Kehityskeskustelu

Mä oon ajatellu että kun vauva on alle 1-v niin annan öisin tissiä jos hää sitä haluaa (mikäli ei älyttömyyksiin mene). Tuntuu hullulta ettei noi pientä sais muka öisin syöttää kun toinen selkeästi sitä vielä tarvitsee..
 
Pirre on kyllä melko hupaisa tapaus. Se lähti eilen konttaamaan. Takaperin tietenkin. Semmosella moonwalk-tyylillä. Askeleet näytti ihan siltä, että eteenpäin mennään, mutta liike oli taaksepäin. En ole hetkeen nauranut yhtä paljoa.

Ikä 8,5 kk
 
Pirren isoveli oppi ryömimään vasta 10 kk ja siitä 2 viikkoa, niin konttasi. Tuttavien saman ikäiset käveli vähintään tuen kanssa tossa vaiheessa. Vähän meinas hermo alkaa pettämään kun yks vaan makaa paikallaan eikä osaa mitään. Nyt pallero on kolme, juoksee, kiipeilee ja hyppii siinä missä muutkin.
 
Meillä poika ryömi eilen ensimmäisen kerran! Hieno juttu, helpotti itselläkin nyt mieltä, kun huomaan, että poika kuitenkin oppii asioita, vaikkakin hieman myöhässä.

Hieno juttu! :happy:
Hän varmasti vain omaan tahtiinsa kehittyy. Se on välillä vain vaikea luottaa siihen.
 
Voi että mä ootan sitä että poitsu lähtee ryömii. Jos sit alkais helpottaa meidän arki, unet maistua päivälläki. Esikoinen rupes ryömii "tänä päivänä", toi vaa pyörii. Mut hetki hetkeltä alkaa viihtyä lattiallaki enemmän. Ikää 7kk12pv
 
Meillä ei ryömitä vieläkää, 25pv tulee 8kk. Viime neuvolassa (7kk) ja lääkärissä puhuivat et fyssari ois varmaa hyvä kun varvisteliki vielä, aikoivat soitella asian tiimoilta mut eipä oo kuulunu. Ja taitaa nlatäti olla kohta ainaki jo lomalla. Hyvin taas hoitavat asiat. Pyörimällä toi menee "holtittomasti"..
Edit. Oho, viimeksi tässä ketjussa jauhanu asiaa, sorry.
 
Entä jos Aneska soitat sinne ja kysyt asiasta että onko menny eteenpäin?

Meilläkään ei vielä ryömitä, vasta oppinut kääntymään kunnolla ja pyörimään, ikää on 7,5 kk.
 
Onko kellään käsitystä, minkä ikäsenä vauvat oppii pidättämään (ainakin vähän)?
Vaikuttaisi että meijän vajaa 8 kuinen vaipan vaihdon yhteydessä osaa jo sen verran pidättää, ettei pissaa hoitopöydälle. Toisinaan kun kääntyy siinä ympäri olen nostanut potalle, niin melkein heti on tullut pissa. Tai sitten on kastellut vaipan heti kun sen on saanut laitettua.
 
En tiedä tuosta mutta meillä poika jo tietää että vaipanvaihdon yhteydessä pääsee potalle ja sinne tuleekin isot pissat lähes aina :) kakkakin useimmiten jo pottaan niin uskon että osaa sitä pottaa jo odottaa tiettyyn pisteeseen asti.
 
Me ollaan kanssa käytetty pirreä potalla ja näyttää siltä, että jokin ymmärrys olisi siitä mitä varten siinä käydään. Melkein aina pottaan jotain tulee. Kerran pirre tiristeli 5 tippaa potan pohjalle.
 
Pirre nousi viime viikolla itse istumaan. Nyt ei enää kaatuile ja pääsee takasin kontalleen/mahalleen muutamalla eri tavalla. Pirre taitaa olla niitä, jotka nousee aikanaan seisomaan keski lattiasta ilman tukea. On vähän semmoset liikehdinnät käynnissä.
 
Täällä on nyt kolmisen viikkoa ensimmäisestä ryömimisestä, poika oli silloin n. 8,5 kuukauden ikäinen. Nyt harjoittelee kovasti konttausasentoa todella usein, voi olla, ettei kauaa mene kun lähtee jo liikkeellekin siitä :) Kasvanutkin on kun alkaa ylettää jo kyljellään maaten aika moneen asiaan (esim. olkkarissa rahin päällä olevat kamat), kaikenlaista on jo saanut siirrellä turvaan :)
 
Meillä pirre seisoo tukea vasten. Tänään pääsi ekaa kertaa itse sohvaa vasten nousemaan. Vähän jo ottaa askelia jos tuki liukuu alta pois. Kohta varnaan hoksaa työnnellä lelulaatikoita ja parkkitaloa tarkoituksella. Pirre ei ole hirveen innostunut konttaamisesta. Jos tarvii kovaa tai kauas päästä niin ryömii mieluummin.
Ikää 9kk 1vk
 
Muokattu viimeksi:
Täällä treenataan nyt ilman tukea seisomista. Joskin kovin lyhyitä aikoja pysyy pystyssä, mut yritys on kova. Ikää tuli lauantaina 8kk, joten mun puolesta ei olis vielä mikään kiire kävelemään ainakaan.. :joyful: Mietin sellasen taaperokärryn hankkimista, mutta muksahtaakohan vauva sen kanssa vaan nokalleen, kun se lähtee alta? Kai sellasen vois silti hankkia ja vaikka yhdessä harjoitella sen käyttöä..
 
Kyllä tuntuu hurjalta että joku 8 kk seisoo kun meillä ei edes ryömitä. :O saa nähä millon tuo ymmärtää lähteä ryömimään, kovasti hää jo tahtois mennä mut ei ole vielä tajunnu että miten pääsee eteenpäin..
 
Mä tiedän yhden lapsen joka käytti niitä nuken sateenvarjorattaita taaperokärryn asemesta. Oli hurjan näköistä keikkumista, mutta niillä tykkäs taiteilla, niin mikäs siinä.
Niissä plaston muovikärryissä on se ruuvi millä voi kiristää pyöriä pyörimään nihkeämmin, niin ne ei karkaa alta niin helposti.

Lisäys: jos haluaa pyörien nihkeyttäjää käyttää, kannattaa hankkia uusi tai todella vähän käytetty kärry tai sellainen joissa ei ole nihkeytintä käytetty. Se jarrutin löystyy ajan saatossa.
 
Muokattu viimeksi:
Noita taaperokärryjä kans mietittiin, tosin ei vielä ole ajankohtaista, kun poika ei vielä havittele pystyyn nousemista, ehkä onneksikin, ettei olis sitten liian huteraa. Siitä en ole aivan varma, pitäisikö kuitenkin vähän olla huolissaan, kun poika ei varaa jaloilleen kuin ihan hetkellisesti, kun hänet nostaa pystyyn. Ei myöskään ota koko jalkapohjalla lattiaan, vaan varvistelee vieläkin. Sitten jos pidempään jaksaa pidellä poikaa siinä, niin pikkuisen alkaa varaamaan ja pompottelee siinä, ja joskus saattaa se jalkapohjakin sitten ottaa lattiaan. No, kysyn huomenna lääkäriltä asiaa.
 
Takaisin
Top