Joulukuun jutut

Jenni74

Puuhakas puhuja

Ja sen on sitten joulukuu. Meillä on nyt niin hauskaa kun poika on oppinut viikon sisällä seisomaan. Ei malta edes päikkäreille mennä, heittää tutit maahan ja seisoo sitten pinniksessä ja huutaa. Yöllä ollaan myös seisty ja huudettu. Kiva kiva. Minne se mun hyvin nukkuva poika on hävinnyt :)

Hauskaa joulunodotusta kaikille!

 
Jenni74: Sama homma täällä, meilläki nukku koko yön mut heti kun oppi seisomaan niin sit pitää yölläki herätä seisoskelemaan. Päikkärit onneks nukkuu hyvin.. ja saaki nukkumaan helpommin. 
 
Meilläkin nukkuminen muuttui seisomaan nousun myötä. Nyt heräilee yleensä kolmesti yössä, ja jos ei löydä tuttia niin sitten noustaan huhuilemaan :)
Ja nukuttamaan joutuu vieressä, yksin ei enää nukahda ollenkaan. Vaan saapahan hyvän syyn itsekin vähän levähtää päivisinkin ;)

Puuroista sen verran, että meillä syödään kaikkea hyvällä ruokahalulla. Kaura-, ohra-,ruis-, ja riisipuuroa vaihdellaan päivittäin. Ja melkein joka päivä syö samoja ruokia kuin mekin, jos en ole innostunut ha tehnyt jotain tulista :D

Neuvolassa sanoivat että sais jo alkaa pikkuhiljaa tuota lehmän maitoa antamaan, no siihen nyt opetellaan sitten. Turkkilaista jukurttiahan meillä on jo jonkun aikaa mussutettukin. Kerran kun erehdyin antamaan maistiaiset niin voi jotta voi pieni mies suuttua jos ei saa omaa osaansa mun kupista!!

Jokos muut on suunnitelleet joulun ajan valmiiksi, missä olette miten ja miksi :)
Mies on töissä, ei ylimääräisiä vapaita joten joudumme ajamaan molemmissa mummoloissa jouluviikonlopun aikana :( Ihana nähdä perhettä, vaan se pitkän matkan ajaminen eestaas jokapuolelle suomee viikonlopussa ei paljon houkuttele,...

... ja mä tein tänään ihan ite piparitaikinan, huomenna leivotaan osa ja viikonlopulla jos tehtäis yhdessä piparkakkutalo! namskis! :D
 
mekin aloiteltiin tuossa tavallista maitoa antamaan korvikkeen seassa.. huomenna kokeillaan antaa viiliä saas nähä miten käypi. Mut pian kyl varmaan päästään eroon noista korvikkeista kun näyttää maistuvan isompikin maitomäärä menevän korvikkeen seassa. Ja mahakaan ei ole menny sekaisin tai muutenkaan ollu masu pipinä :) 

Joulua vietetään ihan kotosalla.. ehkä joulun jälkeen sitten sukuloimaan tai jolleivat sitten sattumalta tule tänne meille käymään. 
 
Meilläkin nukkumaan meno muuttui seisomaan nousemisen myötä :D Saa käydä 2-6 kertaa laittamassa tytön makuulle ja kyllä se sinne sitten jossakin vaiheessa nukahtaa, noin 15-30  minuutin sisään, mutta yleensä melkein heti. :)
Täällä nukuttiin viimeyönä 13 tunnin unet, huh huh. Ja sen lisäksi nukuttu päivällä yhdet tunnin unet ja yhdet kahden tunnin unet, mistä sitä unta riittääki :D Äitiinsä tullu..
Mutta kyllä tuo neiti onkin sellainen liikkuja ja touhuuja että vähemmästäki väsy iskee :)

Mulla on jouluna onneks pitempi vapaa, vissiin 23-27pv. Ihan ollaan kotona, mutta käydään aattona mun äidillä ja sen miehellä sekä miehen vanhemmilla. Joulupäivänä sitten menemme minun isälle ja hänen vaimolleen.
Ostin tänään tytölle punaisen velour-mekon ja tonttulakin ja räpsin hänestä valokuvia, aivan syötävän suloinen tonttutyttö, kelpaa antaa kuvia mummuille ja papoille jouluna :D

Ruoat oon vielä keitelly itse, lauantaina ennen iltavuoroon lähtöä pitäs tehdä taas parin viikon satsit, Nuihin pilttipurkkeihin oon nyt pakastellu kasvista ja mukaan sitten lihaa pakkasesta. Oon myös ostanut aika paljon nuita valmisruokiakin niin ei tartte ressata jos joku joskus loppuu kesken. :)

Menimme tänään miehen kanssa kihloihin, kauan siitä on ollut puhetta mutta ei olla aikaseksi vielä saatu :D Huomenna koko perheen voimin ravintolaan herkuttelemaan. :)
 

Onneksi olkoon, päpätin!

Meillä vietetään joulu ihan kotona. Minulla on sellainen periaate että lapset pitää saada viettää joulun omassa kodissa. Tänä vuonna ei kyllä poika tule tajuamaan mitään mistään, mutta muistan lapsuuden jouluni ja oli ihanaa herätä omassa sängyssä joulumusiikkiin ja valmiiseen riisipuuroon ja sitten joulupäivänä kun sai leikkiä kaikilla uusilla leluilla. Meillä tosin on tuuri kun isovanhemmat asuvat kaikki lähellä. Mieheni vanhemmat ihan täällä kilometrin päässä ja mun vanhemmat 40 km päässä - tosin mun vanhemmat ei kauheesti oo kiinnostuneita pojasta :(

Nyt pienet tirsat kun poika nukkuu aamupäiväpäikkäreitä :)

 
Heippa!

Miekin ajattelin tulla tupsahtaa joukkoonne rupattelemaan, oon usein lukenut juttuja täältä. Nyt sain aikaiseksi sitten tehtyä tämän nimimerkin tänne!


Meillä on 9kk ja 1vk ikäinen poika, vilkas ja hyväntuulinen! Kaapit ja laatikot ei pysy rauhassa, hetkessä on kipot ympäri keittiötä tai äidin alusvaatteet ympäri makkarin lattiaa.. emoticon Äidille töitä.

Viime yöt on ollut kyllä yhtä itkua, johon ei ole auttanut oikein mikään. Maitoakin on kulunut desikaupalla viime yöt, kun itse väsyneenä vain yrittää jos maito auttaisi. Aina sekään ei auta.. Onko teillä muilla ollut nyt risaisia öitä? Mikä niihin on ollut syynä, mikä auttanut? Tämä äiskä täällä kaipaisi vinkkejä..ü
Tosin viime yö oli jo parempi, onneksi. Olisiko ohimenevä juttu tämä..

Joulua odotellaan jo kovasti, eilen paistettiin torttuja ja nautiskeltiin Glögiä rakkaan kanssa iltasella. :) Meillä on suunnitelmana mennä miehen kotiin jouluksi.

Te jotka teette noita ruokia itse, miten, millaisia teette? :) Olen muutaman kerran tehnyt, ja poika selvästi tykkää niistä enempi. Jotenkin nuo purkkiruoat haiseekin niin kuolleelle, oikeen ilettää välillä. Mutta oman jaksamisen mukaan niitäkin syödään välillä (välillä vähän liikaakin)..
Kohta voi jo alkaa syömään samaa ruokaa äidin kanssa. Välillä kyllä jo syödäänkin, eilen otin pienelle sivuun ruokaa ennen maustamista ja tykkäsi.:)

Meidän poika on muuten juonut Luomu-maitoa jo 7kk iästä asti. Ensin laimennettiin sopivasti, jotta valkuaisen määrä on sopiva. Nyt menee ihan laimentamattomana. Korviketta jos antaa, poika oksentelee hirveästi, ja posket helahtaa punaiseksi. Luomu-maitoa ei ole homogenisoitu.:) Se on sopinut hänelle todella hyvin, maha toimii ja ihottumat pysyy kurissa, sekä oksentelut.
 
Huomenta! Ja kiitos Jenni74. :)

Meillä on ollut melko vähän rikkonaisia öitä, mutta kun niitä on ollut on syitä ollut 2.
Ekana noin kuukausi sitten kun alkoi puskemaan ensimmäistä hammasta läpi, viikon verran silloin tällöin öisin tyttö heräsi ja itki. Monta kertaa yössä. Sitten kun se hammas sieltä tulla tupsahti läpi maistui taas uni.
Seuraava muutama rikkonainen yö tuli kun aloitin työt, olikohan sitten eroahdistusta joka vaikutti yöuniin, ja tapahtui juuri silloin kun olin iltavuorossa enkä ollut laittamassa tyttöä yöunille. Mutta nyt ollaan näköjään siihenkin totuttu.
Opitut asiat (seisominen, konttaaminen jne. ei ole vaikuttanut yöuniin, mutta unille laitettaessa saattaa nousta seisomaan ja istumaan)

Nyt tosiaan menossa "kiva" seitsemän päivän työputki, perjantaina onneks alkaa neljän päivän vapaat ja nautin täysin rinnoin!! :D
Lauantai iltapäivällä viedään tyttö mummilaan yökylään ja vietetään pikkujoulut ystävien kans. Hyvää ruokaa, juomaa ja singstaria. Huippua :)
Mukavaa sinänsä tässä vuorotyössä että kun tänään iltavuoro niin ehtii päivän olla tytön kans.

Minä teen itse ruoat tytölle ja nyt viimeisimpä tein pilttipurkkeihin bataatti-porkkana-parsakaalisosetta. Lisätään aina pakastimesta 1 pala lihaa ja 1 pala pastaa/riisiä mukaan. Välillä annetaan myös valmisruokiakin.

 
Meilläkin hampaat selkeesti vaikuttaa, mut nyt en oo varma mistä nämä valvomiset johtuvat. Vaikka kyllähän se pieni oppii nyt niin paljon uutta, että voi johtua ihan siitäkin. Toivotaan et rauhottuu. :)

päpätin: Kuulostaapa hyvältä tuo sinun pikkujoulu! Nautihan olostasi! Liian harvon tulee itelläki otettua omaa aikaa, vaikka sitä kyllä tarvis ja kannattas ottaa aina välillä! :)

Pitääpä kokeilla itekkin tuota ruokien pakastamista pilttipurkkeihin, tulee sopivat annokset siinä samalla. Kiitos vinkistä :)
 

Ja nyt saatiin tähän taloon ensimmäinen korvatulehdus :(  Eilen iltapäivällä alkoi kauhea flunssa taas. Sitten Casper ei suostunut nukahtamaan, meni 1,5 h nukuttamiseen. Simahti klo 21. Klo 01:50 alkoi kauhea huuto, ja sitten yritettiin kaikkea - suolatipat, nenäfriida, snifferiä, ilmankostutin ja sängyn kohotus... klo 04:20 poika taas simahti. Aamulla 7:00 heräs pirteä kun peipponen mutta aamupäivän aikana alkoi epäilykset jostain muusta. Silmät oli lasittuneet vaikka hirveen pirteä olikin. Lähdin lääkäriin.

Lääkärikin oli lopulta yllättynyt että oli sittenkin korvatulehdus, koska ei ollut kuumetta ja ruoka oli maistunut ihan normaalisti. Saatiin antibiootit vaikka lääkäri myös kysyi jos haluan odottaa että se menee ohi. En halunnut. Itse olen teininä ja varhaisaikuisena kärsinyt vuosittain anginasta ja se kipu on kauhea. Nyt on poika saanut lääkkeensä sekä hörpyn buranaa ja on nukkununt nyt hyvin. Toivon että yö menee hyvin.

Eli huom! Korvatulehdus voi olla täysin kuumeeton!

Ai niin, saatiin myös ensimmäinen verenvuoto tänään :) Poika seisoi tässä olohuoneen pöydän ääressä, pöytä on just siinä suun korkeudella. Sitten hän hyppelehti siinä, ja löi sitten leuan pöytään. Pikkuinen alahammas löi yläikeneen niin että tuli pikkuinen haava yläikeneen. Nopeasti herra toipui siitä.

 
Joo ne on kyllä kätevä pakastaa niihin pilttipurkkeihin valmiiksi...
Otan aina edellisiltana pari purkkia sulamaan tulevaa päivää varten :)

Tyttö sairasti joskus 3kk sitten korvatulehduksen ja myös hänellä se oli täysin kuumeeton.
Tuli nuhan ja flunssan jälkeen, ja siinä vaiheessa kun tyttö hankasi toista päivää korvaansa eikä maito maistunut menin lääkäriin. :)
Nyt ei olla muuten sairasteltu ollenkaan, *koputtaa puuta* :D

Meillä tällä hetkellä tykätään tosi paljon katsella ja kuunnella satuja sekä loruja kirjoista :)
Luin tänään iltasadun tytölle, pötkötteli minun kainalossa, sitten iltamaidot ja siihen se mussukka nukahti :) <3

5/7 menossa työputkesta, jaksaa jaksaa, kohta pääsee neljän päivän vapaille! :)
 
Huh huh kiirettä on töissä pitänyt, se on tämä ihana pikkujoulukausi :(

Mutta toissapäivänä tuli ilouutinen, mies pääsee puoleksi vuodeksi töihin joka tarkoittaa sitä että helmikuun puolessa välissä aloitan puolen vuoden hoitovapaan! :) <3 Ooon niin mielissään, saa sitten koko ajan olla tuon ihanuuden kans! Nytkin tässä kiva kahdeksan päivän työputki menossa että meinaa tuntua, ja kun ei sitten tyttöä nää niin se tekee tästä raskaampaa.
Mutta jos jotakin positiivista niin muhkea tili tiedossa :D

Kertokaas tuota hoitovapaasta viisammaat.. Ei vissiin kovin raponen oo se hoitoraha? Mutta sekin on tällä hetkellä mulle ihan sama kunhan saan olla tytön kans kotona! :)

Yritettiin alkuviikosta tyttöä yhdille päiväunille, kun heräsi vasta kymmeneltä yöunilta.
Eli siis nukkui 21-10.00. No sehän sitten näkyi yöunissa, heräsi koko ajan ja lopulta neljältä aamuyöllä ja ilmeisesti luuli että on aamu.. :D Siinä sitten tunti valvottiin ja lopulta tyttö nukahti...
Nyt taas siis nukutaan kahdet unet ja kaikki hyvin :) Eipä se haittaa, nukkuu mihin asti "haluaa" nuo kahdet unet, kun ei tarvi tarhaan mennä jne :)
 
No mie saan tammikuusta lähtien kotihoidontukea.. semmoset yli 600. Siihen sisältyy kuntalisä joka oli jotain yli 100:sen.
Ja kaikkiallahan ei ole tota kuntalisää.  No hoitorahahan on kaikilla sama 315, 54, ja hoitolisä riippuu perheen tuloista. Jotkut eivät vissii lisää saakaan jos tyyliin mies tienaa hyvin. Ainakin tutun mies tienas liian hyvin niin ei saanu hoitolisää. Pelkän hoitorahan ja kuntalisän. 
Että ei ne heppoiset rahat ole mitä kelalta saa :/ 
 
Joo laskin tuolta kelan sivulta nii se on semmonen reilu 400 minkä saan sitten kotihoidontukea,sisältää kuntalisän 110 euroa :D Noo mutta pittää elellä säästeliäästi.. Samanmoinen tilanne tulee olemaan rahallisesti meillä kun olin äitiyslomalla, nyt vaan miehelle siirtyy isoimmat laskut kun menee töihin :)



 
Rauhaisaa joulua kaikille! :)

Mukava aatto takana. Hyvää ruokaa ja seuraa ja neiti ollut kiltti tyttö kun sai valtavan kasan lahjoja :D <3

Nyt tyttö pehkuihin ja sitten saunaan ja syödään vähän lisää :)
Huomenna vaarin tykö syömään jouluateria osa2 ja eikun lisää lahjoja :)
 
Takaisin
Top