Joululahjat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä olette antamassa joululahjaksi lapsille, kumppanille, sukulaisilla ja muille lahjottaville? Millä mielellä ylipäätään olette lahjojen suhteen? Saako lapsi yhden lahjan vai lahjavuoren (vai jotain siltä väliltä)?

Meillä nämä tuottaa taas päänvaivaa, vaikka mielestäni kohtuullisissa määrin kiva perinne onkin. Mielestäni lasta ei tarvitse upottaa lahjoihin, mutta lahjan tai pari (+ muulta suvulta tulevat) on kiva antaa. Joulupukkikin olisi tarkoitus järjestää.

2-vuotiaalle pojallemme löydettiin puettava nalle lahjaksi. Siltä saa takin pois ja voi harjoitella napin, neppareiden, vetoketjun, tarran ja kengännauhojen käyttöä. Isompi ongelma onkin sukulaiset, jotka kyselee, mitä voisi antaa pojalle lahjaksi. Ei kai auta kuin luottaa siihen että keksivät itse jotain kivaa. Meillä on miehen kanssa (paha?) tapa miettiä lelujen suhteen, että mitä poika "tarvitsee". (Lapsi sai esimerkiksi synttärilahjaksi sellaisen hakkalelun hillitsemään hakkaamishaluja.)

Miehen ja muun suvun lahjominen onkin vielä visaisempi kysymys. Onko jollain lahjaideoita aikuisten joululahjoiksi? Tuntuu että kaikki omat ideat on jo käytetty eikä ihan tarpeetonta roinaa viitsisi antaa.
 
Itsetehdyt lahjat on kivoja antaa ja edullisia. Itse teen äidille kuorintavoiteen ja siskolle rockyroad suklaata. Neuloa en osaa, mutta mikä parhain lahja olisi villasukat tai lapaset. Netistä löytyy paljon tee-se-itse lahjojen ohjeita. :) mukavaa joulun odotusta!
 
Nää lahjahommat on vaikeita. Aikuisten kesken on sovittu, että ei lahjoja. Käydään sit välipäivien alessa porukalla shoppailemassa jotain tarpeellista jos tarvii jotain. Kuitenkin lahjojen keksiminen on niin vaikeeta, niin jätetää ostamatta.
Lapsille kuitenkin ne lahjat on tärkeitä ja muutama lahja per laps on hyvä. Koitetaan miettiä jotain mikä on lapselle mieleistä ja edes jossain määrin tarpeellista. Esikoinen tulee saamaan jotain ryhmä hau juttua, kun se on nyt niin pop. Erityisesti tykkää ryhmä hau vaatteista :) pienimmälle on vähän vaikeampi keksiä, kun on vasta 1v et olis itselle mielekästä. Yks nukke on jo ostettuna kyllä.
Esikoiselle varmaan toivotaan iltasatukirjoja, vaatetta tms lahjaks muilta ja pienimmälle kans varmaan jotain vaatetta.. vaikeeta kyllä keksiä hyviä lahjatoiveita, kun paljon kaikkea jo on kuitenkin.
 
Aikuisille olen tehnyt joulusuklaa/pähkinä herkkuja ja joulukakkuja. Joskus todella helppoja reseptejä, joskus monimutkaisempia... Paahdetut mantelit, suklaakuorrutettuja saksanpähkinöitä ovat nää nopeammat tekeleet.

Kun meidän lapsi täytti 2v se sai joululahjaksi vuoden 2011 paras lasten peli (richard scarryn hahmoilla oleva lautapeli). Suosittelen lämpimästi! Sitä voi hyvin pelata "vähän modattuna" nuoren kanssa ja vanhemmiten lisätään haastavuutta peliin (otetaan tiimalasi käyttöön jne). Ja siis voidaan pelata yhden tai useamman lapsen kanssa.
 
Lahjotaan vain oma perhe sekä mummo ja pappa (meillä siis molemmilla vain yksi vanhempi olemassa). Kaikkien muiden kanssa sovittu ei lahjota..
Lasten kanssa leivotaan muutamalle ihmiselle sekä viedään vastasyntyneiden teho osastolle/lastenosastolle jouluna viemisiä :Heartred

Omat saa yhden ison ja muutaman pienen lahjan :) Kätevää sinällään kun vain itse ostaa tietää mitä saavat ja ei tuu mitään turhaa!
 
En osta omille lapsille itse mitään, myös sukulaislapset jätetään lahjomatta. Saavat muutenkin jo vuoren lahjoja. Kummilapsien paketteihin sit panostan. Omille sisaruksille kimppalahjoja, niin voi ostaa vähän kalliimpaa samoin äidille ja appivanhemmille. Miehen suvussa lahjotaan kaikki aikuisetkin ja se on rasittavaa. Yritän hiljalleen opettaa siitä pois kun ei ne kympin paketit kauheesti ilahduta (halpissuklaa tai -kynttilät)
 
Itse oon aina ottanut ihan hillittömän stressin lahjojen hankinnasta. Jo pelkkä lähi suku on iso molemmin puolin, joten jo se rahallinen puoli kauhistuttaa joka kerta.

Nyt tehtiinkin päätös, että "julmasti" sanomme aikuisille, että me ei lahjota kuin lapset, eikä toki mekään mitään lahjoja kaivata. Lähisuvussa kun pelkästään lapsia on jo sen kymmenkunta, niin kyllä siinä on jo ihan tarpeeksi rahanmenoa, mutta taas toisaalta lahjojen keksiminen ja löytäminen ei tuota päänvaivaa. Lapsilla yleensä selkeät toiveet ja ovat tyytyväisiä melko vähäänkin :)

Ja miehen kanssa molemmat ollaan niin pihejä että toisillemme emme lahjoja osta vartavasten :D sitten joskus jos on jokin oikea tarve, niin voi lahjaksi toiselle hommata sen puhelimen tai kellon tai jotain, mutta sen ei tarvitse olla joulu tai syntymäpäivät. :D mies jo tietää, että minä melkein loukkaantuisin jos se menis mulle vaikka jonkun helyn ostamaan joululahjaksi. En tarvitse, joten ei laiteta rahaa ylimääräiseen :P
 
Itse ostan lapsille aina lahjat suoraan heidän toivelistastaan. Jotka kylläkin on niin pitkiä, että aina tulee pettymys kun ei saa kaikkea. Ostamme yhden lelun ja yhden kirjan sekä suklaata tai karkkia. Kummeilta tulee vielä lisää. Mielestäni lahjoja ei tarvitse olla montaa.
Miehelleni ostan tai teen jotain pientä, mutta sisaruksille tai muille sukulaisille emme ole hankkineet lahjoja vuosiin. Jos jotain vien, niin teen itse joulun herkkuja tai vien muuten ruokaa tai herkkuja. Tästä ei edes olla erikseen sovittu, jossain vaiheessa lahjat vain jäi luontevasti pois ja se on kiva, kun joulun aikaan vieraillaan niin kukaan ei tuo lahjoja. Saadaan olla vapaat niistä lahjojen miettinnöistä!
Tänä vuonna mietin jotain terveyteen liittyvää tuotetta miehelleni, täällä on hyviä linkkejä, mut en tiiä vielä. Oisko se sit aktiivisuusranneke tai jotain, tai vaikka lahjakortti paikalliselle kuntosalille. Onko ideoita?

ps. en ota stressiä lahjoista! Ehkä juuri siksi, koska niitä ei hankita paljoa. Suosittelen tätä systeemiä muillekin! Lahjojen sijaan jouluna ja joulun allakin jo keskitytään olennaiseen, eli yhdessäoloon, rauhoittumiseen, rentoutumiseen ja hiljentymiseen.
 
Takaisin
Top