KELA-asiat

Voi... meidän kätilö sanoi tänään rakenneultrassa, että joku oli mennyt Kelaan kun oli neuvolassa sanottu, että seuraava neuvolakäynti on kelakäynti. :smiley-bounce022
 
Miten työmatkakulut vaikuttavat rahansaantiin? Kuljen päivässä 200km työmatkoja. Just verovähennyksiä hain niistä viime syksyltä.
 
Miten työmatkakulut vaikuttavat rahansaantiin? Kuljen päivässä 200km työmatkoja. Just verovähennyksiä hain niistä viime syksyltä.
 
Jos haet 6 kk tulojen mukaan (6kk ennen äitiysloman alkua), niin silloin verottajalta ei voi vielä saada tietoja, ja tällöin esim. tulonvähennykset (km korvaukset) pitää ilmoittaa itse, nehän vaikuttaa maksettavaan ansiotuloveroon. Jos taas menet viimeisimmän veropäätöksen mukaan (2015 tällä hetkellä) niin ne on jo siellä otettuna huomioon. Eli kun ilmoitat ne niin niiden pitäisi laskea äitiysrahaa.
 
Muokattu viimeksi:
Paitsi että siis puhuin höpöjä eli se laskee äitiysrahaa tietenkin.
 
Selvittelinkin eilen hieman, ja täytyy varmaan kelan kanssa jotenkin tää sumplia. Oltiin ajateltu että mies ottaa tän vuoden vähennykset itelleen kun mää otin viime vuoden. Mutta nythän mun ne pitääkin ottaa. Se vaan, että saisinko ne kulut ees puoliksi ilmoittaa, kun yhteinen työmatka enkä ole kaikkia kuluja todellakaan myöskään maksanut. Ikävää jos sitten sakottavat täysmääräisenä vanhempainrahasta.
 
Moi! Mulla on sama tilanne tai työmatkaa tulee 150km päivässä ja olen ilmoittanut ne verottajalle. Todellisuudessa käytän siis kimppakyytiä. Nyt mietin miten ilmotan Kelalle, koska tollanen työmatka pienentää äitiyspäivärahaa suhteessa todella paljon; ~300€ kuussa. Saako Kela tarkastettua tietoja verottajalta?!
 
Saa varmastikin selville.. mulla ongelma se, että pitäisi etukäteen ilmoittaa kelalle kun haen sen 6kk mukaan, en verotusvuoden. En tiedä sitäkään, että ilmoitetaanko kelalle siis se verottajan kaavan mukainen työmatkakulu vai mikä? :D sehän on ihan sairaan iso summa, jotain 5000-6000 euroa puoli vuotta ja kulut todellisuudessa jotain parisataa kuussa diisseliin:banghead:
 
Joo se on ihan törkee! Mä haen sen takia varmaan sit vuoden 2015 verotuksen mukaan kun ei ollu matkakuluja, vaikka oli n.450 € pienempi palkka :/
 
Verottajan kaavan mukaan ne ilmoitetaan. Mä ilmoitin jo kun hain sen 6 kk:n mukaan, vähän laskeskeltiin sitä, että hyöty taitaa olla aika plusmiinusnolla (ei tehty tarkkaa laskelmaa), joko saa verovähennyksinä sen edun, tai sitten enemmän äitiysrahaa, toisessa voittaa, toisessa häviää. Tämä siis jos itselle ilmoittaa täysin ne vähennykset.
 
Vaikuttaako muuten töiden ohessa tapahtuva YAMK-opiskelu äitiyspäivärahaan? Onko kellään kokemusta? Jos jään loppuvuodesta mammalomalle, niin vaikuttaako se olenko koulussa kirjoilla vai en? [emoji4]
 
Onko joku saanut jo uuden äitiyspakkauksen? Kelassa sanottiin, että vanhoja jaetaan vielä (toissapäivänä kävin juttelemassa), Ei tiedetä kauanko jaetaan Ja että uutisista tai foorumeilta saa kuulla ensimmäisenä kun uutta jaetaan?? :'D voiko pitää paikkaansa?
 
Kelan sivulla oli jo viime kuun (?) puolella tieto, että jakavat uutta pakkausta. :)

Muoks. Kelan naamakirjassa tieto, että ensimmäiset uudet pakkaukset ovat lähteneet jakoon 19.4.
 
Onko joku saanut jo uuden äitiyspakkauksen? Kelassa sanottiin, että vanhoja jaetaan vielä (toissapäivänä kävin juttelemassa), Ei tiedetä kauanko jaetaan Ja että uutisista tai foorumeilta saa kuulla ensimmäisenä kun uutta jaetaan?? :'D voiko pitää paikkaansa?

Mä sain uuden. Hain sitä 3.5. ja eilen tuli. :)
 
Minäkin hain toukokuun alussa, mutta ei ole vielä edes käsitelty päätöstä.. :D
 
elaffy: Oho, onpa outoa kun vaihtelee noin paljon! Mulla päätös käsiteltiin päivässä ja sitä seuraavana päivänä oli paketti jo lähtenyt postiin :D
 
Takaisin
Top