Kasvu ja kehitys

Meillä ikää nyt vähän reilu 7 kk. Täällä osataan kontata, istua itse, nousta tukea vasten seisomaan ja kävellä tukea vasten ja itse hienosti laskeutua alas ja nyt myös parina päivänä on seissyt pieniä hetkiä ilman tukea. Ei varmasti mee kauaa kun lähtee kävelemään, nytkin jo kun kävelyttää käsistä kiinni pitäen niin jalat menee hienosti eteenpäin niin kun pitää eikä varvisteta yhtään. Eilen opittiin heiluttamaan. Kovasti höpöttää koko ajan ja äitiä ja isiä toistaa perässä, ei - on lempisana. Murisee jos kieltää tekemästä jotain ja muutenkin hyvin itsepäinen tapaus, vanhempiinsa tullut. Tiukat rajat saa olla jo nyt, muuten ollaan pulassa kun on isompi ja etenkin kun vauva syntyy kesäkuussa.
 
Meillä tyttö vaan naureskelee, jos kielletään jotain.. :facepalm: Tällä viikolla opittii pinsettiote ja on kyllä nii söpöä, kun tyttö tarttuu sormiruokaansa pienillä sormillaan ja kun tyttö on nii kovin keskittyny, että varmasti pinsettiote onnistuu. :)

Lisäyksenä vielä..tässä on tullu kyllä viime aikoina nii paljon uusia taitoja, että ehkä nämä selittänee aika levottomat yöt. Saa nähä jos hetkeksi vähän rauhottuis..
 
Täällä viikon päästä 7kk. Istuu ilman tukea, liikkuu peruuttaen ja muutaman kerran hilattu itseä eteenpäinkin pari senttiä. :)

Mut ei vielä käänny mahalta selälle, ei ryömi, konttaa, nouse itse istuu tai seisoo. Täällä tuntuu kaikki kehittyvän niin hurjaa vauhtia. :eek: :D
 
Niin tuntuu :D

Meillä ryömitään ja kääntyillään, ei kontata, seistä eikä vielä istuta tuetta! :)
 
Täälä istutaan jämäkästi. Kieritään pyöritään. Mennään käsillä työntäen taaksepäin. Välillä hapsumatolla vetäen hapsuista vähän eteenkinpäin. Eka hammas pilkistää. Ylös ei vielä yritä.
 
Täällä on tosiaan varhain liikkumaan lähtenyttä sakkia, niinku ollaan aiemminkin todettu. :happy:

Meillä tulee tällä viikolla 8kk mittariin ja meillä liikutaan edelleen kierimällä (en usko että meillä tullaan ryömimään lainkaan) ja konttausasentoa harjoitellaan hissukseen. Tuettassa kainaloista seistään napakasti ja lähdetään "kävelemään", eikä varvasteta lainkaan.

Istumaan jos laitetaan, niin siinä pysyy napakasti kunnes väsyy ja laskeutuu sitten kyljen kautta alas. Itse ei siis nouse istumaan.
Sormistaan on tosi näppärä neiti ja tosi taitavasti käyttelee käsiään.

Juttua tulee paljon ja yhdessä tekeminen aikuisen kanssa on silminnähden ihanaa. Kirjat kiinnostaa kovasti!

Neuvolassa aina kehutaan, kun on niin hyvin kehittynyt neiti. :D
 
Kertokaas mulle, meillä ei oo neuvolassa ollu puhetta enkä oo tullut kysyneeks tosta varvastamisesta (enkä jaksa googlettaa :D) meillä poika istuu itekseen ja jos on käsi siinä sopivasti tarjolla niin vetää ittensä siitä seisomaan, mut seisoo varpaillaan. Onko tää nyt ei hyvä juttu? Eli pitäis välttää tota? Ei hän siinä kyllä kauaa pysy, ehkä 10 sekuntia..
 
Tissittely on menny ihan mahdottomaks. Pimeä makuuhuone on ainut paikka, missä malttaa rauhottua syömään...
 
Ei lyhyinä aikoina ole vaaraksi ja moni aluksi kulkee varpaillaan. Tärkeintä on että tämä menee ohi koska jos jatkuvasti kävelee varpaillaan niin lihaksisto kehittyy väärin ja akilesjänne lyhenee. Eli ei vielä paniikkia tässä vaiheessa.
 
Kysyin neuvolassa viimeksi varvastamisesta. Sieltä sanottiin, että kuuluu osittain ikävaiheeseen, mutta jos vauva tekee sitä herkästi niin jalan asentoa täytyy aina korjata eikä saa leikkiä hypyttelyleikkejä yms. joissa varvastaa. Kuulemma joillakin varvastaminen jää herkästi päälle.
 
Okei :) musta tuntuu että meillä jää ihan hirveesti asioita kuulematta jos ei nimenomaan kysytä :eek: nruvolat on lähinnä vaan se pituus, paino jne..
 
Juuri ennen 7kk ikää pieni mies alkoi sekä istua itse ilman tukea että nousta ylös esineistä tukea ottaen. Tällä hetkellä konttaa ympäri asuntoa, harjoittelee kiipeämistä ja seisomista ilman tukea. Olen yrittänyt tehdä asunnosta mahdollisimman vauvaturvallista hankkimalla lukkoja laatikoihin, pistorasiansuojia yms. mutta hän tuntuu ehtivän kaikkialle heti kun selän kääntää siivotakseen.
 
Meillä on taas kehityksessä menty eteenpäin. Tyttö kävelee tukea vasten. Hetkittäin kokeilee jo seisomista ilman tukea ja välillä seisookin ilman tukea huomaamattaan. :D Musiikkia kuunnellessa rupee jammailee ja osaa vilkuttaakin. Osaa kiivetä meidän sohvalle, mikä ei oo kauheen kiva taito. Just puhkes kaheksas hammas läpi. Osaa toistaa perässä sanan äiti, mutta en usko, että tajuaa vielä mitä se tarkoittaa..
 
Täällä myös kahdeksan hammasta :) Kävellyt on tukea vasten jo pitkään ja seisoo ilman tukea ja itse nousee seisomaan ilman tukea. Tänään otti 3 askelta itsekseen :)
 
Meillä on kuusi hammasta suussa. Luulin, et seuraavat on nyt tulossa, kun poitsu on niin kamalan äkäinen. :wink Mut reppanalla olikin korvatulehdus. ♡
 
Takaisin
Top