Kertis- ja kestovaipat

Mä tykkäsin vastasyntyneellä käyttää ImseVimsen flanelletteja ja kuoria. Äitiyspakkauksessa oli -14(?) oranssi totsbots johon laitoin bambuimut, se oli ihan huippupaketti! ImseVimsen AIO:t ja Myllymuksujen taskut oli myös hyviä.
 
Itse tykkäsin imsevimsen flanuista ja kuorista - niitä saa 50 snt kappale. Kannattaa metsästää tuunattuja flanuja - monet ovat laittaneet lisäimuja ja kiinnitysmenetelmiä niihin. Multakin löytys noita kiva kasa myyntiin, jos kiinnostaa :) ja muutamaa muutakin lajia löytyy lähinnä postarien hinnalla.

Nyt meillä on pilvi, myllymuksun ja rhymetimen taskuja pääsääntöisesti. Nämä ovat siis äp- vaippoja, että kovin paljoa ei niistäkään kannata maksaa - itse olen yksittäisiä saanut ilmaiseksi. Muutama muukin löytyy. Poitsu siis 2kk. ImseVimsen aiot ovat vielä isoja, mutta niitä sitten kanssa kun sopivat. Yöllä on ollut harso+imut+villahousut. Nyt tilasin (uutena kun niitä ei kirppiksillä liiku) Onnikkaan yövaipat. Noita on kehuttu todella paljon :)
 
Kertakäyttöisillä mennään. Vaikka se kuulostaa luonnonvarojen tuhlaamiselta, on se kuitenkin minun hermojeni säästämistä.
 
Meillä on kestoiltu reilu 2v 4kk esikoisen kanssa, alusta asti. Hyvät imu ja vaippa kombot löytyi ajan kanssa ja erimallisia tuli testattua ja lempparit löydettyä. Vasta syntyneellä tykkäsin imsewimsen flanelleteistä+kuori ja parhaimpia niistä on tuunatut (usein silloin vaippaan on lisätty imua niin pitää pissan sisällään pidempään) ja totsbots merkkiset. Sit myös fuzzybunts oli meille hyvä. Mahdollisen seuraavan kanssa kokeilisin käyttää ihan vauvana enemmän sisävaippoja ja villahousuja siinä päällä ja niissä esim Nalle merkkiset houkuttelee, kun niistä oon kuullu hyviä kokemuksia.

Suosittelen kyl kokeilemaan myös vaippalainaamoa, kun sieltä saa monia erilaisia vaippoja testiin samalla kertaa ja voi saada hahmotettua mikä sopisi teidän vauvalle. Kannattaa liittyä Facebookissa myös kestovaippa-aiheisiin ryhmiin, sillä niistä saa helposti ja nopeasti apua kun tulee kysymyksiä tai pulmia kestovaippojen käytössä. Kiva kun olet kiinnostunut kokeilemaan ❤️
 
Kahdella lapsella on käytetty kestovaippoja ja varmasti käytän kolmannellakin. Osa osto vaippoja ja osa itsetehtyjä. Suosikkeja olivat Bumgenius yhden koon taskuvaipat. Pop-in all-in-onet ja Fuzzi Bunz taskuvaipat. Minusta kertakäyttövaipat haisivat ihan hirveälle, kestot ei. Kestoissa täytyy muistaa pesusäännöt. Ei zeoliittia, ei huuhteluainetta, ei liian täysiä koneellisia, 60 astetta.
 
Kahdella lapsella on käytetty kestovaippoja ja varmasti käytän kolmannellakin. Osa osto vaippoja ja osa itsetehtyjä. Suosikkeja olivat Bumgenius yhden koon taskuvaipat. Pop-in all-in-onet ja Fuzzi Bunz taskuvaipat. Minusta kertakäyttövaipat haisivat ihan hirveälle, kestot ei. Kestoissa täytyy muistaa pesusäännöt. Ei zeoliittia, ei huuhteluainetta, ei liian täysiä koneellisia, 60 astetta.
Pesusääntöihin lisäisin vielä silloin tällöin 90 asteen pesu ja silloin kannattaa laittaa etikkaa mukaan niin hajut viimeistään poistuu.
 
Ja pesuaineessa pitää olla alle 5% saippuaa ettei mee vaipat tukkoon. Niitä tukkoon pestyjä vaippoja ei oo kiva availla....
 
Miten ne avataan? Itsellä on käytettynä saatuja kestoliivinsuojia ja tuntuu että niissä ei imukyky ole kohdillaan - voiko olla tukossa?
 
Meillä on tarkotus ottaa harsovaipat käyttöön jo esikoisella. Matkoille kertsit.

Millä tavalla harsovaippoja käytetään? Olen kuullut niistä anopin ikäpolvelta vähän niinkuin menneiden aikojen tuotteena. Miten niitä nykypäivänä käytetään?
 
Millä tavalla harsovaippoja käytetään? Olen kuullut niistä anopin ikäpolvelta vähän niinkuin menneiden aikojen tuotteena. Miten niitä nykypäivänä käytetään?

Harsovaippa sisävaippana, varmaan joku riisipaperijuttu siinäki kannattaa laittaa sinne ihoa vasten ja sit villahousuja ite aattelin kuorivaipaks. Meillä vaan nyt esikoisen odottaminen jatkuuki pitempään, kun meni kesken tuo..
 
Harsossa on se hyvä puoli, että sitä voi taitella niin monella tapaa ja moniin kokoihin. Meidän tytöllä oli ja on aivan mahdottoman ohuet reidet, että ensikuukausien lääryt pysyi parhaiten juuri harsossa. Kuoreksi onpelin Imsevimsen flennelletin kuoren mallisia kuoria lisäksi, ja toimi sellaisena yhdistelmänä,
Nyt ollaan reilu puoli vuotta menty täysin taskuvaipoissa päiväkodissa. Fuzzibunz, Pilvi ja Babyland käytössä. Joudun käyttämään taskuvaipankin kanssa villahousua, koska lahkeensuut edelleen vuotaa pian 2 vuoden iässä. Toivottavasti kohta hoksaisi potalle paremmin, yli vuosi ollaan sitä harjoiteltu.
 
Miten ne avataan? Itsellä on käytettynä saatuja kestoliivinsuojia ja tuntuu että niissä ei imukyky ole kohdillaan - voiko olla tukossa?
En enää ihan tarkkaan muista, mutta taisin fairyllä ja kynsiharjalla niitä harjata ja käsin huuhdella lukemattomia kertoja ennenkuin keittopesin. Ohjeet sain asiaan vihkiytyneeltä ystävältä ja auttoi kyllä! Tämä ongelma oli käytettynä ostettujen, fleece pintaisten vaipppojen kanssa.
 
Meillä on käytetty kestovaippoja alusta asti. Pyykkiä tulee joka tapauksessa, ja koska vauvan vaatteet saa pestä 60 asteessa, ei vaippojen pesemisestä ole ylimääräistä vaivaa. Minä en arjen pyörityksen keskellä jaksa raahata kaupasta vaippapaketteja ja käytettyjä vaippoja roskiin. Joo, ne menisivät toki muiden roskien kanssa, mutta meillä täyttyy energiajätepussi ehkä kerran viikossa ja kaatopaikkajäte kerran kuussa, ja kertakäyttövaipat olisi pakko viedä vähintään joka toinen päivä pois haisemasta.

Minusta vastasyntyneelle parhaita olivat harsot + PUL-kuori. Meillä oli Pilvi-merkkisiä bambuharsoja ja ne ovat edelleen käytössä taaperon taskuvaippojen imuina. PUL-kuoret valitsin siksi, että ne saa pestä 60 asteessa eikä niitä tarvi lanoliinittaa kuten villahousuja. Pikkuvauva-ajan jälkeen on ollut taskuja ja sisävaippa+kuori-yhdistelmiä tilanteen mukaan. Suosittelen kestovaippalainaamoa, sen avulla me testattiin mitkä vaipat ovat meille parhaita. Kirppareilta tosiaan saa halvalla käyttämättömiä äp-vaippoja, mutta niitäkään ei hirveitä määriä kannata hamstrata etukäteen, kun ei tiedä mikä malli istuu ja mikä ei ja ärsyttääkö joku materiaali ihoa.

Joskus pitemmässä reissussa ollaan käytetty alkuun kertsikkavaippoja ja loppupuolella kestoja, niin ei ole likaisia vaippoja joutunut seisottamaan päiväkausia. Viikonloppureissu menee kestoilla hyvin, likaiset vaan PUL-pussiin ja kotona pesukoneeseen. Ja nyt taapero on alkanut pissata yöllä niin paljon, että meillä on yöllä kertakäyttövaippa, sen päällä lisäimu ja PUL-kuori. Toivon, että saadaan yövaippa-asia kuntoon, niin päästään eroon noista kertsikoista. Lapsen ihokaan ei oikein tykkää niistä.
 
Takaisin
Top