KELA-asiat

Jään parin viikon päästä vapaalle ja kelan päätös tuli jo monta viikkoa sitten. Aika pian tekivät päätöksen, kun palkanlaskenta oli toimittanut tiedot (tätä kun vielä erikseen kysyin palkoista, että toimittavathan he tiedot, eikä minun tarvitse tehdä mitään).
 
Mä soittelin kans jo palkanlaskennat, sakat ja kelat, että mitä nyt puuttuu, kun mulla luki kans se odottaa tietoja työnantajalta. Sieltä puuttui lomake y17 ja pyysin sit palkkoja sen toimittaan.
Aika erikoista, että meilläkin on 5000 työntekijän palkat, mutta eivät olleet sitä automaattisesti lähettäneet :wideyed:
Viikko sitten se lomake on Kelaan laitettu, mutta ei sitä päätöstä ole vieläkään :bored:
 
Mulla alkaa maanantaina äitiysloma ja alkuviikosta tuli päätös postissa. Työnantajahan toimittaa ne 6 kk palkkatiedot joko lomakkeella tai sähköisesti kelaan vasta kun niillä on viimeinen palkka laskettuna, meillä se oli maksussa jo kuun 15. eli pystyivät laittaa hyvissä ajoin tiedot kelaan.
 
Täytyy varmaan ens viikolla soittaa töihin esimiehen sijaiselle ja kysyä josko se osais asiaa selvittää. Ajattelinki että kyllä päätös pitäs olla jo jos äitiyslomaki jo alkaa. Ei oikee osaa suunnitella tulevaa kun ei tiiä paljoko rahaa ees tulee, pitää ehkä hakea asuntolainaanki lyhennysvapaata että sais vähä rahaa säästöön ja jos tulee jotain yllättäviä menoja. Meillä on vähä sillee hankala ku tienaan ite enemmän ku mies ja nyt mun tulot sitte pienenee.
 
Mä tein sen äippärahahakemuksen heti silloin kun sain neuvolasta sen raskaustodistuksen. Päätös maksuista tuli n. kahden viikon päästä tuosta eli hyvinkin pian.
 
Mäkin ihmettelin ku mulla päätös kesti. Hakemuksen laitoin toukokuussa ja nyt tiistaina tuli päätös kun perjantaina alkoi mammaloma. Mutta Öttis tossa tiesikin että työnantaja laittaa tiedot vasta kun viimeinen palkka ennen äitiyslomaa on maksettu. Oisko sullakin siitä kiinni Kultahippu? Vai onko vika palkka maksettu jo aikoja sitten?
 
Mullakin on hakemus laitettu toukokuussa. Edellisen kerran mulle on maksettu lomarahoja joulukuussa, ettei siitä mulla ainakaan ole kyse. Työnantaja sanoi, ettei ole Kelalta tullut mitään pyyntöä koskien mun hakemusta, et en sit tiiä onko sieltä ennen pyydetty ja nykyään työnantajan pitäis ite tajuta :bored: Meidän toimipisteessä on tälläkin hetkellä 4 äitiys/hoitovapaalla, mut mä taidan olla eka tänä vuonna. Olisko sit just jotain muuttunu?
 
Mulle tuli Kelalta viesti silloin kun tein hakemuksen, missä sanottiin että pitää pyytää työnantajaa lähettämään palkkatiedot Kelaan. Mun ei tarvinnut sitä tehdä kun iso työnantaja ja lähettää ne automaattisesti kun tekee töihin ilmoitukset vanhempainvapaista. Mutta tuosta käsittäisin, ettei Kela pyydä niitä työnatajalta vaan ne pitää itse pyytää lähettämään.
 
Ei Kela mitään pyyntöjä lähettele. Mullakin on iso työnantaja, mut silti pitää palkkahallintoa muistutella ihan perusasioista (ja tuntuu, että jatkuvasti). Joten luuria käteen Tittidii ja potkimaan työnantajaa persuuksille :grin
 
Ilmeisesti ne on aina venyttäneet niiden lähettämistä niin pitkälle, että joku on alkanut jo kyseleen :bag: Mut joo, oon heitä jo potkinu ja puuttuva lomake laitettu Kelaan viikko sitten. Päätöstä odotellessa...
 
Mulla työnanataja maksaa ekat kolme kuukautta palkkaa (mikä on taivaallisen ihanaa) ja sen jälkeen alkaa äitiys-/vanhempainraha pyörimään Kelan kautta. Ennen kuin Kela antaa päätöksensä, pitää työnantajan olla kertonut, että mitä saan palkkaa noina kolmena kuukautena. Onneksi on kiinteä, niin vaikka laittavatkin arvion niin nappiin pitäisi osua. Jos mitään päätöstä ei tuon kolmen kuukauden palkan maksun aikana ole tullut niin sitten alan ihmettelemään ja toivon ettei uutta hakemusta tarvitse tehdä.
 
Mulle pitäs varmaan jotain vuorolisiä vielä tulla maksuun mutta peruspalkka on kaikki tullu mitä tulee. Palkanmaksupäivä on kuun 15.pv, tuntus että ei työnantaja varmaan ihan niin kauan voi venyttää tietojen laittamista. Tosiaan tänään eka äitiyslomapäivä.
 
Mulla työnanataja maksaa ekat kolme kuukautta palkkaa (mikä on taivaallisen ihanaa) ja sen jälkeen alkaa äitiys-/vanhempainraha pyörimään Kelan kautta. Ennen kuin Kela antaa päätöksensä, pitää työnantajan olla kertonut, että mitä saan palkkaa noina kolmena kuukautena. Onneksi on kiinteä, niin vaikka laittavatkin arvion niin nappiin pitäisi osua. Jos mitään päätöstä ei tuon kolmen kuukauden palkan maksun aikana ole tullut niin sitten alan ihmettelemään ja toivon ettei uutta hakemusta tarvitse tehdä.

Yleensä työnantaja noiden tietojen antamisista on tarkkana, koska Kelahan maksaa sun mammarahat tuolloin työnantajalle. Ei kukaan työnantaja jätä omiaan hakematta :grin Eli siis jos päätöstä sun mammarahoista oo tullu, ei Kela maksa työnantajalle mitään, joten uskon, et päätös tulee ajoissa.
 
Mulla alkoi tänään äippäri ja tänään tuli päätös. Ärsyttää tuo päätös niin paljon. Päätöksessä oli ettei 6kk tuloja oteta huomioon koska ei ole 20% suuremmat kuin 2015 verotus. Laskin paljosta jää uupumaan tuo 20% niin alle 400e vaille 20%!! Äääääh , nyt rahaa tulee n.10e vähemmän/ päivä
 
Mulla alkoi tänään äippäri ja tänään tuli päätös. Ärsyttää tuo päätös niin paljon. Päätöksessä oli ettei 6kk tuloja oteta huomioon koska ei ole 20% suuremmat kuin 2015 verotus. Laskin paljosta jää uupumaan tuo 20% niin alle 400e vaille 20%!! Äääääh , nyt rahaa tulee n.10e vähemmän/ päivä

Tätä kyllä itsekin manasin, että mistä tuo 20% tulee.
 
Oletteko pesseet äitiyspakkauksessa tulevat vaatteet ja lakanat ennen käyttöä? Entä kaupasta ostetut vaatteet?
 
Kaikki olen pessyt mitä saa vaan pestä, mutta pesen kyllä uudet lakanat aina muutenkin, niissä on melko varmasti säilöntäaineita. Jotkut haiseekin niin voimakkaalle. Äitiyspakkauksen ohjeessakin taitaa olla, että pitäisi pestä ennen käyttöä?
 
Kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet olen pessyt, olipa ne uusia tai käytettyjä. Olen pessyt kavereilta saadut jo-pestyt vaatteetkin, kun haluan että meidän vauvan vaatteissa on meidän "oma" tuoksu :grin
 
Hei, ei pitäis olla väliä onko ne tulot noussu 20% vai. Mulla meni nipin napin, varmaan ihan saman rahan sain v. 2015 kun opiskelin ja olin töissä ja viime vuonna sit kun olin vaan töissä. (opiskelusta sai korotettua päivärahaa joten summa oli lähes sama) ja mä merkkasin hakemukseen että haluan että päiväraha lasketaan puoli vuotta edeltävistä tuloista eikä varmana oo siis yli 20% noussu. Mä uskoisin et se on täysin vapaaehtoista ja asiakkaan päätettävissä. Ja ne joilla päätös kestää niin palkkatoimisto laittaa 6kk palkkatiedot päivää edeltävästä ajasta lähtien milloin äitiysloma alkaa. Eli jos äitiysloma alkaa 1.8 niin tulotiedot laitetaan 31.7 ja siitä 6kk taakkepäin jolloin päätös venyy äitiysloman alkuun saakka. Kvtessisä tosiaan sanotaan et työnantaja maksaa palkkaa sen 3kk ja sit sen maksaa vaka, olettaen et kuuluu vakaan, itse kaupungin työntekijänä siihen kuuluu ja mulle vanhempainrahan maksaa vaka. :)
 
Takaisin
Top