Käsityöt

Lumissa

Puuhakas puhuja
Teen nyt oman ketjun kokonaan käsitöille!
Täällä taitaa olla ainakin muutamia ompelijoita ja käsityöntekijöitä?

Meinaatteko tehdä vauvalle jotakin itse?

Itsehän siis juuri ostin saumurin ja aloittelijana oon tehny vasta meidän tytöille pantoja.
Tarkoitus olis itse tehdä vauvallekin jotain.
Aattelin että vaunuverho ja tumput onnistuu varmasti multakin! :grin

Mitäs muuta sitä vois ommella?
Olis ihana tehdä jostain kivasta kankaasta makuupussi mut siihen mulla ei taida taidot riittää! :joyful:
 
Teen nyt oman ketjun kokonaan käsitöille!
Täällä taitaa olla ainakin muutamia ompelijoita ja käsityöntekijöitä?

Meinaatteko tehdä vauvalle jotakin itse?

Itsehän siis juuri ostin saumurin ja aloittelijana oon tehny vasta meidän tytöille pantoja.
Tarkoitus olis itse tehdä vauvallekin jotain.
Aattelin että vaunuverho ja tumput onnistuu varmasti multakin! :grin

Mitäs muuta sitä vois ommella?
Olis ihana tehdä jostain kivasta kankaasta makuupussi mut siihen mulla ei taida taidot riittää! :joyful:

Mitä jos päällystäisit vanhan äp-pussin jollain kivalla kankaalla? Niitä ohjeita oon joskus netissä nähnyt :).
 
Mitä jos päällystäisit vanhan äp-pussin jollain kivalla kankaalla? Niitä ohjeita oon joskus netissä nähnyt :).

En oo aatelluka et vois olla niin helppoa että päällystää vanhan! :D
Täytyykin netistä ettiä ohjeet koska meillä sattus olee makuupussi joutilaana!
Kiitos vinkistä! :happy:
 
Jos aikaa vaan löytyy niin aion tehdä vauvalle mahdollisimman paljon itse vaatteita. Innostuin itsekin ompelusta vasta pari kuukautta sitten. Aloitin leggareilla ja trikoopipoilla, molemmat on helppo tehdä :) Oon myös ajatellut, jos itsellekin ompelisi jotain.
 
Jee, ihana ketju!
En uskalla vielä tehdä vauvalle mitään, mut haluaisin oppia tekemään bodyja. Ei oo niitä nappiklemmaritarvikkeita vielä ja oon kuullut et se on vaikeaa. Mut jotain housuja ainakin, ja sit neuloa talvivaatetta; tumput, pitkät sukat, nuttu...
Lenkillä just mietin et täytyy ettiä jos löytyis kivoja ohjeita itelle, mieluiten joku mekko mihin maha mahtuisi mut minkä kanssa vois myös imettää. Kangaskapinalla on yks ilmaiskaava, mut en oikein tykännyt siitä imetysratkaisusta.
 
Täältä saa ainakin apuja ja ohjeita jos tarvitsee :) Turun seudulla asuville jopa livenä. Ja meiltä löytyy kam-neppareille pressi (ihan törkeän helppo tapa kiinnittää neppareita), sitä saa tulla lainaamaan ja muutaman värisiä neppareitakin löytyy.
Mä oon ammatilliselta koulutukselta vaatturi, työkseni en ole virallisesti koskaan tehnyt, mutta omaksi iloksi itselle ja lapsille +sukulaislapsille on tullut enemmänkin tehtyä. Kolmannen lapsen jälkeen aikaa ei oikein enää ole ollut ompeluun, mutta jos tässä taas raskauden aikana saisi innostuksen kaivettua esiin.

Jotain helppoja, fiksuja juttuja teille voisin sanoa pipot, huivit, housut. Tuolle kolmannelle lapselle tein ison kasan peruscollegehousuja resorivyötäröllä useita. Niihin ei tarvitse kuin saumurin. Vastaavia voisin taas kyhätä tulokkaalle, kunhan päästään ns turvallisille viikoille ensin. Mä kun piirrän kaavat ja leikkaan kankaat töissä (taksikopilla) niin en vielä tahdo kaikille äijille kertoa tästä, etenkään kun pomo ei vielä tiedä.
 
Täällä kanssa mietinnässä mitä sitä tekis uudelle tulokkaalle. Esikoiselle ei pahemmin tullut ommeltua mitään, muutama mekko vain. Enempi tulee neulottua ja virkattua kaikenlaista niin esikoiselle kuis sukulaisten ja muidenkin lapsille lahjaksi jne.
 
Täältä saa ainakin apuja ja ohjeita jos tarvitsee :) Turun seudulla asuville jopa livenä. Ja meiltä löytyy kam-neppareille pressi (ihan törkeän helppo tapa kiinnittää neppareita), sitä saa tulla lainaamaan ja muutaman värisiä neppareitakin löytyy.
Mä oon ammatilliselta koulutukselta vaatturi, työkseni en ole virallisesti koskaan tehnyt, mutta omaksi iloksi itselle ja lapsille +sukulaislapsille on tullut enemmänkin tehtyä. Kolmannen lapsen jälkeen aikaa ei oikein enää ole ollut ompeluun, mutta jos tässä taas raskauden aikana saisi innostuksen kaivettua esiin.

Jotain helppoja, fiksuja juttuja teille voisin sanoa pipot, huivit, housut. Tuolle kolmannelle lapselle tein ison kasan peruscollegehousuja resorivyötäröllä useita. Niihin ei tarvitse kuin saumurin. Vastaavia voisin taas kyhätä tulokkaalle, kunhan päästään ns turvallisille viikoille ensin. Mä kun piirrän kaavat ja leikkaan kankaat töissä (taksikopilla) niin en vielä tahdo kaikille äijille kertoa tästä, etenkään kun pomo ei vielä tiedä.

Hitto ku asun liian kaukana Turusta! :D
Mullahan on menny niin monee kertaa hermot ton saumurin kans! :excited001

Netistä katon ohjeita ja videoita miten pitäs ommella ja kestää välillä sisäistää miten joku juttu tehdää! :rolleyes:
Ja sitte noi piston välit millä pitää tehdä.
Kauheesti opeteltavaa ton käytös!
Seuraavaks mä siirryn trikoopipoihin..
saa nähdä sujuuko:laughing002
 
Hitto ku asun liian kaukana Turusta! :D
Mullahan on menny niin monee kertaa hermot ton saumurin kans! :excited001

Netistä katon ohjeita ja videoita miten pitäs ommella ja kestää välillä sisäistää miten joku juttu tehdää! :rolleyes:
Ja sitte noi piston välit millä pitää tehdä.
Kauheesti opeteltavaa ton käytös!
Seuraavaks mä siirryn trikoopipoihin..
saa nähdä sujuuko:laughing002

Missä päin asut? Huomenna illan olisin Kuopiossa käymässä :wink ja mun äiti asuu Rovaniemellä missä tulee välillä käytyä niin sielläkin voin neuvoa tarvittaessa :wink
 
:) jee! Tästä ketjusta mäkin tykkään. Katsotaan mitä saan tehtyä. Viime vuoden aikana on tullut vähän veresteltyä vanhaa ompeluharrastusta, mutta neulominen ja kutominen on ollut mun ykkösjuttu. Just rupesin kangaspuilla kutomaan villavilttiä jonka aattelin huovuttaa sopivaksi pulkka-/rataskäyttöön. ❤️
 
Voi, kuinka kiva, kun meitä on näin monta käsityöihmistä! :Heartred Välillä musta tuntuu, ettei kukaan enää tee mitään käsitöitä itte, paitsi mummut.. ja minä :grin Tuttavapiirissä ei meitä juuri ole.

Olen myös ommellut esikoiselle jonkin verran vaatteita, lähinnä housuja ja paitoja. Bodeja en ole tehnyt, kun en jaksaisi ruveta niitä kaikkia reunoja huolittelemaan :p Ja samoin sukkia ja jotain muuta pientä tulee neulottua aikuisille ja lapsille. Nyt ajattelin ottaa työn alle itselleni äitiyshameita. Myös äitiyshousut kiinnostaisi tehdä, mutta en ole ikinä tehnyt itselleni housuja, joten se vähän jännittää.

Mäkin ostin saumurin just talven aikana ja olen sillä nyt parit trikookuolaliinat ommellut. On kyllä näppärä kone, kun säädöt vain sai kohdilleen! :gen014
 
Ihana ketju! :) Mietin itekin et tällainen pitää jossain vaiheessa perustaa. Mä oon esikoiselle ommellut vaatteita vasta 1,5v lähtien eli ootan niin innolla et pääsen tekemään pikkuruisia vauvanvaatteita! Ompelukone ja saumuri löytyy mut neppareita ja vetoketjuja arastelen vaikka on niistä vähän kokemustakin. Haaveilen siitä että tekisin joulukuiselle lähes kaiken mahdollisen itse ja taaperollekin paljon enemmän. Aina on vaan aika ja kankaat vähissä... Ja ideoita ihan liikaa, en tiedä mihin tarttuisin. Haluaisin myös oppia vähän paremmin neulomista ja virkkaamista että vois tehdä jotain ihania myssyjä ja nuttuja vauvalle.
 
Nepparithan on ylihelppoja! Mä länttäisin niitä joka paikkaan, missä vain pikakiinnitystä kaivataan :joyful: Ei niiden käyttöä kannata arastella. Ostin hiljattain noita kam-neppareita ja prym-pihteihin sopivat kam-leuat (tai siis ne palat) ja kokeilin ekaa kertaa niitä niihin kuolalappuihin. Oli tosi kätsyä, kun ei tarvinnut vasaralla paukuttaa nepparia kiinni, eli voi tehdä illallakin :) Täytyy vaan trikoovaatteiden kanssa aina muistaa tukikangas..

Voi että, kun olisi aikaa enemmän! Niin sormet syyhyää käsitöihin :)
 
Joo eihän ne iso juttu oo, mulla on nyt vaan jäljellä jotain ikivanhoja metallineppareita mille ei meinaa löytää parejakaan, pitäis hankkii uusia, ehkä sit kameja. Prymin pihdit löytyy.
 
:love017
Missä päin asut? Huomenna illan olisin Kuopiossa käymässä :wink ja mun äiti asuu Rovaniemellä missä tulee välillä käytyä niin sielläkin voin neuvoa tarvittaessa :wink

Asun Porin lähettyvillä eli en ihan matkan varrella! :D


Ihanaa että saatii kunnon ryhmä kasaan tänne! :love2
Sitten kun teidän tekeleet on valmiita niin muistakaahan laittaa tänne niitä meidän muiden ihailtavaksi! :love017
 
Täälläkin yksi himoneuloja tunnustautuu mukaan. Toki tykkään kaikesta muustakin käsillä tekemisestä mutta neulominen on se kaikkein tärkein itelle.

En vielä uskalla alkaa tekemään tälle pienelle mitään, jos meneekin taas kesken, mutta neulon tällä hetkellä siskon tulevalle vauvalle vaunuvilttiä. Vinkkinä, että pieni viltti on aika helppo myös aloitteleville neulojille/virkkaajille, kun siitä ei tarvii saada juuri tietyn kokoista.
 
Ihana ketju!
Ite en osaa rehu enkä omistakaa saumuria/ompelukonetta. Mutta neulomisesta tykkään. Haaveilen tekeväni pikkuisellemme semmosen "oma pätkis" villapuvun :love7

Heh, mun äiti teki esikoiselle pätkis pussin, mutta hän oli vähän hidas ja pussi olikin jo liian pieni kun sen sain. Nyt pääsen toivottavasti käyttämään sitä.
 
Alotin syksyllä neulomaan ja tuttavien lapsille tehnyt villasukkia (kaikki 2v niin kuin oma poikakin). Nyt siirryin astetta pienempiin sukkiin ja hain lankaa MLL perhekahvilasta että teen vastasyntyneille kuntalaisille villasukkia. Täytyis aloittaa ahkerointi ja saa nähdä saako sitä omat sukat sit takaisin joulukuussa :p
 
Just rupesin kangaspuilla kutomaan villavilttiä jonka aattelin huovuttaa sopivaksi pulkka-/rataskäyttöön. ❤️

Onko sulla Papuska omat kangaspuut? Voi ku ihanaa! Mäki oon haaveillu, että kun saadaan talosta tuo yksi kämppäkin vielä valmiiksi, niin etsin sinne kangaspuut. Viimeksi olen jotain mattoa kutonut 20 vuotta sitten, joten ei kovin tuoreessa muistissa :grin
 
Takaisin
Top