Kaksoset vuodelle 2019

Hyvää kuuluu! Vähän alkoi pahoivointi jo helpottamaan mutta tuli takasin :D Ultrapäivä selviää viikon sisällä, tänään laitettiin lähete sinne. Otetaan 3 pakkausta ja 3 rahana :grin Heinäkuussa vasta pääsen tilailemaan tosin. Haluaisin jo päästä näkemään pienet kun ei tässä vaiheessa oo muita elonmerkkejä kun paha olo, ja se voi tulla yhdestäkin. Voi olla että käydään vielä yksityisellä kattomassa miten siellä sujuu kun eka ultra oli 6+2 eli ei paljoa vielä näkynyt.

Millä viikoilla nyt oot menossa? Ja laitettiinko lähete jo np-ultraan vai pääsetkö kunnalliselle kontrolliultraan ennen np:tä?
 
Millä viikoilla nyt oot menossa? Ja laitettiinko lähete jo np-ultraan vai pääsetkö kunnalliselle kontrolliultraan ennen np:tä?

8+3 - 9+2. Np- ultraan mutta samalla laittoi lähetteen sinne äitiyspolille missä seuraavat ja voi olla että siellä haluavat katsoa ennen sitä. (Ainakin käynti tulee ennen, saattavat ultrata.)
 
Täällä on kans masu pullahtanut esiin ja nyt ilman varovaisuutta ihmiset onnittelevatkin. :grinMieskin ihailee sitä, kai se niin on että hänelle vain kaunistun vaikka oma olo vaan leviää. :') mutta onhan se vielä ainakin ihana! Olo on hyvä, iltaisin joku hermo meinaa ristiselässä vaivata, mutta muuten! Seuraava ultra on 7.5, jolloin tsekataan taas se kohdunkaula ainakin ja mietitään miten kauan jaksan/pystyn fyysisessä työssä olla.
 
Kiva Peruna kun laitat noita kuvia, perässä tullaan niin antavat vähän osviittaa siitä mitä odotettavissa. Mielestäni olenkin lukenut että viimeistään vkolla 28 mittojen pitäisi olla samat kuin täysiaikaisessa yksösraskaudessa. Mulla nyt 15+4, ja kyllä tän mahan havaitsee joko ruokailun jälkeen tai illalla viimeistään. Täytyisi siis tarkistaa omia ruokailutottumuksiakin kun saavat pullahtamaan heti palloksi mutta ei tätä enää niillä jemmailla. Pienimmillään on kumpu, jonka vielä pystyy vaatteilla ja asennoilla hämäämään. Arvelisin että esikoisen aikaan vastasi n.rv20.
En ole vielä kertonut töissä enkä haluaisikaan ennen rakenneultraa, mutta epäilen ettei sinne asti päästä kun ru vasta kk kuluttua.
 
Muokattu viimeksi:
Äitiysavustukset todennäköisesti otan kaikki rahana, kulutan isompiin hankintoihin. Vaatteita yms on jo, niiltäkin osin tarvitsee ennemminkin täydentää semmoisilla mitä pakkauksissa ei ole, mm. pienen koon pehmo/fleece tms haalarit jne.
 
Mulla oli tänään kasvukontrolliultra (25+4). Vauvat olivat kasvaneet hyvin ja tasaisesti (käyrien mukaan sekä toisiinsa nähden). Painoarviot on A-vauvalla 860g ja B-vauvalla 880g. Vastasivat viikkoja ja poika ja tyttö edelleen tulossa! :love7

Molemmat olivat kääntyneet pää alaspäin ja lääkäri oli sitä mieltä, että vaikka heillä vähän tilaa vielä oliskin kääntyä niin luultavasti kuitenkin pysyttelevät nyt näin päin. Mikä tietää mahdollisuutta alatiesynnytykseen ja sitä todella toivon! :)

Seuraava kontrolli on neljän viikon päästä.
 
Kuulostaa hyvälle ja että molemmat vielä päät alaspäin tulossa! Onko teillä miten puhuttu töiden tekemisestä tai miten sairaslomalle jäännistä? Tai ylipäätään elosta ja olosta kun kahta vauvaa odotetaan? Keskusteluja kun lukee niin 25-28 moni tuntuu jääneen.

Musta tuntuu et neuvolassa keskitytään paljon tulevaan vanhemmuuteen ja äitipolilla et kaikki ok sisällä ja muuten ei raskauden etenemisestä tai rajoitteitteista jne. olla vielä ainakaan paljon käsitelty. :) Treenit jätin ekan kolmanneksen jälkeen ja fyysisen työn lisäks koiran kanssa lähinnä rauhassa ulkoilen.
 
Mä teen keikkatyötä kahdessa eri firmassa. Molemmat fyysisesti rasittavia, nostelua ja jaloillaan oloa. Rakenneultran jälkeen aloin jo huomaan, kuinka selkä kipeytyi nopeeta töissä ja palautuminen vuorosta kesti kauan. Siksi aloin tekemään töitä vuoro kerrallaan, enkä ottanut töitä viikkoa kauemmas. Nyt viime viikolla yhden kuuden tunnin vuoron jälkeen mun selkä huusi tosissaan hoosiannaa ja vatsa oli kova ja arka kauttaaltaan. Päätin, että turhaan mä kiusaan kroppaani, kun ei ole ihan pakko. Olen saanut liiton päivärahaa palkan lisäksi ja nyt kun en enää ole työkykyinen niin haen liitolta tämän pari kuukautta päivärahaa (parempi kuin olisi Kelan sairaspäiväraha) ja sitten alkaakin virallinen äitiysvapaa. Eli virallisesti en ole saikulla, mutta töihinkään en enää mene! :joyful: Joka kerta, kun oon neuvolassa tai ultrassa/lääkärillä käynyt niin he on kysyneet töistä ja voinnista ja sanoneet, että herkästi pitää jäädä kotiin lepäämään. Mun työt loppui rv 25.

Musta myös tuntuu siltä, ettei neuvolassa ohjata/kerrota sen enempää raskauden etenemisestä, kuin yksösraskaudessakaan. Sanotaan vaan, että omaa kehoa kuunnellen pitää elää. Ja ultrassa tänään lääkärikin vaan tokaisi, että jos on nyt ollut tukalaa oloa (ja mulla sitä jo on!!!) niin tästä se vielä muuttuu raskaammaksi! :eek: Jotenkin oisin toivonut vähän kannustavanpaa asennetta ja ehkä jotain vinkkejä, miten voisin elämänlaatuani ja untani parantaa. Mutta omilla fiiliksillä ja netin neuvoilla mennään.
 
Tiesittekö muuten, että kaksosten äidit saa 60 arkipäivää pidemmän äitiysvapaan, kuin tavallisesti?

Ja Kenguemo tiesitkö, että yh-äidit saa ton lisäksi vielä 72 arkipäivää lisää äitiysvapaata?
 
Kiitos peruna86! Joo mä kans teen fyysistä työtä pienten lasten kanssa ja työpäivän jälkeen oon kyllä naatti ja nyt alkanu selkähermoa ja mahaakin painamaan. Illat menee kyllä palautuen. Nyt siis 21+5. Pitää ottaa ite rohkeammin puheeksi kun meen 7.5. äitipolille ja mennä työterveyteen ennen jos on hankala olla. Jotenkin kun esikoisiaan odottaa niin tuntuu hankalalta vaan oman voinnin mukaan toimia kun ei oikein tiedä mikä on "normaalia" ja mikä liian raskasta oloa. :)

Ollaan nyt tutustuttu noihin etuuksiin ja onneks niitä on edes jonkin verran enemmän!
 
Jotenkin kun esikoisiaan odottaa niin tuntuu hankalalta vaan oman voinnin mukaan toimia kun ei oikein tiedä mikä on "normaalia" ja mikä liian raskasta oloa. :)

Tää on niin totta. Sinäänsä onni onnettomuudessa että mulla loppuu työsoppari kohta niin ei tarvitse stressata jaksanko siellä. Pahoinvointi onneksi alkanut helpottaa vähän. Selkäkipua odotellessa kun valmiiksi jo skolioosi:hungover: Koitan vaan ottaa mahdollisimman rennosti kun pienestäkin alkaa kramppaamaan ja pistämään vatsasta.
 
Joo onhan se vaikeeta vaan "luovuttaa", kun me suomalaiset ollaan vähän tämmösiä viimeseen asti sinnittelijöitä! :rolleyes: Mut kannattaa silti herkästi höllätä tahtia, kun monikkoraskauksissa alkaa kohdunsuun tilannekkin helpommin muuttua, jo ilman rasitustakin. Lepo on vauvojenkin parhaaksi! :)
 
Peruna86 Enpä ollut vielä ehtinyt perehtyä etuuksiin. Kiitos infosta..:)

Eilen oli toinen neuvola käynti. Molempien sykkeet kuultiin ja kumpikin potkiskeli paljon. Taas yksi etappi eteenpäin.
 
Tänään viikkoja 25+6 ja olo on jo hetkittäin todella tukala! Ei tarvi montaa metriä kävellä, kun alkaa syke huiteleen 120 ja sit on pakko päästä istumaan. Ruokahalu on kadonnut kokonaan, mutta pakko on jotain välillä syödä. Ja auta armias, jos syön vähänkin liikaa tai liian tuhtia ruokaa, niin saan kärsiä siitä tuntitolkulla! On tosi tukkoinen olo eikä mikään asento ole hyvä! :sad001
Mutta positiivista on se, että koska yöunet on nyt säännöllisesti jo pari kuukautta katkennut yöllä 2-3 tunniksi, niin tästä on kertynyt sellaset univelat, että oon nukkunut viimeiset kolme yötä todella sikeästi ja hyvin ja herään aamulla levänneenä! :) Pieniä elämän iloja! :)

Ja täytyy nyt myös muistaa mun kohdalla, että mä sain nauttia fyysisesti helposta raskaudesta ekat 22 viikkoa, että pitäähän tän raskauden nyt mullakin jollain tavalla tuntua! :D

Ja sit lisää positiivisuutta kehiin eli kun nyt on alkanut olo mennä tukalaksi eikä tuleva kesä ja vieläkin isompi maha varmaan tule asiaa paljon helpottamaan niin alkaa kummasti toivoa vauvojen syntymää! Ihan sama miten rankkaa sitten tulee olemaan, kunhan saan tän fyysisen pahan olon pois! :D Pienet univelat, avuttomuuden tunne ja stressi pienten puolesta ei haittaa enää yhtään! :)

Ihanaa odotusta ja hyvää vointia teille kaikille! :) Nauttikaa hyvistä päivistä! Ne tulee loppua kohden vähenemään...
 
Miten teillä alkoi paino nousta? Tai sanottiinko neuvolassa jotain siitä? Mulla menossa nyt 11+0 ja oon laihtunu 5kg :dead: Tiistaina on ultra ja siellä kerron tästä, katotaan mitä sanovat. Olo alkanut vähän helpottaa mutta ollut pitkän aikaa hankala syödä mitään.. Että missä vaiheessa pitää alkaa olla huolissaan saavatko tarpeeksi ruokaa :nailbiting: Ihmeen vähän löytyy tietoa monikkoraskauksista!
 
Mulla paino alkoi nousta oikeestaan vasta rakenneultran jälkeen. Ja sillonkin maltillisesti. Nyt menossa rv 27+2 ja painoa tullut lisää 6,5kg. LähtöBmi tosin oli 29, että on hyväkin, ettei painoa ole tullut muuta kun vauvoille tarpeellinen. Neuvolassa ei ole missään vaiheessa sanottu painosta mitään.
 
Mä yritin kysellä neuvolasta niin sanoivat vaan että kyllähän sitä tulee. Olin, että tiedän toki, mut onko samanlaisia suositusnousuja viikko tai kuukausitasolla kuin muille niin ei oikein vastannut. Mulla lähtö bmi reilu 20 ja nyt kiloja on 5-6 tullut. Lähinnä vatsaan. Viikolla 14 oli vielä lähtölukemissa ja nyt siis 22+3. Puhu neuvolassa oman mielenrauhan takia, mut kyllä ne vauvat omansa varmastikin ottavat. :happy:
 
Mulla oli tänään Tayssin monikkovalmennus. Käytiin läpi synnytyksen käynnistymistä, etenemistä ja aikaa vauvojen synnyttyä. Päästiin käymään myös vastasyntyneiden tarkkailu- ja teho-osastolla tutustumassa. Toivon niin paljon, ettei mun vauvat sinne joudu! Kyllä repes kyynelkanavat, kun näki niitä pieniä keskoskaapeissaan! :sad010

Tuli jotenkin paljon konkreettisemmaksi se, että näitä tosiaan syntyy kaksi ja, että riskejä on enemmän kun yhtä odottaessa. Nyt täytyy vaan väkisin pitää nää sisällä heinäkuuhun asti, niin voi vähemmällä ressillä lähteä vauvoja synnyttämään! :smiley-angelic001

Kahdella seuraavalla viikolla onkin sitten Suomen Monikkoperheet Ry:n järkkäämät kaksi valmennusta.
 
Takaisin
Top