Kastajaiset/nimiäiset

syysmami

Näppärä viestien naputtelija
Meillä ollaan alettu hiljalleen suunnitella kastajaisia. Kävin ostamassa eilen kastekutsut ja nyt etsin kuumeisesti jotain kivaa runoa kutsuun. Muutamia ihan kivoja olen netistä jo löytänyt mutta mikään ei ole vielä kolahtanut.. Olisiko teillä yöpöydän laatikossa jotain kivaa runoa vinkkailla? :wink
 
Itse ajattelin käyttää kutsuissa tätä, tosin tän varmaan oot jo netistä löytänyt kun sen sieltä itsekin löysin :)
”Ei ole kooltansa suuri tuo pikkuinen
mut aikaan sai muutoksen melkoisen.
Toi elämään mukanaan valoisan lisän.
Teki toisesta äidin, toisesta isän.”

Tykkään myös tästä:
"Katso" sanoi Nalle Puh ja osoitti maahan.
"Mitä?" kysyi Nasu.
"Uudet jalanjäljet. Kahden seuraan on liittynyt kolmas!"
 
Meillä on kahdessa eri vauvakirjassa tekstit jotka sopis kutsuihin, luultavasti ite laitan ton jälkimmäisen.

“Minä olen niin pieni, ettei minulla ole nimeä, vastasi mönkijä innokkaasti. Ajatella, ei kukaan ole sitä ikinä aikaisemmin kysynyt. Ja sitten tulet sinä, josta olen kuullut niin paljon ja johon olen halunnut tutustua, ja kysyt mikä minun nimeni on. Luuletko – voi sentään jos voisit – tarkoitan, olisiko siitä kauhean paljon vaivaa, jos keksisit minulle nimen, joka olisi minun eikä kenenkään muun?” -Tove Jansson

Tämä päivä, päivistä herkin, nimen saat ja tuntomerkin. Olkoon päiväsi jokainen kauneutta täynnä ja onnellinen.

Mä tein ristiäiskutsut jo raskausaikana niin valmiiks kun oli mahdollista, enää puuttuu teksti ja joku kuva sisäkannesta. Ei olla päätetty paikkaa vielä mutta pappi on varattu. Luultavasti nyt lopulta päädytään johonkin seurakunnan tilaan vaikka mieluiten pitäisin kotona mutta kyllä täällä varmaan aika ahdasta tulis. Vauva saa viis kummia joten johan meitä on kastepöydän luona seisomassa aika joukko, muuten vieraita on kaikenkaikkiaan tulossa ~20.
 
Meillä mies on ristiäisten päävastuullinen, koska en itse kuulu kirkkoon ja hän ristiäiset välttämättä halusi, niin mun ei onneksi tarvitse stressata niistä. Riittää, kun kulkee peilin kautta ennenkuin vieraat tulee. En muuten edes tiedä ketä on tulossa :)
 
Meillä pidetään ristiäiset marraskuun alussa minun vanhemmilla, omaan kotiin olis tullu liian ahdasta. Vieraita tulee 15 aikuista ja 6 lasta meidän lisäksi. Pappi varattu, tarjoilut mietitty ja nimikin on valmiina. Kutsuja en erikseen tehnyt, ihan tekstarilla ihmiset pyydettiin tai kutsuttiin henkilökohtaisesti. Nyt siis vaan odotellaan marraskuuta ja toteutusta niin ei enää tartte nimeä salata ja pantata :wink
 
Me ollaan puhuttu etunimellä koko raskauden ajan kaikille, samoin tehtiin esikoisen kanssa.
Esikoisen toinen nimi paljastettiin vasta ristiäisissä, tulokkaan toinen nimi edelleen harkinnassa muutaman vaihtoehdon suhteen, mutta on niistä ollut joidenkin kanssa juttua, kun ei vaan osaa päättää..
 
Me pidetään ristiäiset tässä kotona. Varmaan kutsutaan isovanhemmat ja omat sisarukset perheineen, sekä mahdolliset kummit kavereiden joukosta. Ns. omasta porukasta tulee jo reilu parikymmentä henkeä....
Kutsuja en aio sen kummemmin askarrella, vaan soittamalla/viestillä/tavatessa kutsutaan.
Meillä oli Monsterille jo nimi valmiina, mutta sittenhän kävi niin, ettei tyttö näytä nimeltänsä ollenkaan. Eli uusiksi meni! No, isännällä oli ehdotus onneksi valmiina, ja sitä nyt mutustellaan.
 
Täältäkään ei lähetetä kutsuja...se tuntuisi jotenkin liian viralliselta. Tilaisuus pidetään mun vanhempien luona ja se on jo vajaan kolmen viikon päästä :)
 
Me vietettiin nimiäisiä viime lauantaina kun pojalla oli ikää tasan 5vk. Meistä kumpikaan ei ole koskaan ollut nimiäisissä niin piti vähän googlea laulattaa että minkäslaiset niistä vois järjestää (kumpikaan ei kuuluta enää kirkkoon). Pari viikkoa sitten askartelin kutsut ja laitettiin postiin.. Vieraita tais olla 26 perhettä ja lähimmät ystävät. Juhlia vietettiin täällä meillä kotona. Ohjelma alkoi miehen tervetulopuheella, jonka jälkeen me lausuttiin pojalle isän ja äidin runot. Yhteislauna laulettiin Ihme ja kumma miun veljen säestämänä. Sitten esiteltiin kummit ja kastettiin poika meidän yhteisöön (paljastettiin nimi). Tämän jälkeen luettiin tuunatut kummitodistukset kummeille ja kummit sytytti kelluvat kynttilät kastemaljaan. Toinen kummeista halusi myös lukea runon, joka oli tosi kaunis :Heartred (Niin siis miehän porasin koko ohjelman ajan :D ). Sitten miun hyvä ystävä lauloi Sokeripalan :Heartred :Heartred Sana oli vapaa tämän jälkeen ja pari puhetta pidettiin. Loppulauluna laulettiin suojelusenkeli.

Pojalla oli päällä miun käyttämä kastepuku ja kengät.

Tarjoamiset tuli miehen isän kautta, joten niistä ei tarvinnu ressata ja mun vanhemmat auttoi kaks päivää täällä siivoamisessa niin pääsi vähän vähemmällä :)

Meidän mielestä koko tilaisuus oli tosi koskettava ja meidän näköinen.
 
Täälläkin alettu kunnolla miettiin ristiäisiä. Lähinnä nyt kutsuja oon tässä suunnitellu ja siihen sopivaa runoa ym. etsinyt. Tänään taisin sitte löytää meille sopivan lurituksen eli erään kappaleen laulun sanat :) Tämän siis aattelin laittaa:

Mikä nauraa niin kuin aurinko? Mikä itkee niin kuin kuu? Mille meidän isä irvistelee: Baby, I love you! Mikä kaikkien on suosikki? Jopa naapuritkin tykkää? Mitä kaikki pihan lapset kilvan kärryillämme lykkää?

Se on se meidän uusi vauva, nimeä en muista. Se joskus karjuu niin et pikkulinnut tippuu puista.

Ei kävele, ei konttaa, silti emme pääse karkuun, sen vuoksi usein yölläkin me heräilemme parkuun. On koira meillä myös vaan vauva näyttää pienemmältä. Ei pääse ruokapöytäänkään, ei ihme jos on nälkä.

Mikä nauraa niin kuin aurinko? Mikä itkee niin kuin kuu? Mille meidän isä salaa kuiskaa: Baby, I love you! Nyt tulkaa kaikki katsomaan kun vauva hymyilee niin tiedättepä senkin missä onni lymyilee!
(Meidän uusi vauva, Pentti Rasinkangas ja ohilyönti)

Joko laitan kokonaisuudessaan tai osan, saa nyt nähdä. :)
 
Mä en oo löytänyt sopivaa pappia. Oon tosi kranttu sen suhteen :D
Mun ystävät muutti vanhaan maataloon saaristoon, ja kastetilaisuus vietetään siellä. Meille ei mahdu kun melkeen kaikilla vierailla on useampia lapsia. 25 vierasta ja minä ja lapset.
Kirkkoon en oo viel liittynyt, mut nimipaperit on lähetetty maistraattiin.
Tarvii varmaan koittaa saada se pappi jostain :)
 
Meillä on ristiäiset meren rannalla sellaisessa saunarakennuksessa. Siellä on siis ison saunatilan lisäksi iso ruokailutila jossa on vanhat isot hirsikalusteet jne. Pöydille tulee koristeiksi kiviä ja hopeiseksi maalattuja käpyjä. Vieraita tulee alle 20 ja tilaisuudesta tulee mahdollisimman rento. Takkatulen loimussa ja lämmössä pieni mörrimöykkymme saa nimen.
Kutsuja ei lähetetty, laitellaan sitten kiitos-korttia menemään myöhemmin. Lapsella on 72-vuotta vanha kastemekko. Itselläni ei ole vielä mitään vaatetta, lähdenkin tänään kirppiksiä kiertelemään :-)

Miehen kavereita tulee tilaisuuden jälkeen saunomaan ja juhlimaan, kai siinä jotain varpajaisia samalla vietetään.
 
Itse sain eilen kutsut postiin :)
Tekstiksi laitoin:
" ei ole kooltansa suuri tuo pikkuinen, mut aikaan sai muutoksen melkoisen.
toi elämään tullessaan valoisan lisän, teki toisesta äidin ja toisesta isän."

Meillä vietetään marraskuun puolivälissä nimijuhlaa. Etunimi paljastettiin heti kun vauva syntyi, mutta toinen nimi kerrotaan vasta juhlassa. Pyysin siviilikummeja etsimään jokainen sellaisen runon/tekstin jonka haluaa lukea vauvalle. Sitten sytytetään kynttilä ja kastetaan vauvan varpaat veteen, maljaan jossa on ruusun terälehtiä, samalla kun paljastetaan nimi.
Luin jostain ton varpaiden kastamisen, ja se oli musta niin ihana idea jotta aattelin että se käy meillekin oikein hyvin :)

Pitäisi löytää vaan vielä vauvalle mekko, tai siis lähinnä osata päättää minkä ihanan valitsen :D En halua varsinaista kastemekkoa vaikka sellainen suvussa olisikin.
 
Me laitettiin kastekutsuun tämmöinen pätkä:

"Onni tuli meille käymään,
Sinut toi se tullessaan.
Kutsui meidät katsomaan,
laski syliin, jätti siihen.
Sinä vain hymyilit,
unissasi ynähdit."

Tuo on osa pidempää värssyä, mutta meille riitti tuo :)

Joo ja meidän neidistä tulee sit ortodoksi..... Vauvan isä on ortodoksi ja etenkin vauvan mummille (eli anopille) tuo on tärkeä asia. Mullehan on ihan sama mikä tulee tai kastetaanko ollenkaan.

Nyt vaan kun olen perehtynyt tuohon ortodoksien kasteeseen niin alkaa hirvittää ja melkeinpä kaduttaa koko juttu. Etenkin kun vielä mies muka niin tahtoo vauvan ortodoksiksi, mutta ei se itse oo esim kirkossa käynyt koko meidän yhdessäolo aikana (yli 4v). Jossain seurakunnan hautausmaa-talkoissa se sentään oli.... :grin

Jos jollain täällä kokemuksia ortodoksisesta kasteesta, niin kuulen mielelläni :) Mä kun ymmärsin että sen lapsen pitäisi olla osan aikaa alasti.... siis alasti! o_O Papin kanssa tahtoisin jutella, mutta saapa nähdä koska tuo mies mitään sen suhteen sopii....
 
Meillä on nimijäiset, kun itse en kuulu kirkkoon. Tulee kumminkin pappi (perhe tuttu) tekemään lapsen siunaamisen. Meillä kutsu listalla on vain mun veljet vaimoineen (ei lapsia, koska mä olen ainoo jolla näitä jälkeläisiä on :D ) ja meidän omat vanhemmat tietty ja isoiso vanhemmat jotka jaksaa tulla. Isännän sisko ei nyt pääse paikalle, kun on singaporessa töissä :sad001 vieraita kumminkin tulee sellai 12 ja ollaan ihan tässä meillä kotona ja ihan puhelimella olen ilmottanut päivän, koska se tuleekin nyt aika äkkiä eli 26.10 ja yhden tarvii kumminkin tilata lentolippua ja muidenkin suunnitella menonsa sitten niin :) ja pojasta tulee Otto Iisakki :Heartred
 
Meillä on Anoppilassa (Mummolassa, onpa kumma sanoa mummolassa :D) Ristiäiset. Vieraita tulee n.40!!!! Itse kun olisin kutsunut vaan ne ihan läheisimmät...
 
Meillä on ristiäiset viikon päästä :) Tyttö on silloin 5viikkoa vanha. Vieraita meille tulee noin 17, kummit, isovanhemmat ja sisarukset. Pidetään täällä missä me asutaan, niin ei pääsee isoisovanhemmat. OIlaan varattu sellainen juhlapaikka, ku meillä on niin pieni asunto, ettei oltais mahduttu tänne meille. Ens viikon alussa pappi tulee käymään juttelee kasteen yksityiskohdista :)
Lähetettiin kutsut, mutta oltiin kyllä jo aikasemmin sanottu, että koska ne ovat. Tämä sen takia, kun kaikki vieraat tulevat muualta, niin voivat varata majoituksen ja muutenkin. Mutta haluttiin silti vielä lähettää kutsut, jää ainakin mukava muisto :)
Juhlapaikalta tulee tarjoilu ja itse viemme sitten koristelut ja kukat. Pitäis käydäkki tänään tilaamassa ne kukat!
Ihanaa päästä juhlimaan pientä rakasta :Heartred
 
Kutsut laitettu jo pari viikkoa sitten. Ristiäiset ovat viikon päästä lauantaina, vieraita tulee vain perheet ja kummit. :) Eli 20 henkilöä. Alkaa jo vähän mietityttämään miten tässä saa kaiken mallilleen :S Ollaan varattu seurakunnan tilat ristiäisiä varten kun täällä kaksiossa oltaisi kuin sillit purkissa :D Haettiin viime viikonloppuna ristiäismekko siskolta (ostettiin uusi ristiäismekko sisarusten kanssa meidän kaikkien lapsia varten, olis kyllä ollut käytettävissä meidän vanha ristiäismekko missä minutkin on ristitty). ja ensi maanantaina täytyy mennä varaamaan kukkakaupasta pöytäkoristeiksi kukkia :)
 
Takaisin
Top