Joululahjat - montako lahjaa on sopivasti?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Itse tietenkin haluaisin pitää tavaramäärän minimissään, mutta sukulaiset haluavat lahjoa lasta ja lapsi "yllättäen" haluaisi kaikki maailman lelut lahjaksi. Mitä mieltä olette? Paljonko on sopivasti?
 
Meillä ei tuu sukulaisilta tai muiltakaan lahjoja. Ollaan sovittu ettei me lahjota niitä eikä ne meitä :) Näin ei tuu krääsää.. jos pakko ostaa jotain ollaan toivottu lahjakortteja prismaan/cittariin..tms..

Lahjoja tulee noin 10 per lapsi, sisältäen namut..jne.. On ollut sopivasti :)
 
Joku 5-10. Varsinkin meillä nyt kun lapset on vielä ihan pieniä. Ei kuitenkaan jaksa vielä keskittyä ees moniin lahjoihin kerrallaan. Ja muutenkin ajatus, et mieluummin sit vaikka yks tosi hyvä lahja kun kymmenen turhaa krääsää.
 
Meillä esikoinen on vasta 1-vuotias eli ei oikein vielä edes ymmärrä lahjojen perään eli max. 10 lahjaa ja niiden tulisi olla ns." hyödyllisiä", ettei ainakaan sellaista mitä tyttö ei tarvii tai mistä hän ei olisi kiinnostunut. Eipä tuo meidän tyttö jaksanut keskittyä syntymäpäivinäkään kaikkiin lahjoihin ja silloin varmasti tuli vähemmän lahjoja mitä nyt jouluna tulee. Ja toisaalta en halua opettaa lapsellemme, että jouluna saa monta kymmentä lahjapakettia vaan isompanakin joku 10 lahjaa on ihan ok. Kuitenkin isommilla lapsilla on ne toiveet lahjoista ja usein keskittyvät juuri niihin toivomiinsa lahjoihin ja ne turhat krääsä lahjat jää varmasti melkein kokonaan huomioimatta.
 
Meillä tyttö on saanut nyt kahtena Joulunaan aivan kamalasti lahjoja en ole laskenut mutta helposti 30 pakettia [emoji33] lähinnä minun puolelta sukua kun on ensimmäinen lapsi pitkään pitkään aikaan niin on hukutettu lahjoihin. Ja täytyy kyllä myöntää että itsekkin tykkään lahjoja ostaa ja antaa [emoji87]
Nyt kesällä meille syntyy toinen lapsi niin luulen että lahja määrät tasaantuu 1-2 lahjaan per antaja ja sillon lahjoja tulisi 10-15kpl per lapsi mikä kuulostaa ihan sopivalta. Ja siihen 10-15 kuuluu sitten myös ne hyödylliset lahjat esim. Yöpuku,villasukat tai jotain vastaavaa [emoji4] ettei pelkkiä leluja
 
Meillä saa lapset toivoa viittä pakettia, ne pyritään toteuttamaan, lisäksi kummilasta saattaa tulla 1-2 pakettia per lapsi. Isovanhemmat antaa meille rahan jolla ostetaan heidän puolesta. Näiden lisäksi on ostettu yleensä myös pari yhteistä pakettia, usein dvd ja lautapeli. Tänä vuonna saattaa tosin lähteä lapasesta, ei lapsilla vaan meillä vanhemmilla :grin Meillä on siis paljon sellaista jota on luvattu ostaa tai pitää ostaa (mm. uudet ohjaimet Wiihin) ja ne on sitten näppärä laittaa joulupakettiin. Parin viikon päästä olisi tarkoitus hoitaa kaikki jouluostokset yhdellä kauppareissulla :smiley-ashamed004
 
Kun joulupukki vielä tuli ja lapset olivat alta kymmenen(kuitenkin yli taaperoiän) taa niin paketteja oli 30-50. Kuulostaa hurjalle mutta pienetkin jutut paketoitiin ja joulupukin tuomat lahjasäkit ja avaamisen riemu pitkin iltaa oli se pointti. Ja toki paljon hyödyllistä oli pitkin syksyy paketoitu. Tarpeetonta ja varsinkaan krääsää ei osteta!Tämä lahjamäärä lapsille oli lähtösin omasta lapsuudesta jonka muistan erityisen hyvin. Nyt teinilleni ja parille aikuiselle lapselleni annetaan lahjakortteja ja rahaa joka toivotuinta. Haikeena mietin tuota pienten lasten juhlaa joulupukkeineen. Mutta kohtahan päästään taas joulupukkeileen tämän vauvan myötä.
 
Muokattu viimeksi:
Kymmenkunta lahjaa annetaan varmaan itse, pääasiassa leluja kun muut sukulaiset eivät niitä kuulemma osaa ostaa. Eli muilta tulee sitten vaatteita ja lahjakortteja yms joita tuommoinen vähän vaille 2-vuotias ei välttämättä kauheesti osaa arvostaa :grin Pieni suku ja lähipiiri niin puhutaan yhteismäärällisesti kuitenkin alle 20 paketista.
 
Mä oon hommannut 2pkt legoja (vuoden mittaan alesta) ja käytettyjä vaatteita, isovanhemmilta toivottavasti max 2pkt per puoli, kummeilta varmaan yhteensä 2pkt ja 1 ystävältäni.. eli arvioisin yhteensä alle 12pkt meidän 1v9kk saa ja niistä ainakin puolet luultavasti pehmeitä.
 
Meillä on vasta puolivuotias lapsi joten hän ei siis itse vielä oikein ymmärrä joulun saatika lahjojen päälle joten tänä vuonna ei vielä tarvitse asiaa ihmeemmin mietiä :) Mutta ei varmaan muinakaan vuosina tule hommattua hirveää lahja vuorta... Johan lapsi menee päästä pyörälle jos saa toistakymmentä uutta lelua yhdellä kertaa kun ei sitten enää tiedä millä pitäisi leikkiä. Itse olen ajatellut asian niin että minä ja mieheni hankitaan lapselle joku 1-2 vähän kalliimpaa lelua ja sitten lisäksi jotain tarpeellista kuten vaatetta ja sitten sukulaiset ja kummit voivat hankkia myös jotakin pientä :) Miusta on ollut mukava kun lähipiiri on meiltä kysellyt että mitähän joululahja toiveita olisi niin ei sitten tuu kasoittain kaikkea turhanpäiväistä :) Mutta niin eiköhän noita paketteja tule n.5-10 kpl miun mielestä siinä on ihan riittävästi :)
 
Meillä on kaksi alle 4v lasta.
Me ollaan sovittu mun perheen kans et 1 lahja per lapsi ja kun mulla on 2 siskoa ja veli ja vanhemmat niin mun puolelta lahjoja tulee max. 4-5kpl.

Miehellä on vain yks veli perheineen jolta lahjoja tulee 1-3kpl per lapsi
Anoppi varmaan antaa pari pehmoista pakettia ja miehen kaksi lähintä tätiäkin saattaa antaa paketit.
Ja miehen kans yhessä saatetaan ostaa joku pieni paketti lapselle.

Eli lahjoja tulee 9-13 pakettia yhdelle lapselle.
 
Lahjojen määrä riippuu selkeästi kuinka monta läheistä aikuista on ympärillä + vanhempien lahjat. Ja sitten vuosikohtaisesti riippuu onko jotain erityistä mitä pitää hankkia ja joulu nyt sattuu olemaan sopivan lähellä.

Meillä joulupukki tuo varmaan muutaman lelun, joku peli ja kirja. Muutama pehmeä paketti kun onhan se kiva avata paketteja ja saada joulupukilta ne villasukat vs. äiti nyt ne osti :)
 
Meidän pikku mies ei osaa vielä esittää lahja toiveita, joten kysyjiltä pyydetään juttuja joita Miu tarvitsee tai joista tiedetään, että se tykkää. Olisi tarkoitus sopia ettei aikuiset lahjo toisia keskenään, koska silloin tulee just hankittua ja saatua sitä turhaa roinaa. Muksua kuitenkin saa halutessaan lahjoa :grin Itse ostetaan poitsulle stiga lahjaksi, koska se tulisi hankittua muutenkin :p

Viime jouluna Miu sai muistaakseni hieman reilu 10 pakettia. Lähinnä vaatetta ja muutaman lelun.
 
Mä ajattelin että 3-5 lahjaa on sopivasti. Itse ostetaan muutama ja isovanhemmat saattaa antaa jotain. Mä en paketoi vaatteita jne vaan vain lelut, kirjat, pelit jne. Tänä vuonna kun ikää jouluna on vasta 7 kk niin ei anneta mitään koska ei joulun päälle vielä mitään ymmärrä. On mulla pallomeri varattuna mut sen otan käyttöön jouluna lähinnä et isovanhemmat saa lasta siinä ihastella leikkimässä.
 
Esikoinen jouluna 2v4kk ja tuleva vauva ehkä 3vko. Vauva ei minusta tarvitsisi ollenkaan paketteja mut oma äiti ainakin ostaa jotain ja luultavasti myös anoppi. esikoiselle tulee lahjat kummeilta, mun sisaruksilta, isovanhemmilta ja ehkä pari muuta pakettia miehen sisaruksilta ja perhetutuilta. Eli noin kymmenen, joten itse ei osteta yhtään enempää. Lapsi saa tarvitsemansa vaatteet jne silloin kun tarve on.
Yrittänyt oon jo opettaa ettei tartte ostaa mitään, ei onnistunut viime jouluna. Anoppi on ottanut tälle joulua linjan et vain yks paketti jokaiselle lapsenlapselle, jes! Mun äitillä menee luultavasti överiksi [emoji3]
 
Viime vuonna paketoin hyödykkeetkin: urheiluvälineitä, perusvaatetta ym. Pakettimäärä oli kaikkineen ihan mahdoton!!
Tänä vuonna olen tarkemmin kuunnellut toiveita. Neljä pakettia saa joka muksu meiltä: Jotain hyödyllistä, toivottu lelu, pehmeää (joka myös toivottua) ja herkkua :)
Sukulaisetkaan ei onneksi ole turhuuksien perään ja kysyvät tarpeita/toiveitakin.
 
Meillä 3 lasta ,
5-v, 3-v ja 1,5-v lapset
( tälle 1 vuotiaalle ei osteta vielä mitään lelua itse koska saa kummilta oman paketin ja se riittää, rusinoita tms kivaa syömistä toiseen pakettiin niin tiedän että tykkää)

Ollaan pidetty hyvänä "yhdenlahjan sääntöä" ( itsellänikin oli lapsena ja hyväksi koettu )
Eli Lapset saavat esittää yhden mieluisan joululahjatoiveen minkä sitten yritämme parhaanmukaan toteuttaa,
(1:s toive ja jos ei löydy niin sitten 2:s toive tyylillä..)
Eli 1 Lelutoive / nenä
Lisäksi jotain vaatetta tai tarpeellista käärin isompien pakettiin
ja saavat kummeilta omat paketit ja rahaa isovanhemmilta

Ollaan pyritty ettei lapsista kukaan sasi yli 5:ttä pakettia kun kuitenkin 5-henkinen perhe niin siihen tavaraan vaan hukkuu. :cat:
Lisäksi ollaan huomattu, kun lapsi on toivonut jotain tiettyä pitkään ja vihdoin saa sen lahjan kaikki muut lelut jäävät syrjään, joten turhaan en myöskään viitsi leluja pölyttymään ostaa.

"Bonuksena"
Meillä ollut aattoaamuna yksi pieni paketti kaikille "lelu" että jaksaa odottaa iltaan muita lahjoja.
tai no nyt päätettiin ostaa yhteiseksi 1 lego paketti ja molemmille omat alustat mihin saavat rakennella aattoaamun uusilla legoilla. Ja sitten illalla/iltapäivästä saavat sitten omat toivomuksensa:angelic:

Tämmöinen käytäntö meidän perheellä ollut.:happy:
 
Mein vauva (jouluna 4kk) saa varmaan aivan älyttömästi lahjoja. On ensimmäinen lapsenlapsi kaikille isovanhemmilleen. Ja miehen puolella myös ensimmäinen lapsenlapsenlapsi. Sukua riittää kummankin puolella, ja 4 kummia.
Toivon ett tulis kimppalahjoja, tai ei kukaan ainakaan yhtä enempää antaisi. Ja mieluusti meidät vanhemmat saisi jättää lahjoitta!
Viime vuonna meidän kissakin sai jo 5 tai 6 lahjaa, eli meinattiin hukkua jo silloin meidän lahjavuoreen :D
Ajattelin vauvallekin toivoa sellasia lahjoja, jotka tulisi muutenkin ostettua esim vauvapulkka, vaatetta, villasukkia ja -tumppuja, autoon peili, taaperokärry yms. Ei tarvitse krääsää antaa, kun kaikki kuitenkin haluavat jotain antaa :)
Sopiva määrä olisi 5-10kpl, mutta ei se meillä tule ikinä toteutumaan..
 
Takaisin
Top