Kemikaalit, vitamiinit, kielletyt ja sallitut ruuat jne.

Mimael

Näppärä viestien naputtelija
Tämä aihe on aina herättänyt paljon keskustelua puolin ja toisin. Kiva päästä myös tällä porukalla näistä jutteleen!
 
Kiellettyjä asioita on tosiaan aika paljon! o_O Pari kertaa oon jo töissäkin ottanut salaattilautaselle jotain pehmeetä juustoa ja huomannut parin suupalan jälkeen, ettei pitäisi syödä sitä. Oon sitten vaan siirtänyt ne sivuun ja esittänyt, ettei nyt tee mieli tai että niissä oli jotain vikaa :wink (kun en oo vielä kertonu työkavereille). Mut miten ne kaikki voi muistaa?! :p
 
Tää aihe ei vielä ole ottanut tässä porukassa tuulta alleen mutta katsoko kukaan pariviikkoa sitten kun just tuli tvstä, olikohan kakkoselta raskaudesta ja etenkin alkuraskaudesta dokumentti? Siinä joku viisas perusteli kuinka nykytutkimusten mukaan ekat 12vkoa määrittää koko loppuraskauden sekä lapsen terveyden elämässään. Sanoi että jos joskus aikoo olla tarkkana niin ehdottomasti näillä viikoilla. Eli ei vähäistäkään määrää alkoholia, kipulääkkeitä, edes turvallisia, kemikaaleja, kosmetiikkaa ja ellintarvikkeissa teollista ruokaa ja Ekoodeja. Vaikka vauvakirjat vielä väittää että light tuotteet on turvallisia, niistäkin jo tiedetään että aspartaami on erittäin haitallista alkuraskaudessa. Kannattaa ottaa selvää jos aihe kiinnostaa. Toki ymmärrän täysin niitä jotka ajattelee tämän olevan turhaa hössötystä että zyntyyhän sitä tupakoitsijoille, narkkareille ja alkoholisteillekin terveitä muksuja.. moni näistä mahdollisista haittavaikutuksista voi ilmetä myöhemmin lapsen elämässä allergioina tms.näitä ei vielä tunneta mikä johtuu mistäkin. Siksi itse aattelen ettämielummin varmanpäälle.
Ps.kampaajana en myöskään suosittele tyviväriä! Raitoina voi laittaa kun ei osu päänahkaan...
 
Minusta tervettä järkeä voi käyttää ja ihan normaalistikin itse vältän kaikenlaisia kemikaaleja, parabeeneja, arominvahventeita, makeutusaineita, lisäaineita jne. Pellavansiemenet ja inkivääri lienee ainoat joita joutuu nyt välttämään mutta normaalisti käytän useinkin. Suomessa esim. fetajuustot ja muut pehmeät juustot on melko turvallisia, ulkomailla en välttämättä söis. Mutta viime raskaudessa käytiin Kreikassa lomalla, niin kyllä pari kertaa söin fetasalaattia ja maistoin vähän miekkakalaakin, vaikkei periaatteessa sais. Ei olis ollut loma mitään ilman noita paikallisia herkkuja. Alkoholia en juo muutenkaan kuin joskus puoli lasillista punaviiniä, mutta nyt tottakai on täyskieltäytyminen koko raskauden ajan vaikka monet on sitä mieltä, että ei ole haittaa jos joskus maistaa. Tupakkaa en polta muutenkaan, hyi että mitä myrkkyä. Kipulaakkeitä en ihan pikkukipuun syö, mutta kova päänsärky olisi sellainen johon olisi pakko ottaa, kun mulla ne ei lähde pois itsestään.
 
Sama, kuin edellisellä. Pääosin :) Olen aika tarkka, mitä meillä syödään, mutta en niuhota. Luonnonkosmetiikkaa/kemikaaleja suosin ja hiuksia en ole värjännyt enää 1,5 vuoteen.
Näissä suosituksissa on niin paljon maakohtaisia eroja. Italiassa ja Espanjassa raskaanaolevat joivat kyllä lounaalla ja/tai päivällisellä lasilliset viiniä, mutta kokis ja kahvi oli siellä totaalikiellossa.
Meillä kuitenkin kahvia voi 2 kuppia päivässä juoda huoletta.
Eikä taida Etelä-Eurooppaan syntyä sen enempää FAS-lapsia, kuin tänne Suomeenkaan.
Suomessa tuo alkoon suhtautuminen on niin ihmeellistä.
Toisaalta miksi juoda yhtään, jos voi olla juomatta, mutta eikös sama päde kahviin ja teehenkin. Sokerin ja roskaruuan mättämisestä puhumattakaan.
Henk koht pidän raskausdiabeettestä Suomessa suurempana riskinä, kuin satunnaisen alkoholin käytön haittavaikutuksia..
Mutta nää nyt on näitä :) ja vain minun henkilökohtainen mielipide :)
Joku tarvii saunakaljan, toinen perjantaipizzan ja kolmas lauantaikarkkimätön.. Vai tarviiko?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on jostain syystä aina sokerirasituksessa paastoarvo hieman rajoilla vaikka syön terveellisesti, olen normaalipainoinen, eikä meillä ole sukurasitusta ollenkaan. Olen epäillyt että johtuis siitä mun lievästä pco:sta mahdollisesti, kuten myös tämä mun hieman pallomainen vatsa, vaikka olen aina ollut hoikka muuten. Tämä pallo on pysynyt tiukasti edellisen raskauden jäljiltä vaikka syön tosi harkiten ja lenkkeilen koiran kanssa aika paljon, nyt olen tehnyt sitä vatsa-kyykky-haastettakin jonkin aikaa...ei mitään tuloksia :/
 
Miten vaarallista se inkivääri on? Olin just ravintolassa ja annoksissa oli kai aika paljon käytetty inkivääriä. Aloin vasta jälkeenpäin muistelemaan, että inkivääri tais olla kiellettyjen listalla. Voi hitto...
 
Inkivääri on kielletty ravintolisänä (esim inkiväärikapselit, teet) mutta ei mausteena.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Eka kerta kun edes kuulen inkiväärikapseleista :D Mutta joo, aika paljon saa olla ruoassa että sillä on merkitystä...?
 
Heinäkuisista hypin kurkkimaan... :)

Inkivääri on kielletty ravintolisänä (esim inkiväärikapselit, teet) mutta ei mausteena.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Ai, mä olen kyllä käsittänyt että inkivääri missä tahansa muodossa olisi kielletty? Sen mukaan mä ainakin nyt olen mennyt :grin


Tässä muuten vinkiksi kaikille pari eri linkkiä, joista noita listoja näkee, toki neuvolastakin saa ne listaukset... Eli nämä siis siitä mitä ei saa syödä.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/raskaus/ruokavalio/ruokarajoitukset/

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet


Osa kielletyistä jutuista on tosiaan ihan aiheesta kiellettyjä, kun on mahdollisuus että aiheuttavat sikiölle epämuodostumia tai lisäävät keskenmenon riskiä tms. Osa sitten taas on "pienempihaittaisia", joiden osalta jokainen toki itse päättää, mitä riskejä on valmis ottamaan ja mitä ei.
 
Muokattu viimeksi:
Oho, onpas noita paljo. Tarkottaako nuo nyt sitä että ei beceliä pellavansiemeniä sisältävälle leivälle jonka jälkeen en saisi syödä jälkkäri jäätelöä mikrossa sulatettujen marjojen kanssa? ilta naposteltavat lakutki pitäis jättää. En muista yhtään välttelinkö noita viime raskaudessa.
Kemikaaleja ei ole viime aikoina käytetty kovinkaan paljo. Sen verran on väsyttäny että meikkaaminen ja hiustenlaitto tuntunu aivan liian haastavalta :D Lisäksi pojan käyttämät lastenshamppoot tuoksuu niin hyvältä että niitä olen itsekkin käyttänyt omien shamppoiden sijaan.
 
^ Jos ne marjat on suomalaisia, itse pakastettuja, niin ei niitä sitten tarvitse välttämättä kuumentaa ennen syömistä. Mutta kaupasta ostetut ja ulkomaiset pakastemarjat pitää AINA kuumentaa ennen syömistä, jopa suositellaan kyllä kaikille ei-raskaana olevillekin.
 
Ai, mä olen kyllä käsittänyt että inkivääri missä tahansa muodossa olisi kielletty? Sen mukaan mä ainakin nyt olen mennyt :grin

Ei ole, vaan "arkijärjen" mukaan - eihän tästä ole pitkä aika kun esim. inkivääriteetä vielä suositeltiin raskauspahoinvointiin :) Eli siis hyvin voi syödä jouluna pipareita, juoda ginger alen tai kiinalaista tilata välillä. Mutta ei nyt välttämättä kannata inkivääritahnaa vetää ruokaan lusikkakaupalla ja sit kaikki just inkiväärilisät (esim. nivelille tarkoitetut ravintolisät tulee ensimmäisenä mieleen, ja yrttiteet) on kielletty.
 
Kiitos Martuti! Noiden mukaan tosiaan inkivääriä saa käyttää ruuassa ja mausteena. Huh! Pelästytti vain tänään, kun heti seuraavana päivänä inkiväärin syömisestä tuli vähän vuotoa. Mut ehkäpä noilla ei sitten ollut mitään yhteyttä.
 
Vissiinkin inkivääri on Suomessa kielletty varmuuden vuoksi, ulkomailla monessa paikassa se on sallittua. Ei kai ole siis ihan varmaa onko siitä haittaa.
 
Mua välillä mietityttää nuo raksatuoksut. Nykymateriaalit pitäis olla turvallisia, mutta olen kyllä aika hysteerisesti huolehtinut tuuletuksesta jne. esim. pakkeloidessani seiniä. Muita rakenrajia/remppaajia täällä?
 
Tuttu joka on ammatiltaan maalari ei saanut tehdä töitä kovin kauan. Se johtui muistaakseni siitä, että heidän firmassa ei voitu vaihtaa maaleja turvallisiin vesiohenteisiin. On olemassa turvallisia maaleja yms, mutta kannattaa aina tarkistaa jostain.
 
Takaisin
Top