Kakku lapsen syntymäpäiville

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia kakkuja olette tehneet? Inspiraatiota kaipaisin! Eli minkä näköisiä ja makusia kakkuja?

Nyt meillä oli muuton keskellä nopea ja helppo kakku valmiskakkupohjista, hillosta ja pursotettavasta kermasta, päälle vielä kuvioströsseleitä ja syötävä Ryhmä Hau-kakkukuva. Täytteen kerman värjäsin elintarvikevärillä. Kelpasi ja oli kuulema hyvää! Viime vuonna oli samankaltainen, vaan oli omatekemä kakkupohja.
Sitten meillä on ollut samoilla täytteillä (kerma+hillo) sellaisia omatekemiä kakkuja, joissa on värikäs sokerimassakuorrute ja joku teema: yksisarvinen, Frozen, sateenkaaret.
 
Yleensä tavallinen täytekakku, paljon kermavaahtoa ja strösseliä olen itsekin käyttänyt, koristeeksi joskus karkkeja tai suklaapaloja. Joskus ollaan menty ihan kaupan valmiskakuilla. Joskus tein juustokakun, mutta se meni vähän hukkaan, ei ollut juuri lasten mieleen. Sen olen huomannut, että lapset ei odota tai välitä, onko kaikki itse tehtyä, vaan kaupasta ostetut valmiit on kelvanneet yhtä hyvin.
 
Teen tavallisen kakkupohjan itse. Välillä olen leikitellyt lisäämällä kakkupohjaan esimerkiksi kaakaojauhetta (työmaakonekakkuun) tai sitten vihreää elintarvikeväriä (dinokakkuun) jne. Leikkelen sitten sopivan mallisia kakuista, jos ei heti ole oikeanlainen. On sekä pyöreä että pitkän mallinen kakkuvuoka käytössä. Joskus olen tehnyt pohjat myös levypohjina.

Viimeksi oli esikoisen synttäreillä koirakakku (pyöreä kakku jossa kaakaolla maustetulla kermalla pursotukset + silmät, nenä, kieli ja korvat sokerimassaa), nuoremmalla oli leveän mallinen kakku, jossa on metsäneläimiä Ikean muoteilla sokerimassasta otettuna. Edeltävänä vuonna oli esikoisella muistaakseni dinokakku, kakkuun kokosin jämäpaloista tulivuoren josta valui laavaa (kakkumurua), kuorrutin kevyelti suklaakreemillä ja sitten laitoin dinoja (ihan muovileluja) sinne tepastelemaan. Sitä edeltävänä vuonna oli työmaakonekakku, eli paljon suklaata maata esittämässä (suklaakakkupohja, päällä suklaakreemiä ja suklaalastuja, suklaarusinoita, puffeja, muita suklaakarkkeja jne) ja sitten ihan muovinen lelutyökone siinä päällä. Lelut tietty olen pessyt ennen kakkuun laittoa. Kerran oli kakku kakkukuvalla, sellaisella minkä voi itse teettää omasta kuvasta.

Täytteissä on esikoisen suosikki ainakin kuningatarhillo+muussattu banaani. Muitakin täytevaihtoehtoja olen käyttänyt, kuten mansikka+vaniljakreemi, mangovaahto, kiivi+persikka... Mikä mihinkin kakkuun sopii. Mutta lapsille yleensä kelpaa parhaiten tuo kuningatarhillo ja banaani.

Olen ennen omia lapsia tehnyt sukulaispojalle useita traktorikakkuja (vähän erilaisia joka vuosi...), toiselle sukulaispojalle jalkapallokenttäkakun, sukulaistytölle raamatun mallisen rippikakun jne.
 
Teen tavallisen kakkupohjan itse. Välillä olen leikitellyt lisäämällä kakkupohjaan esimerkiksi kaakaojauhetta (työmaakonekakkuun) tai sitten vihreää elintarvikeväriä (dinokakkuun) jne. Leikkelen sitten sopivan mallisia kakuista, jos ei heti ole oikeanlainen. On sekä pyöreä että pitkän mallinen kakkuvuoka käytössä. Joskus olen tehnyt pohjat myös levypohjina.

Viimeksi oli esikoisen synttäreillä koirakakku (pyöreä kakku jossa kaakaolla maustetulla kermalla pursotukset + silmät, nenä, kieli ja korvat sokerimassaa), nuoremmalla oli leveän mallinen kakku, jossa on metsäneläimiä Ikean muoteilla sokerimassasta otettuna. Edeltävänä vuonna oli esikoisella muistaakseni dinokakku, kakkuun kokosin jämäpaloista tulivuoren josta valui laavaa (kakkumurua), kuorrutin kevyelti suklaakreemillä ja sitten laitoin dinoja (ihan muovileluja) sinne tepastelemaan. Sitä edeltävänä vuonna oli työmaakonekakku, eli paljon suklaata maata esittämässä (suklaakakkupohja, päällä suklaakreemiä ja suklaalastuja, suklaarusinoita, puffeja, muita suklaakarkkeja jne) ja sitten ihan muovinen lelutyökone siinä päällä. Lelut tietty olen pessyt ennen kakkuun laittoa. Kerran oli kakku kakkukuvalla, sellaisella minkä voi itse teettää omasta kuvasta.

Täytteissä on esikoisen suosikki ainakin kuningatarhillo+muussattu banaani. Muitakin täytevaihtoehtoja olen käyttänyt, kuten mansikka+vaniljakreemi, mangovaahto, kiivi+persikka... Mikä mihinkin kakkuun sopii. Mutta lapsille yleensä kelpaa parhaiten tuo kuningatarhillo ja banaani.

Olen ennen omia lapsia tehnyt sukulaispojalle useita traktorikakkuja (vähän erilaisia joka vuosi...), toiselle sukulaispojalle jalkapallokenttäkakun, sukulaistytölle raamatun mallisen rippikakun jne.

Onpa kivoja kakkuideoita! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Me aika usein ostetaan valmispohja ja täytetään itse. Useimmiten täytteinä on banaania ja kuningatar tai mansikka-vadelmahilloa. Esikoinen halusi viimeksi suklaakakkua. Siihen laitettiin täytteeksi suklaamoussea ja hilloa. Joskus tehtiin smurffitalokakku. Sen jalkana toimi jalallinen kakkulautanen ja kakku itse oli heltta (sellainen mäki), karkeista pilkut. Junakakku tehtiin joku vuosi. Veturiksi täytekakku ja vaunuksi voileipäkakku. Veturin renkaat taisi olla keksejä ja vaunun kurkkusiivuja. Toisina vuosina on lapsen kakku vain koristeltu karkeilla ja strösselillä.
 
Mä tykkään kinuskikissan kakkuresepteistä. Ihan perus kinuskikermakakku on parhautta ja suklaa sticky toffee kermakakku. Voin suositella lämpimästi. Tumma suklaakakkupohja ja toffee sopii niin hyvin yhteen!

Tein yksi päivä prinsessakakun harjoituksena. Oli ihan hyvä yritys. Vähän vielä harjoitusta prinsessakakussa helpompi tie on ostaa valmista paksua vaniljakastiketta, vatkata vispikermaan ja lisätä vaniljakreemijauhetta jämäköittämään. Ei tarvi ite keitellä vaniljakastiketta, kun se menee helposti löysäksi ja kakku pilalle.
IMG_20220113_135733.jpg
 
Minä olen yleensä haastatellut lasta ennen syntymäpäivää ja kysellyt, millainen kakku olisi toiveena. Yhtenä vuonna kakkuna oli bostonkakun tyyppinen pullakakku, viimeksi oli jäätelöstä tehty kakku lapsen piirroksen mukaan. Tavallisia täytekakkuja on ollut lumiukon, perhosen, kanin ja virtahevon muotoisena. Barbiekakku oli myös peruskaklitaikinaa, mutta olihan siinä vähän muutakin. Jääkiekkokenttä ja kerrostalo olivat uunipellille tehtyjä. Juustokakkua on ollut aika monenlaisia, suklaisia, marjaisia ja hedelmäisiä monenlaisilla koristeilla. Suklaasta tehdyt valmiit koristeet ovat aika helppoja, jos niitä vain löytyy. Työkaluja ja muttereita on ollut parina vuonna suklaakakun koristeena.
 
Millainen kakku teillä on ollut lapsen 1-v synttäreillä? Meillä 1-vuotiaasta alkaen saa sokeria, joten synttärikakku tehdään samaan tapaan kuin muutkin kakut: täytetään ja koristellaan valmispohja. Mutta kaivataan ideoita koristeluun. Esikoisen kakku oli koristeltu mustikoilla.
 
Millainen kakku teillä on ollut lapsen 1-v synttäreillä? Meillä 1-vuotiaasta alkaen saa sokeria, joten synttärikakku tehdään samaan tapaan kuin muutkin kakut: täytetään ja koristellaan valmispohja. Mutta kaivataan ideoita koristeluun. Esikoisen kakku oli koristeltu mustikoilla.

Miten olisi persikoista koottu aurinko kermavaahdolla päällystetylle kakulle? Aika simppeli, mutta söpö ja maukas. Persikansiivut vain viuhkamaiseen ympyrään keskelle kakkua. Siitä saisi myös kukan laittamalla vaikka suklaahelmiä keskelle.

Toinen idea voisi olla sokerimassasta otetut hahmot kakun päälle. Piparimuoteilla saa vaikka mitä. Just näin Prismassa muumimuotteja.
 
Millainen kakku teillä on ollut lapsen 1-v synttäreillä? Meillä 1-vuotiaasta alkaen saa sokeria, joten synttärikakku tehdään samaan tapaan kuin muutkin kakut: täytetään ja koristellaan valmispohja. Mutta kaivataan ideoita koristeluun. Esikoisen kakku oli koristeltu mustikoilla.
Lapselta on kysytty. Molemmat ovat halunneet strösseliä. Marjat eivät ole yhtään niin mieleisiä kuin strösseli.
 
Kiitos ideoista! Persikka-aurinko voisi olla kiva. :smiling-eyes: Meidän 1-v ei kyllä vielä osaa kertoa mitä haluaa kakun päälle. No osoittamalla (tai yrittämällä ottaa) voisi kahdesta vaihtoehdosta valita, mutta taitaa tämä kakku tulla silti vanhempien päätösten mukaan.
 
Tein molemmille 1v kakun sokerittomana, en tiedä miksi kun muuta sokerista alettiin maistelemaan kuitenkin samalla. Esikoisen oli hyydytetty smoothiekakku, kuopuksen sokerittomalla kakkupohjalla, soseella ja kermalla. Eivät maistuneet kellekään...:rolling:
 
Takaisin
Top