Kelan tuet ja etuudet

Sitä veroprosenttii ei lasketa samalla tavalla ku normaalisti. Koska mullekin tuli omien laskujen mukaan joku 15% mut soitin kelaan niin se sai samalla luvuilla 20,5%. Se pronsentti on korotettu kun kela maksaa tuet.
 
Sannariikka, hoidettiinko sulla koko uus verokortti puhelun kautta valmiiksi? Vai kysyitkö vaan neuvoja?
 
Sannariikka, hoidettiinko sulla koko uus verokortti puhelun kautta valmiiksi? Vai kysyitkö vaan neuvoja?
Uus verokortti. Se halus vaan tietää paljoko kerkee tienata tän vuoden puolella ennen äitiysloman alkua ja sit erikseen et paljonko saa rahaa äitiysloman aikana eli sitten loppu vuoden. :) ja ne lähettää verotoimistosta sen suoraa kelaan. Kotiin tuli siitä vielä ittelle selvitys.
 
Kiitos SannaRiikka! Pitääpä itsekin soitella tässä joku päivä sinne niin saa yhden asian taas pois listalta :)
 
Mua nyt mietityttää se matkakulut-kohta hakemuksessa. Mulla on työmatka 50km suuntaansa ja siitähän saa verovähennyksen. Mut kysyttiinkö siinä just yleisesti vai että maksaako joku työnantaja niistä korvausta? Kun ne oli sit äitiyspvrahaa laskettaessa vähennyksissä ja suurin osa niistä. Pienenikö mun äitiyspäiväraha koska käyn kaukana töissä?! En tajua.
 
^ Pienenee, koska omavastuun jälkeen et matkakuluista maksa veroja eli saat ne vähennyksiin.

Terv. 90km/suunta työmatkalainen
 
Öäh? Eli yksi etuus vähentää toista... Aika pepusta. Ihan niinkuin jatkaisin töissä kulkemista äippäloman ajan. Eihän tämä ole reilua... Ja sen lisäksi se mitä ilmoitin oli tästä nykyisestä työpaikasta kun halusin sen viimeisen 6kk mukaan, vaikka lopulta ne laski sen 2014 vuoden verotuksen mukaan, eli se ei edes pidä paikkaansa ollenkaan nyt (ellei ne nähny niitä sen verotuksen mukaisia matkakorvauksia tietty mun tiedoista)...
 
Siinä on kai se idea, että nyt ns. säästät ne matkakulut kun et käy töissä ja sulle syntyy siitä siis etua. Sen takia ne matkakuluvähennykset pienentää äp-rahaa eikä sitä verotettavaa tuloa huomioida kokonaisuudessaan. Tai näin oon siis ymmärtänyt.
 
Säästän matkakuluissa, mutta eipä tule palkkaakaan. Olisin siis saanut isompaa äitiyspäivärahaa, jos olisin työskennellyt kotipaikkakunnalla samalla palkalla ilman matkakuluja? Epäilen suuresti, että siinä jää enemmän voitolle. Eihän se matkakulukorvaus kata koko työmatka-autoilun kustannuksia. Menee siihen paljon enemmän rahaa ylläpitää rotiskoa.
 
Jep, eihän toi tietysti reilulta tunnu, itselläkin ne matkakulut vähennettiin, mutta noin oon tosiaan ymmärtänyt, että se idea siinä on. Samoin kuin muidenkin vähennysten kohdalla.
 
Matkakuluvähennys on vaikuttanut sun sen hetkisen palkan veroprosenttiin eli maksat vähemmän veroja kuin ilman matkavähennystä. Mutta ite ilmotan v.2015 matkakulut vasta nyt tänä keväänä postitettavassa veroilmoituksessa eli saan sitten veronpalautuksina sen, minkä nyt häviän äitiyspäivärahassa.
 
Ayla, kysehän on siis siitä mitä normaalisti tienaat. Jos kävisit samalla paikkakunnalla töissä niin maksaisit nyt matkakuluihin menevästä osuudesta normaalisti veroa.
Kuten Tähtityär mainitsikin, nythän sinulla on joko alhaisempi veroprosentti tai sitten haet jälkikäteen palautuksia, eli työssäkäyntiin menevät kulut on kompensoitu vähennysmahdollisuudella. Ja äitiysraha taas lasketaan bruttopalkasta vähennysten jälkeen juuri sen "verovapauden" vuoksi.
 
Niin ja lisäyksenä, että vaikka ymmärrän miksi nuo vähennykset otetaan niin en itsekään täysin asiaa sisäistä, miten Kela nuo vähennykset ajattelee äitiys-/vanhempainvapaan ajalta. Kai se niin menee, ettei niiden tarvi maksaa vähennyksiin meneviä osuuksia, koska näitä vähennyksiäkään ei tule kun ei käy töissä.

Mullakaan ei hyväksytty 6kk ilmoitusta vaan käytettiin vuoden 2014 verotietoja, joissa vähennyksiä oli jopa 1/4 koko vuoden tuloista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että toukokuusta lähtien (eli kun putoaa pienemmälle päivärahalle) käteen jää 600e/kk vähemmän mitä töissä käydessä verojen jälkeen tullu. Tässä ihan oikeasti saa miettiä siis miten ihmeessä lainanlyhennykset ja muut hoitaa kun kulut on toki mitoitettu normaalitulojen myötä..
 
Muokattu viimeksi:
Joo, tuntuuhan se ikävältä että noi vähennykset huomioidaan pienempänä äitiyspäivärahana, mut ymmärrän sen taas jotenkin eri tavalla kuin muut (mulla siis varmasti väärä ajattelutapa). Ajattelen niin, että nuo vähennykset ei ole koskaan 100% kuluista, ja Kela katsoo, että mun nettotulot on pienemmät kuin maksettu palkka, koska mulla menee matkoihin rahaa x määrä. Nyt kun en käy töissä, sitä matkakulua ei ole, eli säästän työmatkojen verran -> voidaan maksaa vähemmän rahaa.

Toisaalta jos asuu hevoskuusessa, niin pitää sieltäkin päästä neuvolaan ja kauppaan ym. Mutta kun ne ei ole tulonhankintaa, niin niitä ei tarvi huomioida.

Mua harmittaa sekin, että olin jonain vuonna maksanut enemmän jotain omaehtoisia koulutuksia, joista tietenkin hain verovähennyksiä. Tietysti nekin lasketaan vähennyksinä noihin kelan maksuihin, vaikka monena vuonna vastaavia kuluja vastaavasta palkasta ei välttämättä olisikaan. Mutta kun ei saa päättää, että josko ne rahat laskettaisiin edellisvuodesta eikä just tuosta tietystä vuodesta.
 
^ Mulla oli juuri tuolla vuoden 2014 verotuksessa kans koulumaksuja ja muuta "epänormaalia", jonka vuoksi vähennyksiä oli noin paljon. Mutta siltikään ei auttanu 6kk tuloilla hakeminen (vaikka Kelan toimistossa sano että ehdottomasti pitää niillä hakea).

Googlettelin vielä noita %-määriä päivärahan suhteesta palkkaan ja jostain Kelan sivulta bongasin, että korotettu on maksimissaan 90% palkasta ja alennettu ~70% palkasta. Että eihän ne paljoa ole..
 
Muokattu viimeksi:
Voiko sen vielä tarkistaa jostain minkä vuoden tulojen mukaan kela maksaa etuuksiaan?
 
Mainittiinkohan se siinä päätöksessä? Mutta siis viimeks vahvistetun verotuksen mukaan, joka tällä hetkellä on 2014.
 
Kyllä se siinä päätöksessäkin luki, että 2014-vuoden verotuksen mukaan.
 
Takaisin
Top