Kelan tuet-hepreaa

mirba

Vasta-alkaja

Moi! Olen kokeillut kelan laskuri ohjelmia saadakseni jonkinlaista ennakkotietoa siitä, että millaisella budjetilla joutuu elämään lapsen synnyttyä. 

Kummastuksekseni laskurille ilmestyi erikseen vanheimpainraha ja äitiysraha, kumpikin eri suuruisia summia.

Maksetaanko näitä tukia yhtä aikaa vai miten tämä systeemi menee? 

Itellänihän ei mitään hajua asioista ole kun esikoista odotellaan emoticon

 
Sinä saat äitiysrahaa äitiyslomalla, olikohan se nyt sen 105 arkipäivän ajan. Sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, jonka voi käyttää joko äiti tai isä, ja silloin siis avustuksen nimikin on vanhempainraha.
 
Karkeasti arvioituna äitiysraha/vanhempainraha on n. 70% keskimääräisistä tuloista, joiden perusteella tuet maksetaan, jos tuollain laskee, niin ei varmaankaan tule pettymään.
 
Itsellenikin nuo Kelan tuet aiheuttivat päänvaivaa jossain vaiheessa, mutta kyllä niihin sisälle pääsi, kun vaan luki kerta toisensa jälkeen niitä opuksia ja kyseli neuvoja muilta.



Minua itseäni mietityttää, kuinka kauan kestää ennen kuin Kelasta tulee viralliset päätökset vanhempainrahasta? Olen laittanut hakemukset sinne jo n. 1,5 kk sitten, enkä vieläkään ole saanut päätöstä maksettavan tuen suuruudesta. Eihän tässä tietysti mikään kiire ole, ja olen käynyt ennakkoon jo laskemassa noita tuloja Kelan laskureilla, mutta jotenkin sitä vaan odottaa sitä virallista päätöstä saapuvaksi. Osaisi sitten vähän suunnitella lainojen maksukuvioita jne. jo etukäteen.

 
Mulla meni esikoisen kanssa päätöksessä ihan jumalattoman pitkään.  Olin ollu jo pari kolme viikkoa äitiyslomalla ennen kuin päätös tuli.

Tulokkaasta taas päätös tuli hyvissä ajoin reilu pari kuukautta ennen äitiysloman alkua.
 
Takaisin
Top