Jouluntaikaa 2011

Da daa! PAljon ONNEA myöskin Retun perheelle pienestä pojasta! jeeees... hieno synnytys sinulla! Mukava kuulla, että  joku sanoo noin ja on kokenut noin! Loistavaa! Täytyykin käydä vilkaseen sun kuvia! Ukkoskin oli laittanut oman bloginsa pystyy... ymmärsinkö oikein? Tosta fb-ryhmästä en tiijä, kun en ite ole koko facebookissa, mut joku täällä sielläkin hengailee. Sanna ainakin, mikäli oon puheista oikein ymmärtänyty!

MEillä oli tänään tytön HAMMASHOITAJA! Hienosti meni. Laskujen mukaan kuudestoista ihan pinnassa ja kole sieltä tekee kovasti tuloaan. Että varmaan tuo poskien rusotus oli sitten sitä! (meni ohi jo) Saatiin hammashoito ohjeita ja tahnanosto-ohjeita . ja "joululahjaksi" uusi hammasharja sekä pikkinen pötkö pepsodenttia! Venla oli aivan polleana, kun päästiin kotiin. Väsymyksestä huolimatta piti heti päästä pesemään hampaita!

Ja tää jouluhullu äiti osti tytölleen omen pikkuisen JOULUKUUSEN! 6€ tossa Hurrikaanissa! jipadipadiii... sinne saa rimpsessa ite laittaa OMIA koristeitaan. Niin innossaan kantoi pakettia autoon, että repi poskensa auki terävällä nippusiteellä, mikä siinä kuusessa oli. Huusi siellä kuraisella parkipaikalla vähän lujaa apua, enkä yhtään tienny, että mitä hittoa se parkuu.... olipa tosi nolo ja jouluinen ostos tuokio. Löin rusinapussin kouraan ja  komensin olemaan hiljaa. Tausta peilistä sitten näin, että poskeen oli noussu verirantu..... Voi raukkaa! temperamet.... molemmil....

Tiedättekö mitä... muistin juuri, että AILIEM on siellä Pariisissa! Kuvitelkaa! Kuvitelkaa! Eiffelit, lamput tummen veden yllä... kauppojen kutsuvat ikkunat ja pikkuruiset kahvilat.... ja musiikki! Liikenteen märkää vilinää ja ihmisten ääniä! Täysin vastapaino tälle minun maailmani hiljaisuudelle!
 
Isot onnittelut Retulle pienestä pojasta!

Täällä pitää kiirettä kun täytyy ehtiä ennen joulua luovuttaa ja vastaanottaa lahjoja, kahvitella ystävien kanssa, toimittaa koiraa hoitoon, neuvoloida...  Alkaa olla jo semmonen sosiaalinen väsy päällä ja kohta tiedossa sitten vielä sukujoulu anoppilassa.  Ihan hengästyttää jo valmiiksi!  Mä olen kyllä semmonen että stressaan asioita ihan hirveesti ennakkoon ja sitten ne menee kuitenkin omalla painollaan.  Torstaina lähetään iltapuuron jälkeen ajelemaan kohti Kainuuta.  Toivottavasti menee matka lepposasti.

Mä yritin tiirailla tänään hammaspesulla pojan suuhun josko meilläkin olisi hampaita tulossa.  Ei kyllä mitään oiretta sen kummemmin ole ollut mutta satun vaan olemaan utelias luonne ;)  Ei siellä mitään näkynyt eikä tuntunut, mutta kuulemma "tattu" kun ikeniä kopeloin.  Liekö käyny sinne ikeniin tai kenties suupieliin äidin toimenpiteet, jää nähtäväksi.

Huoh, ois kyllä kivaa jos toi jatkuva vesisade taukoaisi, täällä meinaa jo ojat tulvia...
 
Onpa huojentavaa kuulla, että muissakin perheissä ollaan ihmeissään taukoamatta puhuvan ja ölisevän ipanan kanssa. Ei vaan koko aikaa jaksaisi, kun toinen on niin elämäniloinen ja juttelee ja leikkii ihan ääneen ja kovaan ääneen vielä. Mies on ihan helisemässä jo. Että kiitos, kun jaatte muutkin hermostuksenne, se huojentaa.

Meillä herättiin tänään klo 4.00. ***kele vieköön. Melkein tunnin koitin Valoa kaataa uudestaan patjalleen, mutta ei se kauaa jaksanut koittaa. Ennen viittä nousin suosista ylös Valon kanssa ja mies heti perään. Aamu yhdeksältä menimme parin tunnin päiväunille ja päivä on ollut edellisiä vilkkaampi, jos mahdollista. Yöunille ipana sentään meni ihan oikeaan aikaan. Olisko jollakulla jakaa viisautta tähän meidän nykyiseen aikaiseen aamuheräilyyn? Puoli kuudelta on ihan tavallista herätä. Päiväunet kestää kuitenkin melkein pari tuntia, niin mietin, josko niitä pitäisi yrittää lyhentää? Vai yrittää pitkittää yöpuulle kipuamista? Vai mitä? Kääk!

OI että mikä idea laittaa lapselle ihan oma joulukuusi, jolla toteuttaa luovuuttaan! (jos se auttaisi sen oikean kanssa sitten jouluna) Harmi tuo verinaarmu, mutta näitä sattuu. Tunnistan tuntemuksen, olen itse vähätellyt kanssa Valon reaktioita, kun en ole ollut ihan viivalla että missä mennään omassa kiireessäni tai muuten. Ei nuo lapset onneksi meidän ärähtelyjä tai mokia muista kovin kauaa. Eihän?

Maarisen ote tuohon arkeen vaan jaksaa ihastuttaa. Mies vaan on vedenjakajalla ja sinä laitat joulua, sen kummemmitta. Noinhan se sujuu. Vieressä kulkien ja eläen.

Onnea onnea Retu pikkumies<3 PErhe myös! Minäkin ihailen tuota mukavaa synnytystä. Niin sitä pitää :) Vauvantuoksuista joulua!

Ihana tyttöilta piirakanpaiston lomassa, minäkin haluan! Olen vain onnettoman saamaton ja kaveritkin vähissä ;D Sen sitä saa, kun muuttaa usein.

Iltoja.
 
Oujee, lisää vauvauutisia! Onnea Retun perhe! Ja vau miten kauniin ja yksinkertaisen kuuloinen synnytystarina! Aivan ihanaa, että se saattaa noinkin mennä :)

Ei oo meillä sellasta fb-ryhmää, tuol pk-seutulaisten oma pino on, mutta se valitettavasti on ihan oikeesti suljettu ryhmä, kun on tässä kolmen vuoden aikana ehditty jakaa yhtä ja toista... asiasta jo reilu vuos sitten juteltiin ja todettiin, että pysytään omana 12 äidin porukkanamme, eikä enää vastaanoteta uusia avosylin vastaan. Alkoi olla meinaan ahdasta liikkua lasten kanssa missään ja kun jututkin meni sen verran henkilökohtaisiksi, niin ehkä se on ollut hyväkin päätös. Ei tarvii tuskailla, että pitäisi taas jaksaa se tutustuminen.. Tämä siis näin suoraan kaunistelematta kerrottuna, toivottavasti tällaisesta sulkeutumisesta ei kukaan pahoita mieltään! :)
Ja meille jäljellä oleville ei sitä fb-ryhmää oo ees kaavailtu, kun suurin osa ei siellä kerran ees oo... itse palstatuttujen kanssa juttelen nykyään pääsääntöisesti ihan "muuten vaan" ohimennen siellä, eli ei missään ryhmässä.

Takahampainen pälyily on meillä harvinaisen helppoa, kun Joona tulee itse pyytämään, että sinne sormiani sörkin ja pälyilen. Mutta voin kyllä hyvin muistaa ne hetket, kun se ei todellakaan siitä tykännyt ja uhkarohkea sai olla, jos omat sormensa sinne suuhun uskals terähampaiden keskelle työntää!

Moonille perheineen ihanaa joulureissua! Toivottavasti matkat sujuu hyvin ja sosiaalisuusähky lannistuu siinä autossa matkaa tehdessä :)

Pranametri, mihis aikaan Valo menee yöunille? Voishan sitä ainaskin kokeilla, josko siitä myöhäistämisestä ois apua... Oiskohan ollut Iona joka tuossa kertoi, että heillä oli poitsun kanssa samoja ongelmia ja unille käynti oli sitten haastavaa. Lopulta siirsivät nukkumaankäyntiä ja kaikki rupes sujumaan paremmin! Ei kaikille lapsille sovi aikaisin petiin meno, kuten ei aikuisillekaan... ja haastavan yksilöitä nää alkaa jo niin olla!

Meillä tuotiin tänään joulua taloon. Varastosta koristuksia ja kuusi laatikostaan! Lattiatkin luuttusin ihan itekseni, kun kyllästyin tähän yhteiseen saamattomuuteen! Joonan mielestä tekokuusi oli "kukka" ja jostain syystä sen teki mieli syödä sitä.... hohohh, ehkä tuo mieskin tajuaa, että aidon kuusen piikit ois jo pistellyt, ja kuusi ois saanut olla rauhassa ;)
 
Hyvää huomenta!

Tää haukottelee keittiössä ihan itsensä kanssa. Äänessä kahvinkeitin ja tietokoneen joku huriseva juttu, tuuletin? Meinasin kirjottaan, että moottori... mutta rupesi mielessä kuulostammaa ihan lentokonehallin hälyltä!!!!! Jestas tätä omaa päätä.... näin niin karmeita painajaisia, etten enäää kuuden jälkeen uskaltanu silmääni ummistaa! Sitte tuo isännyys herätyskellonsa kanssa . Kymmenenn minsan välei -tididii- ja lopulta jäi tielle pyyhkäisiin vajaa vartti.... ja kaikki kamat tietysti hukassa! noooh.

Mitäs minä muistelen... olikos meidän Sannalla tänään jokin juhlapäivä???? Jos se näin oli, niin tsemppiä karkeloihin! Ja teillekin sitten joulu astui ovesta sisään! Pahoin pelkään, että meilläkin kuusta pitää maistaa..tai ainakin haistaa! Eilen nostin esille joulutähdet (oikeat) ja tuohan oli heti siellä kukkapurkissa. "IhanaaaaaAAAAaaaa, kaunistaaAAAAaaaa" Ja kun komensin pois, niin tuli pussailemaan, että "Äiti rakastaaaAAaaaa sinuaaaaAAAAaaaa!" Voi, tätä meidän porukkaa!

VALON yöunista. Kestääkö hermo pistää poikasta tuntia myöhemmin petiin? PArin päivän reenailun jälkeen varmaan se aamuherääminenkin siirtyisi tunnilla. (ajattele vaikka ulkomaan matkana, jossa pitää siirtyä paikalliseen aikaan...siiirtyisitte "valon" aikaan!) Varmasti onnistuu! Ja kuten oon aina paapattanu, niin antaa noitte kuorsailla päiväunia sen mitä tarviivat! Ite herätän Venlan, jos se (terveenä) vielä viiden jälkeen nukkuu päiväuntaan.... Parsiti on pakko ollut herättää. Ja sitte meillä tietysti menään välillä puol ykstoista nukkuu illalla, jos päivä on menny ihan hipinässä... Tää meidän sakki nyt on tämmönen, valioluokka :D
 
Eilen iltasella kaivoin kameran esiin pitkästä aikaa. On ollut senkin käytön kanssa hieman hätäilyä, kun neiti ITSE haluaisi vaan näpsiä ja nappuloida... oooOOOOOaOooo!kuuluu jokatoiseen kämmenen , maton ja sukan-kuvaan!  Nyt kun selitin hänelle, että mees tuohon ja tuohon ja hymyile ja niin jniin.... Niin tuo oikeen innosrui ja riehaantui. Ajatus oli ottaa niitä sähköisiäpostikorttikuvia. ja varsin  sähköistä oli kiharapään meno.... Se keksi ite, että kurkkii pikkukuusen takaa ja leikkii tonttua. Ilman tonttulakkia. Sitte kun näytin niitä viuhahatneita otoksia hänelle, tää ihaillen tuumaa ett "OIIII KIVAN NÄKÖISTÄ!"

Että saatta olle, että tänneki palstalle vilahtaa jossainvaiheeessa kiireen ja kiireen  välissä tarkoituksella ja rakkaudella matkaan saatettu joulukortti.
 
No kyllä vaan juu, Maarinen, tänään käytiin se tutkintotodistus ja kakkukahvit skumpalla ryyditettynä koululta poistamassa.

Tältä se meno sitten kotiin palattua näytti (mitä kiireellä piti ikuistaa, ennen juhlavaatteiden riisumista ja ipanan usuttamista vielä päikkäreille... se nukku vartin verran autossa mennessä, mutta ei ois se puolilta päivin nukuttu riittäny koko päiväksi... ja nyt se nukkuu tuolla edelleen! Maarisen tavoin meilläkin viimeistään viideltä noustaan päikkäreiltä, ettei mene ilta ihan pipariksi.... eli kuva teille ja apina ylös!)

 
Ou jeah, mikä mamma! Vau! Ai mutta... ONNEA piti sanoa! Siinä se sitten seisoo: TUTKINTOTODISTUS kauniin punamekkoisen naisen kädessä! Sinulla on SANNA kaikki! Punainen mekko, kaunis hymy.. pilkettä silmässä, lapsi, hieno mies ja koko ihana nuoruus! JA tuo SININEN tutkinto kansio! Hyppää tyttö kattoon, mutta varo lamppuja!

Meillä siivottu, siivottu siivottu.... Lakanat vaihettu.Matot tuuletettu.. ja nyt ryntään silittämään paksuja pellavaisia joulu-pöytäliinoja..... niitä hienoja, jotka on kymmenen vuotta tekeytyneet kaappien pimennoissa. Joululahjoja omalta  äidiltä aikoja sitten. Ja ehkä ne tänä jouluna näyttää jo sille, että vois pöytään laittaa.....

 
onnea sanna valmistumisesta, hieno mekko :)

ja retun perheelle onnittelut vauvasta ja hienosta synnytyksestä. Kiva että meni noinki hyvin. muistan ku itellä Roosan synnytyksessä avautumiset vaihe oli pitkä ja tuskane mutta ponnistaa en ehtinyt ku vauva tuli ulos ennenku ehdin mitään tehdä :D Suunnilleen puolen vuoden päästä sitä ollaan taas synnyttämässä, toivon mukaan normaalisti ku en sektioon halua ku sen kerran kokenut.

Roosa täytti eilen virallisesti 2-vuotta! Synttärit juhlittiin jo viikonloppuna, la ensin meille tuli mun sukua ja su mentiin iittalaan miehen suvun kesken juhliin ku oli yhteissynttärit miehen serkun pojan 6v juhlien kanssa. Kummassaki Roosa jo yritti kynttilöitä puhaltaa. Lauantaina oli ihana ku järjesti itse ohjelmaa, keppihevosen kanssa juoksenteli ja lauleli "ihahhaa hepo hirnahtaa ihanaa ihanaa oona ratsastaa".  Oli kummassaki juhlissa tavallisen seurallinen, yhtään ei ujostuttanu. Kakkua ei syönyt mutta ei syö muutenkaa juuri mitään makeeta. joulutorttua vähän meni ja suolakeksejä. Samalla juhlissa kerrottiin sukulaiselle mun raskaudesta, kovasti onnitteluja tuli ja kehuja että kesävauva onki sitte helppo :) toivotaan ettei mitään koliikkilasta sitten tule, edelliset kaksi on kyllä ollu tosi helppoja vauvoina. Toivon että roosan uhmaikä edes vähä helittäis, ei jaksais raivoomiskohtauksia, tänäänki eka ulkona otti rukkaset pois ja kauan siinä huusi ja taisteli vastaan ku rukkaset laitoin väkisi takas. Ja jostai syystä sai päiväunille nukuttaessa raivokohtauksen, ehkä siitä ku isosisko meniki omaan sänkyynsä. Normaalistihan me kolmisin nukutaan päikkärit aikuisten sängyssä. Roosa ku on nykysin niin vaikea saada nukahtaan etten jaksa sängyn vierellä kahta tuntia istua. On menny vähä rytmit meilläki, tosin päinvastoin mitä valon kanssa, nyt ku harrastukset joululomalla likat antanut nukkua koko loman lähes ysiin aamulla. Ja pyritään kyll illalla klo 21 aina laittamaan lapset maate. Mutta päiväunille käyminen oli vaikeeta sillonki ku heräs joskus 7.30-8 mitä normaalisti. Loppiaisen jälkeen on sitte pakko viimestään ruveta heräämään taas aikasemmi ku sitt taas pitää kaksi kertaa viikossa viedä esikoinen ysiks aamulla kerhoon.

Niin leluistaki täällä oli puhe niin meillä on juuri niin ärsyttävästi että leluja on joka puolella ja lelulaatikoita joka huoneessa paitsi aikusten makuuhuoneessa. Vielä ei kunnon varastoa ole niin ei ole osaa saanu pois jaloista, vintillekkään ei taida enää paljoa sopia ku siellä kaikki pieneks jääneet lasten vaatteet ja jotain muuta roinaa. Syy miksi niin paljon on vain yksi, mun äiti. Hän oli säästänyt liianki paljo mulla ja mun veljillä olleita leluja, monta laatikollista vain niitä. Ja hän joka kerta meille tullessaa, saattaa siis käydä kerran viikossa tuo lapsille jotain tuliaisia. ensin yritin vihjailla, sitten rupesi jättään lelut keräämättä että tosiaan näki sen määrän, hän oli myös meidän muutossa auttamassa että näki sillonki tavaramäärän. Viimeks mä ihan suutuin ku sanoi taas että on keränny tilpehööriä nurkistaan lapsille eihän se mitään vaikk osan laittanu jo bumerangina takas.ja ku lapset näkee uusia tavaroita niin tottakai ne haluaa enkä viitti siinä sitte lasten mieltä pahottaa. Sanoin sitte äitille ihan suoraan että meillä on jo liikaa leluja, niitä on joka paikassa eikä tänne enää sovi. Joka joulu ja synttäri tulee muutenki lisää uusia. Ja äiti vain nauroi... Että tosi kivaa ku äitini hukuttaa meidät tavaraan... luojan kiitos kukaan muu sukulainen tai ystävä ei ole samanlainen. eikä mulla ole ollut aikaa laitella myyntiin tms ku vielä voinut huonosti raskauden takia. Antaisin mielelläni ilmaseksi köyhille perheille mutta mitä kautta?

Kovasti kaikki joulua laittanu, meillä ei ole ku muutama koriste mutta ehkä huomenna mies käy omalta tontilta kaatamassa joulukuusen.. toivottavasti ipanat ei sitten kaada sitä jatkuvasti yms. On muuten eka joulu että meillä on kunnon kuusi eikä minikokone muovinen, edelliseen kämppään ku ei sopinut muuta. Ei paljo kyll jouluna kotona olla ku aattoilta ollaan miehen vanhemmilla ja joulupäivänä mennään yöksi mun äidille. Mutta silti laitetaan ite jouluruokiakin, kinkku on jo sulamassa.
 
Vinkiksi jos haluaa lahjoittaa ylimääräiset, hyväkuntoiset lelut tarpeeseen: Kysy ainakin seurakunnalta, diakoniatyön kautta voi löytyä perheitä, MLL tietää myös paljon, kannattaa myös sieltä kysyä. Sosiaalitoimisto ja neuvola voivat olla tietoisia tarvitsevista tai tahoista, jotka välittävät ja vimppana vielä ihan jopa meidän terveyskeskuksen aulassa lasten leikkipaikan vieressä on lappu, että ottavat vastaan leluja ja kirjoja. Helpointahan olis, jos ei tarvitsisi soitella, mutta lykkyä tykö ja viitseliäisyyttä :) Hieno ja jalo ajatus, josta hyötyvät sekä antaja että saaja.

Nyt ei ehdi muuta, palaan myöhemmin.

Onnea tietenkin Sannalle, upealle SAnnalle!
 
Onnea Retulle vauvasta!
Ja Onnea Sannalle!
:)
Ja kaikille muillekin :DD
Kipeenä täällä koko perhe näin ihanasti joulun alla.

Ei kerkiä muuta ku ihanaa joulunodotusta teille kaikille!! :)
 
Heippahei!

Kiitoksia ihanat onnitteluista! Ja ego-boostauksesta ;) Lupaan varoa myös kattoa hyppiessä, onneks sinne silti on vielä vähän matkaa ;)

Maarisen kommentti äidiltään saaduista joulutekstiileistä... mua rupes tossa siivotessa mietityttää, että hitto, oisko sitä pitäny ostaa ees jouluverhot! (Pöytäliinojahan meillä ei käytetä edes juhlapäivinä... :D) Mutta rupes naurattaa siinä itekseni, että tääkö on sitten se Aikuisuuden merkki, että ostaa joulutekstiilejä? :D (Ja äsken kylppäriä vielä vähän puunatessani pohdin, että pitäiskös sitä laittaa ne joulunpunaiset käsipyyhkeet... jepjep.)

Synttärionnitteluita myös kaikille ihanille palleroille! Nyt näitä on tässä putkeen niin monet, että tais yksityisonnittelut jo loppua :D
Mutta kiinnostais kuulla, että onko missä talouksissa kaverisynttäreitä jo juhlittu näin 2v päivän kunniaksi? Jos ei, niin koska koette olevan "aika"? Mä ensin mietin, että ois pitänyt näille pk-mammoille kaverisynttärit, mutta toisaalta, jos me kaikki pidettäis, niin loppuis joulukuusta sopivat ajankohdat kesken.... Yhteissynttäreitä kaikille kahdelletoista ipanalle pohdittiin viime ja tänäkin vuonna, mutta vielä sekin ajatus on jäänyt. Muita lapsi-kavereitahan meillä ei oikeastaan sillain kunnolla ookaan...

Roosan juhlat, molempina päivinä, kuulostaa kanssa nappiin menneiltä. Ja ihanaa, että teillä suku jaksoi innostua vielä kolmannestakin vauvasta! :)
Joulutortut siis maistuu Roosalle? Mites muut ipanat? Joonahan syö lähes mitä tahansa, mutta joulutortuista se ei jostain syystä tykkää... :O

Leluja voi tosiaan lahjoittaa noille Praniksen mainitsemille, mutta lisäksi yhdistykset ottaa niitä vastaan kotimaisiin kohteisiin ja osa ulkomaillekin. Tai yks vaihtoehto on soittaa vaikka Lähetyskirppikselle tai muualle, josko ne tulisivat hakemaan, myisivät kirppiksillään ja käyttäisivät sitten voiton hyväntekeväisyyskohteisiinsa.
Meillä täällä kotikylällä on sellainen mikälie kaupunginosayhdistys ja tuossa heidän lehdykkäänsä lueskelin. Tuossa 50m päässä meidän ulko-ovesta on sellainen vanha hieno puutölli, jossa kuulemma ois sunnuntai-iltapäivisin kierrätyspiste! Eli sinne saa viedä just vanhoja leluja, vaatteita, kirjoja, tavaroita ja ottaa vaihdossa itselleen jotain (tai toki saa myös varmaan olla ottamatta...)! Aika hyvä idea, täytyy käydä tutustumassa!

Tuossa voisin varmaan juoruta, kun pari pk-mammaa olivat laittaneet lasten synttärikutsuihin, että eivät tahdo mitään uutta kaupoista lahjana. Että jos jotain haluaa tuoda, niin kierrätettyä ja kaikista mieluiten ihan vaan "lahjakortteja" aikuisten ajan antamiseksi, pulkkamäkeen tai leivontaan, mihin vaan. Synttäreille sitten oli suurin osa saapunut lahjuksien kanssa, kaupan muoveissa tietenkin. Näitä äitejä tämä tietysti harmitti, että ei voi tällaista toivetta edes kuunnella. Osa kuitenkin kaiketi oli sentäs toiveeseen oikein vastannutkin :)
Itse oon ehkä vähän turhan tiukkis, että sanelen aika suoraan lahjatoiveet Joonan puolesta, niin tiedän sitten, että mitä mistäkin on tulossa. On se sitten käytettyä tai uutta, niin varmasti mieluisaa :)

Nyt pitäis vähän taas jatkaa siivousta... justhan mä siivosin koko kämpän jouluksi! Mutta saadaan vieraita ihan kaukaa kanadan-maalta, joten pakkohan se on vielä vähän ;) Oi kun ehtisin leipoa jotain.... mikähän jouluisa tulis nopeasti ja ilman sähkövatkainta, kun Joonakin nukkuu just... :O
 
Ei ole susi muakaan syöny, ei se näi isoa emäntää jaksaiskaa...;) maha on musta jo tosi iso vaikka la on 12.4. vasta!! huh, tämän kanssa kun töissä on pientenpuolella muksuja kantelemassa niin jo saa hikipäässä olla ihan kokoajan. Muilla saattaa olla kylmä mutta ehei, ei mulla! nyt neiti on valitettavasti ollu kipeenä jo 6tta päivää =/ toiv hän siitä jo tokenisi niin ois kivempi  viettää joulua...

kiirettä on todellakin pitänyt ja ois tuo muuttokin voinut olla lepposampi, toisaalta taas ei oltas näinkää pitkällä tässä hommassa jos oltas seuraavaan vloppuun siirretty. elikä en pahemin ehtiny mtn pakkailla vaan kaikki on suurinpiirtein heitetty matkaan ja sehän näkyy sitten varastoissa ja meän alakerrassa. 

ja sitten itte talo: ostettiin kakskerroksinen rinnetalo maalämmöllä, 4 makkaria (2 ylhääl )ja (2 alhaal joista toinen on sellanen ikkunaton kun oli suunniteltu kai leffahuoneeksi) ja takkahuone, khh  myös alakerras,  2 vessaa joista toisessa suihku (yläkerrassa) ja toinen on tosiaan tuola saunaosastolla alakerrassa, ja tosiaan keittiö ja olohuone ylhäällä.

meni kyllä aikansa että sain puuronki kiehumaan ku noissa helkkarin vempeleissä on lapsilukkoa ja kosketusnäyttöä, uuunikin vaati todellista tutustumista ja mikrosta löysin 30  sekunnin pikanapin jolla saan lämmitettyä helposti kaiken, ehkä tulevaisuudessa tutustun niihin muihin toimintoihin sitte ku on aikaa, kui helkkarin vaikeeta voi kokkaaminen nykyää olla!!?? *blonditekniikanihmelapsi, juu!!!??* tiskikoneen jätin jo suosiolla miehen hommaksi eli en oo ku täytelly ja tyhjennelly vaan. ei sillä että valittasin, eli ihan unelmatalo (meille) kyllä tosiaan löytynyt!! kiirusta on pitänyt ja ikean reissua pukkaa tammikuun puolella, tähän ku laskee mukaan tytön sairastelun, työn ja oman lunssan niin ei tartte miettiä meniskö illalla aikasin nukumaan vaiko ei =)

sattuneesta syystä me ei miehen kanssa kummempia joululahjoja tässä laitella toisillemme, eiköhän tässä ole jo ihan nokko... mutta muille lähisukulaisille toki oon ehtinyt lahjat hankkia ja paketoida, se paketointikin saattaa olla vaarallista!!!!!! mie lykkäsin tonnakko itteäni leukaan veitsellä niin että veri tuli kun laitoin nauhoja kiharoille, onneksi tuli vaan sellanen terävä pisto mut sillo hokasin että pitäsköhän alkaa vaan lepäämään ettei puhkia silimät!!! lisäksi töissä oli pari päivää melkosta kipua alamahassa ja totesin silloki että jaha taas jarrua ettei joudu huonompaan kuntoon, sitten otinkin kotosalla päikkärit ja  kunnon yöunet ja nyt on ollu taas suht ok olot =) odotan vaan sitä hiljentymistä joulunajaksi johon vielä pitäs huominen rustistaa kinkunpaistoineen ja toki sitäkin odotan että kämppä on ihan kuosissa ja muuttolaatikot kaikki purettu  ja uudet huonekalut paikallaan, siinä onkin odottamista! jännittää vaan se kinkunpaisto, mite mie saan tuosta vempeleestä oikean ohjelman? ettei mene possu piloille?? pitääki vissiin heti alkaa kattoon ohjekirjaa... kävisköhän se ihan kiertoilmauunitoiminto?? ja siihe vaan lykkää paistomittarin sitte?? mut tämmösiä huikkauksia nyt täältä tälläkertaa ja ihania synttäreitä vielä niille joilla ei  viel ole tälle kuulle ollut =) ja onne sannalle valmistumisen johdosta ja tietenki syntyneilel lapsille!!! <3<3<3
 
Rinkulla se kuuluu olleen hulinaa, huh! Ja vaarallisia tilanteitakin! :D
Onko "nokko" riittävästi, ja mitä tarkoittaa "tonnakko"? :)
Teidän talo kuulostaa upealta, onnea vielä tuhannesti! Meinaatteko siihen "leffahuoneeseen" puhkaista ikkunan vai jääkö se luonnonvalottomaksi?

Ja minähän en joulukinkunpaistamisesta mitään tiedä, mutta mun kokemus on, että kiertoilmauuni ei oo paras vaihtoehto possun kypsyttämiseen... Se kun vaatii pitkää ja hidasta kypsyttämistä, ettei kuivu. Eli vois kuvitella, että sama pätis kinkkuunkin? Mut en uskalla varmaks vannoa, kun en oo tosiaan joulukinkkua koskaan paistanut! :D
 
Sannakoolle onnittelut valmistumisesta!

Uhmaempatiaa kaikille uhmaajille!  Me oltiin justiinsa tyllerön nelikuisneuvolassa ja pitkästä aikaa tää meidän kultapoju laitto oikein remmakan pystyyn.  Matkaan mahtui nelisen äänekästä itkupotkuraivaria, muutama karkaaminen, hälytyksen tekeminen hississä jne.  Huoh.  Ei tullu ihan hirveesti keskityttyä olennaiseen siellä neuvolassa!

Muutenkin jäi paha mieli koko neuvolasta kun tämä ihana refluksi on taas pahentunut ja yöt on sirpaleisia ja päivätkin kipuhuutoa.  Lääkäriä ei tuntunut kiinnostavan yhtään mun tilitykseni vaikka tyttö kiemurteli, itki ja nieleskeli siinä ihan tutkimuspöydälläkin :(   Tyttö tullu käyrillä myös alas oikein roimasti (mikä on tyypillistä refluksille) mutta sitä ei myöskään huomioitu kun on kuitenkin niin iso ikäisekseen.  Kai sen silti ois tarkotus kasvaa kuukausittain??? Onneksi on se allergialääkäri kolmen viikon päästä, josko siellä sitten sais jotain helpotusta tähän touhuun.

Ihanalta kuulostaa Rinkun uusi talo!  Ja kosketusnäytöllinen hella, semmoseen oon minäkin pojan kummeilla törmänny enkä todellakaan osannut käyttää :D  Kaikkea ne keksiikin!

Joulutortut maistuis meidän hampuusille kyllä mutta olen ahneuksissani syönyt ne kaikki itse (ne munattomat) kun poika sai kerran kaikki piparit itselleen :)  Ja niin, joulun jälkeen kokeillaan sitten jättää soija pois ruokavaliosta ja ehkä myös vehnä.  Tää ei oo enää kivaa.

Väsyttää enemmän kuin laki sallii.  Ensi yö menee autossa istuen.  Tai osin ainakin, yöllä ois tarkotus olla jo Kainuussa.  Saas nähä miten lystiä se on kahden lapsen kanssa kun yhenkin kanssa oli jo ei-niin-miellyttävä kokemus.  Se autoilu siis.  Vielä pitäis siivota ja pyykätä ja pakata.  Porkkanalaatikko on uunissa ja jääkaapin tyhjäksi syöminen käynnissä. Lasten lääkkeet pakkasin jo.  Poika on ekaa kertaa melkein vuoteen ollut kuukauden kuumeeton!!!  Siltikään ei uskalla jättää noita lääkkeitä kotiin, etenkään kun on pitkät pyhät tiedossa ja apteekit luultavimmin kiinni.

Mulla tulee nyt varmaan joulutauko kirjoitteluun, ei viiti appiukon koneella roikkua netissä.  Höh.  Mutta oikein hyvää joulua kaikille!
 
Rinkku, possulla käy normaaliuunitoiminto eli ylä- ja alalämpö samanaikaisesti. Kiertoilmatoiminto taitaa olla enemmän ruoan lämmittämiseen ja pikkuisten leivonnaisten paistamiseen samanaikaisesti usealla matalalla pellillä.

Sanna, en tiedä millaisia leipomuksia sulla on tapana tehdä ja mitä aineita sulla on kaapissa. Mut mä tekisin pannukakkua ja siihen päälle valmista vaniljakastiketta (tai kermavaahtoa käsin rumpsuttamalla Tupperin muovitölkillä) ja piparinmuruja. Pipari vaan on sellasta, että missä tahansa se tuleekin vastaan, niin kyllä siinä joulu maistuu (siis suomalaiseen suuhun).
 
Moi!

Johan siellä oli Moonilla surkea neuvolareissu! Voi voi ja voi! Toivottavasti teijän joulu sujuu pohjosessa rauhallisesti enemmiltä harmeilta!
Elikkä hyvää matkaa sinne tienpäälle!


Rinkulla ..uusi koti ja uusi keittiö kaikkine jänskineen kommervenkkeineen! Kato vaan, kun opit ne hipaisukytkinten hienoudet, niin normaalit kotien nappulahellat tuntuu naurettavan historiallisilta! Ja hei, mikäli et sitä kinkkua vielä uuniin saanut, niin älä laita kiertoilmaan. Kypsyy liian nopeesti ja kuivuu. Ja vielä, että kiertoilmatoiminnolla tuo mun hella-osio lakkaa just lämmönpitämisen siihen kun ajastimen aika päättyy. Timpä tässä suklaakakkua harjotellessa. Kierto-ilmalla ja ajastuksella ja sehän epäonnistui täysin. Mut..huom Mun hellassa on NAPPULAT!!!!

Mepäs käytiin tänää koko perheen voimin ruokaostoksilla! Oli super ihanaa, kun ei tarvinnut yksi olla vastuussa kaikesta. Isi jäi jopa tyttöä vahtimaan kun kävin Alkossa ja vessassa IHAN ITE..moneen vuoteen! Minä kyllä varmistin moneen kertaan, että pärjääkö se nyt siinä kolikko-hepan luona tytön kanssa! Sitte kun mä tuun veskistä, niin penska makaa lattialla ja karjuu, että käytävä raikuu! KEngät potkittuna hujan hajan.. ja isi situu siinä penkillä "miettimässä"!Oli kuuleman ratsastus kolikot loppuneet.... (hahahahaaaaaa...... näkipäs isikin miten kivaa on olla lapsen kanssa kaupoilla) Mutta kinkku saatiin ja kaikki normi eväät. Huomenna leivon joulupullaa, paistan lanttulaatikon ja kinkku menee yöksi jälkilämpöön.

Pitäskö tänään pikkusen pipareita..... ? Pitäs! Ja paketoida lahjoja. Ja viimeistellä "miniälle" tuleva suklaakakkuresepti-taulu! Pientä puuhaa riittää.... Joten palaillaan!
 
.. ainiin.. Sannalle piti sanoa, että tee joulutorttuja.... Vai oliko se nin että teillä ne ei maistunut?  Voihan siitä taikinasta kyllä tehä vaikka mitä muutakin..... jos sitä sattuu olemaan pakkasessa!
 
Starletti, no tuo sun ajatus pannukakusta kermavaahto-piparimurusineen ois kuulostanut hyvältä - sitä täytyy kokeilla joskus ehkä ihan vaan itelleni! Ja joulutorttuja oisin ehdottomasti tehnyt, omppu-kanelimarmeladilla... Mutta mitään aineksiahan ei ollut, ja kauppaan en päässyt kun laps nukkuu (vaikka periaatteessa oisin voinut sen jättää kotiin, sanoa vaan miehelle, että itkuhälytin on päällä ja mä meen käymään kaupassa, kun mieskin siis yövuoronsa jälkeen "yöunilla" oli, eikä Joona todennäköisesti sieltä ois herännyt). Mutta aika teki tepposet ja totesin, että jääköön leivoskelut... Glögiä sentäs löytyi kaapista, joten sitä vieraille sitten keitin!

Olipa kyllä taas ihanaa saada kaukolaisia vieraaksi! Brian on siis mun perhetuttuja, jos joku muistaa mun kesällä kertoneen edellisistä kanadan-ystävistä, niin silloin täällä oli tuo Brianin sisko miehensä ja Xavier-vauvan kanssa... Nyt oli tää mun ikäinen kundi vaimonsa ja reilu puoltoistavuotiaan Axelin kanssa. Vaimonsa olin tavannut edellisen kerran 09 kesällä, kun oon ite ollut raskaana ja tuossa laskeskelin, että niin oli varmaan vaimokin (pojilla 4kk ikäeroa) ihan alkuraskaudessa, ja silloin tavattiin ihan vaan puolisen tuntia pikaisesti, jolloin tämä vaimo jätti meidät kaksin juttelemaan ja meni itse lepuuttelemaan... Brianin kanssa ollaan pitempi aika vietetty remuten 16-kesäisinä ympäri Suomea :D Että edellisestä oikeen kunnolla jutustelusta oli aikaa, ja nyt meillä oli nää vajaa parivuotiaat ja juttelut tapahtui siinä leikkimisen ja puistoilun lomassa! Ovat nyt Suomessa tammikuun alkuun, joten ehkäpä tällä kertaa ehditään treffata pari kertaa useamminkin. Näiden välissä olleiden vuosien aikana kun ei olla hirveästi internetinkään avuin yhteyksiä pidetty, mutta sitä enempihän nyt on juteltavaa :)
Mutta juu, glögi oli nyt tää skandinaavinen jouluherkuttelu heille - tykkäsivät! :)

Moonilla ja lapsilla ei neuvolareissu mennyt sitten ihan putkeen :( Noi on kyllä ihan hirveitä hetkiä, itestä ainakin tuntuu aina, että tekis mieli vaan itekin heittäytyä siihen maahan karjumaan :D Ja miten tyhmää, ettei se lääkärikään voinut ottaa sun huolta tosissaan! Raivostuttavaa ja uskomatonta! Mistä noi neuvolalääkärit oikeesti revitään, harvoin niistä kuulee mitään hyvää! Vielä kertaalleen hyvää matkaa teidän perheelle! Toivottavasti reissu sujuu hyvin ja lapset nukkuisivat koko matkan!

Mitäs tulee Maarisen joulupullaan? :)'
 
...kaks vain valvei on puolisoaan..... me  kukutaan täällä vahtimassa perunalaatikkoa ja lipitetään glögiä!!!! Joulu tulee, oikeasti!

Joulupulla on sellaine hieno pullakranssi, johon piilotetaan rusinoita, manteleita ja kirsikoita. Päälle raesokeria....... paan kuvan jos saan aikaiseksi! ( joskus)
 
No kuvaa ootellessa! ;)
Ei vaan, kyllä mä sentäs sen verran pullistakin tiesin, että millanen on pullakranssi.. kauniita! :)

Mä kukun täällä keittiössä ja mies makkarissa, pikkuapina omassa huoneessaan. Oikein passeli kombo näin aatonaatolle! Lahjat hankittu ja pakattu, jääkaappi täytetty "ei-jouluruoilla" ja huomenna mennään mun äidin luokse sitten sinne tunnelmattomaan jouluun :D
 
Takaisin
Top