Kehityskeskustelu

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Aika on mennyt jotenkin väsymyksen ja rutiinien hallitsemana, ettei ole kauheasti huomioinut vauvan taitoja ja muuttumista rääpäleestä isoksi.

Mä tossa yksi päivä huomasin, että pirpanalta on kadonnut moroheijaste lähes kokonaan. Ei lennä kädet enää kun laskee hoitopöydälle. Nyt saa heitellä kovastikin eikä pirpana ole moksiskaan.
Päätä kannattelee tosi hienosti ja sylissä ollessaan kampee istumaan ja jaloilla pyrkii pomppimaan.
Juttelee kujertelemalla ja vekkuleilla ilmeillä. Tuntuu, että välillä nauraisikin ihan ääneen.
Mitähän kuukauden päästä saa ihmetellä.

Ikää nyt viikko vajaa 3kk.

Mitäs mukavia taitoja ja kehitysaskelia teillä muilla on saavutettu?
 
Meillä tulee ensi lauantaina pojalle 3kk ikää, ja kovasti jo jutustelee ja hymyilee kun keskustellaan. Hymyt irtoaa myös vaipanvaihdon yhteydessä, ja hurjasti potkii ja huitoo käsilllä samalla, ja joskus jutteleekin.

Myös itkuihin on tullut monenlaisia uusia sävyjä, kaikki itku ei enää ole sitä samankaltaista huutoa vaan, vaan ääntelee erilaisilla tavoilla tilanteesta riippuen. Joskus sylissä katsoo mua suoraan silmiin ja itkasee silleen "väyy väyy", ihan kuin komentaisi mua että nyt se tissi esille ja sassiin :)

Kääntynyt ei vielä ole edes kyljelleen, sitä kyllä odotan. Tänään melkein kääntyi leikkialustalla, mutta vahingossa, kun aivasteli :D Leikkialustan leluihin osoittaa kyllä kovasti mielenkiintoa, ja tykkää myös mobilesta, jossa on vain neljä lelua, mutta se soittaa musiikkia samalla kun pyörii, on ihmetyksen aihe ja hyvin keskittyneesti sitä katselee.

Nyrkkiä on alkanut kyllä jäystää urakalla, kuolaakin tulee jonkin verran, mutta ei kovin paljoa vielä. Muutenkin käyttelee käsiään jo jonkin verran, esim. imetyksen aikana saattaa tarttua mun sormesta lujasti kiinni paljon tietoisemmin kuin aiemmin, tai sitten räplää mun tissiä. Myös vaatteiden hihoihin tarttuu pukiessa tai riisuessa kiinni, saa joskus hetken aikaa maanitella irrottamaan, että saa käden hihaan tai sieltä pois :D Leikkialustan leluihin ei vielä tartu kovin määrätietoisesti, ehkä enemmänkin vahingossa. Sen on kyllä varmaan hoksannut, että käsiä heiluttelemalla joistain leluista kuuluu ääni (helinää tai muuta vastaavaa).

Välillä kyllä tuntuu, että hiukan ripeämmin voisi jotkin asiat pojalla kehittyä, esim. just tuo kyljelleen kääntyminen, kun osasi sen parin päivän ikäisenä kyllä, ehkä silloin enemmän refleksinomaisesti kuitenkin.

Päätään kannattelee mukavasti mahallaan ollessaan, ei tosin kovin kauaa kerrallaan jaksa. Otan pojan imetyksen jälkeen itse istuen vatsan/rinnan päälle melko pystyyn asentoon, että röyhtäisisi, niin siinä kyllä pitää päätään hyvinkin pystyssä ja katselee ympäristöä uteliaana. Nyt eilen vasta jotenkin hoksasi, että mun naama on siinä jos poika katsoo suoraan eteen päin, tulipahan silloinkin oikein leveä hymy :)
 
Meillä tulee pojalle jouluaattona 2kk täyteen. Nyt jo kalisuttelee kaaresta roikkuvia leluja matolla ollessaan ja mahallaan kannattelee päätään aika hyvin. Sitten kun ei enää jaksa laittaa naaman alustaan ja alkaa kitistä. Välillä selkeästi leikkii kielellään ja laittaa nyrkkiä suuhun jotta voi sitä imeä. Liikkuu selällään ollessaan alustalla jonkun verran mutta ei ole vielä kunnolla kierähtänyt ympäri. Lähellä on jo että kierähtää selälleen mahamakuulta mutta saa nähdä koska siinä onnistuu. Kiukustuu välillä selkeästi kun ei ähkimisestä huolimatta pääse.
On nyt myös alkanut juttelemaan erilaisilla äännähdyksillä ja vastaa monesti hymyyn.
 
Mä en osaa odottaa mitään käntymidiä tai muita kovin varhain. Tuo meidä edellinen vauva oppi ryömimään vasta 10 kk ja kääntymistä käytiin harjoittelemassa fysioterapeutilla. Jos oikein muistan niin olisko ollut 8-9 kk kun kääntyi selältä mahalleen. Kaksi vanhinta kääntyi 5-6 kk ikäsinä.
Jotenkin tuntuu, että tämä pirpana saattaisi olla hieman liikunnallisempi, täytyis vaan löytää aika ja sopiva hetki harjoittelulle.
 
Nyt tuntuu, että on tullut takapakkia pään kannattelussa, ei nosta juurikaan päätään mahallaan ollessaan. Hiukan kannattelee, mutta mieluummin vain makoilee pää sivulle käännettynä alustassa kiinni. Leikkialusta on ruokapöydällä keittiössä, joten on napakka alunen kuitenkin. Voisikohan olla jotain jumeja, vai onko pää ottanut sen verran kasvuspurttia, ettei poika jaksakaan nyt just sitä paljoa kannatella. Röyhtäytysasennossakaan ei ihan niin paljoa pidä päätään pystyssä kuin aiemmin. Täytyy katsoa ensi maanantaina neuvolassa, mikä on tilanne. Muuten poika on tosi pirteä ja liikkuvainen kyllä. Nukkuessaankin liikuskelee ja ääntelee välillä, kun on kevyemmässä unessa, joissain unen vaiheissa taas ei meinaa huomata hengitystäkään, kun hengittää niin kevyesti.

Jotenkin itsestä tuntuu, että poika on kasvanut edellisestä neuvolasta aivan valtavasti :wideyed: Pää on mittasuhteiltaan todella ison tuntuinen, kun poika nukkuessaan nostaa kädet sinne pään viereen, niin hyvä jos nyrkit yltää päälaen tasolle!?
 
Muokattu viimeksi:
Ehkäpä se ei ole varsinaista takapakkia tai taantumaa tuo ettei aina jaksa pitää päätä pystyssä. Varmaan on riippuvainen päivästä ja väsymyksen tasosta ym.
Mä en ole niin tarkkaan katsonut, mutta mielikuva on että pirpanalla kädet ylttää juuri korvien yläpuolelle ja venytetttnä saattaisi nousta päälaen tasalle. Täytyykin katsoa kun se hetää. Onhan se pää pitkään tosi iso käsien pituuteen nähden
 
Meillä yltää vauvalla sormenpäät noin 5cm päälaen yläpuolelle käsisuorana
 
Mietin vaan sitäkin, että olishan se aika hurjaa, jos itsellä olis samassa suhteessa pään koko kuin vauvalla, olis ehkä niska hiukan tiukilla :) Että en sinänsä ihmettele, jos ei aina jaksa tuo poika sitä päätään nostella kovin paljoa, mutta kun väkisin tulee sitten ajatus, että vauvan kehitys olisi jotenkin suoraviivaista ja menisi aina eteen päin, vaikka eihän se tietenkään niin ole :)
 
No, nyt pääsin venyttelemään pirpanan käsiä, niin ranne näyttää tulevan juuri pään kanssa samalle tasolle.
Nostelen itsekin tässä käsiä ja rupes naurattamaan kun yritti kuvitella miltä näyttäusi jos pää todella olisi niin iso, että sormet ylettäsi juuri ja juuri pään yöäpuolelle.
 
Meillä poika kannatteli päätään pystyssä vatsamakuulla 1 kk:n iässä (lyhyitä hetkiä vain) ja käänteli siitä päätään molemmille puolille. Nyt sitten viime viikolla huomattiin, että käänsi päätään vain oikealle, ei enää vasemmalle vaikka yritti itse hurjasti. Monta päivää aktivoitiin ja houkuteltiin, viimein tänään käänsi päänsä vasemmallekin ja ähki mielissään kun onnistui. Joku jumi ilmeisesti oli tullut pienelle.
Kannattelee jo hyvin yläruumistaan kyynärvarsien varassa ja katselee kiinnostuneena ympärilleen. Ukko väsähtää kuitenkin vielä aika nopeasti ja pyrkii kääntymään sitten selälleen, joskus onnistuu ja joskus väsyneenä sitten ei. Selältä mahalleen yrittää kovasti, molemmille kyljille on kääntynyt jo pitkään.
Leluja hamuillaan ja yritetään viedä suuhun. Lelukaaren alla on punainen rinkula ja siihen tarttuu aina jos se on sopivalla etäisyydellä. Kovin koordinoituja nuo tavoitteluliikkeet eivät vielä ole, mutta utelias vauvamme haluaisi näpelöidä ja maistaa kaikkea lähelle osuvaa ja hermostuu, kun ei onnistukaan.

Vauva ääntelee jo paljon, äh-äh-äh, höö, hää, äyy, öyy, aii, mmo, oooo, lää ja löö on tavallisimmat, uusimpana ällä. Tässä hetki sitten kakkaräjähdystä selvitellessä pissasi mun päälle ja kun vinkaisin ja hyppäsin pois suihkun alta, poikaa nauratti ja hihkaisi: äh-äh. ÄMMÄ! :D

Ukkelilla on nyt ikää 2 kk ja 5 päivää.
 
Pirpana on ruvennut kuolaamaan. Toivottavasti ei tule samanlaista kuolaajaa kuin isoveljestään. Piti oikein kaivaa kuolalaput esiin. Onneksi niitä on reilusti. Rumia värejä tytölle, mutta kelvatkoon.
 
Meillä likka on kannatellut päättään tosi hyvin jo pitkään, mutta kyljelleen ei kyllä kovin herkästi käänny. Pari kertaa sen on jotenkuten tehnyt, mutta ei taida moinen kiinnostaa. Sen sijaan kädet alkaa vissiin vähitellen löytymään. Näyttäisi siltä, että oikealla kädellä huitoo matolla tiettyä kilisevää lelua. Tuijottaa sitä, ja kun kilinä lakkaa huitaisee uudestaan.
Sama nyrkki menee nykyisin myös suuhun, mitä eka ihmettelin että onko tällä oikeasti koko ajan nälkä vai mikä on, mutta kai se vaan on joku kehitysvaiheeseen kuuluva homma tuokin?

Myös itse oon kyllä kehittynyt, mistä oon jopa hieman ylpeä. Oon oppinut hoksaamaan tuon yliväsymyksen, ja osaan jo toimiakin noiden pahimpien huutojen kanssa. Yllätyin äsken omista hermoistani ja taidoistani, kun sain vauvan kylmän rauhallisesti hyssyteltyä uneen, kun raukka karjui pää punaisena väsymystään. Nähtävästi toistojen kautta on mennyt mullekin perille, että turha se on sylissä asentoja vaihdella, tarjota sapuskaa tai mitään muutakaan, kun juttelu ja makkarissa kävely auttaa parhaiten. :)
 
Nyt on tullut pojan itkuun sellainen "mämmämmää"-äännähtely mukaan. Jokeltelukin on muuttunut pikku hiljaa ehkä monipuolisemmaksi, poika kokeilee erilaisia äänteitä ja joskus myös äänenvoimakkuutta, kun komentaa mua, jos keskityn hänen mielestään liikaa johonkin muuhun kuin häneen :)

Vieläkin tulee vähän ne vastasyntyneen heijasteet esiin, toivottavasti ne katoaa ajan kanssa. Pojalla ikää nyt n. 3,5kk.

Pientä vierastamistakin tänään huomasin, kun mummu kävi parin viikon tauon jälkeen kylässä. Samoin mummoa ja pappaa tuntui hiukan vierastavan, kun kävin heillä kyläilemässä. Sitä kesti vain pienen hetken, ja kohta poika jo hymyili ja jutusteli samoin kuin mun kanssa :)

Kääntymistä ei edelleenkään oikein ole, pientä yritystä on mahalta kyljelleen, mutta ei ole vielä hoksannut, missä asennossa toisen käden pitäisi olla, että voisi kierähtää. Sohvalla pieni alamäki auttaa, ja on pari kertaa kierähtänyt selältä kyljelleen tai mahalta kyljelleen.

Unirytmi on muuttunut nyt kun aloin siirtää pojan nukkumaan pinnikseen. Illan nukahtamisaika saattaa vaihdella 21-01 välillä, mutta on nyt kahtena yönä nukkunut noin kahdeksan tunnin unet yhtä soittoa. Äidin tissit kiittää, kun ne edelleen tuottavat maitoa 1-3 yösyöttöön, ja poika tankkaa illalla vielä tiheään :bag: On aika pinkee olo aamuisin. Päivällä poika saattaa nukkua parin tunnin unet pari kertaa, ja lisäksi lyhyempiä pätkiä syöntien jälkeen, mutta mitään selkeää unirytmiä ei päiväsaikaankaan vielä ole.

Leikkialustalla tarttuilee jo leluihin jonkin verran, joskus enemmänkin vahingossa, mutta yhä useammin myös ihan tietoisesti. Mun kädet kiinnostaa myös kovasti, ja niillä on kiva leikkiä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä poika kannattelee päätään aika hyvin (kannatellut jo reilu kuukauden), juttelee paljon ja hymyilee. Eilen myös ekan kerran kääntyi selältään kyljelleen leikkimatolla (sängyssä on tehny sitä aiemmin mun vieressä kun on sen verran pehmeää). Kyljeltään on kääntynyt selälleen jo pidemmän aikaan. Ja nykyisin kun hänet laittaa mahalleen, niin yrittää siitä kääntyä selälleen mutta tuloksetta kun ei osaa kättä asetella oikein. Ja leluihin on myös alkanut tarraamaan, tänään oikein kunnolla :) ikää on nyt se 9 vko ja 3 päivää..
 
Pirpana on löytänyt polvet. On mahdollista, että on ensimmäinen lapsi neljästä joka pitää varpaista kiinni ennen vuoden ikää.
Mietin tota edellistä vauvaa, niin se ei koskaan nojannut kämmeniin kädet suorana, muuta kun sitten kontatessaan reilu kymmenkuisena, ja pirpana on nojaillut jo pitkään. Ikää myt 4 kk ja10 pv.
 
Meillä ei edelleenkään ole kovin säännöllisiä nuo pojan nukkumiset. Illalla nukahtaa yöunille 22-01 välisenä aikana, onneksi pääsääntöisesti n.klo 23 aikoihin. Joskus herää yöllä syömään siinä 3-4 aikoihin, useimmiten kuitenkin nukkuu aamulla 7-9 asti. Sitten on parisen tuntia hereillä, jos ei satu nukahtamaan aamutissille, silloin nukkuu vielä 2-3 tuntia yöunien päälle. Päiväunet on mitä sattuu. Jos ollaan noustu vaikka klo 9 aamulla, niin poika saattaa ottaa parin tunnin unet 11-14 välisenä aikana. Jos taas nukkuu jo yöunien perään ne parin tunnin unet, niin saattaa olla hereillä pitkäänkin. Ottaa noin puolen tunnin torkkuja sylissä, mutta ei nuku pidempiä päiväunia välttämättä lainkaan. En ole päässyt kokeilemaan, miten pitkään poika sylissä nukkuisi päiväsaikaan, kun joudun vaihtamaan asentoa itse välillä, kun alkaa paikkoja särkeä, ja yleensä poika sitten herää siihen. Joskus kyllä onnistun nukuttamaan pojan mun sänkyyn, mutta kun poistun vierestä, niin ei kovin kauaa siinä sitten nuku :/
 
Meillä nukahtaa illalla yleensä silloin kun nukkumaan mennään, olipa klo 21 tai 23. Eka unipätkä on yleensä pisin, 3-6 h, yleensä 3-4 h. Lopun yötä heräilee 2-3 h välein, yleensä 2 h. Herätään 7-9 riippuen siitä mihin aikaan vauva syö, eli herääkö esikoinen pahaan aikaan ja jää valvomaan. Päivisin ottaa unia sillointällöin. En ole mihinkään tiettyyn aikaan nukuttanut vaan kun huomannut että silmät lupsaa niin vienyt sänkyyn. Jos lattialle nukahtaa niin ei nuku pitkään kun herää esikoisen ääniin, sängyssä nukkuu 1-3 h, yleensä 1 h. On hereillä jo pitkiä aikoja. Jos illalla ei ota väliunia niin sen kyllä huomaa kun on kiukkuinen kuin ampiainen.
 
Takaisin
Top