Kamala synnytyspelko

Annnns

Silmät suurina ihmettelijä
Hei,

Olen 26-vuotias esikoisen odottaja, RV 15 menossa. Siitä lähtien kun sain positiivisen tuloksen pitkän yrityksen jälkeen, olen pelännyt ihan hirveästi. Nyt tilanne on mennyt siihen pisteeseen että näen asiasta painajaisia lähes joka yö ja tuntuu etten voi nauttia tästä raskaudesta. En ennen ajatellut sjnnytystä sen kummempana asiana, nyt kuitenkin pelottaa kaikki siihen liittyvä, eniten repeämät ja se että saisin jonkun paniikkikohtauksen enkä pystyisi enää ponnistamaan. Asiaa ei auta se, että opiskelen alaa joten tiedän asioista jo valmiiksi aika paljon. Olen ihan varma etten pysty synnyttämään! Mietin alkuvaiheessa jopa aborttia tämän takia, tulin onneksi kuitenkin järkiini näiden ajatusten kanssa ja tämä lapsi on todella toivottu. Mitä teen? Minulla on ensi viikolla ensimmäinen neuvolalääkäri, voiko asian ottaa jo siellä puheeksi? Pelottaa että pelkojani vähätellään eikä asialle tehdä mitään, pahinta on että tiedän itsekin ettei tälle voi hirveästi tehdä..
 
Hei,

Olen 26-vuotias esikoisen odottaja, RV 15 menossa. Siitä lähtien kun sain positiivisen tuloksen pitkän yrityksen jälkeen, olen pelännyt ihan hirveästi. Nyt tilanne on mennyt siihen pisteeseen että näen asiasta painajaisia lähes joka yö ja tuntuu etten voi nauttia tästä raskaudesta. En ennen ajatellut sjnnytystä sen kummempana asiana, nyt kuitenkin pelottaa kaikki siihen liittyvä, eniten repeämät ja se että saisin jonkun paniikkikohtauksen enkä pystyisi enää ponnistamaan. Asiaa ei auta se, että opiskelen alaa joten tiedän asioista jo valmiiksi aika paljon. Olen ihan varma etten pysty synnyttämään! Mietin alkuvaiheessa jopa aborttia tämän takia, tulin onneksi kuitenkin järkiini näiden ajatusten kanssa ja tämä lapsi on todella toivottu. Mitä teen? Minulla on ensi viikolla ensimmäinen neuvolalääkäri, voiko asian ottaa jo siellä puheeksi? Pelottaa että pelkojani vähätellään eikä asialle tehdä mitään, pahinta on että tiedän itsekin ettei tälle voi hirveästi tehdä..
Hei,
Ota ihmeessä asia puheeksi neuvolassa - et todellakaan ole ainoa tuollaisten pelkojen kanssa ja sitä varten myös neuvolasta voidaan ohjata erilaisiin tilaisuuksiin ja tukiryhmiin.

Toivottavasti pääset edes jotenkin sinuksi pelkosi kanssa ja ainoa syy huonoihin öihin olisi nälän tunne ja pissahätä :wink
 
En ole ehkä paras vastaamaan tähän ketjuun, kun en ole synnytyspelkoa kokenut.

Olen kuitenkin kolme lasta synnyttänyt ja kaikista olen hengissä selvinnyt. Luotan vahvasti siihen että kätilöt ovat alansa ammattilaisia ja palveluammatissa heidän täytyy tehdä asiakkaan kanssa päätökset yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakkaan hyvinvointi ja terveys pitäisi heille olla nro1.

Eka meni yliajalle ja kävin kontrollissa-> jäin osastolle. En ollu kiireinen niin eipä nuita päivän kätilöitä paljoo näkyny. Yövuoron tultua alkoi juttu ja vitsit luistaa :wink

Tokan kohdalla ei synkannu kätilön kanssa mut terve laps saatiin.

Kolmannen kohdalla tuli kätilö opiskelija esittelemään meille itsensä. Vähän teki tutkimukset haparoivin ottein mutta ihan hyvin se ne teki. Sitten ku tuli seuraava vuoro niin me oltiin jo siirrytty salin puolelle. Tää iltatyöntekijä oli aivan mahtava ja kysy sit et kukas teidän kanssa oli aamussa? Se opiskelija. No mut sehän valmistu jo eilen!:joyful: eli päästiin sit vielä onnittelee uunituorettakin kätilöä :)

Sanoisin siis et rauhoitu. Luota ammattilaisiin ja puhu asiasta neuvolassa/pelkopolilla.
 
Ota ihmeessä heti seuraavassa neuvolassa puheeksi, mitä pikemmin sen parempi. Synnytyspelkoa voidaan hoitaa pelkopolilla, meillä päksissä oli ainakin mitä mainioin kätilö sitä pitämässä kun itse kävin.
Raskaus ja synnytys on maailman mullistavia asioita, on ihan normaalia jännittää ja pelätäkin vähän.
Repeämille ei paljon mitään etukäteen voi :meh: Lähempänä laskettua aikaa voit hieroa välilihaa esim. kookosöljyllä ja varovasti venytellä sitä. Pahat repeämät ovat onneksi melkoisen harvinaisia, mutta ei se tietenkään lohduta niitä joille niitä tulee.
Muista luottaa itseesi, kehoosi ja viisaaseen vauvaasi :Heartred
 
Hyvä on myös tietää ettei ketään pakoteta synnyttämään alakautta, itse sain sektion pelkoperustein kun olin juossut pelkopolilla johon sain lähetteen neuvolassa.
 
Itelläni tuli helpotus heti kun sain pelkopolilta lupauksen sektioon. En joutunut ees vääntämään asiasta vaan mua uskottiin samantien.
 
Kiitos teille vastauksista, etenkin tuon sektion mahdollisuus kevensi mieltäni huomattavasti.. otan asian puheeksi heti ensi viikolla lääkärin kanssa.
 
Takaisin
Top