Kakkajuttuja

joval

Näppärä viestien naputtelija
Kuinka usein teillä vauvat vääntää ruikelit? Meillä siis ollaan pelkällä rintamaidolla ja melkein viikko oli niin ettei mitää tullu pihalle.. Nyt oli sitte tänää tullu, muttei sitäkää paljon ollu... Joo tiedän että rintavauvoilla voi mennä monia päiviä välis ennen ku taas toimii.. Mutta jännältä tuntuu että viikko ilman sontaa.. Huh :) 
 
Meillä ollaan siellä normaalin toisessa päässä... eli poika ruikauttaa melkein joka kerta syönnin jälkeen satsit pöksyyn :D isommat kakat on vaipassa kolmisen kertaa päivässä, mutta joka kerta vaippaa vaihtaessa siellä on jotain. Neuvolassa varoiteltiin, että voi koittaa aika, jolloin pötkö kakkaa vain kerran viikossa, mutta että sekin kuulemma on ihan normaalia. Tänään on kokeiltu ekan kerran noita kestoja, ja aika hyvin toi harso+riisipaperiyhdistelmä kuorivaipassa on pitänyt, kun vaihtovälejä on vähän tiivistetty.
 
joval: meillä ollaan rinnalla ja lisäks napataan korviketta. Kakka tulee n. 2.5 päivän välein, joten jutussa voi olla perää... Nyt kun multa tulee taas enemmän maitoo, tuntuu tosiaan et kakkaa ei kuulu sitten millään (tänäänkin ollaan taas jo kolmatta päivää pelkillä pissivaipoilla). Tosin sitten ku sitä tulee, sitä kans TULEE.
 
No tällä ku tänään tuli tavarat vaippaa, ei sitä ollu edes hirveesti. aiemmin tullu tuplasti :) Tiedä sitte jos tulee vielä lisää... Huh saa nähdä :D Ja vähä jännittääki ku kesto päällä tällä hetkellä että miten tuo pitää..Mulla on siis NB paketti kestovaippayhdistykseltä lainas :) Nii saa kokeilla noita erilaisia :) 
 
Täällä kakka tulee joka päivä. Ihan muutama poikkeus ollut ja silloin selkeästi itketään vatsavaivoja. Useimmiten kakka tulee 2-3 kertaa päivässä ja välillä ihan niskaa myöden. Pelkällä rintamaidolla siis mennään. Kakka on aika vetistä ja pärähtää vaippaan niin että tärinä tuntuu =)
Ooteko huomanneet että jotkut ruoka-aineet mitä syötte itse vaikuttais vauvan ilmavaivoihin? Mä olen laittanut kiellettyjen listalle valkosipulin ja voimakkaat mausteet. Eilen käytiin mäkkärissä syömässä ja yö meni tunnin välein heräten kun poika itki vatsaa.

Edellisten lasten kanssa muistan kakka touhuista sen, että esikoinen joka söi rintaa vain 2kk ja sitten korviketta oli korvikkeesta aivan ummella, kakkaa joutui välillä kuumemittarin kanssa avittaa pihalle kun oli niin kiveä. Seuraava lapsi taas oli rintamaidolla 7kk ja kakki päivittäin, kerran muistan sen olleen 4 päivän kakka lakossa ja sitten kun kakka tuli niin sitä oli ja PALJON....
 
Meillä oli aluksi joka vaipassa kakkaa. Viime viikolla poika sai rota-rokotteen ja sitä seuraavana päivänä väänsi mahtisatsin löysää tavaraa, niin että meni vaatteet pesuun, vaikka samantien olin vaihtamassa (kuulin pöräyksen). Sen jälkeen on tullut iso satsi parin päivän välein, viimeisin viime yönä.Ihana vaihtaa keskellä yötä kakkavaippaa, pestä poikaa, vaihtaa lakanat sänkyyn... Väliaikoina vaipassa on välillä ollut keltainen 'tahra'.
 
Meiän neiti on taas oikee kakkamaakari... Tänään taisin vaihtaa tokan vaipan tytön syntymän jälkee missä ei ollu kakkaa ainoastaan vauhtiraita tullu ku se on piereskelly :D Mut joka vaipassa yleensä on sinapit ja silti ilmavaivat vaivaa aina iltaisin.. Oon yrittäny miettii mitä sellasta syön joka voisi tytölle aiheuttaa tämän vatsanväännön..
Mä siis täysimetän neitokaista ja mua huolettaa hieman että on isänsä vattan saanu ( sillä meinaa herkkä maha ja tulee äkkiä kipiäks ja ruikulille ruokailun jälkeen).. Kolmas asia minkä tyttö on isältään perinny, tuon piereskelyn ja vattanväännön lisäks on kuorsaaminen :) ei meinaa itte saada unta olleskaan ku makoilee ja kuuntelee tuota meteliä ku yks vetää zetaa....
 
Taitaa nää typyt olla aika kakkatykkejä. Meillä löytyy myös pierun pöräyksellä varustettuja vaippoja useasti sekä lisäksi kunnon tujaukset on kaks kertaa vrk:ssa ellei useamminkin. NaPPulallakin on ilmavaivoja ja vatsanväänteitä mutta itse olen kyllä juonut kahvia aamuisin ja joskus päivällä sekä ruisleipää välillä että jos se sitten niistä on tullut. Meillä myös täysimetys.

RonjaM & NaPPula 3vko 1pv
 
Voiko ne väänteet tulla noin pienestä? Mä en ainakaan voi jättää ruisleipää pois, tai no vois mut sitten on seuraavaksi itsellä ummetus... Ei sitä nyt perunavelliäkään voi seuraavaa puolta vuotta syödä. Välttelen suurempia sipulimääriä, ja muita vahvoja, esim paprikaa en viitti raakana vetää vaikka tykkään kovasti ja kahvia juon puolitoista kuppia aamulla, en enempää. Aattelen että onhan noiden suolistokin vielä tottumistilassa, että vaikka joisi pelkkää linnunmaitoa itse, luulen että jonkunverran vääntämistä olisi joka tapauksessa.

Meillä kakataan joka päivä, aika ruikulia on. Pelkkää minun maitoa juodaan.
 
Meillä kakat tehdään nykyään kerran päivässä kunnon satsi. Aikaisemmin poika kakkasi useasti päivässä. Nyt piereskelee paljon ja aloittaa aikaisin aamulla ähinän ja joskus myös itkun kun yrittää piereskellä. Aloin miettimään mistä se mahaan saa ilmaa ja karsin ruokavaliosta paljon kaikkea pois muutamaksi päiväksi mutta ei tuntunut auttavan. Sitten aloin miettimään jos vaiva johtuukin suihkutisseistäni mutta tiedä sitten, tuntuu että täällä niin monella on samaa vaivaa...
 
Meilläkin kyllä tulee kakkaa kiitettävästi:) Monta kertaa päivässä yleensä. Typy ei hirveemmin edes piereskele, mutta kakka tulee kyllä sellasella paineella, että monesti tulee vaipan reunasta vaatteisiin asti. Ilmavaivoja ei ainakaan vielä ole pahemmin ollut, jotain ihan pientä ehkä. Niin ja rintamaidolla mennään. Välillä saatan antaa korviketta lisäksi, mutta en joka päivä ja jos annan, niin määrä on yleensä vaan n. 20-40ml, eli tuskin sillä vaikutusta on. Pukluja on nyt alkanut tulemaan kun aiemmin ei tullut ollenkaan, mutta johtuukin yleensä siitä, että neiti vetää itsensä liian ähkyyn:)
 
Tuntuu monella olevan noita ilmavaivoja ja vatsanväänteitä, meilläkin on ollut niitä ihan alusta asti. Jo osastolta lähtiessä neljän päivän ikäisenä alkoi, ja silloin kätilö kiinnitti huomiota vatsaan, joka oli ihan pömpöllään ilmasta. Silloin vetikin sellasen monen tunnin itkumaratonin, vaan automatkalla kotiin rauhottui. Silloin mulle selitettiin, että vatsavaivat johtuu siitä, kun vauva saa ilmaa mahaansa syödessään, ja silloin käytin rintakumiakin vielä, jonka sanottiin niitä lisäävän. Sitten sanottiin, että vauva syö itsensä liian ähkyyn ja kärsii sen vuoksi vatsanväänteistä. Siks mä luulinkin alkuun että pitkät itkut johtuivat suurimmaks osaks vatsanväänteistä. Itkuja kestettiin useiden tuntien ajan erityisesti iltaisin ja öisin. Kunnes ihana lastanneuvolatäti tuli ensivisiitille kotiin ja sanoi että aina kun vauva itkee, anna tissiä, nälkäänsä se pääosin itkee. Niin tehtiin ja jopas, loppui itkut suurimmaks osaks siihen.

Piereskely on jatkunut silti runsaana tähän asti, ja välillä ne on ihan aikuisen miehen pierun kuuloisia. On annettu päivittäin rela-tippoja ja disflatyliä, mutta siitä (kuten ei aiemmin cuplatonistakaan) ei mainittavaa hyötyä ole ollut, siks jätinkin ne tänään pois, eikä vaivat ainakaan lisääntyny toistaseks. Meidänkin poika ähisee ja punkee pierua ja välillä itkeekin kun ei saa ilmoja ulos, sitten taas päristää ja on tyytyväinen. Mutta ilmavaivojaan se ei silti hirveesti itke ja rauhottuu aina tissillä. Olen välttänyt kaikkea, mikä pierettää itseäkin, ja kahvin olen pyrkinyt pitämään pelkässä aamukupillisessa. Eilen oltiin niin väsyneitä, että kiskoin kahvia pitkin päivää, ja se kostautuikin sitten tavallaista itkuisempana vauvana ja sekavana äitinä :(.

Mä päätyisin samaan kuin Sofi, että suolisto ja ruoansulatus ovat vielä kehitystilassa ja alkuajan ilmavaivat ovat enemmän tai vähemmän normaaleja tämänikäisillä vauvoilla. Korviketta meillä ei toistaseks ole tarvinnut käyttää, joten siitä vaivat eivät johdu.
Välillä kyllä tuskastuttaa, kun miettii päänsä puhki miten vaavin oloa vois helpottaa. Paras apu täällä on ollu yöaikaan sitterissä keikuttaminen tai tissille ottaminen, päivällä mennään yleensä vaunukävelylle, jossa useimmiten nukahtaa. Tänään vauveli on jaksanut illansuussa seurustella hyväntuulisena pari tuntia, sitten syötiin ja kylvettiin ja nyt taas seurustellaan, tuntuu ihan ihmeelliseltä eilisen kitinäpäivän vastapainoks :D
 
Mä oon aina ajatellut, että vatsavaivat vaan kuuluu vauvaikään. Nyt vasta oon tajunnut, että meidän tytöllä tais kuitenkin olla aika paljon vatsanväänteitä (+temperamenttia), kun öisin joka syötön jälkeen piti kanniskella 30 min - 1h 30 min olkapäällä ennen kuin rauhoittui nukkumaan. Ja joka syötöllä annettiin silloin Cuplatonia. Poika on selvästi helpompi, rauhoittuu äkkiä, mutta ähistelee sängyssään, joskus jopa tunnin (ja mä en nuku). Toisaalta tyttömme söi niin kauan kuin annoin ja pulautti paljon. Poika osaa lopettaa 'ajoissa', eikä pulauttele oikeastaan ollenkaan. Onneksi tämä toinen on siis helpompi, raskasta olisi ollut päinvastoin.
 
KaiKo, mä en kanssa saa nukuttua kun toi ähkii... Eilen nukkumaan mennessä veti kunnon raivarit mutta luulen että johtui siitä, että herätin sen sohvalta. Ei hyvä idea. Mut yöllä sitten syöttöjen jälkeen vaikka röyhtäytän on semmonen puolen tunnin ähinäjakso, ja alkaa sitten taas ennen syöttöä. Ehkä se ennen syöttöä oleva on nälkä-ähinää ja jälkeen sitten kakkaähinää? :D Mistä sen tietää...
 
Myös meillä ruvetaan öisin ähisemään noin 30-60min ennen kun herätään syömään. Usein myös ähistään sitten sen syötön jälkeen. Tosin meidän poika ei röyhtäse, kuin todella harvoin, jos kunnolla nukahtaa. Veikkaan siis, että meillä se johtuu siitä.

Kakka on kanssa ruvennut nyt antamaan odotuttaa itseään.. Viimeksi oli 5 päivää välissä ja nyt mennään kolmatta. Silti viimeksi ei tullut kuin yksi satsi mikä oli koostumukseltaan hiukan paksumpaa kuin normaalisti. Ihania juttuja! :D
Meillä kanssa eletään pääasiassa rintamaidolla edelleen. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun olen antanut illalla lisäksi korviketta. Silloinkin poika on juonut sitä max 60ml.
 
tuosta heinäkuisista huutelen :) kivoja juttuja - meillä nimittäin kans näitä pieruvaivoja tytöllä :)

onneks on tällänen foorum missä kokematon voi lukea muiden kokemuksia :)

kesänjatkoja <3
 
Meillä Ida-neiti 2 kk ja toi mahanvääntö on helpottanut tosi paljon. Kyllä toi piereskelee ja vääntää isoja kakkoja, mutta nykyään tarvii vaan ähkäistä isosti niin tavaraa tulee. Ei tarvitse itkeä :) Ruisleipä, sipuli, tomaatti yms yms on pannassa mulla ja se on oikeasti auttanut! Syön sitten vastapainoksi aamupalaksi aina kunnon kuitupommin (kaurapuuroa tai jukurttia, johon lisään vehnänalkioita, hirssiä, luomumysliä ja kuivattuja mulperimarjoja), kun en syö ruisleipää.

Ida kakkaa aika ahkerasti - ei kyllä enää niin ahkerasti kuin ennen :D Ennen kakattiin ennen ja jälkeen ruokailun ja vielä yleensä siinä ruokaillessa. Nykyään kakataan vaan ehkä jonku 5 kertaa päivässä... Kakasta on myös tullut vähän kiinteämpää.... tai kun ennen se oli vähän sellaista ruikulinestettä :D
 
Hitto et joillain vauvat kakkaa paljon... Meillä tulee shaiba 1-3 päivän välein meilkeinpä..Ja korkeintaan sen 2krt päivässä.. Ja mä luulin et noi on sinappikoneita.. :D :D
 
Kyllä meilläkin on lähes joka vaipassa kakkaa... nyt ihan muutamana viime päivänä on vähentyny eli voi olla jokunen vaippa ilmankin.
 
Takaisin
Top