KELA-asiat

Riippuu alueesta todella paljon. Jossain voi olla ruuhkaa enemmän kuin toisaalla. :)
 
Vaikuttaako muuten töiden ohessa tapahtuva YAMK-opiskelu äitiyspäivärahaan? Onko kellään kokemusta? Jos jään loppuvuodesta mammalomalle, niin vaikuttaako se olenko koulussa kirjoilla vai en? [emoji4]

Olen itse myös aloittamassa mahdollisesti yamk opintoja syksyllä ja ei ne vaikuta millään lailla äitiyspäivärahaan. Jos nostat opintotukea, niin se laskee äitiyspäivärahaa. Äitiyspäivärahaan vaikuttaa palkkatulot ja jotkin mahdolliset etuudet kuten opintotuki.
 
Jos joku luopuu äitiyspakkauksen kestovaipasta otan mielelläni vastaan. Jos vaik laittaa yksäriä mulle.
 
Jos hakee äitiyspäivärahaa edellisten 6 kk mukaan niin onks se niin, että sitä ei voi hakea etukäteen? Eli vasta sitten kun on saanut edelliseltä kuudelta kuukaudelta palkat itselleen?
 
Päätöstä eivät ainakaan voi tehdä ilman palkkakuitteja.
 
Minä sain kaikki KELA-asiat hoidettua: hain äitiysrahan, vanhempainrahan, lapsilisän ja äitiyspaketin kaikki kerralla. Yllättävän helppoa kun ei ollut mitään poikkeavaa työhistoriassa tai asuinmaassa enkä ole opiskellut viime vuosina enää.
 
Jos hakee äitiyspäivärahaa edellisten 6 kk mukaan niin onks se niin, että sitä ei voi hakea etukäteen? Eli vasta sitten kun on saanut edelliseltä kuudelta kuukaudelta palkat itselleen?

Kyllä hakea voi, mutta päätös tulee vasta kun työnantaja on toimittanut ne palkkatiedot.
 
Mä haen 6kk tulojen mukaan ja hakemuksen pistin sisään jo pari viikkoa sitten. Jään äippärille 31.7. Ja kelalta tuli ilmoitus että liitteet pitää olla viim 7.8. Kelassa.
Ja siis liiteet voi toimittaa joko itse tai sitten pyytää palkanlaskijaa. Minä toimitan itse, kun saan palkkalaskelman aina sähköpostiin.
 
Meillä toimittaa firma suoraan. Mä kans hain 6kk tulojen mukaan kun edellinen vahvistettu verotus oli äippäloman ajalta - toisaalta muistaakseni eikös tässä pitänyt olla joku aikaraja, muistelin 3v, että tuet tulee vielä vähintään samansuuruisina kuin edellisestä äitiyslomalle jäännistä..? No, en sitä nyt alkanut varmistamaan, kun silloinkin oli hilkulla ettei 6kk mennyt yli edellisestä verotuksessa vahvistetusta, mutta sitten just osu jotku lomautukset sille kaudelle...
 
Juu, saa saman mitä edellisestä lapsesta, jos alle 3v aikaa viime raskaudesta. Minulle tulee nyt tuet 2013 vuoden mukaan.. :D
 
Miten te sitten merkkasitte siihen hakemukseen ne tulot jos ootte laittanut aikaisemmin sen hakemuksen? Laitoitteko vaan siihen saakka kun tiesitte vai ilmoititteko arvion vai millai?'
 
Ei siihen tarvitse merkata tuloja. Vaan tuloista tehtävät vähennykset: työmatkakulut, liiton ja työttömyyskassan maksut muistaakseni.

Hakemushan täytyy olla tehtynä joka tapauksessa tehdä ennen lomalle jääntiä, että saa rahat alusta alkaen.
 
Täytyy tulla tarkentamaan, kun kelan sivuilla tänään poikkesin, että ainakin äitiysraha tulee olla haettuna 2kk ennen laskettua aikaa.
 
Alkoipa vee-tuttamaan. Kela-täti soitti, hän oli juuri tekemässä päätöstä äitiysrahahakemuksestani. Halusi vielä tarkistaa, että olenko laittanut matkakulut verovähennyksiin, kun mulla on työmatkaa lähes 40 km suunta. Kerroin, että kuljetaan mieheni kanssa samalla kyydillä ja että mies laittaa ne vähennyksiin, koska verottajan ohjeen mukaan emme voi molemmat laittaa niitä. Täti tokaisi tylysti, että voi olla että se silti vaikuttaa äitiyspäivärahaani ja tuntui epäilevän, että olen kuitenkin myös itse laittanut ne vähennyksiin. Joo, monet tekevät sitä, mutta itse en ole halunnut huijata verottajaa. Meillä on kuitenkin koko alkuvuoden vain yksi auto, joten aika helposti oltais narahdettu, jos oltaisiin huijattu ja joku olisi lähtenyt asiaa selvittämään.

Kela-täti kuitenkin rupesi sitten selvittämään puhelun aikana asiaa ja löysi jonkun lakimiehen lausunnon, jossa lopulta todettiin, että vastaavanlaisessa tilanteessa hänen tulee vain luottaa asiakkaan sanaan. Huomenna kuulemma on päätös luettavissa netissä, joten pitää tutkia tarkkaan, että siellä on varmasti tehty oikeanlainen päätös...
 
Loviisa, no juuust.. Turhankin virkaintoinen Kela-täti :rolleyes:

Itselläni tulee 2015 tulojen mukaan joten ihan kivat tuet tulee, en voi valittaa :happy: Olivat tulot jopa tarkastaneet tarkemmin ja tukikin nousi 100€ siitä, miten sen itse olin laskenut :joyful:
 
Onko teille muille tullu jo Kelalta päätös äitiys/vanhempainrahasta. Mulla alkaa äippäloma ens maanantaina ja vieläkään ei oo päätöstä. Aiemmin luki kelan sivuilla että päätös on käsittelyssä ja nyt sielä lukee että odotetaan tietoja työnantajalta. Meneekö nää aina näin viimetinkaan vai pitääköhän tässä alkaa soittaan työpaikalle, eivätkö oo hoitanu osuuttaan ilmotuksesta...oma esimies on tietysti just lomalla. Ois kiva tietää ettei ihan tulottomaksi jää...
 
Takaisin
Top