Kelan etuudet

Äskettäin hain pakkauksen mallia 2016. Poika on tulossa, joten siinä mielessä nämä tämän pakkauksen kuosit ovat meille sopivat. :-)
 
Mietin tässä, että jätin hakemuksen äitiys- ja vanhempainrahasta 14.2. eikä vieläkään ole kuulunut päätöstä. Kannattaakohan sinne soitella jossain vaiheessa, vai onko parempi vaan odotella?
 
Mietin tässä, että jätin hakemuksen äitiys- ja vanhempainrahasta 14.2. eikä vieläkään ole kuulunut päätöstä. Kannattaakohan sinne soitella jossain vaiheessa, vai onko parempi vaan odotella?
Sä näet Kelan sivuilta onks sun hakemukset käsittelyssä. Mitä jos sulta puuttuu sieltä joku liite?
 
Vielä ois 2 viikkoa aikaa miettiä, ottaako pakkauksen vai rahasumman. Pesin ostamani vaatteet ja tajusin, että meillä on nyt niin paljon vauvanvaatteita, ettei äitiyspakkauksen vaatteille ole oikeasti tarvetta :/ Makuupussi ja toppapuku vain puuttuvat ja jotain pientä sälää, tyyliin hiusharja. Äh, en osaa päättää.
 
Mietin tässä, että jätin hakemuksen äitiys- ja vanhempainrahasta 14.2. eikä vieläkään ole kuulunut päätöstä. Kannattaakohan sinne soitella jossain vaiheessa, vai onko parempi vaan odotella?
Aika pitkältä kuulostaa tuo käsittelyaika. Kannattaa varmaan selvittää mikä sitä viivyttää. Ja tosiaan pankkitunnuksilla voi kirjautua kelan sivuille katsomaan hakemustensa tilannetta, sieltä näet, jos jokin liite tai muu tieto puuttuu.
 
Sä näet Kelan sivuilta onks sun hakemukset käsittelyssä. Mitä jos sulta puuttuu sieltä joku liite?

Mä oon käynyt siellä kyttäämässä aika usein tilannetta. Siellä ei ole mitään ilmoitusta ainakaan et mitään puuttuisi. Kaipa mä sitten alan soitella perään kun äitiysvapaan pitäisi alkaa kuukauden päästä. Sinänsä ei oo paniikkia kun oon työtön niin ei tarvi työnantajan kanssa selvitellä mitään.
 
Hei äippä- ja vanhempainrahasta päätöstä odottavat kannattaa hoputtaa palkanlaskentaa, kela tekee päätöksen vasta kun palkanlaskenta ilmottaa tiedot lomakkeella kelalle. Mulla meinaa oli palkanlaskenta unohtanu ilmeisesti kun kyselin tänään missä vika, kun mulla lukee kelan sivuilla edelleen et odottaa tietoja työnantajalta ja päätös pitäs tehä 19.4 mennessä. No nyt alkovat sitä sit tekee.... eihä täs oo ku viikko enää..... vähä tulistuin ku pitää ite tämmösestä huolehtia vaikka kaikki tiedot oon työnantajalle yms antanu.... esikoisesta oli kyl iha sama juttu. :mad:
 
Soitin sitten Kelaan. Automaatti ilmoitti saman tien, että palvelussa on ruuhkaa, soita myöhemmin uudestaan. Ei ollut edes mahdollista jonottaa kun luuri lyötiin korvaan.
 
Huhhuh, onneks oon ite päässy tosi helpolla kaikkien hakemusten suhteen, päätökset parissa päivässä. Lieneekö jotenkin paikallista... Kerran mulla on asumistukihakemus ollut Kelassa jumissa, silloin soitin että missä mennään, laittoivat kiirehtimispäätöksen ja päätös tuli heti.
 
Kelalla on tällä hetkellä ihan kamalat ruuhkat jonka vuoksi käsittelyssä kestää. Itse sain päätöksen hiukan vajaassa kahdessa kuukaudessa. Toivottavasti käsittelyajat ei oo venyneet pidemmiksi!
 
Jännä juttu. Mulla päätös tuli myös noin viikossa. Ehkä erot on sitten paikallisia. Esikoisesta hakiessa kesti kyllä pidempään käsittely.
 
Sain vihdoin ihmisen langan päähän. Sanoi, että aika kauan olen saanut odotella. Hän kuulemma nyt kiirehtii tuota päätöstä.
 
Äitiysavustusta hakiessa ei siis tarvitse toimittaa enää mitään liitteitä, kunhan kirjautuu kelan sivuille ja käy valitsemassa minkä avustuksen haluaa?

Ihmettelen tuota äitiysrahaa, siellä lukee edelleen että liitteet toimitettava 19.4. mennessä vaikka olen sinne laittanut kuvan raskaustodistuksesta. Liitteet-kohdassa lukeekin että lähetetty 6.4... Siellä ei ole mainittu mitään käsittelyaikaa tms, toisin kuin sitten taas lapsilisän kohdalla lukee että käsittelyaika 3 vkoa.. Eli alkaako ne käsitellä vasta tuolloin 19.4. tuota äitiysrahahakemusta? Vai onko nyt mennyt pieleen jotain..?
 
Sienna94. Mulla sielä luki kans tuo "liitteet toimitettava siihen ja siihen mennessä " vaikka ne olin lähettänyt, sitte ku tarpeeksi maltoin odottaa (jonkun viikon) niin tila muuttui "odotetaan tietoja työnantajalta" ja sitte ku ne oli lähetetty niin meni muutaman päivän ja soitettiin että päätös tehty.
 
Ok, kiitos SiinaMiina! Toivotaan että menisi myös noin, ei jaksaisi erikseen käydä selvittelemään kelan kanssa mitään ylimääräistä..
 
Vielä ois 2 viikkoa aikaa miettiä, ottaako pakkauksen vai rahasumman. Pesin ostamani vaatteet ja tajusin, että meillä on nyt niin paljon vauvanvaatteita, ettei äitiyspakkauksen vaatteille ole oikeasti tarvetta :/ Makuupussi ja toppapuku vain puuttuvat ja jotain pientä sälää, tyyliin hiusharja. Äh, en osaa päättää.

Meillä sama tilanne ja päädyttiin ottamaan rahana.
Jos se yhtään helpottaa päättämistä :D
 
Camcam, kiitos kommentista :D Jos nyt hakiessa voisi jo saada 2017 pakkausta, niin odotan vielä sinne 1,5 viikon päähän. Toisaalta olisi kiva yhden kerran kokea äitiyspakkauksen saaminen mutta ois varmaan ympäristöystävällisempää ottaa rahana. Pitää mennä taas tuijottamaan Kelan sivuilta kuvia tuotteista, hah.
 
Takaisin
Top