Kätilöopisto suljetaan

Meillä ei taida olla edes perhehuoneita enää.. Olikohan niin että taaperohuoneen voisi saada, jonne sisarus voi tulla päiväksi leikkimään. :)
No ei sen väliä, ei isä nyt voisi sairaalaan jäädäkään kun en tohdi poikaa jättää hoitoon.

Esikoisesta me tosiaan vietettiin reilu viikko perhehuoneessa ja sairaalassa koko perhe. Siitä jäi kyllä hyvät muistot. :)
 
Miitu on meilläkin perhehuoneita, jos ei ole ruuhkaa. Antavat tavallisen huoneen koko perheelle. Esikoisen aikana olin ensimmäisen yön kolmen hengen huoneessa, kun oli täyttä mutta seuraavaksi yöksi päästiin tavalliseen huoneeseen miehen kanssa :happy:
Toivottavasti sais tällä kertaa tuollaisen taaperohuoneen.
 
Ok, hyvä tietää että mahdollisuus kuitenkin ois! :) Mistähän kuulin ettei enää oisi.. Taaperohuone olisi kyllä aivan huippu niin pääsis isoveikkakin tutustuun pikkusisarukseen alkumetreiltä. Ja toivottavasti pääsisi pian kotiutumaan.
 
Oliko tämä jo täällä? Naistenklinikan vanhoissa tiloissa pahat kosteusvauriot. https://yle.fi/uutiset/3-9782509

Onkohan Jorvi loppuvuoden ihan tukossa. Siirto Espoon uuteen sairaalaan tulee kuitenkin vasta vuodenvaihteessa :/ Ehkä pitää vaan suunnata suosiolla Lohjalle...
 
Eilisen Hesarin artikkelin mukaan Naikkarille pitäis mahtua kaikki helsinkiläiset synnyttäjät, ja loput pk-seutulaiset sitten Jorviin. Jorvin toimintoja laajennetaan ilmeisesti siihen uuden Espoon sairaalan tiloihin, mutta tiedä sitten milloin se osasto avataan. Itteä kans jännittää että tuleeko reissu Lohjalle asti, mutta onneksi tuo loka-marraskuu ei kai ole mitään perinteistä ruuhka-aikaa synnäreillä.
 
Eilisen Hesarin artikkelin mukaan Naikkarille pitäis mahtua kaikki helsinkiläiset synnyttäjät, ja loput pk-seutulaiset sitten Jorviin. Jorvin toimintoja laajennetaan ilmeisesti siihen uuden Espoon sairaalan tiloihin, mutta tiedä sitten milloin se osasto avataan. Itteä kans jännittää että tuleeko reissu Lohjalle asti, mutta onneksi tuo loka-marraskuu ei kai ole mitään perinteistä ruuhka-aikaa synnäreillä.
Entäs me pk-seudun ulkopuolelta tulevat synnyttäjät sitten? Meilläkin on ohjeistuksessa ensisijaisena Kättäri, Naikkari & Jorvi. Näiden jälkeen Lohja, Hyvinkää ja Kotka. No, eiköhän jonnekin mahdu, stressaavaa vaan tietää että pk-seudulle ei välttämättä mahdu ja siksi ei voi lyödä lukkoon synnäriä.
 
Lisäks sit kun on riskiraskauksia niin kuin mulla jotka on pakko ottaa sisään NKL vaikka ois sulku.. Katotaa mihin pääsee ponnistelee :D
 
Niiinu, tuo onkin hyvä kysymys, että mihin sitten lopulta joutuu lähtemään jos tulee kauempaa ja on tollanen lista vaihtoehtoja. Aikamoinen heitto kilometrimäärissä, jos vaihtoehtoina on Lohja ja Kotka :eek:

En muista minkä verran tarkalleen nuo Jorvi ja Naikkari ilmoittivat voivansa nostaa kapasiteettia, mutta se kuva jäi, että niiden pitäisi yhdessä pystyä hoitamaan ne Kättärinkin asiakkaat. Varmaan sit pahimmat ruuhkapiikit vuotaa muihin, mutta toivotaan tosiaan ettei lokakuu ole kovin kiireinen...
 
Helmikuussa 2016 minut ohjattiin puhelimitse lähtemään Hyvinkäälle, koska NKL, Jorvi ja Kätilöopisto olivat kaikki sulussa. Toki moneen kertaan puhelinkätilö oli sitä mieltä, ettei minun tarvitse lähteä yhtään mihinkään, koska en kuulosta siltä, että synnytys olisi käynnissä. Aluksi pidin sitä huonona vitsinä, ja kyselin, että miten sinne Hyvinkäälle on tarkoitus Helsingistä päästä, meinasivatko, että hyppään bussiin vai ajanko ihan itse ja painan supistuksen tullen vahingossa kaasun pohjaan, ja sanoivat, että itse pitää kyyti järjestää, taksilla vaikka. Eikä ambulanssi kuulemma kuljeta. No siinä piti sitten ruveta soittelemaan tuttuja läpi, että pääsisikö joku töistä pois ajamaan minua Helsingistä Hyvinkäälle synnyttämään, koska järjestelmä on suoraan sanottuna paska. Onneksi pääsi, ja minäkin pääsin sairaalaan synnyttämään -- Hyvinkääkin oli sen jälkeen täynnä, ja synnytyksen jälkeen olin neljän äidin ja neljän vauvan kanssa samassa huoneessa. Mitään puudutuksia minulle ei ehditty antamaan ja lapsi syntyi luomuna. Pahin vika tuossa on se, että Helsingissä käsketään odottamaan mahdollisimman pitkään kotona, ja lähtemään sairaalaan vasta sitten kun ei enää kestä kotona, ja sitten yhtäkkiä sairaalamatka kestääkin tunnin, kun lähetetään hornantuuttiin synnyttämään.

Seuraavan kanssa hengailen Naistenklinikan kahviossa, ja jos en Naistenklinikalle mahdu, jää se täysin heidän vastuulleen lähteä kuljettamaan minut sinne, mihin sillä hetkellä puhelinkätilön kristallipallo sattuu osoittamaan. On kyllä sen verran avuton olo olla kotona synnytyskivuissa ja kuulla, ettei mihinkään lähisairaalaan pääse ja kauemmaksi kyydistä ei ole tietoakaan, että sitä en toiste aio kokea.

Oletusarvoisesti ensisynnyttäjän uskotaan aina olevan turhaan ja liian aikaisin lähdössä sairaalaan, ja puhelimitse saadut neuvot ovat sen mukaisia. Jos tuntuu siltä, että pitää lähteä, niin sitten kannattaa lähteä, vaikka saisi puhelimesta mitä neuvoja tahansa.
 
Oletusarvoisesti ensisynnyttäjän uskotaan aina olevan turhaan ja liian aikaisin lähdössä sairaalaan, ja puhelimitse saadut neuvot ovat sen mukaisia. Jos tuntuu siltä, että pitää lähteä, niin sitten kannattaa lähteä, vaikka saisi puhelimesta mitä neuvoja tahansa.

Näin olen myös kuullut monen sanovan. Joten omaa oloa kannattaa kyllä kuunnella!

Meillä oli marraskuussa (-15) sulku päällä kun olin Naistenklinikalla. Samaan aikaan myös Kättärillä. En tiedä sitten kuinka yleistä on että olisivat kaikki 3 täynnä yhtä aikaa.
 
Maaliskuussa -16 oli pk seutu täynnä/sulussa ja jos ois pitäny synnyttää niin ois pitäny lähtee Porvooseen/Hyvinkäälle/Lohjalle. Ite synnytin sit 04/16 ja oltiin yksinämme päivän salissa Kättärillä kun taas yöllä oli tullut sitten sulku :D
 
Mä olin neuvolassa tänään ja terkkari tiesi kertoa, että 18.10. kättäri sulkee ovensa kokonaan. Eli 16.10. saattaa vielä päästä sisälle.
Täti kertoi myös, että olivat olleet naikkarilla tutustumiskäynnillä ja tuntui homna etenevän melkoisella liukuhihnameiningillä. Kaikki mahdollisimman nopeesti kotiin.
Mä nyt ite mietin kotkan ja kättärin välillä. Tietenkin täytyy ennen lähtöä soitella mihin ikinä meinaakaan suunnistaa.
 
Mää varailin joku aika sitten tutustumiskäynnin Lohjalle :) Meen ainakin kattoon, miltä siellä näyttää. Paljon oon hyvää kuullut ja Lohjan synnärin fb-sivut oli aika vakuuttavat.
 
Tuo liukuhihna meininki kuulostaa kyllä kurjalta. :sad001 Mutta minkäs tekevät kun resurssit rajalliset..

Oliko juuri jossain juttua että Lohjan synnäri oli mainittu parhaimmaksi? :) Vai luinkohan ihan omiani.
 
En osaa sanoa. Mut ilmeisen kiva paikka ja koko ajan lakkautusuhan alla niin olis kiva tukea sikälikin :)
 
Mä synnytin Lohjalla viime marraskuussa, ja siellä juhlittiin just sen vuoden 1000. synnytystä. Määrät on koko ajan kasvussa ja siellä on panostettu kaikkeen, eli uskoisin olevan tulevaisuudessakin hyvä vaihtoehto synnytyssairaalaksi. Suosittelen lämpimästi!
 
Joo, jostain keski-uusimaasta tai vastaavasta luin minäkin Lohjasta vain hyvää. Sinne niiiiin kovasti haluaisin mennä mutta pitkä ajomatka askarruttaa. Heidän fb-sivut ovat kyllä vakuuttavat... Jotenkin tuollainen pieni ja tiivis ympäristö miellyttää, esikoisen sellaisella synnärillä sain ja hyvä kokemus oli.
 
Takaisin
Top