Kehu tai hauku rintapumppusi!

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Mikä on hyvä tai huono ollut mielestäsi? Onko maitoa tullut hyvin, onko hangannut?

Itselläni oli valmiiksi ostettuna aventin sähköinen pumppu. Sitä vaan ei tissit kestänyt säännöllisessä käytössä, se silikonisuppilon reuna hankas aina nännin juuren auki. Sit lisää lukiessani selvis että se suppilo oli yksinkertaisesti miulle liian iso kun puolet rinnasta imeytyi sinne suppilon sisään.

Ostin käytetyn amedan lactalinen ja siihen oon ollu tyytyväinen :) Ainun pullot käy siihen kiinni, molemmat rinnat saa pumpattua samaan aikaan. Siihen saa eri kokoisia suppiloita, eli on helpompi löytää sopiva. Ainu medelan pumpuissa on toki sama :) Ja voi lypsää pullopusseihin maidot suoraan, tosi kätevä jos haluaa jääkaappiin tai pakastimeen. Ainoo mitä oon ite jääny kaipaamaan olis muutama nopeustaso lisää.

Avent oppi oman rytmin niin siinä ei tarvinnut tuota säätöä niin miettiä, pumpata vaan kuten käsipumpulla pumppais ja painaa nappia niin kone jatkaa samassa rytmissä. Tavallaan myös kätevämpi liikkua virtapiuhan varassa kun se moottorikin on siinä pumpussa kiinni. Nyt on aika kiinni tuossa yksikön vieressä kun nämä ilmaletkut ei ole kovin pitkät.
 
Ainun Medela Mini Electric ostettiin sinä päivänä kun maito nousi ja olin aivan itkuinen kipeitä tissejä, jotka olivat liian pinkeät vauvan makuun, liian kipeät käsin tyhjennettäviksi ja Ainun ikivanha käsikäyttöinen (kälyltä saatu) lensi seinään, kun eihän siitä hommasta tullut mitään!

Minulle tuo Mini Electric on hyvä! Rakastan sitä, koska se varmaan pelasti imetyksen ja minun mielenterveyden. :D Näin jälkikäteen opin, että siinä on minule liian isot suppilot, mutta ei onneksi ole aiheuttanut mitään kipuja ja heruminenkin on ollut hyvää. Enää en lähde hankkimaan uusia suppiloita, kun pumppauksen tarve on niin vähäistä, mutta hankin kyllä jos/kun uudestaan raskaudun ja tarve lisääntyy. :)

Itseasiassa, koska opin tosiaan, että sen suppilon koolla on väliä, vasta n. viikko sitten laitan tähän linkin siitä, miten suppilon oikean koon tietää! Ei ollut tosiaan itsellä mitään aavistusta, että moinen asia voisi vaikuttaa, vaikka jälkiviisaana voin sanoa: Olisihan se pitänyt tajuta. :P

Miten valita rintapumpun suppilon koko (englanninkielinen sivu)
 
Mulla meni aika saman kaavan mukaan, että kun maito lähti nousemaan oikein kunnolla, että itku meinasi päästä eikä tyttö saanut kunnolla otetta rinnasta, että olisi saanut kunnolla syötyä ja rinnat tyhjennettyä niin pakko oli ostaa :)

Sama Ainun pumppu ja ainoa miinuspuoli on se kova ääni, mikä niinkin pienestä laitteesta voi lähteä :p

Esikoisen kanssa mulla oli käsipumppu ja se oli niin turhauttavaa touhua ettei mun kärsivällisyys kestänyt, joten tiesin että tällä kertaa sähköllä toimiva oli ehdottomasti saatava :happy119
 
Mulla on ollut satunnaisessa käytössä Aventin käsikäyttöinen pumppu.
Se on ihan jees jos harvemmin käyttelee. Sitä saa juuri ja juuri käytettyä yhdellä kädellä. Mutta kyllä siinä käsi väsyy!
Eli jos tarvii usein pumppailla niin sitten kyllä ehdottomasti kannattaa joku sähkökäyttöinen hankkia. Itse aluksi katselin sitä Aventin sähkökäyttöistä, mutta onneksi en hankkinut kun ei olekaan niin suurta tarvetta ollut.
 
Mä muuten ostin sähkökäyttöisen ku ajattelin ettei (tenniskyynärpää) kädet kestä käsikäyttöistä. Ja tollaisella pistoolimallisella kuten avent (yhden oon saanu ilmaiseksi, yhtä käytin sairaalassa) väsyykin kädet. Mut amedan pumpussa on käsikäyttöisenä sellainen puristuskahva joka on pumpun ympärillä. Se siis treenaa ja jeesaa niitä lihaksia mitkä ylirasittuisi liipasinmallilla.

Ja ei en oo amedan myyntiedustaja tms vaan ihan vaan tosi tykästynyt niiden pumppuihin :P Välillä oon kotonaki vetäny käsikäyttöisellä sähköpumpun sijaan ku voi yhdellä kädellä pumpata ja toisella touhuta keittiössä tms kun se pumppu on kevyt ja pysyy hyvin paikoillaan.
 
Oli pakko tsekata netistä Amedan käsi- ja sähkökäyttöiset pumput :grin
Ja juu kyllä tuo käsikäyttöinen vaikuttaa paaaaaljon paremmalta käyttää, kun on tuo puristusote eikä liipaisinote niin kuin Aventissa. Mutta luulisin silti, että on se Aventinkin sentään parempi kuin esim. Ainun se ihme vedettävä malli...? Siinähän tarvitaan pakosti kaksi kättä käytössä.
 
Mä oo ollu supertyytyväinen omaan käsikäyttöseen aventin pumppuun. Helppo käyttää ja toimii mulle! Mulla on kyllä maitoa tullu alusta asti reilusti eli pumppaaminen ei oo ollu raskasta. Hidas tahti riittää saamaan maitohanat auki ja 5 min per tissi on sopiva aika ja siinä ehtii sellasen 80ml saada molemmilta puolilta. En kyllä pysty pumppaamaan yhellä kädellä esim imettäessä niinkun moni muu tuntuu tekevän. Pumppaaminen on kuitenkin niin vaivatonta ja nopeeta että voin käyttää molempia käsiä siihen sen 10 min kun tarvii!
 
Amedallakin on kyllä sellainen kahden käden malli olemassa. En oo ite kokeillu mut vaikuttais kovin hankalalta jotenkin? Tuollaista liipasinmallia oon kokeillu sairaalassa ja kotona on kaverilta saatu mut oon käyttäny niitä lähinnä ton tuottamattoman rinnan kanssa ni en ees tiiä miten niillä irtoaa maito.

Miulla tuli viime viikolla postissa ameda elite ja nyt maanantaina virtapiuha :P (Hups, tuollaista pientä unohtunu laittaa mukaan.) Tällä hetkellä tuntuu et muihin käyttämiini pumppuihin verrattuna se taikoo maitoa tyhjästä. Mut pitää kirjoitella enempi jahka on siitä enempi kokemusta myös.
 
Minullakin oli käytössä Aventin käsikäyttöinen pumppu. Maitoa ei aivan luovutukseen asti riittänyt, joten sähkökäyttäiselle ei ollut tarvetta. Maitoa kuitenkin pakkautui helposti, joten sillä pumppaili ihan kivasti ylimääräiset maidot pois - ja toimi hyvin, ei repinyt nänniä, mutta suhteellisen tehokas imu. Erityisen kätevä pienen koonsa vuoksi ottaa reissulle mukaan, oli hengenpelastaja muutamilla yksin tehdyillä reissuilla, kun piti saada oloa helpotettua. :)
 
Itseasiassa, koska opin tosiaan, että sen suppilon koolla on väliä, vasta n. viikko sitten laitan tähän linkin siitä, miten suppilon oikean koon tietää! Ei ollut tosiaan itsellä mitään aavistusta, että moinen asia voisi vaikuttaa, vaikka jälkiviisaana voin sanoa: Olisihan se pitänyt tajuta. :p

Miten valita rintapumpun suppilon koko (englanninkielinen sivu)

o_O No tuon linkin ohjeen mukaan varmaan mikään ei oo hyvä mulle... koska ei mun rinta sinne suppiloon kyllä noin syvälle mene, ainakaan Aventin käsikäyttöisessä :eek: Eli liian iso suppilo. Mulla on siis aika pienet rinnat, B tai C -kuppi (riippuu liiveistä). Ja ne on kiinteät ja pyöreät... joka aiheuttaa mun mielestä imetyksessäkin vähän ongelmia, ja just tuossa pumppaamisessa. Kun en saa sitä suppiloa niin tiiviisti rinnan ympärille, ja nännipiha nyt ei todellakaan uppoa tuolla tavalla sinne o_O
 
Mä taas en oo vielä löytänyt riittävän kapeaa suppiloa. Amedan valitsin kun tiesin että siinä ja medelassa on juuri mahdollisuus valita eri kokoisia suppiloita. Mut en sitten selvittänyt tarkalleen minkä kokoisia ja pieninkin on liian iso. Miulla siis imeytyy aina nännipihaakin sinne suppilon varren sisään ja hiertyy nännin juuri lopulta auki. Tämä amedan flexishield on muistaakseni 21mm sisähalkaisijaltaan ja vieläkin himpun verran liian iso. Joku ehkä 18mm tai jopa alle vois olla ehkä hyvä? Mutta en enää vaihda kyllä merkkiä / mallia enkä oo mitään kikkakolmosta keksinyt.
 
Emman käsipumppu täällä, saan tehtyä sillä sen minkä pitääkin, voin pumpata pullollisen maitoa jotta mies voi syöttää vauvaa, en suurempia määriä ko. pumpulla alkaisi pumppaamaan.
 
Mulla oli ensin Ainun käsikäyttöinen kahden käden malli, joka oli ihan kammottava! Sai nännin vuotamaan verta eikä maitoa tullut kuin hikiset 20ml. Ostin sitten sen Amedan käsikäyttöisen, ja se on kyllä ollut näppärä mun tarpeisiin :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on medelan käsikäyttönen pumppu ja on kyllä ajanu asiansa. Ite en pumppaa kun vaan sillon kun tarvii, eli aamuisin jos poika ei oo herännyt yöllä syömään ja silloinkaan en nyt ihan tyhjäksi, eikä tuolla taida saadakaan, mut kerralla yhteensä pumppaan 100-250ml.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on käytössä käsikäyttönen Ainu Medela. Olen tykänny. Minulla ainakin nopeasti ja kivuttomasti onnistuu lypsäminen.
 
Ainu Medelan sähkököyttöinen pumppu on ollut mulle passeli. Tykkään, ei ole moitittavaa :) sillä pumppasin maitoa luovutettavaksikin. Kiva kun siihen saa joko patterit tai verkkovirtajohdon, en tiedä miten muissa pumpuissa on. Ja tuon ostin ihan Prismasta.
 
Mulla on Aventin käsi- ja sähköpumput. Lisäksi useampia pulloja. Joudun pumppaamaan neidille lähes kaiken maidon, joten pumput ahkerassa käytössä -tykkään siitä että osat toimivat keskenään ristiin, kotona käytän sähköpumppua, liikkeellä olessa mukana käsiosat. Meillä noi Aventin pullot toimii kanssa parhaiten. Ei ole mitään muuta valittamista, kuin että varaosien hankinta vaikeeta (no siis ei saa kauppareissulla vaan täytyy erikseen tilata valmistajan nettisivuilta) -eikä niitäkään tarttisi ellen olisi keittänyt yhtä satsia pulloja ja pumpunosia pohjaan, yhdeksi sulaneeksi muovimöykyksi.. :rolleyes: sitä ne katkonaiset unet teettää..
 
Mulla on Aventin käsikäyttöinen pumppu ja Ainun mini electric sähkökäyttöinen pumppu. Ostin alkuunsa tuon Aventin kun en osannut ollenkaan ajatella että maitoa tulee niin paljon että joka päivä joutuu pumppailemaan, en pitänyt tuosta Aventin pumpusta päivittäisessä käytössä, jos sitä aina välillä käyttäisi niin sitten ok. Tuosta Ainun pumpusta pidän todella paljon, se on mukava käyttää. :)
 
Philips Avent, Natural, Manuaalinen oli tosi suuri pettymys :sad001 Hurjan raju rinnoille ainakin imetyksen alussa. Lopussa en kokeillut. Mutta en todella suosittele etenkään ekaa imettävälle tai alussa käytettäväksi.

Ainun mini electric sähkökäyttöinen pumppu on muutoin todella hyvä, mutta kova ääninen. Muuten ei pahaa sanottavaa ole!

Itselläni oli sairaalan pumppu ekat 7kk, luovutin myös maitoa samalla kun omalle lypsin. Ehdottomasti kannattaa sairaalan pumppua lainata jos ei vauvan kanssa saa imetystä aloittaa. Tehot ja säädöt aivan omaa luokkaansa :)
 
Takaisin
Top