Kelan etuudet

Eilen tuli 2 vk täyteen hakemuksen jättämisestä ja edelleen tilana lukee "käsiteltävänä, arvioitu käsittelyaika 2 viikkoa" tms. :| Eipä tuolla hengenhätä ole mutta minun tuuriani on just se, jos hakemukseni vaan katoaa bittiavaruuteen.

Mulla oli sama juttu, tänään kun kävin kattoon niin oli vaihtunut että käsitelty 2.5 vaikka tän viikon vielä luki sama kun sulla. eli eiköhän se siellä perille oo mennyt :)
 
Sienna, tänään siellä varmaan on se päätös siitä. Jos ovat eilen sen tehneet niin hakemus katoaa sieltä ja seuraavana päivänä on näkyvissä valmis päätös :)

Näin oli, illalla kävin katsomassa. Huh! Ei saisi noin säikytellä ensikertalaisia.. Onneksi näin.. :D
 
Minulle työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiseltä äitiyslomaviikolta. Jos oikein ymmärsin, palkanlaskija voi toimittaa tästä tiedot Kelaan vasta sen jälkeen kun palkka on maksettu, joten päivärahapäätös tulee varmaan vasta kesäkuun puolella.
Onpa erikoista että palkanlaskija voi toimittaa tiedot vasta kun palkka on maksettu. Minulla työnantaja maksaa täyden palkan kolmelta ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta ja he toimittivat hakemuksen äitiysvapaa korvauksista kelaan silloin kun ilmoitin jääväni äippälomalle. Oma päivärahahakemukseni ja työnantajan tekemä hakemus hyväksyttiin kelassa jo kuukausi sitten vaikka äitiyslomani alkoi vasta eilen.
 
Onpa erikoista että palkanlaskija voi toimittaa tiedot vasta kun palkka on maksettu. Minulla työnantaja maksaa täyden palkan kolmelta ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta ja he toimittivat hakemuksen äitiysvapaa korvauksista kelaan silloin kun ilmoitin jääväni äippälomalle. Oma päivärahahakemukseni ja työnantajan tekemä hakemus hyväksyttiin kelassa jo kuukausi sitten vaikka äitiyslomani alkoi vasta eilen.
Kelan toimintaa ohjaava perusolettamus tuntuu olevan se, että kaikkiin asiakkaisiin on suhtauduttava epäillen. Ennakkoilmoituksia ei voi ottaa huomioon, koska se antaisi hyvän tilaisuuden huijata tuloissaan...
 
Onpa erikoista että palkanlaskija voi toimittaa tiedot vasta kun palkka on maksettu. Minulla työnantaja maksaa täyden palkan kolmelta ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta ja he toimittivat hakemuksen äitiysvapaa korvauksista kelaan silloin kun ilmoitin jääväni äippälomalle. Oma päivärahahakemukseni ja työnantajan tekemä hakemus hyväksyttiin kelassa jo kuukausi sitten vaikka äitiyslomani alkoi vasta eilen.
Lienee melko yleistä, että työnantaja voi toimittaa tiedot vasta sitten kun palkka on maksettu, koska Kelan sivuillakin sanotaan että se menee usein niin.
 
Viime viikolla sain äitiyspakkauksen ja oli kyllä vielä ihanampi kuin kuvissa :) nyt on jo melkein kaikki tuotteet pesty ja kaapissa. Koiraa ja miestäkin kiinnosti kovasti :D

Myös äitiysrahapäätökset tuli ja pohdin vain, että pitäisi kai pyytää uusi verokortti...
 
Mä soitin kelaan, ku eka maksu pitäis kohta jo tulla, mut päätöstä ei vaan oo kuullu. Asiakaspalvelija oli vaan et "hmmmm....... No kyllähän täällä on statuksena että käsittelyssä, mutta ei tätä kukaan vielä ole katsonut. Haluisitko, että kiirehdin?" Vastasin että "no kyllä kiitos".

Muoks: hakemus olikin mennyt käsittelyyn heti mun puhelun jälkeen maanantaina ja tuesta oli valmistunut päätös heti seuraavana päivänä! WoopWoop!!!
 
Muokattu viimeksi:
Lienee melko yleistä, että työnantaja voi toimittaa tiedot vasta sitten kun palkka on maksettu, koska Kelan sivuillakin sanotaan että se menee usein niin.
Niin ja jos palkkaan tulee lisiä tms niin niitähän ei voi etukäteen toimittaa. Eriasia jos on pelkkä peruspalkka minkä saa joka kk ni sen perusteella voidaan päätös tehdä aiemmin.
 
Äitiyspakkausta hain 20.4. ja pakkaus tuli viimein 19.5.

Onko kukaan soittanut Kelaan tarkistaakseen veroprosenttia ja tulorajaa? En nähnyt, että netissä olisi voinut asiaa selvittää.
 
Äitiyspakkausta hain 20.4. ja pakkaus tuli viimein 19.5.

Onko kukaan soittanut Kelaan tarkistaakseen veroprosenttia ja tulorajaa? En nähnyt, että netissä olisi voinut asiaa selvittää.
Vero.fi -sivustolla voi tilata suoraan kelaan kortin oikealla prosentilla. Niin mä oon tehnyt viimeksi ja nyt saatuani äitiyspäivärahapäätöksen eli tarkat summat tietoon. :)
 
Tiedän kyllä, että netistä saa tilattua verokortin etuutta varten. Se vaan laskee niin suuren veroprosentin, että olisin halunnut tietää, mikä tieto tuloistani on automaattisesti lähetetty Kelalle. Ja tiedän senkin, että etuutta varten prosentti voi olla suurempi kuin palkkaa varten, koska etuudesta ei voi tehdä vähennyksiä, mutta en ihan NOIN isoa veroprosenttia olettanut saavani.
 
Juu siis tiedän kyllä tuloni vuodelta 2015 ja olen lukenut nuo kaikki Kelan verotusasiat netistä moneen kertaan, mutta en edelleenkään ole varma siitä, millä logiikalla äitiysrahan veroprosentti muodostuu minun kohdallani. Epäilen nyt, että tosi iso muutosverokortin prosentti (=paljon isompi kuin tuo 25) johtuu siitä, että olen saanut aiemmin tänä vuonna ansiosidonnaista päivärahaa enkä palkkaa, ja nyt saan sitten vielä toista etuutta. Saisin varmaan mätkyt, jos en olisi tehnyt Kelalle muutosverokorttia äitiysrahaa varten. No, onhan tässä äitiyslomalla synnytystä odotellessa aikaa selvittää näitä asioita :D
 
Hei te, joilla on 2016 äitiyspakkaus: Ovatko punaharmaat puolipotkuhousut ihan hullun muotoiset? Ostin kirpparilta kyseiset housut, ja ne alkavat nyt olla pituudeltaan meidän ipanalle hyvät, mutta ne ovat ihan kauhean leveät. Ihmettelenkin, että ovatko ne alunperinkin olleet tämän muotoiset, vai olenko sattunut ostamaan venähtäneen kappaleen. Meillä on kyllä hoikka vauva, mutta muiden housujen kanssa ei ole tätä ongelmaa.
 
Hei te, joilla on 2016 äitiyspakkaus: Ovatko punaharmaat puolipotkuhousut ihan hullun muotoiset? Ostin kirpparilta kyseiset housut, ja ne alkavat nyt olla pituudeltaan meidän ipanalle hyvät, mutta ne ovat ihan kauhean leveät. Ihmettelenkin, että ovatko ne alunperinkin olleet tämän muotoiset, vai olenko sattunut ostamaan venähtäneen kappaleen. Meillä on kyllä hoikka vauva, mutta muiden housujen kanssa ei ole tätä ongelmaa.

Meillä on jokaisten housujen kanssa kyseinen ongelma, pituudeltaan olis hyvät mutta leveydeltä aivan liian isot. Ei voi pienempää kokookaan pituuden vuoksi käyttää mutta leveydeltä ne valuu eikä pysy kunnolla :sad001 En kyseisistä äitiyspakkauksen housuista kyllä osaa sanoa, mutta ne voi olla malliltaakin sellaiset.
 
Takaisin
Top