhoista lähtien kaikki ajantasainen tieto tuntui tulevan sinne. Instaan mies teki mulle tunnuksen, koska se oli hänen mielestään niin hyvä paikka ja aatteli että mäkin saisin sieltä jotain inspiraatiota johonkin, vaikka sisustukseen tai pukeutumiseen tms.:D no joo, ei ole mun juttu. Mut facebook on kätevä kyllä kaiken ajantasaisen tiedon löytämiseen vaikka tapahtumista tai jos vaikka joku kerho on peruttu. Muuten en käyttäis sitäkään.
En siis julkaise vauvauutista enkä laita kuvia lapsista, kun en julkaise mitään muutenkaan. Nää on mulle ihan tiedon löytämisen ja kavereiden kuulumisten seuraamisen vuoksi käytössä.:D
Enkä muutenkaan halua että netissä on mun lapsen kuvia. Kerhoissa oon kieltänyt lapsen kuvien laittamisen nettiin, ja joillekin kavereille sanonut, että ei laita ryhmäkuvia nettiin, missä on mun lapsi mukana. Samoin sukulaisille ollaan sanottu että ei saa julkaista mitään tietoja lapsesta, ei kuvia, ei tietoja mummuksi, ukiksi, tädiksi tms tulemisesta.
Jokainen tavallaan.:)
 
Nyt tietää miehen äiti ja siskotkin kun olivat meillä käymässä; äitinsä oli toiselta siskoista kysellyt et olenkohan minä raskaana kun mies oli takana seissyt - oli sitten suoraan kysynyt, mies oli aluksi kierrellyt ja sanonut, että pitää multa kysyä kun en kuulemma hänelle ole suostunut kertomaan :D Oli se sitten lopulta suostunut myöntämään (oltiin kyllä puhuttu, et tänään heillekin asia kerrotaan, joten ihan ihme venkoilua :D). Aivan innoissaan olivat kaikki kuten arveltiinkin :)

(Äitinsä oli kuulemma mun väsymyksestä (mikä on kyllä jo huomattavasti helpottanut alkuraskaudesta..) arvannut et oon raskaana, mutta pohdin et oisko mahakin jo pullottanut ja osunut silmään kun tuskin pelkkä väsymys aiheuttaa raskausepäilyjä :D)
 
Me kerrottiin tänään mun vanhemmille, miehen äidille, mun toiselle siskolle ja veljelle. Eilen kerrottiin jo miehen siskolle. Kaikki on ollu innoissaan ja mielissään uutisesta, varsinkin tulevat mummut hehkuttivat kuinka ihanaa ja että ovat niin innoissaan. Mun vanhemmille kerrottiin esikoista apuna käyttäen, että "näytäppä mummulle ja ukille näitä" (ultrakuvia). Jännitti kertoa taas omille vanhemmille vaikka tiesin että ne on asiasta innoissaan.:)
Mies kertoi äidilleen osoittamalla mun mahaa ja sanomalla että tuolla on vauva.:D
 
Tänään tarttu alesta mukaan kahdet keltaiset cientan kengät ensi kesäksi, isoveljelle ja pikkukakkoselle. En suunnitellut samisteluhommia mutkun halvalla sai.. Rupesin sit miettii et nyt ois ihan vahingossa matskua sellaseen julkistuskuvaan, katotaan josko kumminki innostun sellasen väsäämään :D
 
Me ajateltiin jossain vaiheessa tehdä joku kiva facebook&instagram -julkistus, sellainen missä on meidän paidat ja keskellä body vauvalle tms :joyful: Ja ollaan sovittu että lapsesta ei naamakuvia nettiin laiteta ainakaan ennen kui hän osaa itse pyytää sitä (: Mun puolesta muut saa tehdä miten haluavat, saatan ihmetellä joitain asioita kuten lasten "nakukuvia" somessa mutta se ei ole minun asiani jos kyseessä ei ole minun lapseni :p

P.s. jos joku käyttää Pinterestiä niin sieltä löytyy hakusanalla pregnancy announcement aika hauskoja ideoita!
 
Takaisin
Top