Kertis- ja kestovaipat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Käytättekö te kertis- vai kestovaippoja? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ajatuksia varsinkin kestovaipoista. :) Meille jäi kestovaipat vähän vieraaksi maailmaksi. Kokeiltiin kerran äitiyspakkauksen mukana tullutta ja kun lapsen iho tuli punaiseksi se jäi siihen ja annettiin koko vaippa eteenpäin.
 
Tämä on meillä pohdinnassa, joten mielenkiinnolla seuraan vastauksia!

Nyt ei ollut kestovaippoja äitiyspakkauksessa. Ilmeisesti harsoilla on pärjättävä jos ei halua kerttikisiä käyttää. Onhan niillä harsoilla ennenkin pärjätty ja isossa padassa niitä keitelty..

Ajattelin valtuuttaa mieheni kestovaippavastaavaksi, koska hän haluaisi kokeilla niitä. Katsotaan, kauanko kokeilu kestää :grin
 
Me ollaan kokeiltu pariin otteeseen. Ekalla kerralla luovuttiin niistä, koska mulla ei kerta kaikkiaan ollut aikaa eikä tarpeeksi tilaa siihen vaipparalliin.

Nyt yritettiin uudestaan, kun saatiin kaverilta kestovaippoja. Tosi usein oli vaippa ja vaatteet kosteina ja haju oli hirveä. Olin kuvitellut ettei vauvan pissa haise, mutta näissä vaipoissa oli pinttynyt vahva ammoniakin haju, joka tarttui vaatteisiinkin. Ehkä vaippoja oli käytetty kaikilla ystävän kolmella lapsella ja olivat siksi niin huonoja, en tiedä. Siinä vaiheessa kun pojalla rupesi iho punoittamaan ja kuumottamaan niistä kohdista joihin kuorivaippa oli koskenut, niin päätimme lopullisesti luopua kestovaipoista. Monella ne ilmeisesti toimivat, meillä ei. Harmi!
 
Esikoisen kanssa kokeiltiin kestovaippoja alkuun, mutta ei ollut kyllä yhtään meidän juttu. Pyykkiä muutoinkin ihan riittämiin.
Ihailen ystävääni, joka sai tuon kestovaipparumban toimimaan :) tosin hänkin luopui niistä toisen lapsen kohdalla.. ei vain aika riitä.

Me emme tämän tulevan vauvan kohdalla aio enää edes yrittää. Vaipatkin on jo myyty eteenpäin.
 
Kaksosten kanssa kestoiltiin alkuun ja se toimi todella hyvin, kun oli kaksi lasta kestoissa. Sai pestä täysiä koneellisia. Kolmannen kanssa loppui aika ja ärsytti pestä muutaman vaipan koneellisia, kun ei voinut kuitenkaan montaa päivää seisottaa likaisia vaippoja. Kertiksillä on siis menty nyt, vaikka kovasti suunnittelin kestoilua.
 
Kokeilin, mutta ei ollut meidänkään juttu. Ei ollut varaa ruveta kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä, jotta olisi löytynyt juuri se meille sopivin yhdistelmä, eikä kestovaippalainaamoa ole kovin lähellä. Istuvuudeltaan paras oli kyllä vuoden 2017 äitiyspakkauksessa ollut taskuvaippa, mutta en vaan jaksanut ruveta haalimaan sopivia imuja ja lisäksi vielä kokeilemaan niistä sopivinta yhdistelmää. Koska kyseessä on minulle ensimmäinen ja viimeinen lapsi yhdellä kertaa, niin en nyt ajatellut potea huonoa omaatuntoa kertiksien käytöstä.

Ahdistuin välillä todella, kun lueskelin kestovaippa-ihmisten mietteitä liittyen ekologisuuteen, joka siis on yleisesti ottaen hyvä juttu pitää mielessä joka asiassa, mutta ilmeisesti joillakin ihmisillä on liikaa aikaa ja ongelmaton elämä, kun jaksoivat niin intensiivisesti ns. mikrotasolla miettiä esim. kestovaippojen eri materiaalien vesistöihin syytämää mikromuovimäärää tai pesuaineiden ainesosia. Tiedän, että meret hukkuvat kohta muoviin ja mikromuovit palaavat kaloissa meidän lautasille, mutta ehkä kestovaippailu minun kohdallani ei olisi merien, eikä edes kotomaan järvien ym. vesistöjen kannalta ollut merkityksellistä.

Kestovaipat vaativat oikeanlaista huoltoa ja luulen, että monilla on juuri tuo hajuongelma käytetyissä vaipoissa. Siihenkin löytyy kyllä apuja, mutta varmasti vaikuttaa monella päätökseen olla jatkamatta kestoilua. Itsellä ei riittänyt aika eikä viitseliäisyys kestoiluun. Parin tunnin välein oli vaihdettava vaippa, vaikkei poika kovin isopissainen olekaan. Kestovaippailusta kun saa tehtyä hirveän pikkutarkkaa hommaa, ja mahdollisuudet on rajattomat.
 
Meillä on 2kk ikäinen poitsu ja kestovaipoissa mennään melkein koko ajan, sanoisin tällä hetkellä 90/95%. Yöt ja reissut kestovaippaillaan. Olen luvannut, että meillä jokainen vaihtaa sen vaipan pois mikä on päällä, mutta tilalle saa valita minkä haluaa.

En koe vaivalloiseksi. Tällä hetkellä kestovaippoihin on mennyt 100e ja periaatteessa pärjättäs niillä koko vaipatuskausi. Itseni tuntien voi olla, että tulee osteltua (käytettynä) lisää :) Meillä on yöisin villahousut ja niitä esimerkiksi kaipaan vähän lisää. Kertakäyttövaippoja saatiin lahjaksi kokoa 1 ja 2 paljon, mutta 3 kokoa olen nyt ostanut kaksi pakettia ja molemmat ovat vielä käytössä.
 
Kotona käytettiin päivällä kestovaippoja, yöllä ja reissuissa kertakäyttövaippoja. En kokenut työläänä enkä vaivalloisena. Hankalinta oli ehkä se, kun ostin kestovaipat käytettynä ja olivat kaikki erilaisia ja osaa ei saanut kuivata kuivausrummussa.
Kulutettujen vaippojen määrään vaikuttaa myös se, montako vuotta vaippoja käyttää. Siksipä meillä on istuttu potalla jo heti kun pysyy istumassa, mikä on toki lapsellekin hyväksi, ettei tarvitse housuun laskea.
 
Esikoisella kokeilin kestoja hänen ollessa ihan pieni, iho ei kestänyt lainkaan, joten kertikset oli sitten hänellä ja Tokalla käytössä. Kolmosen kohdalla hurahdin sitten täysin kestoihin :grin Yöksi en keksinyt pitävää pakettia, joten silloin oli kertikset, samoin kun pidemmillä automatkoilla, mutta muuten koko ajan kestot. Nelosen kanssa alettiin kestoilla heti kun tuli kilot täyteen pienimpiin vaippoihin. Kun tulin viidennen kerran raskaaksi alkoi kestot jäädä pois, ei enää ollut energiaa kaiken sen pahoinvoinnin keskellä pyykätä vaippojakin. Vitosella oli aluksi kestoja, mutta jostain syystä ne vaan jäi pois jossain vaiheessa. Kuivaksi opetellessa olen käyttänyt kaikilla kestovaippoja tai harkkapikkareita. Oli kiva kun ei tullut lattioille pissat vaikka vahinko kävikin, mutta lapsi huomasi märät pöksyt :)
 
Muokattu viimeksi:
Kertiksiä käytetty lähes aina. Joskus kokeiltu kestoja, ja joka kerta todettu, että se oli virhe.
Iho-ongelmia ei ole ollut lainkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Esikolla ei kestoiltu toisella lapsella oli kestot ja tykättiin kyllä äärettömän paljon. Oli vaivaton kun pääsi rytmiin. Pesin joka ilta vaipat. Tällä uudella tulokkaalla aijotaan ehdottomasti kestoilla myös.
Meillä on monenlaisia vaippoja nyt kertynyt on kaikki yhdessä paketteja ,on eri imut ja kuoret jne. Kun niihin totuttelee niin löytää hyviä variaatioita ja se alkaa menemään kivalla rutiinilla. Ja iho meillä ainakin pysyi tosi hyvänä tuolla tokalla.
 
Kiva lukea monenlaisia kokemuksia ja kommentteja! Ilmeisesti täytyy vain kokeilla, että toimiiko omalla lapsella ja omaan elämän rytmiin. Eniten huolettaa juuri hajuhaitat tai jos iho ärtyy tms. Nyt tuntuis siltä, että kokeillaan varmaan jonkinlaista yhdistelmää ja katsotaan, mikä sit alkaa sujumaan parhaiten. LA 3 vk päästä, joten kaikki vielä edessäpäin!

Miten ootte kokeneet taloudellisesti, onko kestovaipoilla saanut rahallista säästöä, jos laskee mukaan itse tuotteet ja sit pesu (onko muita kuluja?)?
 
Kaksosten kanssa oli säästöä. Alkuun käyttivät keskoskoon vaippoja ja yli 5€ maksanut paketti kesti vähän yli kaksi päivää. Isompia paketteja ei ole olemassa. Tuntui hyvälle laittaa koneesta sama määrä vaippoja kuivumaan kuin paketissa kertiksiä oli. :) Kestoihin sijoitin noin 100€/kahdelle lapselle ja väitän kyllä, että sen edestä kestoja käytettiin. Eteenpäin myydessä saa vielä omiaan pois. Meillä on kiinteä vesimaksu, joten pyykkärin pyöritys ei siinä näy oikeastaan mitenkään, sähköä perus pesukone ei valtavia syö. Kuivatettiin narulla, josta ei kustannuksia tule. Pesuaineiden kulutusta en jaksanut mitenkään edes laskea, kun on melko marginaalinen kulu kuitenkin.

Kertisvaippa voi maksaa jopa 0,25€/kpl merkistä ja koosta riippuen. Jos niitä menee päivässä edes kuusi, maksavat vaipat jo 1,5€ päivässä.
 
Tiinatytti, suosittelen vaan rohkeasti kokeilemaan kestovaippoja :) Eikä yövaipatuskaan sen kummosempaa ole; vähän yrittää ekstraimua laittaa. Musta kestovaippailu on säästöä niin rahapussille kuin luonnolle. Itse lähdin kestovaippailuun asenteella että yksikin muualle kuin kertisvaippaan tehty pissa/kakka on voitto - meni se sitten äidin vaatteille, lavuaariin tai kestovaippaan.
Hajuhaittoja en ole ainakaan vielä huomannut. Juuri oltiin kolme päivää reissussa ja ainoastaan yölle en laittanut kestovaippaa. Pul-pussissa säilyi käytyt vaipat ja kun tultiin reissusta kaadoin pussin sisällön ja pussin pesukoneeseen. Ihon ärtymiseen suosittelen puuttumaan heti kun edes vähän näyttää siltä, niin ei pääse pahenemaan. Mulla on käytössä weledan nappy change cream ja perunajauho, jota oon siis uskaltanut ehjälle iholle vielä laittaa. Toisethan ei perunajauhoa suosittele kun on hyvää alustaa bakteereille kasvaa. Meillä poitsu viihtyy hoitopöydällä, niin oon siinä antanut ilmakylpyjä samalla kun taittelen vaippoja valmiiksi.
Mitä vaippoja sulla on odottamassa?
 
Me ollaan osakestoiltu ykkösen ja nyt tämän kakkosen kanssa. Taskuvaippoja on saanut kavereilta ja aina on riittänyt yksi perusimu, mitä lie froteeta, mulla ei riittäisi energia vertailemaan eri versioita mutta nää ovat toimineet. Reissussa ja yöllä kertikset ja usein myös kotonakin kun laiskottaa, tällä 3-viikkoisella ei olla juuri kestoiltu kun ei ole istuvia vaippoja mutta tavaraa on tullut hienosti lavuaariin ja vaippa on joskus jäänyt kuivaksi.

Esikoisen kohdalla hajuilta vältyttiin. Mulla oli kannellinen ämpäri jonne laitoin likaiset vaipat likoamaan ja sekaan pari tippaa laventeli- tai muuta eteeristä öljyä. Olikohan teepuuöljy nyt viimeksi. Ei haissut miltään, parin päivän välein pyykkäsin. Iho-ongelmia ei vaipoista tullut mutta jos tulee, suosittelen tihentämään vaihtoväliä ettei pylly haudu kosteassa.

Tai sitten kokeilemaan vessahätäviestintää, siinä lapsi ilmoittaa kun on hätä ja vaikka ei heti vanhempi tajuaisikaan, tulee kovempi vinkaisu kun tavara on vaipassa ja saa saman tien märän vaipan vaihtoon :)
 
Käytin vaipassa kuivaliinaa, jolloin iho tuntui aina kuivalta ja kun kuivaliinan huuhteli, niin ei jäänyt kakan hajut muhimaan. Olin varustautunut kannellisella ämpärillä, mutta kansi jäi käyttämättä kun vaipat ei haisseet.
 
Esikoisen kanssa oli käytössä sekä kestovaippoja että kertiksiä. Tuli ostettua silloin iso läjä kestovaippoja joista Popolini AIO-vaipat oli suosikkeja. Kuitenkin tuli ostettua kestovaippoja liiaksikin samaa kokoa ja vauvan oltua 8kg olikin kestikset käyneet pieniksi ja alettiin mennä täysin kertiksillä. Keskimmäisen lapsen kanssa oli myös samoja kestovaippoja käytössä kertisten ohessa mutta ns.irlantilaisten kaksosten myötä pyykkaamista tuli sen verran että aloin pikkuhiljaa suosia kertiksiä. Nyt kuopuksen kohdalla menty täysin kertiksillä kun aikanaan käytössä olleista kestiksistä luovuttu aikoja sitten mutta suosittelen kokeilemaan kestovaippoja :)
 
Muokattu viimeksi:
Tiinatytti, suosittelen vaan rohkeasti kokeilemaan kestovaippoja :) Eikä yövaipatuskaan sen kummosempaa ole; vähän yrittää ekstraimua laittaa. Musta kestovaippailu on säästöä niin rahapussille kuin luonnolle. Itse lähdin kestovaippailuun asenteella että yksikin muualle kuin kertisvaippaan tehty pissa/kakka on voitto - meni se sitten äidin vaatteille, lavuaariin tai kestovaippaan.
Hajuhaittoja en ole ainakaan vielä huomannut. Juuri oltiin kolme päivää reissussa ja ainoastaan yölle en laittanut kestovaippaa. Pul-pussissa säilyi käytyt vaipat ja kun tultiin reissusta kaadoin pussin sisällön ja pussin pesukoneeseen. Ihon ärtymiseen suosittelen puuttumaan heti kun edes vähän näyttää siltä, niin ei pääse pahenemaan. Mulla on käytössä weledan nappy change cream ja perunajauho, jota oon siis uskaltanut ehjälle iholle vielä laittaa. Toisethan ei perunajauhoa suosittele kun on hyvää alustaa bakteereille kasvaa. Meillä poitsu viihtyy hoitopöydällä, niin oon siinä antanut ilmakylpyjä samalla kun taittelen vaippoja valmiiksi.
Mitä vaippoja sulla on odottamassa?

Kiitos vinkeistä!

Mulla on nyt valmiina odottamassa yks paketti kertakäyttövaippoja. Niillä ei ilmeisesti vielä montaa päivää pärjätä, joten kaupan kautta sairaalasta kotiin! Kestovaipat on siis kokonaan hankkimatta, mutta kyllä, niitä nyt näiden suositusten perusteella oikein mielelläni lähden kokeilemaan!

Erilaisia kestovaippamerkkejä ja malleja on tässä keskustelussa vilahtanutkin jo. Oliskohan mahdollista saada vielä pientä listaa parhaista merkkisuosituksista? Vastaa oma lempparisi tähän ketjuun!
 
Takaisin
Top