Kätilöopisto suljetaan

Agnés

Sukkela juttelija
Elokuiset 2021
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) siirtää toimintansa pois Kätilöopistolta. Väistötilojen järjestäminen on vielä kesken, mutta 3-6 kuukauden jälkeen Kätilöopistolla ei enää hoideta potilaita tai saateta maailmaan lapsia.

Tilan omistaa Helsingin kaupunki, jota HUS on vuokrannut.

Kätilöopiston sairaalan henkilökunnalla on ilmennyt viime vuosina sisäilmaongelmiin viittavia oireita. Ongelmat eivät ole poistuneet, vaikka sairaalassa on tehty useita korjauksia.

Vaikka sisäilmaongelmat ovat olleet pitkään tiedossa, Hyksin Naistentautien ja synnytysten toimialajohtaja Seppo Heinosen mukaan rakenteiden todelliset vauriot kävivät ilmi, kun Sweco Oy:n tekemä korjaustarveselvitys valmistui tänään keskiviikkona.

Sairaalassa on ollut useita vesivahinkoja vuosien mittaan. Valmistuneessa selvityksessä rakennuksesta löytyi sädesientä sekä laho- ja mikrobivaurioita. Sädesieni voi aiheuttaa harvinaista infektiotautia, aktinomykoosia. Se voi aiheuttaa myös hengitystieoireita, ihoärsytystä sekä silmä-ärsytystä ja väsymystä. Mikrobien tuottamat myrkylliset aineet aiheuttavat muun muassa silmien, ihon ja hengitysteiden ärsytysoireita.

Henkilökunta sairastunut
Kätilöopiston henkilökunta on saanut oireita, koska he ovat altistuneet sisäilmaongelmille pitkäaikaisesti.

Helsingin Sanomat kertoi tiistaina jutussaan, että altistuneita on kymmeniä - työntekijöiden perustamassa vertaisryhmässä on jo noin 80 henkilöä.

- Kätilöopiston sisäilmatilanne luonnollisesti huolestuttaa henkilöstöä, ja tämä huoli on aiheellinen. Mielestäni reagointi ongelmien ratkaisemiseksi olisi pitänyt olla nopeampaa, työsuojeluvaltuutettu, kätilö Leena Heikkinen sanoo tiedotteessa.

Toimialajohtaja Heinonen pahoittelee henkilökunnalle aiheutuneita terveydellisiä haittoja.


JENNI HARMANEN

Lähde: http://m.iltalehti.fi/uutiset/201704260142930_uu.shtml

Sellaista sitten! Tietää "kivasti" ongelmia ja ruuhkaa lähialueen sairaaloille ja tien päälle synnytyksiä. Toivottavasti asian eteen ollaan tehty jo toimenpiteitä, koska onhan toi asia ollut kuitenkin heillä jo tiedossa. Potilasturvallisuus on numero 1 ja mua ainakin nyt jänskättää, työnnetäänkö mut nyt johonkin siivouskomeroon synnyttämään :) (muok. siis aion Jorvissa synnyttää.)
Tossa jutussa muuten luki aiemmin, et Kättäri on hoitanut n. 5500 synnytystä vuodessa mikä tekis noin 10 % Suomen synnytyksistä, en tiedä mistä tieto oli peräisin kun se on nyt jutusta poistettu.
 
Muokattu viimeksi:
Juuri joulukuussa suljettiin Hus:n toimesta Porvoon sairaalan synnytysosasto ja synnyttäjät niiltä suunnilta ohjattiin joko Kätilöopistolle, Naistenklinikalle tai Jorviin (myös Hyvinkäälle tai Kotkaan saa mennä). Mahtaa ruuhkautua pk-seudun synnytyssairaalat tämän valitettavan mutta kuitenkin pakollisen sulun vuoksi kun Helsingin omien synnyttäjien lisäksi jonossa ovat kaikki lähikaupunkien ja kuntien synnyttäjät.
 
Huutelen tuolta jo synnyttäneistä, että Lohjan synnäriin on panostettu todella, tämä ei ehkä tule edes vaihtoehtona mieleen monille Uudellamaalla (paitsi täällä Helsingistä länteen landella). Olin alunperin aikeissa mennä Jorviin, mutta olen erittäin tyytyväinen, että päädyimme Lohjalle. Viime vuonna Lohjalla taisi tulla noin 1100 synnytystä ja määrä on nousussa.
 
Mä menisin ihan ehdottomasti Lohjalle, jos pääsisin. Mutta tän kaksosraskauden vuoksi joudun/ pääsen naistenklinikalle. Yhtään en tiedä millainen paikka. Ainakin tietotaito vissiin paras kaksossynnytyksiin.
 
Olisin halunnu KOSiin perhehuoneen takia. Kun Hyvinkäällä ei oo. Onko uudistuneessa NKL perhehuoneita?

Tuusulassa siis asutaan..
 
Hmm, mä muistelisin että Naistenklinikalla uusitussa siivessä myös perhehuoneita.
Esikoisen synnytin Naistenklinikalla ja silloin oltiin perhehuoneessa! :)

Ihan välttämätön toimihan tämä sulkeminen on, mutta tosiaan miten ovat varautuneet tähän tai mitä toimia aikovat tehdä?
Suluthan ovat säännöllisesti olleet päällä eli sitä ruuhkaa kyllä riittää ja Kättäri on tosiaan ollut yksi Suomen suurimpia synnytyssairaaloita, joissa siis suurin osa synnytyksistä hoidettu.
 
Nkl kai aika huonosti otetaan muita kun riskisynnyttäjiä. Tästä kyllä tulee varmaan aikamoinen kaaos... Jorvi on ihan lähellä ja olin esikoisen aikaan siihen ihan tyytyväinen ja kuvitellut synnyttäväni siellä. Mut ei Lohjakaan mahdoton ole, 40 min matka muistaakseni kun motaria pitkin pääsee. Kiva että se on edelleen olemassa, 1000 synnytystä vuodessa on muistaakseni raja sille et saa nykyisin toimia synnärinä.
 
Nykyää NKL ottaa kaikkia ku oli se remontti. Ärsyttää ku esikon hoitajat asuu kaikki tossa matkan varrella Kättärille. Ja NKL ei oo vapaata parkkipaikkaa nähnykää. Voiko kieltäytyy synnyttämästä? :D Mä en siis todellakaan suostu synnyttää ilman miestä saati jää sairaalaan kaksin vauvan kaa. Että mua ärsyttää virkamiehien saamattomuus näiden sisäilmaongelmien hoidossa..
 
Perhehuoneiden merkitys mielestäni korostuu kun synnytyksiä keskitetään ja moni tulee pitkän matkan takaa synnyttämään.
Omalla kohdalla synnytyssairaalan valinta vielä edessä. Esikoinen syntyi Porvoossa, kakkonen syntyy nyt sitten valinnan mukaan joko Naistenklinikalla, Jorvissa, Hyvinkäällä tai Kotkassa (tai kotona / matkan varrella).

Joten jos jollakulla omakohtainen kokemus jostain tämän listan sairaaloista, olen kiinnostunut kuulemaan kaikki mielipiteet päätöstä helpottamaan! :)

Riskiä koti/matkasynnytykseen meillä lisää muutaman ongelma:
Millä menen/pääsen synnyttämään?
Missä kaupungissa synnytän? Missä on tilaa?
Mihin esikoinen hoitoon?
Olenko yksin vaiko pääseekö/ehtiikö mies toiselle paikkakunnalle mukaan vai hoitaako esikoista kun sukulaiset asuu muualla?

Olen panikoinut siitä asti kun plussasin :sad001
 
Tiedotan näin ulkopuolisena että Naistenklinikalle voi nyt kuka tahansa hakeutua synnyttämään. Remontti on ohi ja toiminta pyörii täysillä. Itse asiassa toivovat että sinne hakeutuisi enemmän synnyttäjiä koska synnytyssalit ovat olleet vajaakäytöllä. Moni luulee edelleen että sinne pääsevät vain riskisynnyttäjät.
 
Toivottavasti mua ei lähetetä minnekään Lohjalle. Ei meillä oo autoa. Pelottaa ne ruuhkat :sad001
 
Itse ainenkin suosittelen lämpimästi Naistenklinikkaa!
Siellä tuli makoiltua odotusaikana että synnytyksen jälkeen ja henkilökunta oli aivan huippua! :) Tuntui että oltiin osaavissa käsissä, kaikki toimi hienosti.
 
Aamu, kiva että korjasit. Mulla oli selkeästi vanhentunutta tietoa. Sillain ei huvittaisi kyllä supistuksissa autoilla mihinkään kauas kun muistan, miten tuskanen se asento auton penkissä viimeksi oli.

Jorvista jäi tosi hyvä kokemus 2014. Oli väljää ja sain lillutella ammeessa mielin määrin. Kätilötkin oli kivoja eikä kukaan nyrpistellyt nenäänsä vaikka mulla oli 2 tukihenkilöä.
 
Väistötilat voitaisiin hoitaa avaamalla porvoo uudestaan. Sopis mulle hyvin. On ollu synnytykset niin nopeita(1,5-2h), että riski matkasynnytykseen olis melkoinen kun joutuis ajella ruuhkausen helsingin poikki naistenklinikalle. Meiltä on vajaan tunnin matka hyvissä olosuhteissa sinne. Porvoon sairaala olisi ihan vieressä. Tai jos kättäri saataisiin siirrettyä evakkoon edes helsingin itäpuolelle, niin sekin jeesais.
 
Joo ihmettelen miten Naikkari ja Jorvi vetää nuo Kättärin synnytykset varsinkin kun Jorvi on menossa remonttiin 2019 ja sieltä loppuu synnytykset siinä kohtaa. Ja tuo Porvoon lakkauttaminen tuli huonoon kohtaan sekin. Jorvia voin kyllä kehua itsekin.
 
Olisin halunnu KOSiin perhehuoneen takia. Kun Hyvinkäällä ei oo. Onko uudistuneessa NKL perhehuoneita?

Tuusulassa siis asutaan..

Synnytin Hyvinkäällä 2014 ja silloin meillä kyllä oli perhehuone.
 
Ok.. Oon ollu siinä käsityksessä kavereiden puheista ettei olisi.. Pitänee tehdä lisäselvityksiä siis :D
 
Mun on ollu tarkoitus mennä Jorviin (olin siellä myös 2014), mutta hirvittää kyllä ne sulut. 2014 tais kyllä NKL olla vaan riskipotilaille, mutta muistan vaan, että sairaalassa ollessa kuulin, että kaikkialla oli täyttä. Lohjassa olisi ainoastaan se hyvä puoli, että esikoisen voisi tiputtaa matkalla Nummelaan :D
 
Perjantain Hesarissa/Metrolehdessä juttua siitä, kuinka Jorvissakin tutkitaan sisäilmaongelmia, kun sielläkin on henkilökunta oireillut. Tosin tiedot työntekijöiden oireiluista eivät olleet HUSin vahvistamia, vaan työntekijöiltä kuultua. Toivotaan ettei sieltäkin löydy jotain ettei mene ihan farssiksi tämä pk-seudun ja etelä-Suomen synnytykset.​
 
Takaisin
Top