Joulun hinta

Miramaria

Tietävä tietäjä
Nordean tutkimuksen mukaan joulun hinta suomalaisperheissä on tänä vuonna keskimäärin 517 euroa, joista 305 euroa menee lahjoihin ja muihin jouluhankintoihin 212 euroa. Lapsiperheissä joulun keskimääräinen hinta on peräti 610 euroa.

Oletteko miettineet, paljonko teidän joululla on hintaa?

Me luultavasti kierretään taas sukulaisissa ja viedään vain graavilohta pöytiin. Lapsille ja läheisille tietysti lahjat, mutta tänä vuonna olen askarrellut aikuisille koruja, joten toivottavasti pysyy alle parin sadan meidän opiskelijatalouden joulubudjetti! :angelic:

Miten teillä? Olisi tosi mielenkiintoista kuulla muiden foorumilaisten näkökulma! :)
 
Muokattu viimeksi:
En ole ennen tätä ikinä laskenut mutta luulen että aika matalilla summilla pysytään. Lahjoihin menee eniten, jouluruokia emme itse juurikaan laita, viemisiksi toki jotain. Matkustaminen sukulaisiin maksaa toki myös, arvelisin että parissa, kolmessa sadassa eurossa joulun hinta menee meilläkin.
 
Meillä taitaa mennä eniten rahaa lahjoihin. Pieni perhe, minä ja mun mies, yhteinen kohta 2-vuotias poika ja miehellä edellisestä suhteesta teini-ikäinen tytär joka viettää joulun meillä ja lisäksi tytöllä on syntymäpäivä jouluaattona eli pitää ajatella tuplalahjat kuitenkin. Lähisukulaisten lapsille on lahjat ja molempien vanhempia muistettu pienesti. Ehkä n. 400 euroa lahjoihin yhteensä tänä vuonna. Molemmat onneksi työskennellään elintarvikealalla ja työnantajilta saadaan joulukinkku ja liuta muita joulunherkkuja eli joulupöydän antimiin ei paljon rahaa mene. Ei ajateltu lähteä sen kummemmin sukulaisiin tänä jouluna (kun tuntuu että muiden autot ei koskaan kulje tännepäin ni vähän pännii) eli matkustuskulut pysyy pieninä.
 
Kaks aikuista ja kolme lasta. Lahjoja ostettiin lapsille, molempien vanhemmille ja sisaruksille, niihin meni n.150e. Jouluaattona syödään mun vanhemmilla, joulupäivänä miehen vanhemmat tulevat meille syömään. Jouluruokahan on todella halpaa, ei varmaan edes kymmentä euroa mennyt laatikkoaineksiin. Luomukinkku oli varmasti kallein ostos täksi jouluksi, muuten laatikoiden seurana on kotijuustoa, rosollia, täytettyjä munia ja kylmäsavulohta. Eli reilusti alle 300e jää meillä joulun hinnaksi :)
 
Meillä menee varmaan joku 500 e. Meillä ei ole lapsia. Joulun koristeluun ei mene rahaa ja kuusi saadaan appiukon pihalta ilmaiseksi. Jouluaatto vietetään vanhempien luona, eli ei osteta mitään jouluruokia. Ainoastaan lahjoihin menee rahaa, miulla kaksi kummilasta, omille ja miehen vanhemmille, sisaruksille ym.. Matkoihinkaan ei mene rahaa, vanhemmat asuvat viereisessä kaupungissa.
 
Meillä menee aika poskettomasti rahaa jouluun... Kummilapsia on 8, joten heidän lahjat nielee jo n. 250 euroa. Lisäksi lahjat omille lapsille, minä ja mies ostetaan toisillemme jotain pientä, pienet muistamiset lasten kummeille ja isovanhemmille, jouluruoat ja -juomat (meille tulee sukulaisia aatoksi), joulukuusi... - näihin menee varmasti yli 500 euroa. Eli veikkaan n. 750-850 euroa.
 
Oma muksu menee mummilaan jouluksi joten ei koske mua, mut ne mitä pukki tuo sit täällä on tyliin 200e. Rattikelkka ja silleen.
 
Meillä ensimmäinen lapsi tulossa, mutta vielä ollaan lapsettomia :) kuitenkin lahjoihin tänä vuonna menee yhteensä noin 700€. Kummilapsia minulla kaksi, miehellä yksi. Lisäksi ostetaan lahjat toisillemme, molempien vanhemmille sekä isovanhemmille. Jouluruoka ei aiheuta lisäkuluja kun käydään molempien vanhemmilla syömässä ja miehen isovanhemmilla. (He lastaavat kyllä ruokaa meille kotiinkin kuukaudeksi)
 
Mulla on mennyt joululahjoihin nyt 5€. :grin sekin mun äidille. Poika on 11kk ikäinen, eikä joulusta vielä niin ymmärrä, joten nautin siitä vielä. Jouluruokaa ei osteta, aatto ollaan anoppilassa. :rolleyes:
 
Takaisin
Top