Käsitöitä vauvalle

Lilala

Näppärä viestien naputtelija
Elomammat 2016
Elokuiset 2022
Kävin vakoilemassa muita lasketunajan ryhmiä ja niissä oli ihania käsityöketjuja. Vauvoille on ollut ihana tehdä pieniä projekteja, jotka valmistuvat nopeasti ja ovat syötävän suloisia. Ennen omaa raskautta tein lähinnä isoäidin neliöistä kastelahjoiksi vilttejä, mutta nyt olen innostunut yhdestä jos toisestakin ideasta.

Tein toisen lasketunajan ryhmästä bongatulla ohjeella villapöksyt alpakkalangasta. Niistä tuli kivat, mutta tuo 6kk-koko näytti minun silmiini melko isolta. Toivottavasti elokuun vauva ei huku pöksyihin, kun talvi kylmenee. Voi tietysti olla, että ensikertalaisena aliarvioin ensimmäisten kuukausien kasvun.

Tällä hetkellä on työn alla ihana pöllöviltti. Ohjetta on täytynyt jo nyt muokata Novitan Cotton Bamboo -langalle ja käsialalleni sopivaksi. Ympyrää tehdessä muokkaaminen on ollut helppoa: olen vain jättänyt yhden mallikerran riviä kohden pois ja tehnyt niin monta riviä, että saavutan ohjetta vastaavan halkaisijan väriä kohden. Päälle tulevat koristeet (silmät, kukat, lehdet...) vähän jänskättävät, kun ohjeen mukaan tehden ne jäävät hieman pieniksi. Eiköhän siitäkin säveltäen selviä.

Ovatko muut innostuneet tekemään vauvalle itse ihanuuksia? Oletteko löytäneet netistä kivoja ohjeita?
 
Ihanaa käsityöketju! Mun on tarkoitus ommella vauvalle mahd paljon itse vaatteita. Kaupoissa on niin paljon kauniita kankaita! Lisäksi voidin neuloa esim talveksi haalarin. Pistäkää ihmeessä kuvia omista töistänne jos sais inspiraatiota.
 
Lilala, aivan ihania nuo sinun linkittämät. Kun vaan osaiskin tehdä :arghh:. Onneks meillä on muutama mummu ja sukulainen, ketkä ovat yli-innokkaita virkkaajia/kutojia, joten tämäkin vauva tulee varmasti kaikkee söpöö itsetehtyä saamaan kuten myös esikko sai. Esikoisen aikaan virkkasin yhdet alkeelliset tossut ja siihenkin aikaa meni tuhottomasti. Tossuista tuli niin isot, että sanotaan niitä eskaritossuksi :grin. Poika nyt 2-vee ja tossut siis vieläkin isot :hilarious:. Mutta ihana kattoa kaikkia mitä saatte aikaseksi :)
 
Tein saumurilla kettu-housut kummipojalle pari vuotta sitten. Kaava on Ottobre kids 3/2013 lehdestä ja hyvin helppo oli tehdä jos vaan saumurilla on joskus jotain tehnyt. Nyt vaan saumurin kanssa takkuilee, mutta jos saan sen toimimaan niin teen kyllä parit omalle lapsellekin.
 

Liitteet

  • housut.jpg
    housut.jpg
    143.2 KB · Katsottu: 88
Sain aikaiseksi kaivaa omat tekeleeni kaapista ja kuvattua. Olen tehnyt näitä tähän asti langanjämistä ja sinistä lankaa on sattunut olemaan erilaatuisina. Villatakki ja pipo ovat pehmoista bambua ja viltti on perusvillalankaa. Leikkikuutiot olen itseasiassa aloittanut 90-luvun lopussa kaksossisaruksiani varten, mutta en saanut niitä ajoissa valmiiksi. Vanutäyte ei ihan pidä kuutiomaista muotoa, olisi varmaan pitänyt laittaa ihan vaahtomuovia, mutta toimivathan nuo noinkin. Jää nähtäväksi, raaskinko antaa kuitenkaan vauvalle kuolattavaksi. Mallit ovat vilttiä ja sisiliskoa lukuunottamatta vanhoista käsityölehdistä. Sisilisko on itseasiassa oma mallini ja niitä on päätynyt niin vauvoille kuin kissoillekin leluiksi vuosien saatossa.
 

Liitteet

  • Pienennetty_vauvanneuleet.jpg
    Pienennetty_vauvanneuleet.jpg
    431.3 KB · Katsottu: 102
Täällä yks joka haluaa virkata nuita turvalonkeroita!!

Itse oon kova tekemään käsillä niin kutoen kuin ommellen kuhan vaan aika aina riittäs. Minun pienelle enkelitytölle ehdein tekemään isoäidin neliöistä peiton mikä meni sitten pienokaisen mukana arkussa. Tälle uudelle tulokkaalle olen ehtinyt kutomaan vain yhden villahaalarin sekä turvakaukaloon sopivan haalarin (molemmat ohjeet novita lehdestä). villasukat, pipo ja tumput oon ehtiny tekeen. Nyt on ollu taukoa koulun takia mutta seuraavaks olis tarkotus alkaa virkkaamaan/kutomaan tyypille torkkupeittoa vaunuihin.

Oma mummu ja äiti on kovia myös kutomaan niin annan niittenkin hieman fiilistellä etten kaikkea itse halua kutoa. Mummulta on tilauksessa virkatut konverset.
 
Oho! Oletpa enkelilapsi aikaansaava, mä oon raskausaikana aloittanut villasukkia, joista toinen on melkein valmis (ja vauvan kokoa siis!). Siksi ajattelin että kankaasta syntyy helpommin, mut voisin yrittää väkertää vaikka turvalonkeron tai muun ja samalla oppia vähän paremmaksi virkkajaksikin.
 
Minäkin olen kyllä käsityöihminen, mutta en jostain syystä ole saanut mitään aikaiseksi :sad001 toivottavasti mummot kutoisivat ja ompelevat pienokaiselle jotain ihanaa ja söpöä!
 
Mä kudoin villahaalarin, jossa on haaroissa nepparikiinnitys, virkkasin tennarit ja nyt ois työn alla peitto isoäidinneliöistä :)
 
Mulla äiti on neulonut jo yhden villatakin ja työkaveri yllätti pikkuruisilla tumpuilla, meinas ihan itku tulla
 
Meillä äitini on neulonut jo vaikka mitä. Tänään juuri käytiin kylässä ja mukaan lähti vaatetta ensi talvelle, lelukirahvi ja hänen luokseen jätettiin vielä kastemekko jonka teki varta vasten meille. Itsekin olen ajatellut tehdä, mut ei ole vielä tullut innostusta. Mietin josko ompelisin päiväpeittokankaasta pari leikkimattoa. Muutenkin lastenhuoneeseen pitäisi pimennysverhot tehdä, joten ne on ainakin kesällä työlistalla.
 
3aadee071bccd85da9b3183378414d2f


Vihdoinkin sain pitkään työn alla olleen mobilen valmiiksi. Varmaan vielä yritän suoristella ulompaa kehää, kun meni näköjään liimaillessa vinoon, vaikka olin jo kertaalleen sen suoristanut. Pitää myös porailla koukku kattoon, kunhan saadaan pinnis paikalleen.
 
Onko täällä ketään käsityöintosia pikkurahan puutteessa? Turvakaukaloon lämpö/olopussia kaipailisin :)
 
Tein viikonloppuna äitini kanssa vauvapesän valmiiksi. Nyt pitäisi enää keksiä, miten saa kissat pysymään poissa vauvapesästä ja miten saa vauvapesän mahtumaan meidän 160cm sänkyyn....

Voi olla, että pitää hommata sellainen pinnis, jonka saa sivuvaunuksi.
b6b222632d8c32021a729ed843fe9e42
 
Vihdoinkin oon itsestäni saanu aikaseks ja tehny muutamia käsitöitä loppuun ja saanut uusia projektejakin päätökseen.

Olin jo tuon vihreän haalarin alottanu talvella mutta mulla oli jääny se kasaamis vaiheeseen mihin mulla jää aika usein käsityöt :D Pinkkihaalari oli oottanu sopivia nappeja ja onnekseni löysin äitin nappi kaatikselta juuri täydelliset. Molemmat haalarit on novitan ohjeita jos joitakin alkoi kutkuttamaan :wink

Imetys tyynyn olin saanu siskolta mutta oli niin haalistunut/ruma päällinen että päätettiin isännän kanssa hommata uusi kuosi. Isännän valitsemana siis ompelin tähtikuosilla. Ja siistempihän siitä tulikin :D

Oltiin kauan etitty mieleistä mobilea muttei kaupasta sellaista löytynyt ja oli aika suolaisen hintaisia joten päädyin netistä löytämään malliin. Huopa materiaalina. Lisänä siihen isännän toiveesta tein hattivatin. Tuleekohan pirpanasta yhtä hullu hattivatti fani ku isästään? :wink
 

Liitteet

  • Haalari2.jpg
    Haalari2.jpg
    871.1 KB · Katsottu: 100
  • Imetystyyny.jpg
    Imetystyyny.jpg
    357.6 KB · Katsottu: 101
  • Haalari1.jpg
    Haalari1.jpg
    932.4 KB · Katsottu: 95
  • Mobile.jpg
    Mobile.jpg
    739.4 KB · Katsottu: 96
Ootpas ollut ahkerana. Täällä on vaan monta projektia enemmän tai vähemmän kesken. Kaukaloviltin neuloin jo toukokuussa, mutta ei ole tullut kuvattua, kun kaukalo on varastossa vielä jemmassa. Toinen viltti odottaa koristelehtien ja kukkien kiinnitystä. Lisäksi aloittelin metri*metri tilkkutäkkiä lattialle vauvan alle. Homma yrittää karata ehkä lapasesta vilttien kanssa. :) Sitten on vielä ne muut ufot...
 
Takaisin
Top