Käsitöitä, vauvalle.

Vauvan villahaalari edullisesti vanhasta villapaidasta!

Kirppikseltä löytyi villa-angorapaita poisheitto hintaan. Neule oli melko paksukin. Villa oli osittain huopunut, mikä helpotti työskentelyä. Reunoja ei juuri tarvinnut siksakata.
Kaavana toimi ohut haalari / yökkäri, mutta kaavoja ja ohjeita on ollut käsityölehdistäkin.
Valmiista hihoista tein hihat myös haalariin.



Lähes valmis haalari. Vain vetoketju on vielä kirpparilta haettava.
Ompelin osat yhteen koneella, mutta ne olisi voinut tietysti yhdistää kuin neuletyöt, villalangalla.
Hihoja en raskinut ainakaan vielä lyhentää. Ne voi kääriä tai suoristaa tumppujen päälle. Ehkä niistä voisi tehdä umpinaisetkin...
Lahkeet näyttävät lyhyiltä, vaikka jatkoin niitä kauluksesta jääneillä paloilla. Päälle tulevat villasukat ja tossut korjanneet "vian".
Paidassa olleet hoito-ohjeet saivat jäädä ja toiseen lisäsin tussilla koko numeron.
 
Mulla on meneillään kaksipuolinen vauvanpeitto, viimeistelyä vaille valmis :) kuvaa tulee kunhan on valmistunut :) ystävä halusi myös vauvapeiton mutta nalletilkuista. Saanee sitä alkaa tekemään seuraavaksi :)
 
Käsityöihminen kyllä, vaikkakin on enemmän intoa kuin taitoa...

Tuunaukset: Liimakankaalla kankaasta leikatuista kuvista kuvat bodyihin. Potkarissa samalla systeemillä peitin tahrat, jotka eivät lähteneet.


Ihan omat tekeleet. Nämä ovat vielä neppareita vailla.


Sitten on vielä body johon tein sapluunalla ja maalaamalla kuvan. Tulevalle isosiskolle tulee yhteen sopiva paita.
Parit kuolalapukin pitäisi tehdä. Ne, iskän suojaimet, tulevat isyyspakkaukseen.
Vaipanvaihtoalunenkin on suunnitteilla.
 
Vautsi vau! Onpa upeita vaatteita syntynyt Totoro! Sain oman ompelukoneen kaksi viikkoa sitten ja olen vasta uskaltanut tutustua siihen :D Lainassa ollut äidin 20v vanha kone joten tuollainen napin painalluksella tikin vaihdon tapahtuminen yms saa mut ihan hämilleni :D
Tuli silti lappuhaalarit pojalle ommeltua, kokoa 80cm, eli vielä hieman isot meidän pojalle.

Kangaspussissa olisi sinistä tähtikuvioista velour-kangasta josta ajattelin pöksyt/yökkärin tehdä, mutta pitäisi jostain löytää simppeli kaava. Vielä kun on nämä ompelutaidotkin hieman hakusessa kahdeksan vuoden ompelutauon jälkeen :)
 
En oo isommin käsityöihminen, mutta olen ylpeä, että sain myös pikkukakkoselle neulottua vaunupeiton.<3
Tänään sain valmiiksi!!
Simppeli, ei mitenkään koristeinen, mutta mulle tärkeä juttu saada valmiiksi.<3
http://aijaa.com/wtOrrE
 
Vau! Onpa hienoja käsitöitä täällä! emoticon

Minä tein raskausaikana isoäidinneliöitä pienen peitollisen verran, ihanan rentouttavaa toimintaa se virkkaaminen! MUTTA! En ole saanut niitä parsittua yhteen! Kun kerran olette noin taitavia käsistänne, niin osaisiko joku neuvoa, miten ihmeessä ne saisi koottua nätisti peitoksi? Omat yritykset ovat näyttäneet aika räpellykseltä. Siihen jää sellainen ihme "rantu", kohouma. Onko normaalia? :D
 
Miuymauy, musta isoäidin neliöpeitto näyttää hienoimmailta kun neliöt virkkaa yhteen :) ei siis kiinteillä tai piilosilmukoilla, silloin helposti jää toiselle puolelle kohouma, vaan ihan ketjusilmukoilla sillä tavalla että niistä tulee siksak-kuviota neliöiden väliin. Kiinteä silmukka palan toiseen reunaan, pari ketjusilmukkaa, ja liittää kiinteällä silmukalla taas toisen palan reunaan. Jatkaa näin, voi muunnella ketjusilmukoiden määrää ja mihin kohtaa liittää, jos laittaa vain yhden kjs:n tulee pienemmät välit ja jos enemmän niin vielä ilmavampi.

Jos ei halua virkata vaan nimenomaan ommella palat yhteen, niin suosittelen sellaista tekniikkaa missä saumaa tuskin huomaa, eli laittaa palat ensin vierekkäin oikeat puolet ylöspäin (tällä nyt neliöissä niin väliä...). Sit lanka toisesta palasta alapuolelta yläpuolelle silmukoiden välistä tai läpi sopivasta kohtaa, ja sama toiseen palaan. Pitää aika läheltä reunaa mennä, jotta sitä kyhmyä ei tule, mutta jos käyttää samaa lankaa kuin neliöiden vika kerros niin on todella huomaamaton sauma :) käytetään yleensä virkattujen vaatteiden  kappaleiden yhteenliittämisessä, eli on kestävä ja tiivis. Sen takia musta neliöpeittoon sopii parhaiten tuo kjs-liitos, kun antaa ilmavuutta samaan tyyliin kuin neliötkin ovat :)
 
ite aion ottaa projektiks neulotun makuupussin vauvalle (tosin voi tulla tuplaurakka mikäli perjantain ultra näyttää edistystä) kunhan saan käsiini pyöröpuikon ja tarpeeks lankaa lisäks ehkä peiton, töppöset, pipo jne. tykkään neuloo ja tehä vaikka mitä lisäks kävi mieles et pitäs kattoo löytyykö kivan värist fleeceä ja muita kankait edullisest ni tekisin vaatteit ja makuupussin ompelemal käsin (en omaa ompelukonetta mut ennenvanhaa ennen ompelukoneit kaikki tehtii käsin). tulossa elokuun pikkusia inshallah ja lämpötilat tääl 30-45 astetta silloi joten kevyttä pidetään päällä eli ostan puuvillaisia vaatteit pikkusille kans. nyt pitäs neuloo eka esikoiselle, ystävälle ja isännälle sukat :)
 
Onnistuisko aijaalla..?
Eli kosteussulullinen ruokalappu, jossa tasku pysyy auki. Oli jo myynnissämutta vedin pois kun tätä kangasta on enää tosi vähän niin en raaskinutkaan myydä :)

http://aijaa.com/IoynnT
 
todella hieno ruokalappu Kuudes, oot taitava. mulla jäi sit neulomatta pikkuselle ku tuli keskenmeno taas mutta mies, mein esikoinen ja koulun rehtorin vaimo ovat saaneet sukat ( rehtorin vaimo ku näki että neulon ni halus heti sukat ja eihä sitä liiemmi voi kieltäytyä) muksulle aloin tekee sormikkait mut lanka loppu kesken, toivottavast pian saan lisää tummansinistä lankaa. toka sormikas on 4 sormea vailla viel...
 
kiitos kuudes. 
täällä harkitaan että josko alkais jotai neuloo tai virkkaa valmiiks tulevaisuutta varten ku jotai tekemist pitää keksii. vauvallehan se tulis ku mulla sellast mintunvihreetä lankaa löytyy. sopii kummalle tahansa ainakin :)
jos joskus saan lisää lapsia...
 
Neulo ihmeessä. Se on parasta terapiaa :) Joku sellanen malli missä pitää seurata ohjetta aluksi :) Mä odotan että meillä tilanne rauhoittuu (muuttohässäkkää) ja sit alan ihan tosissaan neuloa villahousuja .
 
Olisikohan kenelläkään mitään kivoja sivuja tiedossa, mistä löytäisi lastenvaatteisiin kaavoja? Tai joku lehti, mistä niitä kannattaa katsella? Kova olisi hinku tehdä, koneenkin sain jokin aika sitten, mutta taito puuttuu :D
 
Takaisin
Top